Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Programmeren cv door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:23:55
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 22:18:55
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
Vandaag om 22:14:22
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 22:13:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
Vandaag om 21:41:52
Tams app door reinderlf
Vandaag om 21:41:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
Vandaag om 21:35:29
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 159937 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #135 Gepost op: 28 June 2015, 10:51:42 »
De ontwikkelaar "is" gieter, dus ik begrijp het niet. En dit draadje wordt ook door hem gelezen, dus bekijk het op die manier.
Verder altijd alle lof voor die mensen die er plezier in hebben om een kit samen te stellen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #136 Gepost op: 28 June 2015, 14:35:19 »
Even goed puzzelen hoe je dit goed in elkaar zet.. Triall and error...

Van Remmo had ik begrepen om de "aangietleiding" van de aspot NIET af te knippen. Hij heeft gelijk ! Ze zijn belangrijk voor de positionering van de aspot. Die moet je achteraf afslijpen.
Alle andere aangietstukken kunnen afgeslepen worden



1. Gat 1,0 mm boren in de aspot, 3 mm diep.


2. Glijplaten aan de aspot solderen. Gelijk houden met de onderkant.


3. Waarom niet gelijk de deksel?....doen!


4. Ik heb geprobeerd om het veerpakket aan de aspot te solderen waarbij de positie met plaatjes messing horizontaal geprobeerd is te houden. NIET DOEN. Dit hele onderdeel NIET aan de aspot solderen, maar los laten.
De pen/gat-verbinding is voldoende en om de pen kan de veer mooi draaien voor de positionering naar de steunen.


5. Frameplaat voorvertinnen. Met cijfers heb ik de volgorde van solderen aangegeven.

« Laatst bewerkt op: 28 June 2015, 14:55:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #137 Gepost op: 29 June 2015, 00:02:31 »

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #138 Gepost op: 29 June 2015, 00:11:11 »
Mooi Frits!!  (y)
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #139 Gepost op: 29 June 2015, 18:30:53 »
De "Engelse" tender is nu klaar. Tijd om er een "Nederlandse" van te maken.





« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 18:33:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #140 Gepost op: 29 June 2015, 22:08:18 »
Oplettende lezer..... de driehoek op de sluitlantarenhouder moet weg
vijl vijl en klaar... (oeps de ladder, maar dat is al met een beetje soldeer bijgewerkt.)
Overigens kan ik me voorstellen dat het ding binnen de kortste keren afgebroken is. Zien we dan wel weer.



en de lanterhouders (zelfbouw) en het afdekplaatje op de weggehaalde Engelse houder zitten er nu ook op.




« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 22:19:15 door FritsT »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #141 Gepost op: 30 June 2015, 10:50:09 »
Zo te zien zit de lantaarnhouder ondersteboven. De smalle kant van het "vierkant" moet naar onderen wijzen anders krijg je de lantaarnhaak er niet in.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #142 Gepost op: 30 June 2015, 11:54:52 »
Ja, dat had ik natuurlijk ook al lang gezien en had hiervan geen plaatje hoeven te publiceren, maar ik laat zien dat ik de situtatie 1:1 heb nagebootst, zoals op de bijgevoegde foto.

Een exemplaar met de andere vorm heb ik niet (of ik moet hem zelf maken) en modelbouw blijft iets van compromissen sluiten of is "de kunst van het weglaten".
Bovendien komt de lamp er nog eens in/overheen en bedekt alles, dus.....waar hebben we het over?

Daarbij, ik heb al geschreven dat ik verwacht dat het ding er op een bepaald moment wel afgebroken zal zijn er een andere voor op de plaats moet komen.



« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 13:25:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #143 Gepost op: 30 June 2015, 13:21:15 »
Nog wat aanverwante zaken:

1. Stroomafname.
Ik wil geen plunjers, maar iets wat op deze constructie lijkt. Alleen op de twee vaste assen zodat de middelste assen zijdelings kunnen blijven bewegen.



2. Koppeling aan de lok
Onder het frame is een M2 boutje gesoldeerd. Over de schroefdraad "in" het frame komt nog een buisje zodat de koppelingsstang soepel loopt. Boven op het frame is de bout glad afgevijld.



ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #144 Gepost op: 30 June 2015, 13:26:33 »
Zijn die remschoenen echt werkend op dit model?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #145 Gepost op: 30 June 2015, 13:41:24 »
Frits,

Voor de stroomafname heb je nu een vlakke strip gebruikt. In andere berichten op dit forum heb ik wel eens gelezen dat je beter een putje in die strip kunt drukken, zodat een doorgedrukt puntje op het wiel rust.

Sander

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #146 Gepost op: 30 June 2015, 13:52:02 »
1. Nee, de remschoenen kunnen niet tegen het wiel aangedrukt worden. Wel draaibaar om de as voor het afstellen.

2. Ja, goed gezien......dat bolletje moet nog komen.

en van die strip zie je straks, na grotendeels zwart spuiten, helemaal niks meer.
Ik blijf het overigens wel een heeeeeeeel erg gek gezicht vinden dat de assen niet in de aspotten zitten terwijl dat modelbouw technisch wel kan. Kwestie van (financiële) keuzes die de ontwerper heeft gemaakt.

« Laatst bewerkt op: 30 June 2015, 13:59:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #147 Gepost op: 30 June 2015, 15:35:49 »
Boley pons nummer 41 en gat 1,3 mm




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11305
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #148 Gepost op: 30 June 2015, 20:37:21 »
Ik weet nog niet wanneer ik echt verder ga met de bouw van de locomotief zelf, maar eerst moet een nog onafgewerkt karweitje worden gedaan... de koppelstangen.

De 3e stang had ik al en de 2e is niet anders om te maken. De 1e stang echter wel om dat die niet 3-dubbel is, maar grotendeels 2-dubbel. Dat i.v.m. de beschikbare ruimte bij de kruiskop. (het schijnt).

1. Ongebruikelijk veel soldeer op de stang kwakken !!


2. En dan alles weer wegvijlen wat er niet hoort.
Essentieel is het messing plaatje om de vijl haaks te houden.


3. Het 3-dubbel "kleine" uiteinde met alle toeters en bellen inspannen.
Knijppincet en bankschroef zijn essentieel. De pincet positioneert bij solderen en de klem koelt het reeds afgewerkte deel van de stang. Dan het onderdeel niet "plakken", maar goed stoken tot de soldeer vloeit. Met de rest gebeurt helemaal niets.


4. Heel voorzichtig vijlen/schrapen op de ronden kanten, maar dit kan het worden.




Nu nog de andere stangen.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #149 Gepost op: 30 June 2015, 21:07:13 »
Vakwerk.

Gr. Bert.