Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: NS 4300 (in spoor 0)  (gelezen 146554 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2015, 14:28:14 »
Mooi Frits dat scratchbuilden. Mooie verzameling gereedschap ook. Jouw draaibank heeft geen vaste plek? Grote machineklem en nauwkeurige meetapparatuur.
Benieuwd naar je vorderingen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2015, 15:40:09 »
Dit is een makkelijk tafelmodelletje van Proxxon voor proefmodelletjes. Alhoewel, de ketel van de 5800 in 0 is er ook op gemaakt. Voor grotere en fijnere werkstukken en dus (letterlijk) zwaarder gereedschap met micro afleesapparatuur heb ik wel een vaste opstelling en sinds kort heb ik nog zwaarder gereedschap. Zie bericht Terschellinger Spoor van 8 mei. Dat Laatste moet ik allemaal nog inrichten. Maar ja, de beschikbare ruimte is klein en dan moet je improviseren.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42101.360.html

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2015, 16:15:51 »
Ah, het grotere werk. Je laatste post in het Terschellinger Spoor had ik gemist.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2015, 17:48:24 »
Bij het begin al verwarring ! De nummerimg is niet helemaal je van het. 103cL moet 103bL zijn want er zijn geen twee verschillende stuks 103cL. Klein verschil, maar je zal het net andersom solderen. Waakzaamheid is dus geboden.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2015, 20:10:08 »
Ik ga niet ieder wissewasje beschrijven, maar dit is het allereerste onderdeel. Feestje!

Wel een uurtje werk. Heel wat soldeer nodig gehad (etsranden) en veel vijlwerk. Wordt je rustig van.





Hij staat er nog net op.. maar het is 103 in het eggie
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 20:36:04 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2015, 20:39:19 »
Kijk, dat is nu schaal 0: een koppelstang, die op het juiste punt gaat scharnieren met de volgende koppelstang  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #21 Gepost op: 18 mei 2015, 22:49:05 »
In hO is dat allemaal maar fake idd... ;D Maarre, het zal ook in deze schaal toch wel te realiseren zijn Ivo (na al dat solderen op de vierkante micrometer?). Enfin, mooie loc die 4300...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 22:50:58 door Tomasso »
Spoor 0 adept

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #22 Gepost op: 18 mei 2015, 23:02:48 »
dat ziet er al weer heerlijk uit, en aan de rechterkant van 103 past precies zo'n slater,s 'kruktapbusje"?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #23 Gepost op: 18 mei 2015, 23:43:38 »
De platte bovenkant van de stang is 1,3 mm....het kan wel, maar meer dan een draadpuntje met misschien het allerkleinste boutje zal het niet worden, alhoewel........... kijk toch maar even onder de grote onderstaande foto

Dit is een stukje van het drijfwerk van de 4391


Moertje M0,6, nog de helft plat vijlen en draadje er door heen.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 23:55:19 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #24 Gepost op: 18 mei 2015, 23:46:31 »
In hO is dat allemaal maar fake idd... ;D Maarre, het zal ook in deze schaal toch wel te realiseren zijn Ivo (na al dat solderen op de vierkante micrometer?). Enfin, mooie loc die 4300...
Kan wel, maar ik denk dat dit toch geen erg stabiele verbinding wordt in H0. Overigens verwacht ik in 0 natuurlijk straks wel een split- / borgpen door de bout die de twee delen gaat verbinden. Die staat ook op de foto van de voorgaande post.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #25 Gepost op: 19 mei 2015, 00:01:58 »
Ok, even in praktijk wat moertjes voor de maat er op gelegd en dan is  er de vraag...........Kan je dwars door een 1,0 mm dikke moer een gaatje van 0,5 boren en een draadje er in?  appeltje eitje in nul.
En staat dat "te dik" dan zijn er toch nog boortjes van 0,4 en kleiner.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 00:03:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #26 Gepost op: 19 mei 2015, 00:20:28 »
Ander onderwerp, maar dat kan in een live bouwverslag..

Door Edwin zijn vanavond bij ABC Gears de geadviseerde Cannon/VML2 motor en 30:1 gearbox besteld.
Deze combinatie wordt in de handleiding nadrukkelijk besproken m.b.t. de maatvoering.

en let op wat Dave zegt:
Other parts can be substituted, but this has not been allowed for in the design and the builder does so at his own risk.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #27 Gepost op: 05 juni 2015, 19:32:38 »
Remmo is afgelopen zeer voortvarend aan de slag gegaan. Bij deze zijn verslag:

Bij de voorbereidingen voor de bouw van de 4300 ben ik op een paar kleine probleempjes gestuit en heb ik één ding fout gedaan.
 
Wel nu alvast een vraag: de beschrijvingen van zowel locomotief als tender laten zien hoe je elektrische stroomafnemers moet monteren. De tender lijkt me aanzienlijk gemakkelijker van stroomafnemers te voorzien dan de loc. (De tender-stroomafname was aanbevolen voor de niet-verende versie). Ik maak echter de verende versie waarbij de opmerking in de handleiding werd gemaakt dat het dan niet uitmaakt.  Wat is wijsheid?
 
Dan de remblokken. Lijken me niet geschikt vanwege het gevaar voor kortsluiting bij bochten, ook al door de zijdelingse speling van de assen. Ik heb hier uit de nalatenschap van LH nog ongeveer een ons van die dingen liggen. Ik overweeg dan ook die te gaan gebruiken en de remhangers apart te maken.
 
Bijna alle gietonderdelen zijn nu van de gietboompjes gehaald. Bij sommige onderdelen ging dat lastiger dan ik dacht, met name bij de rookkastdeur en bijbehorende montagering. Ze hadden de gietopkomers zodanig moeten plaatsen dat het werkstuk nooit risico loopt te worden beschadigd. Nu is het allemaal wel gelukt, maar met de rookkastdeur en -ring ben ik meer dan een uur bezig geweest. Die twee moeten bovendien wel erg zorgvuldig van te voren in elkaar gepast  worden voordat je deze definitief in-op de rookkast monteert.
Met de dom en veiligheden precies zo. En bij die klep direct achter de schoorsteen (onderdeel van de oververhitter) zat de opkomer aan de bovenzijde! Alle keteldelen heb ik nu schoon.
Alle tenderonderdelen zijn nu ook schoon, maar daar heb ik een fout gemaakt. Ik heb ongeveer 1,5 mm van de gietboom van de aspot laten zitten met de gedachte dat de aspot in het gat direct tegen het frame gemonteerd zou moeten worden. Dit blijkt echter niet zo te zijn: de aspot zit ongeveer 0,75 mm verwijderd van de frameplaten (ontdekte ik bij het passen van de scheenplaten). Advies dus: 3,5 mm gietboom houden! (Het eventueel teveel later weghalen). Ik kom er echter wel uit. Het frame van de tender lijkt verder erg gemakkelijk te bouwen. Alle onderdelen hiervan heb ik nu schoon en ik hoop deze week het tenderchassis geheel gereed te hebben.


 
Het nieuw-zilver tenderframe is flink gevorderd. Alleen de (al in elkaar gezette) aslagerschenen en het remwerk nog aanbrengen. Over beide constructies ben ik nog aan het nadenken. Ik overweeg de aslagerschenen met schroefjes vast te zetten, zodat die nog een fractie kunnen worden nagesteld. Van de remblokken weet ik nog niet of en hoe ik de kunststof remblokken ga aanbrengen, ook al vanwege de mogelijkheid van demonteren van het overige deel van het remwerk.
Daarnaast maak ik - in tegenstelling tot de aanbeveling van de handleiding - toch afneembare (demontabele) sluitplaten van de aslagers. Kan gemakkelijk door een soort paperclip-achtige constructie waardoor elke as gemakkelijk gedemonteerd kan worden. Heb ik ook op Duitse locomotieven gezien.
 
Een puzzel was even het recht in elkaar solderen van het onderste deel van de trekkast. De delen 43, 44 en 45 zijn van te voren in elkaar gezet, samen met een M2 moer (zoals ik al eerder aangaf, al dat Engelse gedoe niet gebruiken!). De twee delen 46 en deel 47 heb ik los "in het werk" geplaatst en daarin vast gesoldeerd. Daarbij moet je oppassen dat 47 maar op één manier kan worden vastgezet! (te zien aan de verschillende indeling van de gaten).



EVEN GOED OPPASSEN BIJ HET SCHOT AAN DE VOORKANT. LINKS EN RECHTS VERSCHILLEN









Het tenderonderstel staat nu voor het eerst op de rails. Waarschijnlijk is dit onderdeel dit weekeinde klaar en dan kan ik met de opbouw beginnen. Dat wordt nog een stevige klus.
 
Ik heb nu tijdens het bouwen her en der wat kleine foutjes (van mezelf zowel als van de kit) gevonden; ik kom daar nog op terug.
 
Wel kan ik al melden dat ik de eerste en vierde as van vulringen tussen het lagerblokje en het wiel heb voorzien. Hierdoor hebben deze assen nu nog maar 1 mm zijdelingse speling over. Ik ga er mogelijk nog wat aan toevoegen opdat deze assen geheel star worden: Slaters heeft bij één van mijn vorige "projecten" een zooi vulringen (op maat) meegeleverd. deze komen nu erg goed van pas.


De borging van de assen breng ik vanavond aan. De assen zelf hoeven nooit meer gedemonteerd te worden, gelet op de constructie van het geheel. De veertjes van de lagerblokken heb ik nog niet aangebracht. Ik wil eerst zien hoe het geheel zich gedraagt als de bovenkant er op zit. Het remwerk aan de onderzijde wordt in zijn geheel met 1 mm schroefjes vastgezet: het geheel blijft dan goed demontabel. De voorste (verstelbare) trekstangen zijn op de foto van de bouwhandleiding  met een knik weergegeven. Onzin natuurlijk, Ik heb in werkelijkheid nog nooit gebogen stangen gezien. Moet ook niet als je een zware rein aan het remmen bent. Op de werktekening die ik van Frits heb gekregen zijn het ook rechte stangen.




« Laatst bewerkt op: 06 juni 2015, 15:05:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #28 Gepost op: 05 juni 2015, 19:41:46 »
Tussensdoor is er ook wat aandacht en interne correspondentie geweest over de wasluiken omdat:
1. Ik ze niet meegeleverd heb gehad in de kit en ze dus zelf moet maken.
2. Er naast de gietdelen bij Remmo en Edwin er ook etsplaatonderdelen zijn (nr 204) die op wasluiken lijken. Nou ja....


e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 4300 (in spoor 0)
« Reactie #29 Gepost op: 05 juni 2015, 22:32:35 »
netjes!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/