Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Schaal H0 versus OO/H0  (gelezen 2479 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Schaal H0 versus OO/H0
« Gepost op: 01 mei 2015, 07:02:24 »
Schaal H0 is natuurlijk op 87
En schaal 00 op 76.2

Amerikaanse fabrikanten brengen vaak locs uit op schaal 00/H0.
Volgens mij is dan de opbouw op 00 en het onderstel op H0.
Dat zou moeten resulteren in een (te) grote opbouw en een (te)
klein onderstel.

Tevens heb ik ergens gelezen dat Amerikanen vaak in 1:100 rijden.
Maar dan wel weer op een H0 onderstel. Dat is dus juist een te klein
onderstel tov de bovenbouw. Ik weet niet hoe ze dan noemen?
Waarschijnlijk 100/H0?

Ik ben wat in verwarring

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2015, 07:19:08 »
De schaal 00/H0 is typisch Brits. Het Britse materieel in het grootbedrijf is smaller en lager dan op het Europese continent. Daarom heeft in de vorige eeuw ene meneer Henry Greenly verzonnen dat het beter was om een mix te maken. Dus de opbouw in 1:76, en de spoorwijdte passend bij 1:87.
Van Amerikaanse fabrikanten ken ik dit niet, heb je daar een voorbeeld van?

De schaal 1:100 ken ik alleen maar omdat ik in het verleden eens heb geprobeerd in die schaal te gaan bouwen. Maar als fabrikantenschaal heb ik er nooit van gehoord. Wat heel dichtbij komt is het z.g. Britisch TT,dat is een schaal 3mm/foot, oftewel 1 foot in werkelijkheid wordt 3 mm in model. Die verhouding komt uit op 1:101,6

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2015, 16:25:07 »
1/100 kom je veel tegen als lengteschaal, vooral bij oudere rijtuigen.
Terwijl de schaal van het model 1/87 is, "verkort" de fabrikant dan de lengte naar 1/100.
Hij drukt het model als het ware samen.
Stel, de lengte in het echt is 26,4m.
Zo is een rijtuig met een lengtemaat van 1/100 dan 26,4cm lang.
Hetzelfde rijtuig in 1/87 is 30,3cm.

Ook andere lengtematen komen voor. Bv 1/93

Vroeger vrij gebruikelijk in modelspoorland. maar steeds meer fabrikanten leveren tegenwoordig de correcte lengtemaat. Het rijtuig is dan in zowel hoogt, lengte als breedte precies 1/87.

Wel iets om rekening mee te houden. Het door elkaar gebruiken van rijtuigen met verschillende lengtemaat wordt door velen als storend ervaren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2015, 16:42:11 »
Ook in 00 waren er verkorte modellen. Welke lengteschaal dat is weet ik niet.
Amerikaanse modellen lijken groter op kleine onderstellen, maar dat komt omdat in Amerika treinen juist weer breder en hoger zijn als op het Europese vaste land, maar wel met ongeveer onze maat draaistellen. Hun vrije ruimteprofiel is groter ala hier en in de UK juist kleiner als hier.

Wij hebben dubbeldekstreinen, in de UK past dat niet. Maar op de weg zijn bij ons OV dubbeldeks bussen zeldzaam en in de UK heel gebruikelijk. Hier is de max. hoogte voor wegvoertuigen 4 m, in de UK 4,7 m. Dus meer stahoogte op beide verdiepingen mogelijk. Of vrachtauto's met 3 lagen pallets.

Mvg, Michel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2015, 23:04:21 »
Engels profiel is het kleinste, maar doordat het spul een grotere schaal heeft lijkt het even groot. Maar de echte vergelijking kan je doen met een RIV en een ferry wagon, dan zie je pas hoe klein die wagons zijn in vergelijking met wat wij gewend zijn.
Bij de Amerikanen heb je altijd wat meer ruimte dan in Europa, maar lang niet alle trajecten zijn geschikt voor double stack container wagons of de vliegtuig romp wagons van Boeing.
Voor de echt extreme maten moet je bij de breedspoor landen wezen.

Er zijn ooit dubbeldeks wagons ingezet in Engeland, met de coupes om en om, de SR class 4DD
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2015, 23:09:31 door ivanzon »