Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Jint Nijman
Vandaag
om 14:08:17
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 14:07:34
roco br24
door
wol57
Vandaag
om 13:48:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
MathynK
Vandaag
om 13:14:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
VAM65
Vandaag
om 13:09:27
Mijnbouw Indonesië
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:04:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Schaal H0 versus OO/H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Schaal H0 versus OO/H0 (gelezen 2803 keer)
S&TL
Offline
Berichten: 273
Schaal H0 versus OO/H0
«
Gepost op:
01 May 2015, 07:02:24 »
Schaal H0 is natuurlijk op 87
En schaal 00 op 76.2
Amerikaanse fabrikanten brengen vaak locs uit op schaal 00/H0.
Volgens mij is dan de opbouw op 00 en het onderstel op H0.
Dat zou moeten resulteren in een (te) grote opbouw en een (te)
klein onderstel.
Tevens heb ik ergens gelezen dat Amerikanen vaak in 1:100 rijden.
Maar dan wel weer op een H0 onderstel. Dat is dus juist een te klein
onderstel tov de bovenbouw. Ik weet niet hoe ze dan noemen?
Waarschijnlijk 100/H0?
Ik ben wat in verwarring
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26777
Re: Schaal H0 versus OO/H0
«
Reactie #1 Gepost op:
01 May 2015, 07:19:08 »
De schaal 00/H0 is typisch Brits. Het Britse materieel in het grootbedrijf is smaller en lager dan op het Europese continent. Daarom heeft in de vorige eeuw ene meneer Henry Greenly verzonnen dat het beter was om een mix te maken. Dus de opbouw in 1:76, en de spoorwijdte passend bij 1:87.
Van Amerikaanse fabrikanten ken ik dit niet, heb je daar een voorbeeld van?
De schaal 1:100 ken ik alleen maar omdat ik in het verleden eens heb geprobeerd in die schaal te gaan bouwen. Maar als fabrikantenschaal heb ik er nooit van gehoord. Wat heel dichtbij komt is het z.g. Britisch TT,dat is een schaal 3mm/foot, oftewel 1 foot in werkelijkheid wordt 3 mm in model. Die verhouding komt uit op 1:101,6
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7199
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Schaal H0 versus OO/H0
«
Reactie #2 Gepost op:
01 May 2015, 16:25:07 »
1/100 kom je veel tegen als lengteschaal, vooral bij oudere rijtuigen.
Terwijl de schaal van het model 1/87 is, "verkort" de fabrikant dan de lengte naar 1/100.
Hij drukt het model als het ware samen.
Stel, de lengte in het echt is 26,4m.
Zo is een rijtuig met een lengtemaat van 1/100 dan 26,4cm lang.
Hetzelfde rijtuig in 1/87 is 30,3cm.
Ook andere lengtematen komen voor. Bv 1/93
Vroeger vrij gebruikelijk in modelspoorland. maar steeds meer fabrikanten leveren tegenwoordig de correcte lengtemaat. Het rijtuig is dan in zowel hoogt, lengte als breedte precies 1/87.
Wel iets om rekening mee te houden. Het door elkaar gebruiken van rijtuigen met verschillende lengtemaat wordt door velen als storend ervaren.
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Schaal H0 versus OO/H0
«
Reactie #3 Gepost op:
01 May 2015, 16:42:11 »
Ook in 00 waren er verkorte modellen. Welke lengteschaal dat is weet ik niet.
Amerikaanse modellen lijken groter op kleine onderstellen, maar dat komt omdat in Amerika treinen juist weer breder en hoger zijn als op het Europese vaste land, maar wel met ongeveer onze maat draaistellen. Hun vrije ruimteprofiel is groter ala hier en in de UK juist kleiner als hier.
Wij hebben dubbeldekstreinen, in de UK past dat niet. Maar op de weg zijn bij ons OV dubbeldeks bussen zeldzaam en in de UK heel gebruikelijk. Hier is de max. hoogte voor wegvoertuigen 4 m, in de UK 4,7 m. Dus meer stahoogte op beide verdiepingen mogelijk. Of vrachtauto's met 3 lagen pallets.
Mvg, Michel
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Schaal H0 versus OO/H0
«
Reactie #4 Gepost op:
01 May 2015, 23:04:21 »
Engels profiel is het kleinste, maar doordat het spul een grotere schaal heeft lijkt het even groot. Maar de echte vergelijking kan je doen met een RIV en een ferry wagon, dan zie je pas hoe klein die wagons zijn in vergelijking met wat wij gewend zijn.
Bij de Amerikanen heb je altijd wat meer ruimte dan in Europa, maar lang niet alle trajecten zijn geschikt voor double stack container wagons of de vliegtuig romp wagons van Boeing.
Voor de echt extreme maten moet je bij de breedspoor landen wezen.
Er zijn ooit dubbeldeks wagons ingezet in Engeland, met de coupes om en om, de SR class 4DD
«
Laatst bewerkt op: 01 May 2015, 23:09:31 door ivanzon
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Schaal H0 versus OO/H0