Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
  

Auteur Topic: Schaal H0 versus OO/H0  (gelezen 2500 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Schaal H0 versus OO/H0
« Gepost op: 01 mei 2015, 07:02:24 »
Schaal H0 is natuurlijk op 87
En schaal 00 op 76.2

Amerikaanse fabrikanten brengen vaak locs uit op schaal 00/H0.
Volgens mij is dan de opbouw op 00 en het onderstel op H0.
Dat zou moeten resulteren in een (te) grote opbouw en een (te)
klein onderstel.

Tevens heb ik ergens gelezen dat Amerikanen vaak in 1:100 rijden.
Maar dan wel weer op een H0 onderstel. Dat is dus juist een te klein
onderstel tov de bovenbouw. Ik weet niet hoe ze dan noemen?
Waarschijnlijk 100/H0?

Ik ben wat in verwarring

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2015, 07:19:08 »
De schaal 00/H0 is typisch Brits. Het Britse materieel in het grootbedrijf is smaller en lager dan op het Europese continent. Daarom heeft in de vorige eeuw ene meneer Henry Greenly verzonnen dat het beter was om een mix te maken. Dus de opbouw in 1:76, en de spoorwijdte passend bij 1:87.
Van Amerikaanse fabrikanten ken ik dit niet, heb je daar een voorbeeld van?

De schaal 1:100 ken ik alleen maar omdat ik in het verleden eens heb geprobeerd in die schaal te gaan bouwen. Maar als fabrikantenschaal heb ik er nooit van gehoord. Wat heel dichtbij komt is het z.g. Britisch TT,dat is een schaal 3mm/foot, oftewel 1 foot in werkelijkheid wordt 3 mm in model. Die verhouding komt uit op 1:101,6

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7045
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2015, 16:25:07 »
1/100 kom je veel tegen als lengteschaal, vooral bij oudere rijtuigen.
Terwijl de schaal van het model 1/87 is, "verkort" de fabrikant dan de lengte naar 1/100.
Hij drukt het model als het ware samen.
Stel, de lengte in het echt is 26,4m.
Zo is een rijtuig met een lengtemaat van 1/100 dan 26,4cm lang.
Hetzelfde rijtuig in 1/87 is 30,3cm.

Ook andere lengtematen komen voor. Bv 1/93

Vroeger vrij gebruikelijk in modelspoorland. maar steeds meer fabrikanten leveren tegenwoordig de correcte lengtemaat. Het rijtuig is dan in zowel hoogt, lengte als breedte precies 1/87.

Wel iets om rekening mee te houden. Het door elkaar gebruiken van rijtuigen met verschillende lengtemaat wordt door velen als storend ervaren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2015, 16:42:11 »
Ook in 00 waren er verkorte modellen. Welke lengteschaal dat is weet ik niet.
Amerikaanse modellen lijken groter op kleine onderstellen, maar dat komt omdat in Amerika treinen juist weer breder en hoger zijn als op het Europese vaste land, maar wel met ongeveer onze maat draaistellen. Hun vrije ruimteprofiel is groter ala hier en in de UK juist kleiner als hier.

Wij hebben dubbeldekstreinen, in de UK past dat niet. Maar op de weg zijn bij ons OV dubbeldeks bussen zeldzaam en in de UK heel gebruikelijk. Hier is de max. hoogte voor wegvoertuigen 4 m, in de UK 4,7 m. Dus meer stahoogte op beide verdiepingen mogelijk. Of vrachtauto's met 3 lagen pallets.

Mvg, Michel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2015, 23:04:21 »
Engels profiel is het kleinste, maar doordat het spul een grotere schaal heeft lijkt het even groot. Maar de echte vergelijking kan je doen met een RIV en een ferry wagon, dan zie je pas hoe klein die wagons zijn in vergelijking met wat wij gewend zijn.
Bij de Amerikanen heb je altijd wat meer ruimte dan in Europa, maar lang niet alle trajecten zijn geschikt voor double stack container wagons of de vliegtuig romp wagons van Boeing.
Voor de echt extreme maten moet je bij de breedspoor landen wezen.

Er zijn ooit dubbeldeks wagons ingezet in Engeland, met de coupes om en om, de SR class 4DD
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2015, 23:09:31 door ivanzon »