Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 juli 2019, 23:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
18 juli 2019, 22:53:41
Woudstervenen in wording door Debvd
18 juli 2019, 22:45:36
Raadplaatje door Arjen52
18 juli 2019, 22:44:24
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door 1200blauw
18 juli 2019, 21:56:55
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door nighttrain1
18 juli 2019, 21:45:46
Ets ontwerpen en tekenen door prutser
18 juli 2019, 21:31:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
18 juli 2019, 21:14:37
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door wob
18 juli 2019, 21:11:08
MB-module "Dolce far N-te" door Stedahult
18 juli 2019, 21:07:42
EifelBurgenBahn door Wim Vink
18 juli 2019, 19:57:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
18 juli 2019, 19:41:34
Roco 2019 door treinenhobby
18 juli 2019, 19:33:57
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door NS264
18 juli 2019, 19:32:54
Br 03 204 DRG met halve stroom lijn bekleding. door puntenglijder
18 juli 2019, 19:22:20
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
18 juli 2019, 19:09:40
Projekt 083-338 door 44
18 juli 2019, 18:51:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
18 juli 2019, 18:20:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
18 juli 2019, 18:02:18
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Martin Welberg
18 juli 2019, 16:57:17
Vonken op booster overgang. door Gerke
18 juli 2019, 16:19:40
Railadventure trein door ad.M
18 juli 2019, 15:50:35
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Klaas Zondervan
18 juli 2019, 15:36:05
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Klaas Zondervan
18 juli 2019, 14:30:15
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
18 juli 2019, 13:10:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door Hans Reints
18 juli 2019, 10:39:30
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
18 juli 2019, 09:38:34
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
18 juli 2019, 09:17:39
Efringen-Kirchen door poftie
18 juli 2019, 08:42:17
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
18 juli 2019, 04:17:00
  

Auteur Topic: Schaal H0 versus OO/H0  (gelezen 1722 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Schaal H0 versus OO/H0
« Gepost op: 01 mei 2015, 07:02:24 »
Schaal H0 is natuurlijk op 87
En schaal 00 op 76.2

Amerikaanse fabrikanten brengen vaak locs uit op schaal 00/H0.
Volgens mij is dan de opbouw op 00 en het onderstel op H0.
Dat zou moeten resulteren in een (te) grote opbouw en een (te)
klein onderstel.

Tevens heb ik ergens gelezen dat Amerikanen vaak in 1:100 rijden.
Maar dan wel weer op een H0 onderstel. Dat is dus juist een te klein
onderstel tov de bovenbouw. Ik weet niet hoe ze dan noemen?
Waarschijnlijk 100/H0?

Ik ben wat in verwarring

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17186
    • Pagina van klaas
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2015, 07:19:08 »
De schaal 00/H0 is typisch Brits. Het Britse materieel in het grootbedrijf is smaller en lager dan op het Europese continent. Daarom heeft in de vorige eeuw ene meneer Henry Greenly verzonnen dat het beter was om een mix te maken. Dus de opbouw in 1:76, en de spoorwijdte passend bij 1:87.
Van Amerikaanse fabrikanten ken ik dit niet, heb je daar een voorbeeld van?

De schaal 1:100 ken ik alleen maar omdat ik in het verleden eens heb geprobeerd in die schaal te gaan bouwen. Maar als fabrikantenschaal heb ik er nooit van gehoord. Wat heel dichtbij komt is het z.g. Britisch TT,dat is een schaal 3mm/foot, oftewel 1 foot in werkelijkheid wordt 3 mm in model. Die verhouding komt uit op 1:101,6
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Hendrik Jan

  • Online Online
  • Berichten: 5433
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2015, 16:25:07 »
1/100 kom je veel tegen als lengteschaal, vooral bij oudere rijtuigen.
Terwijl de schaal van het model 1/87 is, "verkort" de fabrikant dan de lengte naar 1/100.
Hij drukt het model als het ware samen.
Stel, de lengte in het echt is 26,4m.
Zo is een rijtuig met een lengtemaat van 1/100 dan 26,4cm lang.
Hetzelfde rijtuig in 1/87 is 30,3cm.

Ook andere lengtematen komen voor. Bv 1/93

Vroeger vrij gebruikelijk in modelspoorland. maar steeds meer fabrikanten leveren tegenwoordig de correcte lengtemaat. Het rijtuig is dan in zowel hoogt, lengte als breedte precies 1/87.

Wel iets om rekening mee te houden. Het door elkaar gebruiken van rijtuigen met verschillende lengtemaat wordt door velen als storend ervaren.

groeten
Hendrik Jan

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2015, 16:42:11 »
Ook in 00 waren er verkorte modellen. Welke lengteschaal dat is weet ik niet.
Amerikaanse modellen lijken groter op kleine onderstellen, maar dat komt omdat in Amerika treinen juist weer breder en hoger zijn als op het Europese vaste land, maar wel met ongeveer onze maat draaistellen. Hun vrije ruimteprofiel is groter ala hier en in de UK juist kleiner als hier.

Wij hebben dubbeldekstreinen, in de UK past dat niet. Maar op de weg zijn bij ons OV dubbeldeks bussen zeldzaam en in de UK heel gebruikelijk. Hier is de max. hoogte voor wegvoertuigen 4 m, in de UK 4,7 m. Dus meer stahoogte op beide verdiepingen mogelijk. Of vrachtauto's met 3 lagen pallets.

Mvg, Michel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2015, 23:04:21 »
Engels profiel is het kleinste, maar doordat het spul een grotere schaal heeft lijkt het even groot. Maar de echte vergelijking kan je doen met een RIV en een ferry wagon, dan zie je pas hoe klein die wagons zijn in vergelijking met wat wij gewend zijn.
Bij de Amerikanen heb je altijd wat meer ruimte dan in Europa, maar lang niet alle trajecten zijn geschikt voor double stack container wagons of de vliegtuig romp wagons van Boeing.
Voor de echt extreme maten moet je bij de breedspoor landen wezen.

Er zijn ooit dubbeldeks wagons ingezet in Engeland, met de coupes om en om, de SR class 4DD
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2015, 23:09:31 door ivanzon »