Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 05:22:20
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 03:49:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 03:03:56
Uit en Thuis, de bouw door Wim Vink
Vandaag om 03:02:03
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door prutser
Vandaag om 02:09:25
Roco Hippel (nieuw), kapotte koppelstangverbinding door ArjanB
Vandaag om 01:34:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 01:01:42
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:30:24
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door BrightonBelle
Vandaag om 00:25:50
En de boer hij ploegde voort door Hans Grasmaijer
Vandaag om 00:02:51
Arduino voor verlichting boven de baan door 72sonett
22 oktober 2019, 23:57:56
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door Thom
22 oktober 2019, 23:56:08
Erik de Zwart lanceert platform over treinen. 24trains.tv door Ronald Halma
22 oktober 2019, 23:50:17
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
22 oktober 2019, 23:09:39
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
22 oktober 2019, 23:08:33
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
22 oktober 2019, 23:05:51
Welke besturingssoftware kies ik? door 1200blauw
22 oktober 2019, 22:41:09
En de boer hij ploegde voort door phdirk
22 oktober 2019, 22:35:29
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
22 oktober 2019, 22:26:38
YouTube films met extraatje door Peter Kleton
22 oktober 2019, 22:10:41
Frans loodsje door Noordernet
22 oktober 2019, 22:00:53
Marklin 2019 door Fritsprt
22 oktober 2019, 21:57:00
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
22 oktober 2019, 21:42:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 oktober 2019, 21:33:28
Raadplaatje door eemstede
22 oktober 2019, 21:20:18
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door Thom
22 oktober 2019, 21:01:02
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
22 oktober 2019, 20:44:48
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door eitreb
22 oktober 2019, 20:39:18
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door DE-II
22 oktober 2019, 19:55:52
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door puntenglijder
22 oktober 2019, 19:38:37
  

Auteur Topic: Schaal H0 versus OO/H0  (gelezen 1813 keer)

.Vincent

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Schaal H0 versus OO/H0
« Gepost op: 01 mei 2015, 07:02:24 »
Schaal H0 is natuurlijk op 87
En schaal 00 op 76.2

Amerikaanse fabrikanten brengen vaak locs uit op schaal 00/H0.
Volgens mij is dan de opbouw op 00 en het onderstel op H0.
Dat zou moeten resulteren in een (te) grote opbouw en een (te)
klein onderstel.

Tevens heb ik ergens gelezen dat Amerikanen vaak in 1:100 rijden.
Maar dan wel weer op een H0 onderstel. Dat is dus juist een te klein
onderstel tov de bovenbouw. Ik weet niet hoe ze dan noemen?
Waarschijnlijk 100/H0?

Ik ben wat in verwarring

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17556
    • Pagina van klaas
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2015, 07:19:08 »
De schaal 00/H0 is typisch Brits. Het Britse materieel in het grootbedrijf is smaller en lager dan op het Europese continent. Daarom heeft in de vorige eeuw ene meneer Henry Greenly verzonnen dat het beter was om een mix te maken. Dus de opbouw in 1:76, en de spoorwijdte passend bij 1:87.
Van Amerikaanse fabrikanten ken ik dit niet, heb je daar een voorbeeld van?

De schaal 1:100 ken ik alleen maar omdat ik in het verleden eens heb geprobeerd in die schaal te gaan bouwen. Maar als fabrikantenschaal heb ik er nooit van gehoord. Wat heel dichtbij komt is het z.g. Britisch TT,dat is een schaal 3mm/foot, oftewel 1 foot in werkelijkheid wordt 3 mm in model. Die verhouding komt uit op 1:101,6
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5511
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2015, 16:25:07 »
1/100 kom je veel tegen als lengteschaal, vooral bij oudere rijtuigen.
Terwijl de schaal van het model 1/87 is, "verkort" de fabrikant dan de lengte naar 1/100.
Hij drukt het model als het ware samen.
Stel, de lengte in het echt is 26,4m.
Zo is een rijtuig met een lengtemaat van 1/100 dan 26,4cm lang.
Hetzelfde rijtuig in 1/87 is 30,3cm.

Ook andere lengtematen komen voor. Bv 1/93

Vroeger vrij gebruikelijk in modelspoorland. maar steeds meer fabrikanten leveren tegenwoordig de correcte lengtemaat. Het rijtuig is dan in zowel hoogt, lengte als breedte precies 1/87.

Wel iets om rekening mee te houden. Het door elkaar gebruiken van rijtuigen met verschillende lengtemaat wordt door velen als storend ervaren.

groeten
Hendrik Jan
Scotland:
always above England,
and at least 5 hours ahead of America.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2015, 16:42:11 »
Ook in 00 waren er verkorte modellen. Welke lengteschaal dat is weet ik niet.
Amerikaanse modellen lijken groter op kleine onderstellen, maar dat komt omdat in Amerika treinen juist weer breder en hoger zijn als op het Europese vaste land, maar wel met ongeveer onze maat draaistellen. Hun vrije ruimteprofiel is groter ala hier en in de UK juist kleiner als hier.

Wij hebben dubbeldekstreinen, in de UK past dat niet. Maar op de weg zijn bij ons OV dubbeldeks bussen zeldzaam en in de UK heel gebruikelijk. Hier is de max. hoogte voor wegvoertuigen 4 m, in de UK 4,7 m. Dus meer stahoogte op beide verdiepingen mogelijk. Of vrachtauto's met 3 lagen pallets.

Mvg, Michel

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Schaal H0 versus OO/H0
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2015, 23:04:21 »
Engels profiel is het kleinste, maar doordat het spul een grotere schaal heeft lijkt het even groot. Maar de echte vergelijking kan je doen met een RIV en een ferry wagon, dan zie je pas hoe klein die wagons zijn in vergelijking met wat wij gewend zijn.
Bij de Amerikanen heb je altijd wat meer ruimte dan in Europa, maar lang niet alle trajecten zijn geschikt voor double stack container wagons of de vliegtuig romp wagons van Boeing.
Voor de echt extreme maten moet je bij de breedspoor landen wezen.

Er zijn ooit dubbeldeks wagons ingezet in Engeland, met de coupes om en om, de SR class 4DD
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2015, 23:09:31 door ivanzon »