Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664487 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4170 Gepost op: 21 juni 2020, 21:59:35 »
Bas, Ja en nee.

De ene helft zit daarmee goed vast natuurlijk. Maar de andere kant kan dan alsnog scheef gaan zitten.
Dit afhankelijk van wat er tussen de knijper komt te zitten aan dikte, en dus aan druk komt op de veer.

Juist op dat punt gaat het namelijk dan fout.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4171 Gepost op: 22 juni 2020, 08:44:36 »
Ik gebruik idd de knijper onder mijn bakken. Alleen voor vervoer en slechts een enkele draad per knijper werkt prima voor mij. Voor een bundel draden id gewoon geen ruimte vind ik.

Gr.

Edsko

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4172 Gepost op: 22 juni 2020, 09:34:21 »
Ik heb onder mijn schaduwstationbakken alle electronica beschermd met afneembare, dunne afdekplaten. Permanente kabels zitten vast met smeltlijm en kabels die nog eens verlegd zouden kunnen worden zitten vast met klemmen. 
Je bent welkom eens te komen kijken @ Modelspoorgroep Eindhoven. www.facebook.com/modelspoorgroep

Groeten Egidius.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4173 Gepost op: 01 juli 2020, 11:27:53 »
Bedankt, Egidius. Als ik weer in de buurt ben kom ik zeker even langs!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4174 Gepost op: 01 juli 2020, 13:06:56 »
.........
Verder kwam ik er achter dat dat Engels Hornby spul toch wel heel erg gevoelig is op de megabiels overgangen. Veel ontsporingen van Engels materieel, terwijl het Roco geweld er gewoon keurig overheen dendert. Zoals je ook mag verwachten. Toch maar even gekeken of ik de megabielzen nog beter op elkaar af kon stemmen. Het ging echt om fracties van uitlijning, maar het loste het probleem voor het Hornby materieel wel degelijk op. Eenmaal opnieuw alles uitgelijnd, bij mijn weten geen ontsporing meer gehad van engels materieel.  (y)........

Dit is niet nieuw. In het pre-BMB rijdagentijdperk van 2014 en -'15, toen Henk en ik samen nog met de BNLS-baan meededen was dit al een issue. Er gingen toen zelfs stemmen op dat het Britse materieel niet compatibel zou zijn met de H0-normen, en daardoor minder, of zelfs niet geschikt zou zijn voor het rijden op een al of niet hobbelige modulebaan. Sindsdien hebben we met de BMB-baan de nodige ervaringen opgedaan met ons Britse materieel en we denken inmiddels aardig te weten wat ervoor nodig is dat het niet fout kan gaan. Dat wil overigens niet zeggen dat het altijd alleen maar goed gaat. Zo hebben we onze baan in Rijswijk toch weer met een paar gevoelige plekken weten op te zetten.  :-\


De BMB-baan in Rijswijk.

Wat er o.a. kan gebeuren: stel we hebben een baan met een rijlengte van 70 meter, zoals bijv. die in Rijswijk. In de baan zitten ca. 55 bakovergangen, d.w.z. ca. 130 railovergangen met schuiflasjes. Met zeven treinen is er al een uurtje of drie probleemloos gereden, maar van de achtste trein, die zojuist op de baan gezet is, ontkoppelen er ineens op één bepaalde bakovergang rijtuigen. Soms gaat het een keertje goed, maar meestal niet, en alleen op die ene plek. Dan kun je er vergif op innemen dat er op die ene plek iets aan de hand is, waarschijnlijk een hoogteverschil.
Twee uur later ontspoort trein no.12 ergens anders op een wissel. We weten dat lok no. 12 nogal ontsporingsgevoelig is, maar omdat hij het alleen op die ene plek doet, betekent het toch dat er op die plek iets aan de hand is. Zo zijn onze Peco wissels massa-geproduceerd en zitten er kleine toleranties in, die soms tot ontsporingen kunnen leiden. Indien er een gebogen spoor voor een wissel ligt, dan wil dat er ook nog wel eens een handje bij helpen. En zo kunnen er tijdens een rijdag op allerlei manieren onverwachts ontsporingen en ontkoppelingen plaatsvinden.
Tijdens een beurs of rijdag is het altijd heel lastig en vervelend om de oorzaken in de baan op te zoeken en te verhelpen. De betreffende bakeigenaren worden er meestal ook niet erg blij van. Daarom gebeurt het meestal niet en probeert men er op een andere manier uit te komen, bijv. door een andere trein op te stellen die er geen last van heeft. Maar tegelijkertijd betekent dat ook dat het probleem niet opgelost wordt en een volgende keer zijn lelijke kop weer op kan steken.  :-\

Maar waarom zijn Britse treinen in het algemeen gevoeliger voor slechte overgangen dan bijv. Roco-treinen? Ik denk dat er in de basis verschil in de constructie zit tussen enerzijds de Duits/Oostenrijkse en anderzijds de Brits/Amerikaanse merken in die zin, dat de Duits geöriënteerde merken geconstrueerd worden om behalve op 2-rail ook met een reusachtige sleper eronder op 3-rail te kunnen rijden. Bij de Britten en Amerikanen is dat geen issue en dat zou best weleens de belangrijkste reden kunnen zijn dat Roco c.s. op 2-rail een stukje minder ontsporingsgevoelig is op minder dan perfect spoor. Hierbij komt nog, dat de H0-merken al vanaf rond 1970 enorme verbeteringsslagen gedaan hebben. De Britten zijn, geleid door Airfix, Mainline en vooral Bachmann, met hun verfijningen pas in de jaren '80 en '90 begonnen en Hornby is er pas in 1997 bij aangehaakt. De aandrijfmechanieken zijn bij nieuw uitgebracht materieel pas na 1995 op een behoorlijk niveau gekomen. Vooral Hornby sleept, ook nu nog, een flinke erfenis aan erg oud spul met zich mee. Bij de manier waarop de Britse fabrikanten de verfijningen op het materieel toepasten werd behalve naar de centen m.i. meer naar de USA dan naar Duitsland gekeken. We hebben uiteindelijk betere detaillering, NEM-schachten en fijnere wielen met lagere flenzen gekregen, maar m.b.t. het rijden op hobbelig spoor is vooral dat laatste niet altijd een voordeel.
Maar ieder nadeel hep zijn voordeel. De meest ontsporingsgevoelige loks zijn ook de beste opspoorders van slechte plekken in je baan. Daarom heb ik op de testbaan in mei mijn meest ontsporingsgevoelige loks, zoals de Beyer Garratts, gebruikt om de rottigheid op de nieuwe bakken van de testbaan op te sporen.
Kortom, als je optimaal met je materieel wil rijden moet je ernaar streven dat je spoor optimaal in orde is. Of je op je baan bakovergangen hebt met schuiflasjes zoals wij, met megabielzen zoals BNLS of op een andere manier maakt daarbij niet uit. Overigens zie ik niet in waarom je met minder dan optimaal genoegen zou nemen.  ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 14:34:03 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4175 Gepost op: 02 juli 2020, 23:16:29 »
Tijdens rijdagen en beurzen loop je een groot deel van de tijd rond met je WLAN- of Multimuis in de hand en soms wil je tussendoor ook graag even je natje (en misschien je droogje) verzorgen. Dan is het fijn als je naar behoefte je muis, thee- of koffiekop lekker even ergens neer kan zetten zonder daarvoor een wereldreis naar achter de baan te moeten ondernemen. Forumlid Eegtrain heeft voor dit soort gevallen voor groot comfort gezorgd, door een handige houder voor je muis en je koffiekop (of bierglas) te ontwerpen en als bouwkit verkrijgbaar te maken. De mijne moet nog wel geverfd worden:


Daarnaast heeft hij op speciaal verzoek een muizenstandaard voor 4 WLAN- of Multimuizen geproduceerd. Ik heb de kit al sinds januari in huis en ben er nu eindelijk aan begonnen. Drie van de vier muizencompartimenten zitten al in elkaar geplakt:


Het is de bedoeling dat ook deze muizenstandaard netjes in de clubkleuren geverfd wordt en dan op rijdagen en beurzen aan de fiddle yard bevestigd wordt. Ongebruikte muizen liggen nu meestal rond de fiddle yard te rollen, maar in deze standaard ziet het er niet alleen beter, maar ook overzichtelijker uit.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2020, 23:27:01 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4176 Gepost op: 03 juli 2020, 10:03:38 »
Nice!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4177 Gepost op: 04 juli 2020, 22:31:09 »
De viervoudige Multimuizenstandaard is nu nagenoeg in elkaar geplakt:


Er ontbreken nog een paar steunklepjes onderaan in de middelste twee vakken, maar die zullen opgestuurd worden. Daarna kunnen de beide houders mooi in de clubkleuren gezet worden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 10:34:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4178 Gepost op: 08 juli 2020, 21:40:17 »
De ontbrekende klepjes voor de muizenstandaard zijn met dank aan Eegtrain snel en keurig netjes  (y) per post gearriveerd en zitten er nu opgeplakt. Vanaf morgen kunnen de beide muizenobjecten dus afgewerkt en in de BMB-kleuren geverrufd worden. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe het eruit zal komen te zien.... :D

Hoewel het bakkenproject beëindigd is, waren er nog wel één of meer open einden. Eén ervan was dat de BMB © PRO Protector Strings (BPS) op de meeste bakken nog los hangen. Alleen op de grote boogbakken heb ik die bevestigd. De reden is dat de schroefogen hier ter plaatse blijkbaar hun gewicht in goud waard moeten zijn en ik ze daarom maar in China besteld had. Vanmorgen kreeg ik ze eindelijk binnen en ik heb er gelijk de medium bogen van voorzien. Hier zie je hoe de BMB © PRO railbeschermer met het touwtje aan het schroefoog bevestigd is:


Ach, het is allemaal geen rocket science, maar ik hoop straks in Vredepeel wel duidelijk de voordelen van dit alles in een stukje sneller en meer foolproof opzetten en afbreken van de baan terug te kunnen zien. Het is de bedoeling dat, indien mogelijk, alle utilitaire bakken ervan voorzien zullen worden, dus ook de oude keerlussen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 11:50:13 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4179 Gepost op: 08 juli 2020, 21:45:35 »
hmmm, ik moest ook maar eens twee extra BB's maken om mijn opstelsporen evt in de baan te hangen ipv er achter.... Altijd leuk voor een rijdag idd. Ik heb zelfs al extra BB's staat bedenk ik me ineens.  ;D

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4180 Gepost op: 08 juli 2020, 22:30:45 »
Ik heb, omdat ik gisteren toch even niets beters te doen had, gelijk maar even een eerste opzet gemaakt voor een baanopstelling voor Vredepeel......

Baanplannen en andere informatie over het rijweekend in Vredepeel staan vanaf nu vermeld in ons rijdagentopic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93268.msg3222135226#msg3222135226

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2020, 11:49:58 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4181 Gepost op: 09 juli 2020, 14:52:25 »
Ik heb een vraagje, van wat voor hout fabriceren jullie die poten van de bakken?

Ik moet zelf voor m'n baan in een koffer kist nog poten versieren. Tot op heden heb ik vuren balken van de praxis gebruikt, maar die bevallen niet (te zwaar (zal wel te dikke gebruikt hebben), wokkels etc.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4182 Gepost op: 09 juli 2020, 16:24:15 »
Ik gebruik 44 x 44 mm balken, bij voorkeur rechte (altijd wel even kijken, want er zijn veel kromme in omloop), maar vorig jaar had ik voor het bakkenproject een stel poten nodig en toen wilde ik graag dunnere poten kopen. Toen bleek dat die veel duurder waren heb ik toch maar weer 44 x 44 poten gekocht. Meestal ga ik daarvoor naar de Praxis of de Hornbach.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4183 Gepost op: 09 juli 2020, 23:29:43 »
Zoals het er nu uitziet is Radipole definitief met pensioen en kom ik met mijn nieuwe 2 x 90 ex Henk bak  ;D
Er zit nog wat aansluit werk van de BB's aan, maar dat moet lukken  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4184 Gepost op: 10 juli 2020, 08:54:33 »
 (y) Word wel pushen Thijs je hebt nog maar 64 dagen ;D
Mvg Henk.