Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664310 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4035 Gepost op: 19 april 2020, 18:17:56 »
Vanmiddag ben ik even naar Utrecht gereden om te kijken of ze tòch niet stiekem zonder ons een Verzamelaarsbeurs aan het houden zijn.  ::) Maar nee hoor, er is daar echt niets gaande, het is zo dood als een pier.  :-\

Daarom maar verdergegaan met het geklooi aan de bakken. Alle zes de V-bakken zijn nu voorzien van bananenterminals, zodat we ze na het opzetten te allen tijde op de gewenste voeding kunnen aansluiten en in de gewenste configuratie kunnen gebruiken.
Dit is de bak met de onderbroken sporen. De beide secties zijn standaard met de kabels doorverbonden, maar kunnen eventueel anders gevoed worden, afhankelijk van de gewenste situatie. Op de vier terminals kan nu met bananenstekkers evt. ook een keerlusmodule aangesloten worden:


De enkelsporige bak heeft ook twee terminals gekregen. De bananenstekkers zitten er al vast in:


De V-bakken van de blauwe keerlus hadden t.b.v. een ander doel al eerder terminals gekregen, maar doordat ze nu onderling doorverbonden worden via kabels met tweepolige pluggen, zijn de terminals beschikbaar gekomen om evt. een V-bak van een aftakbak te voeden, indien er achter de aftakbak geen aparte sectie komt:


De V-bakken van de rode keerlus hebben ook terminals gekregen, maar nog geen twee-polige pluggen, omdat ik daarvoor geen pennen genoeg bij me had. Ik heb er ook geen foto van genomen.  :-[
Verder hebben alle aftakbakken en V-bakken nu BMB © PRO beschermingskappen gekregen:


Wat er nu nog allemaal te doen is?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben. Er moeten alleen nog 2 wissels met een spoortje op.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband. De spanband moet nog aangeschaft worden.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB. Er moeten nog 2 wissels op.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 10:02:13 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4036 Gepost op: 20 april 2020, 21:55:51 »
Niet erg veel te melden, behalve dat alle verbindingsstekkers nu op alle aftakbakken zitten en dat er drie daarvan nu helemaal klaar zijn.
En ook op de vier V-bakken van de keerlus:


OK, niet veel aan te zien, geloof me maar gewoon.  ;D

O, en ook dat mijn decoupeerzaag, een Bosch ST350e van een jaar of 30 oud overleden is:


De motor doet het nog wel, maar de zaag gaat niet meer heen en weer.  Er zal wel een tandwiel of zo versleten zijn. :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 22:06:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4037 Gepost op: 24 april 2020, 22:39:22 »
De keerlus boog- en aftakbakken staan netjes opgestapeld gereed voor de test, die gaat plaatsvinden als alle andere bakken ook gereed zijn:


Hier een idee van hoe de junction naar het enkelspoor er ongeveer uit komt te zien. De ligging van de beide aftaksporen is ter hoogte van de bakovergang inmiddels nog iets aangepast.:


Het viel vandaag vies tegen om de sporen met de wissels zoals bedoeld op de grote boogbak te krijgen. Het leek van tevoren eenvoudig, maar het bleek knap lastig om de juiste positie voor de wissels te vinden om aan beide kanten een mooie boog over te houden. Dit is het uiteindelijk geworden...:


...en vanaf de andere kant:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 23:08:31 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4038 Gepost op: 24 april 2020, 23:52:51 »
Hebben jullie inmiddels al een Shurgard box gehuurd om al die keerlussen en bakken op te staan? Bestelbusje om het te vervoeren? Maw, word het niet wat veel om op te slaan?
Begrijp me niet verkeert, ik vind het gaaf wat jullie doen, maar ook wel veel. En uit ervaring weet ik dat opslag dan wel een "thingy" word. ;) Om over transport maar niet te praten....  ::)

Gr.

Edsko

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4039 Gepost op: 25 april 2020, 10:36:23 »
Over een week of twee, drie wordt het bakkenproject beëindigd. Daarvóór komt er nog een testopstelling om alle bakken te testen. Daarna wordt de hele hut opgeruimd en moeten alle bakken een plekje krijgen. Wij mogen hier van René een aantal bakken opslaan, daarvoor zijn een paar hoekjes gereserveerd. Het is echter niet zo, dat we er de hele ruimte ongelimiteerd mee vol kunnen blijven plempen. Ik zal er dus zo creatief mogelijk mee moeten omgaan, hoe we zoveel mogelijk bakken in zo weinig mogelijk ruimte kwijt kunnen. Ik heb met René afgesproken dat hij bij de test aanwezig zal zijn en na het opruimen een inspectie uitvoert.
Overigens hadden we alle bakken al, op de stapel keerlusbakken na.
Het coronagebeuren heeft de BMB ook op dit gebied niet ongemoeid gelaten. Vanwege de afgelaste Verzamelbeurs staan er nu langer dan voorzien in de werkplaats aardig wat extra bakken. De bedoeling is dat die z.s.m. weer naar hun reguliere plek gaan.

Leen
« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 22:12:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4040 Gepost op: 25 april 2020, 20:07:24 »
Op de boogbak van de foto hierboven zat nog geen wisselschakelaar, maar nu wel. Als je de bak oprijdt wordt één van de wissels daarmee met de hand geschakeld. De schakelaar schakelt de frog om en d.m.v. een stukje verenstaal tegelijk het wissel:


Bij het afrijden van de bak (de andere kant op) wordt het andere wissel opengereden. De frog daarvan wordt met een DCC80 frog juicer geschakeld. Deze bakken kunnen dan ook alleen voor linksrijdend verkeer benut worden. Zie hier de bedrading van de bovenstaande bak met de DCC80:


De draden zitten op oude gebruikte printplaatjes gesoldeerd. Het ziet er minder netjes uit dan met kroonsteentjes, maar ik vind kroonsteentjes niet prettig werken en dit wel.

Hier een foto van de tweede buitenste bak, die zojuist afgemaakt is:


Hier zit al wel een wisselschakelaar op:


Het einde van het bakkenproject komt nu in zicht. Resumerend hadden we de afgelopen winter in het project de keerlusbakken van Modulebaan.nl en de 6 grote boogbakken van Henk onder handen. Die laatste zijn doormidden gezaagd, waardoor we 6 medium en 6 grote boogbakken kregen. Drie grote boogbakken zijn naar een ander project gegaan en die duiken nog wel een keer op. Van de 3 andere is er één opnieuw opgebouwd en verbouwd tot buitenbak. De twee andere zijn alleen opnieuw opgebouwd en bedraad. Eén "oude" grote boogbak is ook omgebouwd tot buitenbak. Doordat we nu de twee buitenbakken met wissels hebben, kunnen we vanaf nu een grote halve boog (3 meter diameter) of slingerspoor maken zonder de extra black boxen. Voor een S-boog zullen we aan één kant nog steeds een extra BB plus overloop BB nodig hebben.
Er zijn ook 6 medium boogbakken uit de cirkelzaag gerold. Die zijn opgebouwd, beraild en bedraad. Drie ervan zijn in Rijswijk al gebruikt.  (y) We hebben nu dus 12 medium boogbakken en kunnen daarmee een boog van 360 graden maken. Meestal gebruiken we op rijdagen drie, zes of negen medium boogbakken als 90 graden hoekbakken:


Forumlid Basmans heeft twee keerlussen voor mij gemaakt van het type wat Modulebaan.nl gebruikt. Die bestaan elk uit 4 boogbakken en een kort enkelsporig recht bakje en zijn keurig netjes gebouwd. (y) Ik heb het idee gekregen om er symmetrische keerlussen mee te maken. Daarom heb ik zelf voor elke keerlus twee V-bakken gemaakt. De bak die Modulebaan.nl zelf als oprij/afrijbak van de keerlus gebruikt, wordt bij de BMB normaal gesproken niet in een keerlus opgesteld, maar ik heb hem nu omgebouwd als aftakbak (junction). T.b.v. de aftakbak heb ik twee V-bakken gemaakt, één voor enkel- en één voor dubbelspoor:


De twee keerlussen bestaan op dit moment dus uit totaal veertien bakken, waaruit we t.b.v. de gewenste opstelling een keuze kunnen maken. Er kunnen diverse types symmetrische en asymmetrische keerlussen mee gebouwd worden.

De veertien keerlusbakken, vier grote boogbakken en zes medium boogbakken zijn nu allemaal ge- c.q. verbouwd, beraild, bedraad en ze zijn allemaal technisch gereed. Er is nog wel werk te doen aan de poten en er moeten ook nog gaten geboord worden om sommige bakken aan elkaar te kunnen bevestigen. Misschien moet daarvoor zelfs nog een voorziening gemaakt worden, bijv. om de grote boogbakken rechtstreeks aan een BB te kunnen schroeven. En de drie grote boogbakken moeten nog inschuifbaar gemaakt worden. Tot slot wil ik nog twee tostibakken maken voor het slingerspoor.
Ik hoop volgend weekend het testspoor op te kunnen bouwen, maar dat hoopte ik eerlijk gezegd dit weekend ook te kunnen doen...  ;D

Daarna beëindig ik het hele BMB-bakkenproject en hou ik na vijf jaar op met het bouwen, ver- en ombouwen van utilitaire bakken: ze zijn nu naar mijn wens en er zijn er ook genoeg. Dit project heeft ruim twee winters geduurd, waarbij ik het verstand op 0 en de blik op oneindig gezet heb. Het heeft ons vooral opgeleverd dat onze mooie grote boogbakken die sinds 2015 vrijwel constant ongebruikt onder een dikke laag stof in een hoek stonden, een investering van vele honderden euro's gedaan door drie deelnemers, in deze iets aangepaste vorm nu eindelijk probleemloos en veelzijdig gebruikt kunnen worden:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 22:46:20 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4041 Gepost op: 25 april 2020, 22:28:43 »
Leen,

Het open rijden van de wissel, en dan schakelen van de frog, heb je dat al eens getest?

Vaak gaat dit namelijk niet echt gepaard met een goede doorgang  ::)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4042 Gepost op: 25 april 2020, 22:51:23 »
Het openrijden van de wissels hebben we al op twee rijweekends gedaan. De eerste keer waren er wat problemen met heel korte lokjes, vanwege het verschrikkelijk oude geverfde tweedehands wissel wat ik gebruikte, maar nadat ik het wissel "gerepareerd" heb (geen idee wat ik er ook alweer precies mee uitgespookt heb, dat ben ik vergeten  ::)), ging het op de Verzamelaarsbeurs in november twee dagen probleemloos. Het is het wissel waarmee de lok uit de keerlus komt:

<a href="https://www.youtube.com/v/vpDmCG6Uw60&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vpDmCG6Uw60&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 april 2020, 23:52:36 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4043 Gepost op: 25 april 2020, 23:56:00 »
Werden deze toen ook al gevoed via een Hex Juicer Leen?

Polariseren en open rijden dat geeft namelijk een issue, want sluiting op de frog, alvorens de slip wordt bereden en omgezet.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4044 Gepost op: 26 april 2020, 09:48:29 »
De wisseltongen zijn geïsoleerd van de frog. Zij hebben de zelfde polariteit als de gewone rail. De standard aanpassing aan de Peco wissel.


Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4045 Gepost op: 26 april 2020, 10:04:09 »
Wij hebben de configuratie van al onze Peco wissels aangepast. Alle wissels zijn bedraad volgens het hier beschreven principe:
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

Toevallig heb ik er gisteren net een foto van gemaakt:


De rode en de zwarte rijdraad verbinden elk de buitenste twee rails. De blanke draad voor de frog krijgt een aparte aansluiting naar een DCC80, een decoder of een schakelaar en de bruggetjes onderin de langwerpige sleufjes op de binnenste rails rechts naast de gesoldeerde draden zijn verwijderd. Als je de bruggetjes laat zitten krijg je kortsluiting, niet doen dus!  ::)

T.b.v. het openrijden is het veertje van het wissel op de villum eruit gehaald en de frog wordt geschakeld door een DCC80. Werkt als een trein!  (y) (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 10:19:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4046 Gepost op: 26 april 2020, 10:55:35 »
........De twee keerlussen bestaan op dit moment dus uit totaal veertien bakken, waaruit we t.b.v. de gewenste opstelling een keuze kunnen maken. Er kunnen diverse types symmetrische en asymmetrische keerlussen mee gebouwd worden........

Dat klopt inderdaad, maar er zijn twee maren.
1) Je hebt er een mobiele keerlusmodule voor nodig. Gelukkig hebben wij die.
2) Op dit moment kunnen er alleen nog maar twee types symmetrische keerlussen mee gemaakt worden.

Bij het hele bakkenproject staat het creëren van maximale mogelijkheden voorop. Daarvan uitgaande, vroeg ik me gisteravond af waarom we met onze nieuwe keerlusbakken eigenlijk niet gewoon ook de asymmetrische variant van Modulebaan.nl zullen kopiëren. Het zijn immers dezelfde bakken....:

Foto © modulebaan.nl

Natuurlijk hebben we al twee asymmetrische keerlussen, maar er ontbreken slechts vier bananenterminals per keerlus om het eventueel toch te kunnen maken. OK, er moet ook een stukje rail komen op het meegeleverde rechte stukje bak bovenaan op de foto, maar dat is peanuts, (op het verven na :-\ :-\)! Dus waarom zou ik het eigenlijk niet gewoon doen?  ???
Ik heb dus besloten om het vandaag maar gewoon te doen.

Hiermee wordt de testprocedure straks wel aardig uitgebreid.  ;D  We hebben dan met dezelfde keerlusbakken nog meer configuraties te testen:
1a) Een grote symmetrische keerlus met inhaalspoor.
1b) Idem maar met junction naar dubbelspoor.
1c) Idem maar met junction naar enkelspoor.
2a) Een kleinere symmetrische keerlus met enkelspoor en apart op de rijstroom aan te sluiten binnenliggend showspoor in een ronde cirkel.
2bc) Idem maar met junction naar enkel c.q. dubbelspoor. Dat is in feite dezelfde test als bij 1bc.
3) Een linkse asymmetrische keerlus.
4) Een rechtse asymmetrische keerlus.

Dat binnenliggende spoor in een cirkel zag ik bij de buren van BNLS toegepast worden. Ik zie er mogelijkheden voor om er bijv. een Rocket rondjes op te laten rijden (eventueel op analoog spoor) en het op die manier op een beurs als uithangbord te laten fungeren. Henk is ook met zo'n spoor bezig. Het spoor van Henk kan in principe in het midden van elke keerlus opgesteld worden. Als we zijn spoor een stukje hoger positioneren dan de baan, bijv. op 1m50 hoog, en het combineren met een groot BMB-bord in het midden van de cirkel, dan hebben we helemaal een fraai uithangbord!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 21:03:20 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4047 Gepost op: 26 april 2020, 14:25:21 »
Just gelijk de battarijkes van in den reklam met dat konijntje:
KEEP GOIING!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4048 Gepost op: 26 april 2020, 15:15:41 »
Wij hebben de configuratie van al onze Peco wissels aangepast. Alle wissels zijn bedraad volgens het hier beschreven principe:
...........
Leen.

Ken deze aansluitmethodes Leen. Goed om de wissel vóór inrijden goed gepolarisserd te hebben.
Hoe je dit echter wilt gebruiken om open te kunnen rijden is mij nog altijd een raadsel.

Hoe en waar schakel je de frog om waardoor er geen kortsluiting ontstaat bij het oprijden van de wissel die in de verkeerde stand staat.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4049 Gepost op: 26 april 2020, 17:16:12 »
De DCC80 frog juicer of autofrog schakelt de polarisatie van de frog automatisch:

Foto © osbornsmodels.com

Hier zit hij in de boogbak:


Je sluit er de twee draden van de rijstroom en de ene van de frog op aan en klaar!
Hij werkt volgens het kortsluitprincipe, dus is het natuurlijk niet iedereen zijn "cup of tea". Maar als het goed werkt heb ik lak aan zulke principes en sinds 2017 gebruik ik ze tot volle tevredenheid. En laten we wel wezen: hoe zou je anders een frog willen schakelen op een wissel wat je random (dus van twee kanten) open wil kunnen rijden?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 17:20:56 door St00mboy »