Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat bedoelt Roco met diagonale installatie v/d wissel? door Reinier Z.
Vandaag om 06:48:04
Spoor III in Nederland gebruikt? door GP20
Vandaag om 04:32:26
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 01:09:42
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door saskia
Vandaag om 01:00:36
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 00:01:58
Modelbouwen in een lijstje door Station W
28 mei 2020, 23:45:41
Depot + vervolg Vlieringen-2 door PieterHa
28 mei 2020, 23:34:54
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing door Tomasso
28 mei 2020, 23:33:23
Wie kan mij helpen met een baanplan voor rocoline met bedding? door MOVisser
28 mei 2020, 23:23:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 mei 2020, 23:12:46
Doornvliet door MOVisser
28 mei 2020, 23:09:37
Minicamera of inspectiecamera, ervaringen? door MOVisser
28 mei 2020, 23:07:07
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door 72sonett
28 mei 2020, 22:54:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
28 mei 2020, 22:53:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
28 mei 2020, 22:06:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
28 mei 2020, 21:56:54
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
28 mei 2020, 21:47:53
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door Wim Vink
28 mei 2020, 21:24:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door St00mboy
28 mei 2020, 21:02:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
28 mei 2020, 20:59:51
Marklin 2020, nieuws van de fabrikant door Quinzeedied
28 mei 2020, 20:59:02
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door arwin
28 mei 2020, 20:57:08
Bouw NS 532 spoor 1 door edwin1974
28 mei 2020, 20:32:44
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
28 mei 2020, 20:30:54
PREFO Tram Bouwpakket Gezocht door HOf Fan
28 mei 2020, 20:30:02
Rijtuigen op De Meer door verst107
28 mei 2020, 20:25:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door RikM
28 mei 2020, 19:57:06
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
28 mei 2020, 19:48:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 mei 2020, 19:34:07
Buitenlust door rolfm
28 mei 2020, 19:03:16

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 400222 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4020 Gepost op: 22 maart 2020, 23:14:54 »
Nee, dat mocht ik willen... ;D

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4021 Gepost op: 23 maart 2020, 20:20:25 »
......... dat de BMB zich gisteren met 7 i.p.v  6 bakken heeft aangemeld en we nemen ook de fiddle yard weer mee en komen zo tot een baanlengte van ca. 30 meter (60 meter rijlengte over het hoofdspoor). Deze keer werken we samen met de BNLS-Forumbaan en de MSG Drechtsteden om met elkaar tot een volwaardige opstelling van een metertje of 50 te komen. Ik verwacht dat het ook aardig gezellig zal zijn.  (y)

Het volgende BMB-rijweekend, gepland op 18 en 19 april a.s. op de Verzamelaarsbeurs, gaat helaas niet door.  :-\
De Verzamelaarsbeurs is afgelast:
https://verzamelaarsjaarbeurs.nl/

Dit is echt heel jammer, want we hebben er deze keer extra veel moeite voor gedaan om er weer met een leuke presentatie te kunnen verschijnen, zelfs met meer variatie dan de beide vorige keren. Behalve een variant van de "gebruikelijke" BMB-baan zou ook onze Forumbaan er acte de présence geven. En als kers op de taart zouden we deze keer een kinderbaan met Thomas meenemen, waar de kinderen zelf mee kunnen spelen. We dachten op die manier voor organisatie en publiek weer voor een heel leuke opstelling gezorgd te hebben.
Maar goed, nu maar hopen dat de volgende beurs op 14 en 15 november wèl doorgaat.

Als eerstvolgend rijweekend ná de Verzamelbeurs staat gepland Dordt in Stoom op 5, 6 en 7 juni. Op de website daarvan staat op dit moment nog niets over een eventuele afgelasting, maar ik hou mijn hart vast.  :-\
Wij hebben verder voor de eerstkomende maanden nog geen rijdagen op de planning staan. In het najaar kijken we wel verder.....  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 20:54:37 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4022 Gepost op: 23 maart 2020, 23:20:54 »
Al doende leert men....

Dit heb ik zojuist gemaakt, het is bedoeld voor twee mechanische wisselaandrijvingen:

Morgen maar eens kijken of het volgens plan bevestigd kan worden en of het goed werkt. Ik weet nu ook wat ik bij het tweede paar anders moet doen...  :D

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4023 Gepost op: 24 maart 2020, 20:44:01 »
.......Als eerstvolgend rijweekend ná de Verzamelbeurs staat gepland Dordt in Stoom op 5, 6 en 7 juni. Op de website daarvan staat op dit moment nog niets over een eventuele afgelasting, maar ik hou mijn hart vast.  :-\...........
Op de website van Dordt in Stoom staat nu vermeld dat ze in de tweede week van april de knoop willen doorhakken m.b.t. het al of niet doorgaan:
https://dordtinstoom.nl/

Ik wens de mensen van de organisatie veel wijsheid toe bij het nemen van deze moeilijke beslissing (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2020, 20:47:02 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4024 Gepost op: 25 maart 2020, 20:10:01 »
...........Dit heb ik zojuist gemaakt, het is bedoeld voor twee mechanische wisselaandrijvingen:

Morgen maar eens kijken of het volgens plan bevestigd kan worden en of het goed werkt..........

Het zou moeten werken, maar toch werkt het niet. Alles weer voor Jan *** in elkaar geknutseld!  >:(  Waar heb ik dat meer meegemaakt?  8)
Het heeft iets teveel weerstand voor de 0,8mm draad die ik ervoor gebruik en daarom werkt het niet. De draad veert teveel en de slag van het schakelaartje is dan tekort. Met dikkere draad werkt het waarschijnlijk wel, maar die heb ik niet.
Dus slopen die boel en overstappen op Henk zijn variant. Even een sleufje maken en de boel erin leggen:

....en omschakelen gaat bijna vanzelf:

De frog wordt met het schakelaartje gelijk goed gezet. KISS-er kan het niet.
Ik realiseer me dat hiermee de rode keerlus eindelijk af is, op twee draadjes na, nl. die de rijstroom naar het schakelaartje brengen. Die had ik zojuist ook nog wel kunnen vastsolderen, het is nog geen minuut werk.  Even niet aan gedacht. ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 22:38:50 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4025 Gepost op: 28 maart 2020, 15:03:29 »
De rode keerlus is inmiddels af en de blauwe is nu helemaal bedraad. Na aankomst van een pakje met 4-polige stekkers uit een speciaalzaak van ver overzee hebben de drie blauwe boogbakken nu ook allemaal hun bedrading gekregen. De bedrading van bak 1 (de V-bak) is nagelopen en voor de helft opnieuw gemaakt. De schakelaar voor het handwissel is nu ook op de blauwe bak 1L gemaakt en de DCC80, die er op zat, is verwijderd. Er is inmiddels ook een vierde poot voor de blauwe keerlus gemaakt:

Nee, dat is geen UFO.  :o
De laatste twee medium bogen hebben hun rails ontvangen en ik heb de boog in orde bevonden:

Deze boog is iets minder, want het linker spoor loopt in het midden te recht, maar ik hou het even zo:

Wat er nu nog allemaal te doen is?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband.
8. Een grote boogbak geschikt maken zowel voor een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 11:01:12 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4026 Gepost op: 29 maart 2020, 18:33:45 »
De medium boogbakken zijn nu alle twaalf bedraad. Daarmee kunnen we nu een volledige cirkel van deze bakken in onze baanopstellingen gebruiken. In Rijswijk gebruikten we drie kwartbogen ervan in onze baanopstelling. Hier ligt het tweede stapeltje van 6 bakken met bak no. 7 t/m 12. Daarmee maak je een halve cirkel met een diameter van ruim 2 meter. De bovenste bak is opnieuw geverfd na wat lelijke krassen t.g.v. het transport naar Rijswijk v.v.:

De blauwe keerlus heeft nu zijn vier poten en is daarmee af en de andere beschadigde bakken hebben hun laatste likje verf gehad en zijn dus ook af.

Wat er nu nog allemaal te doen is?:
1. Bak 1 van de rode keerlus bedraden.
2. Bedrading van bak 1 van de blauwe keerlus nalopen en er een poot voor maken.
3. De drie andere bakken van de blauwe keerlus bedraden met 24 stukjes kabel.
4. De twee keerlus-aftakbakken berailen en bedraden na er de fake ballast op geschilderd te hebben.
5. Twee aansluitbakjes maken voor de aftakbakken. Hiervoor is nu nog niets gemaakt.
6. De laatste twee medium boogbakken berailen en bedraden.
7. De tweede stapel met zes medium boogbakken maken incl. spanband.
8. Een grote boogbak geschikt maken voor zowel een 180 graden boog als voor een S-boog. Kijken of de wissels op de boogbak kunnen i.p.v. op een extra BB.
9. De twee andere grote boogbakken geschikt maken.
10. De drie grote boogbakken van punt 8 en 9 inschuifbaar maken.
11. De zes oude grote boogbakken geschikt maken voor het aansluiten op de drie nieuwe. Op de oude zit 3 of 4mm triplex en eigenlijk wil ik dat liever verwijderen.
12. Nog één of twee rechte tostibakken maken voor het slingerspoor.
13. Poten (ver-) maken zowel voor de nieuwe medium (4) als voor de nieuwe grote boogbakken (3).
14. Het leukste: een baantje maken met Jan zijn bak en de twee keerlussen om de hele boel uit te testen.
15. Wvttk, wat verder ter tafel komt.  ;) Ongetwijfeld komt er wel weer een idee of zo.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 21:01:26 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4027 Gepost op: 30 maart 2020, 20:50:35 »
Na Rijswijk was er een stuk van de plastic zijkant van een keerlusbak afgebroken. Het leek wel of er een tijger in gebeten had.  :o  Ik had er eerlijk gezegd te dun plastic voor gebruikt omdat dat goedkoper was dan dik plastic. :-[
Dus wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten:
..................Verder was er nog transportschade van de NMD in Rijswijk. De plastic zijkant van een keerlusbak was gebroken en ik heb het gebroken stuk losgezaagd:

Dus nu maar een stukje MDF erop geplakt:

Gisteren heb ik er eindelijk het laatste likje verf op gesmeerd en nu ziet de bak er weer lekker opgeknapt uit:

Leen.

Reeks77

• Offline Offline
  • klein beginnen ,groot uitpakken !!
« Reactie #4028 Gepost op: 30 maart 2020, 22:02:44 »
En wederom geslaagd te noemen !!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4029 Gepost op: 30 maart 2020, 22:18:32 »
Dankjewel, Alexander!
Het is maar een kleine reparatie, maar het moet natuurlijk wel gedaan worden.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4030 Gepost op: 30 maart 2020, 22:57:27 »
Wie weet er alles van een keerdriehoek (reverse triangle of wye) af?
Ik ben nl. bezig om met een paar bakken in een keerlus een driehoek te maken:

Het blauwe deel links bestaat uit een enkelspoor plus een wissel. Het zwarte gedeelte is een keerlus die wordt aangestuurd door een keerlusmodule. De drie wissels op de tekening zijn Peco electrofrog wissels. Het blauwe ding rechts hoort er niet bij, maar ik kreeg het niet verwijderd.
De trein rijdt vanaf het voorste spoor van een BMB-bak de keerlus op onze tekening rechts onderaan binnen. Normaal gesproken rijdt hij de keerlus weer uit via de pijl bovenaan en gaat hij terug naar het achterste spoor op de BMB-bak. Tot zover is dat een bekende situatie.
Maar nu zitten er onderweg twee zwarte electrofrog wissels in de keerlus. Vanaf beide wissels gaat een spoor naar het blauwe wissel. Tussen het blauwe en het zwarte gedeelte zijn de rails geïsoleerd. De wissels worden zoals hierboven reeds beschreven met de hand geschakeld d.m.v. een eenvoudige mechanische schakeling:

Ik zie op dit moment drie mogelijkheden om de boel elektrisch werkend te krijgen, maar ik vraag me heel erg af af wat er precies zal gebeuren als ik het aansluit.
1) Met het handschakelaartje kan tevens de polariteit op de frogs omgeschakeld worden. Daarbij kan ik kiezen of ik daarvoor de vaste rijstroom gebruik of die afkomstig vanaf de keerlusmodule. In beide gevallen zitten er dan in de keerlus twee kleine stukjes spoor waarvan de polariteit niet rechtstreeks vanaf de keerlusmodule komt, maar onderweg beïnvloed wordt door de schakelaar. Ik vraag me af wat er in de keerlus zal gebeuren als ik de frog met het schakelaartje omschakel a) met de keerlusrijstroom (mijn voorkeur) of b) met de vaste rijstroom.
2) Het is ook mogelijk om de polariteit van de frogs niet om te schakelen, maar ze gewoon door te verbinden met een van de twee rijrails. Aangezien die met de keerlusmodule verbonden zijn moet er dan iets gebeuren. Ik vraag me af wat er in dat geval gebeurt.
3) De frogs kunnen ook nog apart met een DCC80 frog juicer geschakeld worden, maar in een keerlus lijkt me dat geen goed idee.

Wie kan mij uitleggen wat de beste kans op succes biedt en waarom?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 10:49:59 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4031 Gepost op: 31 maart 2020, 16:08:12 »
Niemand die er zijn vingers aan wil branden? ;D  Nee dus. :-\  Maar sinds gisteravond 23h00 wel meer dan 200 keer gelezen! Dank voor de aandacht!  ;D
Ik heb de tekst over de wijsneuzen weggehaald, het stond er alleen maar om even flink de aandacht te trekken en dat is dus aardig gelukt!  (y) Jammer dat niemand met een goede uitleg of advies komt, dus nu ga ik zelf maar op avontuur.  ::)

De bak met het zwarte deel van het spoor (van de tekening hierboven) is inmiddels beraild. Dat ging natuurlijk weer niet in één keer goed. Ik dacht er in het begin mee weg te komen door even een binnenboogje te kopiëren van een van de andere boogbakken:

Maar toen ik in de buitenboog de small radius wissels wilde gebruiken zaten de megabielzen in de weg. En dus kregen die een andere plek aan de rand van de bak. Dat is nou juist de plek die ik zoveel mogelijk wil vermijden, maar goed, het kon niet anders.... :-\ :

In het begin leek alles goed te gaan, maar uiteindelijk werd de boog tussen de beide wissels te klein, nl. kleiner dan 24". De 24" radius van de wissels was toch niet helemaal precies de 24" die ik me voorgesteld had.  :-\ Daarom mijn toevlucht genomen tot Y-wissels:

Dat klopte wel, en hoera!, nu kan de megabiels ook weer terug naar een betere plek. Inmiddels is de gehele bak beraild:

Overigens is de reden dat ik de megabiels niet aan de rand van de bak wil hebben gelegen in het feit, dat het op die plek heel lastig is om te bepalen dat de rail daar goed vlak blijft. Niet zelden ontstaat er op die plek een kuil of een hobbel.

Nu het bedraden, en omdat niemand op de vorige post gereageerd heeft, kies ik voor mogelijkheid 2. De rijstroom is afkomstig van de keerlusmodule, dus krijgen de frogs dezelfde polariteit als de rest van de rails aan die kant van het spoor, ongeacht wat de keerlusmodule ermee uitspookt. Als het goed is zou het op die manier goed moeten werken.
Voor de Y-wissels kies ik voor een iets andere bedrading dan voor de standaard wissels. De frog en de beide buitenste rails worden weliswaar bedraad, maar ik hou de verdere verbindingen in het wissel vooralsnog intact. Daardoor hebben we drie gescheiden secties, nl. twee van de beide buitenste rails en een van de rest. Als het wissel omschakelt maakt de switch rail contact met een van de buitenste rails en zet daarmee het middengedeelte incl. de frog onder spanning. Dat is tot zover conform het Peco-ontwerp. Maar het contact van de switch rail is echter nogal onbetrouwbaar en daarom is onze frog met de schakelaar verbonden en schakelen we bij het omschakelen van het wissel gelijk de frog mee. Die krijgt dan vanaf twee kanten zijn rijstroom.
We zullen het binnenkort beleven.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2020, 23:26:34 door St00mboy »

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #4032 Gepost op: 01 april 2020, 18:02:46 »
Leen,

Al eens goed naar de keerlus van Richard gekeken?
Daar gaat het dan wel niet om een driehoek, maar gaan de wissels ook geheel mee met de polariteit van de keerlus.
Ongeacht hoe die dan ook staat.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4033 Gepost op: 01 april 2020, 19:03:17 »
Ik heb die keerlus wel een paar keer gezien, maar ik weet niet hoe hij werrukt.
En op het forum kan ik er niets over vinden.  :-\

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4034 Gepost op: 01 april 2020, 19:10:05 »
Vandaag opnieuw een verrufdag, er is weer aardig wat afgekliederd.  :-\
De aftakbak is van zijn rails ontdaan en heeft nu twee lagen fake-ballast:

...evenals de andere:

De drie grote boogbakken hebben nog maar één laagje gekregen:

Morgen weer verder.....