Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664360 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3945 Gepost op: 12 maart 2020, 22:33:01 »
Omdat wij deze keer niet al teveel deelnemers hebben voor de a.s. Verzamelaarsbeurs bood Jan aan om deze week vanuit Vlaanderen met zijn bak deze kant op te komen. Dan zouden we samen aan de bak werken om hem voor de beurs gereed te maken en kan hij daar gelijk deelnemen.  (y)
In Rijswijk, en trouwens ook al eerder, was ons al opgevallen dat de railuiteinden op zijn bak nogal kort geworden waren, waardoor het moeilijk was om goede bakovergangen te maken. Gisteren kwam Jan en we hebben nu alle railuiteinden van de bak en de BB's nagelopen en indien nodig vernieuwd. 5 van de 8 railuiteinden op de bak bleken tekort en diverse op de BB's. Het was zeker niet de bedoeling om alles te slopen en opnieuw te maken, maar wel om de bak weer goed berijdbaar te krijgen.
Aan de railuiteinden op de bak werd het blauwe schuim eerst vervangen door een stukje triplex van de juiste dikte. Daarop werden volgens de laatste inzichten stukjes midibiels bevestigd met een lengte van 3 en 4 bielzen. Van de te korte railuiteinden werd een stuk van een kleine 10 cm afgeslepen. In plaats daarvan kwam een stukje nieuwe rail van de juiste lengte. Dat werd met een half raillasje aan de bestaande rail bevestigd.
Hier zie je hoe een plankje triplex het blauwe schuim op de bakuiteinden vervangt:


Hier zie je hoe het nieuwe stukje rail aan de bestaande rail bevestigd is:


Dit is de nieuwe bakovergang:


De bak is nu volgens de laatste inzichten "geüpdated" en zou nu weer goed berijdbaar moeten zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2020, 18:46:25 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3946 Gepost op: 12 maart 2020, 23:09:52 »
Er zijn nu vier keerlus boogbakken gereed om gestapeld te worden:

En nu zes (hmmm, die ene staat er nog niet bij  ???):


Het idee om modulebakken op deze manier te stapelen is trouwens ook afkomstig uit België en wordt o.a. bij de BNLS-baan toegepast.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2020, 22:03:13 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3947 Gepost op: 12 maart 2020, 23:11:19 »
Heel netjes,

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3948 Gepost op: 17 maart 2020, 17:58:03 »
Na Rijswijk was er sprake van wat transportschade:
...............Wij zijn nogal prijsbewust en gebruiken daarom voor onze bakken zoveel mogelijk afvalhout. Maar de zijkanten van onze keerlusbogen zijn van heus waaibomenhout gemaakt.  ;D Af en toe laat er zomaar ineens een laag los. Soms repareer ik het, en soms vervang ik de hele zijkant. Vrijdag zag ik al dat het weer eens zover was.  :-\ Dus heb ik vanmiddag maar gelijk maatregelen genomen. Toen ik de zijkant eraf wou trekken brak hij ook nog doormidden:


Nadat de rest er ook vanaf gehaald was heb ik de zijkant van de boog schoongemaakt. Nu is hij gereed voor reparatie:
............

Hoera, vandaag heeft deze boog eindelijk een nieuwe zijkant gekregen van 4mm MDF!  (y):




Als-ie droog is kunnen we dit chapiter ook eindelijk eens afsluiten.  ::) Hij lag er al twee maanden......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2020, 17:59:38 door St00mboy »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3949 Gepost op: 17 maart 2020, 18:32:24 »
Je bent er maar druk mee. Maarre, mooi Leen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3950 Gepost op: 17 maart 2020, 19:24:20 »
Over een maand zou er op de komende Verzamelaarsbeurs met de nieuwe keerlussen gereden moeten worden. Tot nu toe liggen we op koers. De vraag is natuurlijk wel hoe de wereld er over een maand bij staat.... :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3951 Gepost op: 18 maart 2020, 23:27:19 »
Een tijdje geleden kwam vanuit de BMB-groep het voorstel om René tot erelid te maken. Een week of twee geleden bleken vrijwel alle deelnemers desgevraagd met dat idee in te stemmen. René ondersteunt de BMB al sinds 2014 en geeft zich daar zelf eigenlijk nauwelijks rekenschap van.
Het begon 6 jaar geleden, toen ik met de bouw van mijn BNLS-bak begon. Ik benader in onze hobby het een en ander nogal vanuit de mechanisch/technische kant van het gebeuren en René is kunstschilder, dus die zou mij prima visueel kunnen ondersteunen. René stemde er gelijk mee in om mij hiermee te helpen, maar we waren nog maar nauwelijks begonnen, toen het noodlot in juni 2014 toesloeg en hij een heel zware hartinfarct kreeg, waardoor hij meer dood dan levend op de Intensive Care belandde. Na enige weken kon volgens de bezorgde IC-medewerkers alleen een medisch wonder hem nog op de been helpen, maar het onmogelijke geschiedde zowaar!  (y) Na zijn ontslag uit het ziekenhuis werkte hij flink aan zijn herstel. De eerste twee jaar knapte hij zichtbaar op, maar een jaar of twee geleden werd er bij hem een vorm van Parkinson geconstateerd, en daardoor gaat vooral het lopen erg moeilijk.  :-\

Al vanaf het allereerste begin was mijn (toen nog BNLS-) bak altijd welkom in zijn atelier en in oktober 2014 schilderde hij er de achtergrond voor, terwijl hij de maand ervoor nog niet eens een kubus meer kon tekenen. De bak was te zien op Eurospoor 2014 en René kwam hem daar bekijken. Hier staat hij naast ondergetekende:


Toen we in 2015 met de BMB actief werden, mochten we zijn atelier gebruiken om op bouwdagen onze bakken te bouwen en zelfs onze eerste rijdag met vier bakken werd daar gehouden:


Toen ik me eind 2016 voornam een dubbele bak te gaan bouwen zei hij een foto-achtergrond maar niets te vinden. We spraken af dat hij weer de achtergrond voor mijn dubbele bak zou schilderen en dat gebeurde in oktober 2017, toen het al wat minder met hem leek te gaan. Toen het werk klaar was concludeerde ik dat deze achtergrond hem veel meer moeite gekost had dan de vorige, maar hij zou het waarschijnlijk zelf nooit toegeven:


Niet alleen zijn veruit de meeste van onze keerlus- , boog- en fiddle yardbakken vanaf 2015 in het atelier gebouwd, omgebouwd en uitgeprobeerd, maar ze liggen er ook al vanaf het begin opgeslagen. Als we weer eens een workshop of een andere bijeenkomst o.i.d. willen regelen, dan stelt hij altijd zijn atelier voor ons open. Veel BMB-ers en zelfs enkele BNLS-ers zijn er al voor het een of ander langs geweest. Ik heb bij alle BMB-projecten altijd de volle medewerking van René gekregen en hij heeft er nooit iets voor teruggevraagd. Vorig jaar, en ook nu weer, lijkt het wel een BMB-timmermanshok: het staat er helemaal vol met BMB-bakken:


Vanwege dit alles ben ik zelf weliswaar erg blij met het mooie voorstel om René tot erelid te maken, maar hij moet het natuurlijk zelf ook nog willen. Toen ik het hem voorstelde was hij verbaasd: "Maar waarom dan?", vroeg hij. Ik legde het hem uit, maar hij vindt het blijkbaar allemaal nogal vanzelfsprekend en was er zelf nooit opgekomen. OK, hij vond het zeker leuk dat hij gewaardeerd werd, en dus kon ik aan de gang.

Ik heb een erelidcertificaat gemaakt en Thijs heeft dat op mooi stevig papier uitgeprint, maar wat gebeurt er @#%$!?: net nu het uitgereikt moet worden ziet de wereld er om ons heen ineens heel anders uit dan twee weken geleden en mag je amper nog naar elkaar kijken en kun je maar beter de hele dag je handen wassen.  :'(
Ik heb vanmorgen dan ook - met instemming van de groep deelnemers - besloten om de plechtigheid maar per direct in kleine kring te houden, nu het nog kan. Zo stond ik vanmorgen namens de BMB in mijn eentje bij René thuis i.p.v. in de kroeg of in een  rijlocatie met alle deelnemers erbij. Ik hield een lange toespraak en reikte vervolgens plechtig het certificaat met bijbehorende emolumenten aan hem uit:


René is nu ons erelid  (y), maar we moeten de ceremonie later nog maar eens op gepaste wijze overdoen, lijkt me.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 18:34:19 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3952 Gepost op: 18 maart 2020, 23:36:37 »
Hulde!
Ik neem er eentje op jullie gezondheid.

slainte
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3953 Gepost op: 18 maart 2020, 23:44:21 »
 (y) (y) Proost!
Ik was al begonnen:


Leen.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3954 Gepost op: 19 maart 2020, 00:01:16 »
proost

grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3955 Gepost op: 19 maart 2020, 19:12:55 »
Vandaag de gedane reparaties onder de verf gekliederd, zoals de gerepareerde zijkant van de oude keerlusboog:


...en zo waren er ook nog een paar andere gerepareerde baansegmenten die een likje RAL 7043 uit de gerenommeerde speciaalzaak ontvingen.

Op beide oude keerlussen had ik in 2016 ongeveer op dezelfde plek aan het einde van het opstelspoor een houten blokje gemaakt, dat als buffer stop fungeerde. Maar als ik de beide tostibakken voor transport in elkaar wil schuiven, dan kan dat alleen scheef, omdat eerst altijd de blokjes tegen elkaar komen. Dat is te doen, maar het is wel irritant.  >:( Ik heb nu op een van de bakken de rails iets verlengd, waardoor de blokjes nu naast elkaar komen te liggen, als je de bakken op elkaar legt. Hier zie je de blokjes op de bakken. Eerst de originele:


...en dan de verplaatste:


Deze twee tostibakken kunnen nu gelijk in één keer goed op elkaar gelegd worden:


Toen ik in 2015 deze boogbakken maakte wilde ik dat de M8-bouten waarmee we ze vastdraaien verzonken in de bak zouden zitten, om bij evt. ontsporingen schade te voorkomen. Daartoe heb ik de bak enigszins met een grote vlakke speedboor uitgeboord, zodat de M8-bout verdiept onder het maaiveld zat, maar er nog net genoeg "vlees" overbleef om de bak vast te draaien. Inmiddels hebben we daar al een paar jaar een betere oplossing voor en dus heb ik de laatste tijd deze verdiepingen met dikke ringen opgevuld:


Ook vandaag kwam ik er weer eentje tegen en daar zit nu dus ook zo'n ring ingeplakt:


Vandaag kwamen na ruim een maand ook eindelijk de 4-polige stekkers met gouden contacten binnen, waarmee ik de nieuwe keerlussen wil aansluiten:


Dat betekent dat het keerlussenproject nu eindelijk helemaal afgerond kan worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 20:34:58 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3956 Gepost op: 19 maart 2020, 23:31:58 »
Gelijk maar 24 stukjes kabel afgemonteerd, genoeg voor drie bakovergangen van de keerlussen. De kabels worden eerst in de gouden male en female contacten gesoldeerd, die bij de stekkers horen. Daarna worden ze met een tang aangeklemd:


Deze verbinding voldoet al een paar jaar goed op de BMB-baan op een paar plekken waar een ST16-plug geen voordelen biedt. Met een ST16-verbinding tussen twee keerlusbakken heb je vier pluggen nodig en die kosten €4. Met deze  4-polige male-female stekkerverbinding ben ik voor dezelfde verbinding nog geen 37 cent kwijt. Op beide keerlussen moeten er verbindingen gemaakt worden voor 10 bakovergangen en dat kost nu €3,68 i.p.v. €40. Er moeten in totaal wel 80 stukjes kabel afgemonteerd worden, wat een klus!  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2020, 23:43:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3957 Gepost op: 20 maart 2020, 20:04:16 »
Gisteren eindelijk de 4-polige stekkers ontvangen en nu kunnen de keerlussen dus bekabeld worden. Jammer genoeg ontbraken er 21 male pennetjes, maar ik kon wel alvast 19,5 paar snoertjes maken voor de bakken. Ik maak geen bus onder deze bakken, want ik gebruik de rails als bus. Op plekken waar een onderbreking is heb ik ze aan elkaar gesoldeerd. De snoertjes krijgen twee trekontlastingen, een bij de stekker en een onder de bak om de solderingen te beschermen:


Ach, aan het bekabelen van keerlusbakken is helaas niet erg veel te zien. Toch is het niet geheel zonder belang, want anders rijd je gewoon niet.  ;D

Leen.

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2020, 23:24:35 door St00mboy »

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3958 Gepost op: 20 maart 2020, 23:52:54 »
Je verveelt je niet!!


Grtz,

samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3959 Gepost op: 21 maart 2020, 10:29:21 »
Nee, dat klopt. Het maken gaat wel aardig snel, maar eerst moet er ook nog allemaal bedacht worden hoe het gedaan wordt en als de pakketjes dan eindelijk aankomen moeten ze eigenlijk wel compleet zijn. Er zijn 32 snoertjes nodig voor een standaard keerlus van 4 bakken dus ik kan er nu maar één bedraden. Voor de aftakbakken en de tweede keerlus ontbreken vooralsnog de verbindingen, dus die kan ik nog niet maken.
Maar gelukkig is er nog meer te doen, dus verveel ik me voorlopig nog niet.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2020, 15:01:00 door St00mboy »