Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664345 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3870 Gepost op: 13 januari 2020, 18:22:04 »
Oh Marcel, Kan ik wel hebben... .

Af en toe es een leuk kluifje voor je neus krijgen is al es leuk.  ;D

M'n dienstopstellers waren mij tijdens de laatste weken van december en de eerste week van januari niet echt gunstig gezind.
Ik liep in m'n vaste periode van 'vlottende' diensten en moest daardoor meermaals per week van bioritme wisselen.
Met als klap op de vuurpijl kwam ik met de jaarwissel terug in mijn normale dienstregeling en als er dan een feestdag midden in de week valt... en terug ingetrokken verlof.
Deze keer had ik op 7 dagen 6 bio wissels.  >:( (perfect volgens de voorziene regelmentering)
Als jonge 20'er had ik daar geen last van.
Nu ben ik echter 18, maar met bijna 33 jaar ervaring, en lijk ik dit minder goed te gaan verteren...

Mijne fuel meter stond al bijna op nul en moest nog de auto laden om de noordergrens te kunnen oversteken.
Het heeft een poosje geduurd en nodige zorgen gehad. Dankzij de tussendoorse rijdagen hebben de mannen van de BMB de nodige ervaringen opgedaan met de opbouw/demonteer (zowel met de eigen bakken; Fiddle yard; en bogen),
dat het stillaan een geoliede machiene aan het geworden is. Op het moment zelf gaat men al es aan het vloeken wanneer er steekjes gelaten worden. Maar door die opgedane know-how worden die meestal al snel opgevangen en bijgesprongen.
(Nog es bedankt, mannen!, het andere steekspelletje neem ik er wel bij )

De brede tussengang vond ook ik ideaal en beter dan naast elkaar op het laatste Eurospoor:
Kon ik regelmatig omkijken, en af en toe es de opstapjes terug zetten, of er eentje toewijzen, en af en toe es meekijken of er voldoende verkeer, of samenstellingen op te korte afstand op het publieke stuk van de BMB zat.
Doorgaans zat dit goed. (op drukke periodes wat minder, maar je kan nu eenmaal niet in een boogje over de mensen heen kijken.)

Ook het invoeren van de 'dienst'beurten Station Master (FY) / Fat Controller (opzichter binnenplein) is mij positief bevallen.
Alleen was het vlak na de openingen van de beurs druk en moeilijker op te volgen.
Kon ik idd een paar keer een treintje overnemen wanneer er in rijder in geprek kwam, opstapjes aanreiken of terug zetten wanneer gewenst , ouders op de vingers tikken bij grijpgrage kinderhandjes en reageren op het treinverloop... .
op minder drukke momenten kon ik gewoon ook de BNLS zijde mee gaan overschouwen.

Mss een tip naar jullie toe, Marcel... (maar daarvoor moet er wel voldoende volk ter beschikking zijn).

Enne Marcel..., bedank dat ik aan jullie zijde behoorlijk wat PR mocht maken met m'n groene BMB Polo!
(al waren er een handvol bezoekers die hierdoor het noorden eventjes kwijt waren.  ;D  )

Gr,
Jan(tje)

Ps. Nog niet helemaal top. Maar... Deze voorbije voormiddag lekker door kunnen slapen waardoor de Fuel meter terug richting groen gaat.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3871 Gepost op: 13 januari 2020, 19:11:58 »
"had verwacht dat hij lekker op zijn gemak met zowel BNLS als de BMB mee zou kunnen doen, maar het werd vanwege de problemen met de BNLS-MSM baan iets minder relaxed dan hij gehoopt had"

Op vlak van de MSM werden we kort voor Rijswijk idd voor voldwongen feiten gesteld.
Dit vertaalde zich idd tot een onderbemanning. "Amylon" veranderde net van eigenaar op de Aalsterse OVMV club.
De bewerker van Miel aan zee zat in de andere zaal met zijn eigen layout. De 'versterking' liet het wat afweten.
En dan moet je gaan roeien met de riemen die je hebt.
"Kijkbakken en Belgen" het lijkt niet samen te willen gaan... Met beperkte middellen lijken we aan het peddelen.
Ikzelf ben pas later bijgekomen en bezit (nog) geen eigen bak.

Na een kleine 2 jaar meedraaien, ga ik het allemaal voor mezelf eens goed gaan evalueren... .

Gr,
Jan(tje)

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3872 Gepost op: 13 januari 2020, 19:14:45 »
In het NMD-topic stond een opmerking van een kritische toeschouwer vermeld:
........Op de forumbanen zag ik nog steeds iets waar ik al eerder aanmerkingen op heb gemaakt: het slordige aanzicht van de overgangen van kijkkast naar black box. Dat kan echt netter. En ga nou asjeblieft niet schermen met: je doet niet niet mee dus je moet je er niet mee bemoeien. Ik zeg dit niet als iemand die niet mee doet, maar als kritische toeschouwer........

Ik vind dat Klaas hiermee een valide punt heeft, vooral ook omdat wij er eigenlijk in ons Baanconcept eigenlijk al rekening mee gehouden hebben. Het is jammer dat hij ons geen foto's getoond heeft.
Ik zou eerst even willen benadrukken, dat het met de vele bakovergangen, die we op een rijdag moeten maken - in Rijswijk zo'n 55 stuks, technisch al een hele prestatie is als we die goedlopend voor elkaar kunnen krijgen. Daarop ligt tijdens het opbouwen vooral de focus, en dan nog gaat het niet altijd helemaal goed. Bedenk dat er van de hele deelnemersgroep maar een handvol zijn, die goed kunnen zien hoe je met twee bakken een goede overgang maakt en die de baan goed neer kunnen zetten. Ook deze keer hadden we hier en daar weer wat plekken met hoogteverschil, en dus met een aantal ontkoppelingen en ontsporingen als gevolg. Tijdens het op hoogte stellen van de baan wordt er dan ook weinig aandacht aan geschonken hoe een overgang er cosmetisch uitziet. Dat hoort trouwens bij de individuele deelnemer thuis.
Omdat toch mijn nieuwsgierigheid gewekt was heb ik gistermorgen zelf maar foto's van vrijwel al onze overgangen gemaakt. Hoe zouden die er eigenlijk uitzien?  ???

De eerste is een overgang met een megabiels, zoals die bij BNLS en Modulebaan in gebruik is. Op deze foto zie je er een op een BMB-bak. Hoewel wij dit principe elders op de baan niet gebruiken mogen deelnemers zelf beslissen hoe zij op hun bak tot een goedlopende railovergang komen:


Dit is een railovergang zoals we die bij de BMB gebruiken. De megabiels zit 10 à 15 cm vanaf de bak op de black box, het schuiflasje kan een cm of 2 op het railuiteinde heen en weer geschoven worden en de bielzenmat richting de megabiels kan tijdens het rijden aangeschoven worden, zodat er van een vrijwel onverstoord bielzenpatroon sprake is. Als alles dan ook nog netjes gedecoreerd wordt ziet het er puik uit. Maar dat is niet op al onze bakken het geval:


Deze lijken me aardig netjes. Misschien zou het bielzenmatje nog aangeschoven kunnen worden:




Deze zie je bijna niet:


Dit zijn standaard BMB-bakovergangen. Zij zouden iets mooier gedecoreerd kunnen worden:










Hier zit de overgang diep in de tunnel en zie je hem vrijwel niet:


Ik heb trouwens een manier bedacht om de schuifbare bielzenmat op de BB te ballasten, zodat hij toch schuifbaar blijft. Ik ga dat wel een keer doen, als ik mijn pot met ballast weer vind want op mijn eigen bak kan het ook beter.  :-[ Ik ben die pot pas een jaar of twee kwijt... :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 19:40:57 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3873 Gepost op: 13 januari 2020, 19:31:37 »

De eerste is een overgang met een megabiels, zoals die bij BNLS en Modulebaan in gebruik is.
Leen.

Wij van Modulebaan.nl gebruiken de midibiels.
De midibiels is een  matje met enkele bielzen en een soldeerstrook.
Je bakt je rail hierop vast en hebt een onverwoestbare, betrouwbare en mooie overgang tussen inbreng en Black Box.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74173.msg3221957785#msg3221957785

De MEGA-biels vormt de standaard overgang op de modulescheidingen.
Dus op de helft van de Black Box.
Ander verhaal.

Midibielzen zijn te krijgen bij Modulebaan.nl.
Naar het schijnt heeft de bnls-baan ze ook, en zelfs nog scherper geprijsd (y)

cheers
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3874 Gepost op: 13 januari 2020, 19:38:33 »
Zoals HJ al aangaf is bij "de buren" de MegaBiels niet vastgelegd als overgang tussen module en BB, maar dat terzijde.

Leen,

Duidelijke foto's over hoe het nu ligt.
Heb je ook een foto gemaakt van de overgang van Hans' bak naar een BB?
Ben daar namelijk wel benieuwd naar. Mede omdat hij een tunnel in de BB had geplaatst die het ligt tegen gaat dat normaal wel in de BB kan schijnen van boven.

Sommige bakken hadden helaas ook een halve verlichting extra van boven, wat het effect in die bak wat teniet deed.
Mogelijk dat dus met wat verf en een tunnel het beeld al heel veel verbeterd. Ongeacht wat de deelnemer dan ook gebruikt voor de overgang.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3875 Gepost op: 13 januari 2020, 19:44:28 »
Wij van Modulebaan.nl gebruiken de midibiels.
De midibiels is een  matje met enkele bielzen en een soldeerstrook.
Je bakt je rail hierop vast en hebt een onverwoestbare, betrouwbare en mooie overgang tussen inbreng en Black Box.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74173.msg3221957785#msg3221957785

De MEGA-biels vormt de standaard overgang op de modulescheidingen.
Dus op de helft van de Black Box.
Ander verhaal.

Midibielzen zijn te krijgen bij Modulebaan.nl.
Naar het schijnt heeft de bnls-baan ze ook, en zelfs nog scherper geprijsd (y)

cheers
Hendrik Jan

Wij gebruiken sinds vorig jaar ook de midibiels. Ik heb ze bij Paul Bender, maar ook bij Edsko, aangeschaft. Het is de bedoeling dat zij op nieuwe bakken gebruikt worden aan de 4 railuiteinden van de landschapsbak. Nieuwe deelnemers kunnen ze bij mij bestellen.
In een paar gevallen hebben we oude overgangen ook met midibielzen opgeknapt. Het is een prima uitvinding.  (y)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3876 Gepost op: 13 januari 2020, 19:45:31 »
Op Wateringbury liggen ook deze midibielzen tussen de bak en de BB. Dwz. halve... de functie wordt niet minder als je halve gebruikt. Je kunt dan door ballasten tot aan het einde van de bak. Beide doorgangen zijn daarbij afgeschermd door portalen, omdat ik de rare gaten om de treinen van en op de bak te laten rijden, heel onnatuurlijk vind. Bovendien zijn in beide gevallen de portaalopeningen afgeschermd door bomen en struiken. Maar volgens mij is het belangrijkste het afdekken van de lichtinval door middel van tunnelschachten.

Just my 2 cts.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3877 Gepost op: 13 januari 2020, 19:48:24 »
......Heb je ook een foto gemaakt van de overgang van Hans' bak naar een BB?.........

Ik heb alle overgangen gefotografeerd waar ik bij kon en die ik met het fototoestel duidelijk kon zien. Geen idee of die van Hans er ook bij zitten, maar die zie jij deze week toch wel bij de EMV?  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 22:09:57 door St00mboy »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3878 Gepost op: 13 januari 2020, 19:52:23 »
Leen,

Ander licht dus mogelijk ook een ander beeld.
Daarbij zet Hans daar de bak niet in vol ornaat op.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3879 Gepost op: 13 januari 2020, 20:06:44 »
Ik heb wel een foto van een overgang, maar hier was de BMB Module nog niet klaar. Het derde spoor in de tunnel ontbreekt namelijk nog.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3880 Gepost op: 13 januari 2020, 21:18:37 »
Nu iedereen alles over Rijswijk eigenlijk al weet heb ik toch nog een stel foto's klaarstaan voor een verslag. Daar gaan we dus....

Over de opbouw afgelopen vrijdag heb ik gelijk 's avonds al een fotoverslag gepost:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64485.msg3222082950#msg3222082950

Toen we zaterdagmorgen de laatste hand gelegd hadden stond onze baan er zo bij:


Gerard pakt zijn Class 153 uit:


Werner, Jelle en Paul overleggen bij de fiddle yard:


Niet lang daarna begint het publiek te komen:


En nog meer:


En nòg meer:


En nóg meer:


Ik denk dat er nog nooit zoveel mensen langs onze bakken gelopen hebben, het was ècht druk zaterdag.

Er is amper tijd voor een kopje koffie:


Karretjes op Whitemoor Yard:


City of Truro met een rake Dean clerestories:


Na de beurs gaan we eerst met de voltallige crew op de foto, alvorens gezamenlijk te gaan eten:


Onze Vlaamse vrienden Samuël, Valentijn en Wim gaan met ons mee, zodat we met maar liefst 15 man aan tafel zitten:


Op de beurs kom ik zondag BMB-er Rob nog tegen, die deze keer bij Spijkspoor ingedeeld is bij een vijandelijke baan. "In mijn hartje ben ik bij jullie hoor", zegt hij nog  ;D:


Hij weet niet wat hij gemist heeft.  ;D Nee, jammer dat Rob er niet bij kan zijn, maar soms is dat nu eenmaal zo.

Ook zondag is het weer druk, maar wel minder dan zaterdag:




Wij hebben over belangstelling niet te klagen en sommige mensen zijn echt geïnteresseerd, leuk hoor.  (y)

Er is op het podium ook een andere Britse baan, "Newton Town":


En onze Jan is een flink deel van de tijd druk bij onze overburen, de BNLS-MSM baan, maar dat heb je hierboven al kunnen zien.

Verder heb ik veel foto's gemaakt van onze zaal, maar dat hoort in dit topic niet thuis.
Tot slot wil ik Edsko en BNLS-voorzitter Martijn bedanken voor de genoten gastvrijheid en voor de manier waarop zij met de BMB rekening hielden toen er even te weinig ruimte leek te zijn.  (y)
En ook Werner en Cees, die vanuit de BMB ons deel van het regelen voor Rijswijk op zich genomen hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 13:02:54 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3881 Gepost op: 13 januari 2020, 22:01:08 »
BMB stond er strak bij in Rijswijk, complimenten daarvoor.
Bak van Werner blijft mooi om te zien en die van Hans is ook een topper.

Maar volgens mij is het belangrijkste het afdekken van de lichtinval door middel van tunnelschachten.
Eens. Door de lichtinval in de BB wordt het oog van de toeschouwer naar het tunnelportaal getrokken. Licht tegen houden en het zicht op de tunnel (of doorgang naar de BB) breken zijn de belangrijkste middelen om een en ander te camoufleren.
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3882 Gepost op: 14 januari 2020, 20:59:23 »
Dank je wel voor het compliment, Marc!  (y)  Als je op een beurs staat is het toch altijd weer leuk als mensen het waarderen wat je probeert neer te zetten.

Wij zijn nogal prijsbewust en gebruiken daarom voor onze bakken zoveel mogelijk afvalhout. Maar de zijkanten van onze keerlusbogen zijn van heus waaibomenhout gemaakt.  ;D Af en toe laat er zomaar ineens een laag los. Soms repareer ik het, en soms vervang ik de hele zijkant. Vrijdag zag ik al dat het weer eens zover was.  :-\ Dus heb ik vanmiddag maar gelijk maatregelen genomen. Toen ik de zijkant eraf wou trekken brak hij ook nog doormidden:


Nadat de rest er ook vanaf gehaald was heb ik de zijkant van de boog schoongemaakt. Nu is hij gereed voor reparatie:


Zondag in Rijswijk stopte ineens het geluid van mijn A3. Hij bleef wel netjes rijden. Zojuist nogmaals even geprobeerd, maar helaas, geen geluid. Later maar eens openmaken en kijken of ik het kan verhelpen. Ik heb zo'n bang vermoeden van niet.  :-\

Ik heb al vermeld dat ik een setje keerlussen van onze buren van modulebaan.nl overgenomen heb. Begin vorig jaar hadden zij ons type keerlus verder doorontwikkeld en kwamen met een goed doordacht ontwerp van fraai uitgevoerde kleine keerlussen o.a. op Ontraxs. Enigszins tot mijn verbazing werden de keerlussen, al of niet met poten of compleet geïnstalleerd, te koop aangeboden op hun website en ik heb direct een setje besteld. Het heeft, door omstandigheden, even geduurd, maar in Rijswijk mocht ik het bij Basmans in ontvangst nemen. Het is een keurig gebouwd setje van twee keerlussen en ik ben er heel blij mee. Onze eigen keerlusbouwer bouwt ze minder netjes.  :-[:


De radius is ongeveer gelijk aan die van onze bogen:


Drie van deze nieuwe bogen wil ik gebruiken in de symmetrische keerlus die ik vorig jaar gemaakt heb:

Foto © nighttrain1

Het doel is om de bestaande bogen weer vrij te maken voor kleine bogen en onder de nieuwe bakken een eenvoudiger potenconstructie te realiseren (vraag me niet hoe!  ???). Daarmee zou de keerlus eenvoudiger opgezet moeten kunnen worden. We zullen het zien.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 20:13:56 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3883 Gepost op: 15 januari 2020, 19:30:57 »
Niet geheel onbelangrijk: onze Forumvoorzitter heeft vandaag in een ander topic helder de relatie tussen het bestuur en de BNLS-Forumbaan omschreven. En niet alleen dat, maar ook hoe het BNLS-bestuur tegen andere uit de BNLS-baan voortgekomen modulebanen aankijkt:
"De BNLS-baan zal altijd de BNLS-baan blijven heten als het aan ons ligt, ongeacht het 'niveau'. Het gaat ons namelijk met de naamsverbinding niet om het eindproduct op de beurs, maar wat het doet met het hart. En ik hoop dat er een hoop verschillende afsplitsingen zullen ontstaan zodat er meer mensen aan de slag gaan met de hobby en dat mensen die eventueel bij ons starten doorgaan naar een andere groep of vice versa, al naar gelang waar hun hart naar uitgaat."

Daarmee is eigenlijk een heleboel, zo niet alles, gezegd en er spreekt duidelijk uit dat hetgeen wij als BMB proberen te doen volledig in de geest is van wat het forumbestuur voorstaat. En het bevestigt nog maar eens hoe wij afgelopen weekend welkom waren op de BNLS-stand en wellicht ook later in het jaar bij Eurospoor. Houwen zo!, zou ik zeggen.  (y)

Leen.

Voor de liefhebber is hier de volledige post:
Even voor de goede orde:

De BNLS-baan is een initiatief dat is ontstaan via het forum door forumgebruikers en waar de stichting zijn naam met veel plezier aan leent. Het doel van de stichting is namelijk dat de modelspoorhobby wordt gepromoot en dat gebeurt ook. Wat we zien is dat 'binnen' het initiatief meerdere stromingen ontstaan die andere eisen stellen aan de samenwerking, afwerking, technische oplossingen en dergelijke. Sommige van die stromingen besluiten zich af te splitsen en te groeperen rondom hun eigen normen. Dat juichen we alleen maar toe. De hobby groeit, en iedereen is er op zijn of haar passende manier mee bezig. Wat ik persoonlijk dan niet begrijp is dat de norm die meegenomen wordt naar eigen initiatieven toch opgelegd MOET worden aan anderen, alsof dat de enige norm is. Geef adviezen en tips, maar respecteer ook dat er andere zienswijzen zijn en dat mensen op andere manieren hun hobby willen of kunnen beleven.

De BNLS-baan zal altijd de BNLS-baan blijven heten als het aan ons ligt, ongeacht het 'niveau'. Het gaat ons namelijk met de naamsverbinding niet om het eindproduct op de beurs, maar wat het doet met het hart. En ik hoop dat er een hoop verschillende afsplitsingen zullen ontstaan zodat er meer mensen aan de slag gaan met de hobby en dat mensen die eventueel starten bij ons doorgaan naar een andere groep of vice versa, al naar gelang waar hun hart naar uitgaat.

Daarbij moet gezegd worden dat de BNLS-baan alleen in naam verbonden is met ons. Organisatorisch en financieel staat de baan apart. Wij bemoeien ons als stichting niet met de uitvoering, alleen of wij onze doelstellingen voldoende terugzien in het initiatief. Wij zullen dus ook nooit een andere standaard dan deze afdwingen.

Ik ben benieuwd wat de groep doet met de ontvangen opmerkingen.

Spelen en laten spelen, zeg ik dan maar als laatst.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 13:08:01 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3884 Gepost op: 15 januari 2020, 22:56:48 »
Bij de symmetrische keerlus heb ik tot nu toe twee van de bogen van de oude keerlus gebruikt, plus een die we als boogbak gebruiken. Maar ik wil die drie bogen graag vervangen door de nieuwe bogen die ik van Basmans van Modulebaan.nl heb. Waarom zou je iets veranderen wat goed werrukt? Nou, o.a. vanwege alweer nieuwe gaten.  :-\  Eerst kwamen er nieuwe gaten voor de 45 cm bakken, toen voor de grote boogbakken en daarna voor de medium bogen. Omdat deze bakken opnieuw smaller zijn dan de andere bakken moeten er opnieuw nieuwe gaten komen, en dat verdom ik. Dan hadden we de zijplaten beter helemaal weg kunnen laten.  ;D Maar ik denk ook meer mogelijkheden met de baan te hebben als ik de nieuwe bogen voor de keerlussen gebruik. Daarnaast hou ik onze oude keerlussen graag intact (vanwege situaties als bijv. het afgelopen weekend) en heb ook graag een paar platte boogbakken achter de hand, omdat die eenvoudig overal inzetbaar zijn. Dat is niet het geval bij deze nieuwe (nòg meer nieuwe gaten of alwéér een nieuwe bracket) of de oude bakken met aanpassingen aan de onderkant t.b.v. bevestigingen (waardoor ze niet meer overal meer aan bevestigd kunnen worden).

Dus eerst maar eens gekeken hoe ik uitkom. Hmmmm, niet dus... :-\ :


Wat moet ik dan veranderen om wel goed uit te komen?:


Ik moet de beide splitsingssegmenten aan de zijde van de overgang naar de nieuwe bogen enigszins aanpassen. Dat lijkt me niet onoverkomelijk.  (y)

Als extra mogelijkheden denk ik aan een aftak naar andere baangedeelten, wellicht naar onze embryonale (het is een lange dracht ::)) branchline. Het is met deze bakken heel eenvoudig om een boog te vervangen door een aftaksegment:


Voor hoe dat allemaal in een keerlus elektrisch goed gaat werken heb ik nu nog geen onoplosbare bezwaren kunnen bedenken, misschien komt dat nog.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 14:07:31 door St00mboy »