Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664381 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3675 Gepost op: 17 augustus 2019, 13:14:05 »
Op 31 augustus 2019 vindt de volgende BMB-rijdag plaats. De 24ste alweer. Dit keer zullen we in Boxtel neerstrijken.

Het baanplan voor de rijdag:


Indien je belangstelling hebt om langs te komen, graag even een PM aan mij.

Groeten,
Werner

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3676 Gepost op: 26 augustus 2019, 01:14:31 »
Even een vraagje. Ik ben vanaf 8 september weer gedurende 7 weken in NL. Is er in die periode nog een rijdag gepland?
Achtergrond is dat ik wel graag een treintje zou willen uitlaten, maar die moet ik dan wel 8 sept al meenemen!
Het is puur consumptie dus, indien niet gewenst hoor ik het wel.....

Groet, Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3677 Gepost op: 26 augustus 2019, 12:25:29 »
Op 12 en 13 oktober hebben wij evenals vorig jaar weer een rijweekend op de Luchtmachtbasis van Vredepeel in Noord-Limburg:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64485.msg3221950333#msg3221950333

Vanwege de bijzondere aard van de locatie is dat in principe een besloten rijweekend.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2019, 15:34:04 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3678 Gepost op: 26 augustus 2019, 13:24:43 »
Ah, die had ik gemist. Behalve besloten is Vredepeel is ook niet echt naast de deur vanaf de randstad.

Thanks voor de info anyway

Gr Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3679 Gepost op: 26 augustus 2019, 19:04:06 »
De BMB gaat met zijn tijd mee.  ;D
We hebben tegenwoordig een website, waarop naast wat summiere informatie ook onze agenda te vinden is.
Die wordt netjes bijgehouden:
https://britsemodulebaan.wordpress.com/activiteiten/

Een optreden van de BMB op de Open Dag van Freebit gaat zo goed als zeker niet door.
We zijn op dit moment bezig met het regelen van onze tweede verschijning op de Verzameljaarbeurs in november a.s. Daarnaast hebben we ons bij BNLS aangemeld om op de Modelspoordagen 2020 met de BMB-baan acte de présence te geven op de BNLS-stand. Bij ons eerste "grote" optreden op Eurospoor 2017 stonden we ook al samen met de BNLS-Forumbaan op de stand van BNLS, en dat is toen prima bevallen.  (y)
Hiermee is ons najaar weer aardig gevuld.

Inmiddels hebben wij vanaf 2015 23 rijdagen gehouden. Die van a.s. zaterdag in Boxtel wordt de 24e en het weekend in Vredepeel de 25e, een soort jubileum. Misschien moeten we dan maar een flesje feestdrank meenemen i.p.v. een spaatje....  :P  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2019, 21:30:47 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3680 Gepost op: 31 augustus 2019, 23:47:16 »
Vandaag heeft de BMB in Boxtel zijn 24e rijdag gehouden. De ruimte was groot genoeg voor een baan van 28,5 meter, zo'n 57 meter aan rijlengte op het hoofdspoor. Er waren 7 deelnemende bakken en verder een kleine fiddle yard van 3m60. De bak van Bjorn kon dankzij Ferre gelukkig op het laatste moment nog opgehaald worden.  (y) Na ruim twee uur opzetten stond de baan en op wat kleinigheidjes na liep hij meteen goed. Het was weer zo'n baan waar je zonder te ontsporen met 200 km/u overheen kon scheuren met een trein van 7 rijtuigen, ik heb het vandaag maar weer eens even geprobeerd.  ;D
We hebben Servé weer bereid gevonden om als Fat Controller (treindienstleider) op te treden, waarvoor onze dank. Jake (Eegtrain) kwam vanmiddag gezellig op bezoek.
We hebben met ons dertienen de hele dag lekker treintje gespeeld en hebben er een heel plezierige dag van gemaakt. Na afloop hebben we de rijdag op gepaste wijze afgerond in een plaatselijke eettent.
Hierbij mijn foto's:

Servé in gesprek met Ferre:


Jan met op de achtergrond Thijs:


Sfeerbeeld:






Overzicht van de baan en de ruimte:




De "Duchess" op Cees zijn bak "Whitemoor Yard":


en op "Radipole":


Thijs bij "Radipole":


Er werd ook hard gewerkt:


En niet alleen door Thijs:


De nieuwe Lord Nelson van Bjorn (r) gaf problemen met de aandrijving; John spreekt hem moed in:


De Black 5 raast langs op de Fiddle Yard, de Class 108 DMU staat geparkeerd:


Servé, onze treindienstleider:


De werkplek van Servé:


Even pauze, moet kunnen. Goed idee, die tijdschriften  (y) :


En een lekker kopje koffie  :P:


Na afloop een toast op de BMB:


Mannen, bedankt voor jullie bijdrage, en Werner bedankt voor het organiseren! Zo'n dag is zeker voor herhaling vatbaar.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 00:04:26 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3681 Gepost op: 01 september 2019, 09:25:44 »
Zie ik daar een Class 50 met Mk1 rijtuigen in NSE-kleuren?  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3682 Gepost op: 01 september 2019, 10:42:43 »
Ja, dat klopt, Marc.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3683 Gepost op: 01 september 2019, 23:53:21 »
Een fijne rijdag geeft meestal inspiratie om een of ander project (weer) op te pakken.
Over een paar weken mag ik weer gebruik maken van de werkplaats bij René en daar gaat het werk aan BMB-projecten me doorgaans beter af dan thuis.
Ik ben van plan om eens te kijken of er nog iets aan onze keerlussen te verbeteren valt.
De huidige keerlussen heb ik in 2016 samen met Henk van afvalhout gemaakt en die voldoen dus inmiddels al drie jaar prima:

Ahhh, those were the days!  ;)

Het enige nadeel is dat onze keerlussen niet.....ehhh...erg vrouwvriendelijk op te zetten en af te breken zijn. Eens kijken of daar winst te behalen valt.
Het gaat er eigenlijk om iets te bedenken waarmee je eerst een redelijk stabiele potenconstructie opzet, waarop je vervolgens met twee i.p.v. drie of vier handen de keerlussegmenten kan monteren. Op dit moment moet je beide tegelijk opzetten en afbreken, dus zowel de segmenten als de poten, terwijl iedereen weet dat mannen maar één ding tegelijk kunnen. ;D Welbeschouwd mag het dus eigenlijk een wereldwonder heten dat wij die keerlussen elke keer weer werkend kunnen krijgen.  ;) Maar goed, echt makkelijk is het voor de meesten van ons niet.

Het tweede punt is symmetrische keerlussen. Henk heeft vorig jaar gezien dat de club in Zeewolde daarmee bezig was. Wij hebben nu een rechter en een linker keerlus, elk met een recht stuk aan één kant en een S-bocht aan de andere. Dit bijv. is onze linker keerlus:


...en dit de rechter:


Het voordeel van een symmetrische keerlus is dat de S-bogen bij een gelijkblijvende lengte soepeler kunnen verlopen. Ik verwacht ook dat een trein er in zo'n keerlus wat mooier uitziet en iets betere rijeigenschappen heeft dan in de huidige. Ik heb in juni al een keer gekeken wat er mogelijk zou kunnen zijn op basis van gebruik van de huidige kleine bogen:


...en heb toen gelijk maar alvast twee stukken hout op maat gezaagd en zelfs geverfd:


Het volgende punt is de vorig jaar reeds aangekondigde branchline (BL). :-\ Evenals met alles kan de branchline natuurlijk pas ontstaan als er deelnemers zijn die er energie in steken en er bakken voor gaan bouwen. Ondertussen zijn er al één of twee deelnemers met een BL-bak in aanbouw, dus die lijn gaat er heus wel komen, ook al zal het niet gelijk dit jaar zijn. Een niet geheel onbelangrijk aspect is hoe we de BL in de baanopstelling gaan toepassen. Henk en ik hebben een junction (splitsing)gemaakt, waarmee we vorig jaar in Vredepeel al gereden hebben.  Een junction tot de BL kan op diverse manieren gemaakt worden, zelfs op een landschapsbak. Ik wil zelf graag de mogelijkheid creëren om vanuit een keerlus de BL op te kunnen gaan.

De vingers jeuken al.....   ;D

Leen.




« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 11:23:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3684 Gepost op: 26 september 2019, 12:57:29 »
...............Daarnaast hebben we ons bij BNLS aangemeld om op de Modelspoordagen 2020 met de BMB-baan acte de présence te geven op de BNLS-stand........................

Ik heb zojuist bij BNLS bevestigd dat de BMB op Rijswijk aanwezig zal zijn met een baan van 9 bakken plus de fiddle yard. Dat is één bak meer dan waarmee we vorig jaar op Ontraxs stonden. Afhankelijk van de baanopstelling kunnen we daarmee een baanlengte van 30 à 35 meter realiseren, zo'n 65 - 70 meter aan rijlengte op het hoofdspoor.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2019, 17:10:57 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3685 Gepost op: 26 september 2019, 13:16:21 »
Mooie lengte Leen.

Helaas kan ik nog niet zeggen welke hal we komen te staan, zodra ik iets meer weet geef ik het door.



Wat is dit voor gaaf teken programma?? naar mijn idee 100x beter dan dat geklungel van mij zelf in excel.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3686 Gepost op: 26 september 2019, 15:16:13 »
Het is gewoon Excel hoor.
Werner heeft het wat opgeleukt met kleurtjes en zo.

Leen.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3687 Gepost op: 27 september 2019, 13:12:50 »
GaaFF.

Dat moet ik dan ook kunnen.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3688 Gepost op: 27 september 2019, 14:29:37 »
Ja, dat lijkt me wel.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3689 Gepost op: 02 oktober 2019, 21:56:23 »
Vandaag weer verder met de symmetrische keerlussen. Eerst nog wat passen en meten met de derde kwartboog links en daarna rechts:


Dat is nodig om te kijken of de nieuwe stukken van de splitsing op beide configuraties passen. Nou, nee dus!  :'( Dat komt doordat er op alle kwartbogen een stukje recht zit.
Toch maar de nieuwe splitsingsegmenten zo goed mogelijk afgezaagd. Met de flexibele railuiteinden hoop ik een heel eind te kunnen komen.

Nu moet de boel op de bestaande poten gezet worden. Ik heb een opzetbakje gemaakt voor een 45 cm poot, waarop de nieuwe splitsing gemonteerd kan worden:


Voor de derde boog moet nog iets gemaakt worden. De twee andere bogen kunnen gewoon op hun gebruikelijke poot-met-opzetstuk gezet worden. Omdat ik alleen ben en eigenlijk meestal drie, vier of vijf handen nodig heb is het eigenlijk wel een beetje lastig, maar met een stel lijmklemmen hoop ik alles aan elkaar te kunnen klemmen, zodat ik daarna kan gaan boren en schroeven.

Morgen verder.....

Hopelijk kunnen we er volgend weekend in Vredepeel mee rijden. ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2019, 22:01:56 door St00mboy »