Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:08:45
Twin Center open maken door Arno49
Vandaag om 23:01:23
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Bob R.
Vandaag om 22:59:46
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door NS264
Vandaag om 22:45:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 22:39:54
H0 baan Zuid Limburg door T.Spat
Vandaag om 22:34:20
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door emanje
Vandaag om 22:32:50
100x "Het is Weekend" foto's!!! door ArjanB
Vandaag om 22:27:07
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Wouter_
Vandaag om 22:20:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Sven
Vandaag om 22:10:21
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door zuyderduyn
Vandaag om 22:03:38
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door T.Spat
Vandaag om 21:58:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:51:51
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 21:39:51
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:36:13
Rijnmondlijn in h0 door Sebas5998
Vandaag om 21:29:23
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 21:19:40
Baan in Los Angeles door bosje77
Vandaag om 21:15:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door cor_b
Vandaag om 21:13:36
Tal der Eichhörnchen. N door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:08:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 21:02:06
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 21:02:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 20:59:35
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 20:55:28
Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90 door verst107
Vandaag om 20:18:25
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 20:18:12
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:17:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:04:07
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
Vandaag om 19:48:48
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem door Ronald Koerts
Vandaag om 19:34:23

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 379850 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3690 Gepost op: 29 mei 2019, 12:34:10 »
.....................Het alsmaar toenemen van utilitaire bakken, maakt het logistieke probleem alleen maar groter. Soms moet men zelfs een kleine vrachtwagen huren.............

Wanneer dan ??  ??? ???

Persoonlijk zou ik graag bij het originele concept blijven, en het aantal utilitaire bakken tot een minimum beperken. Schaduwstation, keerlussen en ruime, niet al te grote bogen.

Je hebt recht op je persoonlijke mening hoor, die ik zelf trouwens gedeeltelijk onderschrijf. Maar mogen we dan alleen maar tuinieren, poppenhuisjes bouwen en de hele bak volstouwen met elektronica? En alleen met treinen rondjes rijden die korter dan 1m20 zijn? Want ook al is de trein langer zie je er maar 1m20 van. OK, voor deelnemers met korte treinen is dit aspect nu eenmaal niet belangrijk.  ;)
Maar mogen we misschien kijken wat er nog meer met een baan als de onze mogelijk is? Het schaduwstation maakt trouwens geen deel uit van het originele concept. Dat hebben Werner en ik samen uitgevonden en gemaakt om het rijden te verbeteren. Het is door 4 deelnemers gefinancierd. De keerlussen waren er ook niet, en toen we ze maakten vonden sommigen ze zelfs niet eens nodig, dus eigenlijk zonde van de tijd! Met wat afvalhout, bestaande bogen en een kleine bijdrage van 4 deelnemers werd het project door Henk en mij gerealiseerd. Met het spoor achterin de bak en de branchline hebben we vorig jaar dankzij Henk en John Siemons een begin kunnen maken en we hebben er ook al mee gereden. Het spoor achterin dient om variatie in de bakken te brengen en de branchline moet meer prototypisch rijden mogelijk maken. Was het allemaal nodig? Nee hoor, maar op die manier hebben we wel steeds onze mogelijkheden vergroot, niet in de laatste plaats dankzij de utilitaire bakken. Het gaat er bij de BMB om dat iedereen aan zijn trekken komt, niet alleen de tuiniers en ook niet alleen de lange-treinen rijders.

In 2015 hebben drie BMB-ers zwaar geïnvesteerd in twaalf boogbakken die vervolgens vrijwel nooit gebruikt zijn. Het is tot nu toe nog steeds het duurste BMB-project ooit en maar 3 of 4 keer zijn er 6 bakken van gebruikt. Moeten we die bakken dan maar in een hoekje laten staan of kunnen we ze maar beter gewoon weggooien? Of zullen we kijken wat ermee mogelijk is om ze op een acceptabele manier in de baan te integreren en, veel belangrijker, om er plezier aan te beleven? Ik weet dat dit sommige deelnemers niet erg zal raken, maar degenen die geïnvesteerd hebben zullen graag zien dat er eindelijk een goede toepassing voor hun bakken gevonden wordt, binnen of buiten het originele concept. Het slingerspoor kan m.i. gewoon probleemloos naast de bestaande bakken met scenery functioneren en voegt bovendien naast een geheel ander beeld een prototypisch spelelement aan het rijden toe.
Of daarvoor misschien ook liefhebbers zijn? Tot nu toe heb ik er alleen nog maar complimenten over gekregen en gelezen, maar ik heb eerlijk gezegd nu ook twee signalen ontvangen over het zoveel mogelijk beperken van het aantal utilitaire bakken. Zelf zie ik dat niet als een doel op zich.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 13:38:40 door St00mboy »

nighttrain1

• Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #3691 Gepost op: 29 mei 2019, 12:45:58 »
Soms moet men zelfs een kleine vrachtwagen huren.

Dat is toch wel het laatste waar ik m'ñ geld aan wil uitgeven.

En treinen zijn er toch voor om te laten rijden, anders adviseer ik om dummy's te gaan kopen, dat scheelt allicht enorm in de kosten, want er hoeft geen motor in ook geen decoder en slijten zal die niet.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 12:54:19 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3692 Gepost op: 29 mei 2019, 15:33:35 »
Interessante discussie.  8)
Het is (wederom) het verschil tussen de rijders en de bouwers waar het schuurt. Het doel van de BNLS-modulebaan was om mensen aan het bouwen te krijgen en dus bouwdraadjes op het forum, en om bouwers over de drempel van een beursoptreden te helpen. Dat uitgangspunt geldt bij Modulebaan.nl nog steeds.
Met het groeien van het aantal deelnemers is ook het aantal meningen en wensen gegroeid en zijn er, naar Oud Hollandsch gebruik  8), enkele afsplitsingen ontstaan in de vorm van de BMB en Modluebaan.nl, elk met hun eigen accenten in de beleving van de hobby. Prima.
Als er behoefte is aan een rijbaan, zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten dan moeten mensen dat vooral gaan doen. Zoek elkaar op en hou rijdagen!  (y)

Ik vind zo’n kijkdoos eigenlijk helemaal nixxxx.
Als je niet van voetbal houdt, moet je geen lid worden van een voetbalclub.  8)

En treinen zijn er toch voor om te laten rijden, anders adviseer ik om dummy's te gaan kopen, dat scheelt allicht enorm in de kosten, want er hoeft geen motor in ook geen decoder en slijten zal die niet.
Eh nee want die zijn er niet/nauwelijks. En ik denk dat het aantal verzamelaars/vitrinevullers groter is dan je denkt.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3693 Gepost op: 29 mei 2019, 16:05:39 »
Het doel van de BNLS-modulebaan was om mensen aan het bouwen te krijgen en dus bouwdraadjes op het forum, en om bouwers over de drempel van een beursoptreden te helpen.......

Dat klopt en dat hebben we allemaal gedaan m.u.v. de bouwdraadjes. Maar wat daarna? Het gaat er niet alleen om wat je als deelnemer met je bak doet als je eenmaal klaar bent met bouwen. Dus als bouwer zet je er bijv. na 2 beurzen de bijl in  ;D en bouw je weer een nieuwe bak. Dat kan natuurlijk en ieder individu bepaalt dat voor zichzelf. Maar het gaat er daarnaast bij ons heel erg over wat je collectief wil met de baan als geheel. Wij hebben vanaf het begin het bouwen bij de individuele deelnemer neergelegd en daarnaast als groep geformuleerd dat we op rijdagen aan onze baan plezier willen beleven. We hebben twee jaar op rijdagen met sigarenkisten gereden.  ;D De beurzen hebben we er later eigenlijk bij gedaan.

..........Als er behoefte is aan een rijbaan, zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten dan moeten mensen dat vooral gaan doen. Zoek elkaar op en hou rijdagen!  (y)

Rijdagen houden met bakken zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten is precies wat we al bijna 4 jaar doen. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 22:53:51 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3694 Gepost op: 29 mei 2019, 16:43:05 »
Rijdagen houden met bakken zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten is precies wat we al bijna 4 jaar doen. (y)

Uitzonderingen zoals ik daargelaten. Het is er de laatste jaren ook meer ingeslopen, dan dat het een bewuste keus is geweest.  ::)

Ik kan me wel vinden in de redenering van Marc. Hoewel een combinatie van bouwen en rijden wel heel goed mogelijk is (naar mijn idee).

Ter illustratie.
2016:

BMB rijdag 6 feb 2016 by Britse ModuleBaan, on Flickr

2019:

DS5_9382 by Britse ModuleBaan, on Flickr

Werner
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 16:53:37 door mdjr78 »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3695 Gepost op: 29 mei 2019, 16:57:06 »
Ik kan me wel vinden in de redenering van Marc. Hoewel een combinatie van bouwen en rijden wel heel goed mogelijk is (naar mijn idee).
Ik denk het ook. Stap één daarin is volgens mij het onderkennen van die verschillende insteken binnen een club en de verwachtingen daarover naar elkaar uitspreken.
De bouwers moeten dus niet verwachten dat de rijders in de rij staan voor een beursoptreden met keurig afgewerkte bakken. De rijders moeten niet verwachten dat de bouwers x-keer per jaar hun bak naar een rijdag slepen om met treinen te rijden, daar moeten ze dan zelf het voortouw in nemen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

nighttrain1

• Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #3696 Gepost op: 29 mei 2019, 17:02:01 »
ik denk dat het aantal verzamelaars/vitrinevullers groter is dan je denkt.

Ik ken er genoeg.

Als er behoefte is aan een rijbaan, zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten dan moeten mensen dat vooral gaan doen. Zoek elkaar op en hou rijdagen!

Laten we dat nou net afgelopen zondag gedaan hebben en het is prima bevallen. (y)

Er zullen er vast nog wel een paar volgen......
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3697 Gepost op: 29 mei 2019, 19:49:27 »
Ik zou het landschap voortaan ook weglaten.
Lekker over de houtwoestijn racen.

cheers
Hendrik Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3698 Gepost op: 29 mei 2019, 20:10:56 »

Bouwen doen we binnen onze groep individueel. We hebben voor bouwdagen nooit de handen op elkaar kunnen krijgen.
Rijden doen we met elkaar als groep.

....Ter illustratie.
2016:

BMB rijdag 6 feb 2016 by Britse ModuleBaan, on Flickr

2019:

DS5_9382 by Britse ModuleBaan, on Flickr

Het verschil tussen februari 2016 en februari 2019 is behalve het laagje verf en de totem, dat we twee keer volledig opgetut op een beurs gestaan hebben.  (y) Dat was gewoon een ervaring die iets met de groep gedaan heeft, temeer daar het min of meer toevallig op ons pad kwam.

Ons uitgangspunt om op de beurs mee te kunnen doen is dat je bak "af" is. Dat hebben we op Eurospoor en Ontraxs op die manier gedaan en dat is prima bevallen. Als je bak nog onder constructie is doe je op de beurs gewoon niet mee.
Op rijdagen zijn we vanaf het begin altijd voor maximale rijlengte gegaan. Ik vind dat zelf in de basis nog steeds een prima uitgangspunt. Bakken met alleen spoor (sigarenkisten) waren tot 2017 meer regel dan uitzondering.  ;D
Als je mij nu zou vragen of ik de slingerbakken volgende keer mee naar Eurospoor zou nemen, dan zou ik dat niet zomaar doen. Maar op een rijdag maar wat graag.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 20:43:52 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3699 Gepost op: 31 mei 2019, 23:30:41 »
Morgen BMB-rijdag.
De baan is vanmiddag opgezet met wat er aanwezig was. Morgen de overige vijf bakken....

Leen.

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3700 Gepost op: 01 juni 2019, 23:07:18 »
Vandaag op de rijdag in Stolwijk geen “tuintjes en poppenhuizen” op Wateringbury. 😜

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #3701 Gepost op: 01 juni 2019, 23:30:54 »
Gelukkig maar, al dat getuinier is slecht voor je rug

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3702 Gepost op: 02 juni 2019, 00:23:52 »
Vanmorgen werden eerst de laatste vijf bakken aan de opstelling toegevoegd:

Daarna werd de tweede keerlus opgezet:

Toen dat klaar was konden de treinen op het spoor gezet worden:

Een indruk van de baan:

De verrassing van de dag was de nieuwe bak van John Clayton:

Hij is nog niet helemaal klaar, maar John is aardig opgeschoten.
De tweede verrassing van de dag was de bak "Wateringbury" van Hans, die op de foto van Hans zijn eigen post hierboven te zien is. Op 13 april zag die bak er nog heel anders uit:

Ongetwijfeld zal Hans er weer iets leuks van maken. Deze bak reed van meet af aan goed  (y), dat was bij die van 13 april wel anders.

Hierbij nog wat plaatjes van de foon. De A4 met sound en rook:

En hier met Hans op de achtergrond:

Werner met Anne, onze landlord:

De GWR "Star" in Wales:

en op onze 4-track mainline:

Het was vandaag de derde keer dat wij in Stolwijk te gast mochten zijn en we hebben er met elkaar ook vandaag weer een leuke en gezellige dag van kunnen maken met alleen in het begin een paar technische problemen, die snel opgelost konden worden. Hierna verliep het rijden soepel en zonder ontsporingen. Buiten was het ook een prachtige dag, waardoor we af en toe even met wat minder deelnemers waren.  ;D
Na afloop hebben we de dag met 10 man op gepaste wijze afgerond met een gezamenlijke maaltijd.

Het was een superdag! Met dank aan Anne en Ella, onze gastheer en -vrouw.  (y)

Leen.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #3703 Gepost op: 02 juni 2019, 00:58:58 »
Indrukwekkende lengte zo in 4-baans  :o  Leuk fotoverslag!

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3704 Gepost op: 02 juni 2019, 08:21:21 »
Eindelijk reed mijn H-Class netjes over de baan met een sleepje goederen karretjes. Hier een close-encounter met de Atlantic H2-Class van Cor. Mijn locje was een van de weinige “stille”. De meeste locs op de BMB baan zijn inmiddels voorzien van sound decoders. Beide rijden hier door het tuintje van Werner.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)