Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664439 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3645 Gepost op: 29 mei 2019, 20:10:56 »
Ik kan me wel vinden in de redenering van Marc. Hoewel een combinatie van bouwen en rijden wel heel goed mogelijk is (naar mijn idee).

Bouwen doen we binnen onze groep individueel. We hebben voor bouwdagen nooit de handen op elkaar kunnen krijgen.
Rijden doen we met elkaar als groep.

....Ter illustratie.
2016:

BMB rijdag 6 feb 2016 by Britse ModuleBaan, on Flickr

2019:

DS5_9382 by Britse ModuleBaan, on Flickr

Het verschil tussen februari 2016 en februari 2019 is behalve het laagje verf en de totem, dat we twee keer volledig opgetut op een beurs gestaan hebben.  (y) Dat was gewoon een ervaring die iets met de groep gedaan heeft, temeer daar het min of meer toevallig op ons pad kwam.

Ons uitgangspunt om op de beurs mee te kunnen doen is dat je bak "af" is. Dat hebben we op Eurospoor en Ontraxs op die manier gedaan en dat is prima bevallen. Als je bak nog onder constructie is doe je op de beurs gewoon niet mee.
Op rijdagen zijn we vanaf het begin altijd voor maximale rijlengte gegaan. Ik vind dat zelf in de basis nog steeds een prima uitgangspunt. Bakken met alleen spoor (sigarenkisten) waren tot 2017 meer regel dan uitzondering.  ;D
Als je mij nu zou vragen of ik de slingerbakken volgende keer mee naar Eurospoor zou nemen, dan zou ik dat niet zomaar doen. Maar op een rijdag maar wat graag.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 20:43:52 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3646 Gepost op: 31 mei 2019, 23:30:41 »
Morgen BMB-rijdag.
De baan is vanmiddag opgezet met wat er aanwezig was. Morgen de overige vijf bakken....



Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3647 Gepost op: 01 juni 2019, 23:07:18 »
Vandaag op de rijdag in Stolwijk geen “tuintjes en poppenhuizen” op Wateringbury. 😜



Gr, Hans

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3648 Gepost op: 01 juni 2019, 23:30:54 »
Gelukkig maar, al dat getuinier is slecht voor je rug

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3649 Gepost op: 02 juni 2019, 00:23:52 »
Vanmorgen werden eerst de laatste vijf bakken aan de opstelling toegevoegd:




Daarna werd de tweede keerlus opgezet:


Toen dat klaar was konden de treinen op het spoor gezet worden:


Een indruk van de baan:


De verrassing van de dag was de nieuwe bak van John Clayton:


Hij is nog niet helemaal klaar, maar John is aardig opgeschoten.
De tweede verrassing van de dag was de bak "Wateringbury" van Hans, die op de foto van Hans zijn eigen post hierboven te zien is. Op 13 april zag die bak er nog heel anders uit:


Ongetwijfeld zal Hans er weer iets leuks van maken. Deze bak reed van meet af aan goed  (y), dat was bij die van 13 april wel anders.

Hierbij nog wat plaatjes van de foon. De A4 met sound en rook:


En hier met Hans op de achtergrond:


Werner met Anne, onze landlord:


De GWR "Star" in Wales:


en op onze 4-track mainline:


Het was vandaag de derde keer dat wij in Stolwijk te gast mochten zijn en we hebben er met elkaar ook vandaag weer een leuke en gezellige dag van kunnen maken met alleen in het begin een paar technische problemen, die snel opgelost konden worden. Hierna verliep het rijden soepel en zonder ontsporingen. Buiten was het ook een prachtige dag, waardoor we af en toe even met wat minder deelnemers waren.  ;D
Na afloop hebben we de dag met 10 man op gepaste wijze afgerond met een gezamenlijke maaltijd.

Het was een superdag! Met dank aan Anne en Ella, onze gastheer en -vrouw.  (y)

Leen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3650 Gepost op: 02 juni 2019, 00:58:58 »
Indrukwekkende lengte zo in 4-baans  :o  Leuk fotoverslag!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3651 Gepost op: 02 juni 2019, 08:21:21 »
Eindelijk reed mijn H-Class netjes over de baan met een sleepje goederen karretjes. Hier een close-encounter met de Atlantic H2-Class van Cor. Mijn locje was een van de weinige “stille”. De meeste locs op de BMB baan zijn inmiddels voorzien van sound decoders. Beide rijden hier door het tuintje van Werner.



Gr, Hans


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3652 Gepost op: 02 juni 2019, 10:33:11 »
Mooi plaatje, mooi tuintje.  ;D  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 10:35:38 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3653 Gepost op: 02 juni 2019, 14:22:07 »
Eindelijk reed mijn H-Class netjes over de baan met een sleepje goederen karretjes.

Gr, Hans

Hans,
Welk probleem was er eerst? En hoe is dit probleem opgelost?
(Ik leer altijd graag van andermans ervaringen en ellende 8)
Scheelt me zelf weer een hoop ergernis)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3654 Gepost op: 02 juni 2019, 17:46:48 »
@Hendrik Jan,

Ja, het is een heel verhaal met mijn H-Class. Deze loc kreeg ik in maart 2018 van mijn mede BMB’ers na het herstel van mijn open hart operatie. Het exemplaar dat ik zelf eerder ge pre-ordered had, bleek tijdens het transport ontvreemd en op marktplaats te worden aangeboden.

De alternatieve loc werd door een mede BMB’er van een decoder voorzien. Gesoldeerd dat wel. Maar hij bleek voor geen meter te rijden, tergend langzaam en met slippende wielen bij zelfs een minimale sleep. Met of zonder decoder, het maakte niets uit.

Dus werd besloten de loc terug te sturen naar de leverancier. Deze bleek geen garantie te kunnen geven omdat de decoder gesoldeerd was. Dus kwam hij weer terug. Uiteindelijk hebben mijn clubgenoten hem eens onderhandel genomen. Ondanks het feit dat hij nieuw uit de doos niet of nauwelijks gereden heeft, bleek hij - volgens zeggen - te druipen van de olie. Hij is schoon gemaakt, en warempel hij liep, en loopt nog steeds goed.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3655 Gepost op: 02 juni 2019, 18:26:52 »
Het gaf een goed gevoel om de H Class gisteren eindelijk probleemloos over de baan te zien rijden!  (y)
All is well that ends well.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 18:36:16 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3656 Gepost op: 02 juni 2019, 22:44:01 »
Apart dat zo´n ding af fabriek zo zwaar in de boter wordt gezet.
maar wel heel prettig dat een machien met zo´n verhaal dan eindelijk storingsvrij rijdt.
Hulde, mannen (y)

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3657 Gepost op: 02 juni 2019, 22:47:52 »
Ik heb wel vaker gehad dat de olie zowat uit de doos druipt, waar een lok in zit. Maar dat hij daardoor niet of slecht loopt heb ik nog niet meegemaakt.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3658 Gepost op: 02 juni 2019, 23:23:36 »
........ een leuke en gezellige dag van kunnen maken met alleen in het begin een paar technische problemen, die snel opgelost konden worden. Hierna verliep het rijden soepel...........

We hadden een transportschade op de fiddle yard, die Werner snel kon verhelpen en er was een pennetje afgebroken van een Peco PL13, waardoor een frog niet geschakeld kon worden en spanningsloos bleef. Ik heb toen onder de BB de zwarte rijstroomkabel rechtstreeks aan de frogdraad gesoldeerd, omdat we op dat punt toch alleen maar rechtdoor rijden.
Verder verliep het rijden soepel, maar ik had zelf nog wel een paar akkefietjes met mijn tekort gekoppelde LMS-rijtuigen en de gestroomlijnde LMS Coronation lok met TTS, die er ineens mee ophield en niet meer in beweging te krijgen was.  :-\ Decoder defect? Nee hoor, zojuist heb ik hem getest en hij loopt hier thuis gewoon. Dus waarom hij het gisteren niet meer deed?  ??? ??? ???
Bij de Stanier LMS-rijtuigen van Hornby zitten de NEM-schachten waarschijnlijk net iets verder naar achteren dan bij de Gresleys. Met de korte Roco 40270 koppelingen ging dat in onze bogen niet goed. Ik zal er aan één kant een wat langere Hornby koppeling aan maken.
De oude Hornby Clerestory rijtuigen reden met de door mij aangebrachte kortkoppelingen probleemloos over de baan. Hier zie je ze in GWR-uitvoering achter de Star:


Leen.


« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:57:38 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3659 Gepost op: 03 juni 2019, 17:48:16 »
Over de baanopstelling maken zich niet veel mensen druk. Het gaat erom dat hij in de beschikbare ruimte past, meer niet. Toch is een baanopstelling, vooral bij een grotere baan, in niet onbelangrijke mate medebepalend voor de sfeer. Wat vinden we nou eigenlijk de leukste baanopstelling?
De afgelopen 4 jaar hebben we er op 23 rijdagen/beurzen diverse gemaakt. We zijn in 2015 begonnen met ons ovaal met de bakken rug-aan-rug, waarbij we zelf aan de buitenkant van de baan stonden. In april 2016 kregen we de keerlussen en sindsdien hebben we vrijwel steeds voor andere opstellingen gekozen. Als we een rijruimte aangeboden kregen, dan keken Werner en ik samen wat er mogelijk was en met de nodige utilitaire bakken hebben we altijd voor een passende opstelling kunnen zorgen.
Op de rijdag van afgelopen zaterdag hebben wij in Stolwijk de baan evenals vorig jaar weer in een "U" opgesteld:


Op de voorgaande rijdagen/beurzen in o.a. Schoonhoven, Eindhoven, Rijen en op Ontraxs hadden we ook al in een "U" gestaan, maar op Eurospoor 2017 hadden we evenals onlangs op de Verzamelbeurs een langgerekte rechte opstelling met de fiddle yard achter de bakken:


In Vredepeel in november jl.hadden we een "L"-opstelling waarbij de ene poot van de "L" de fiddle yard was, en met halverwege een aftak naar onze nieuwe branchline:


In november bij de MSG Drechtsteden stonden we, evenals Henk en Thijs op de open dag in Ermelo, als vanouds in een klein ovaaltje waarbij we zelf aan de buitenkant van het ovaal stonden:


We hebben ook een keer op een rijdag in 2017 met een ovaal gereden, waarbij wezelf in het midden stonden. Op één plek hadden we een brug gemaakt, waar je gebukt onderdoor kon lopen, bijv. als je naar het toilet moest:


Een ovaal, waarbij de treinen aan de buitenkant rijden en we zelf op zijn Engels aan de binnenkant staan is helaas binnen dit concept niet goed mogelijk. Daarvoor zijn de bakken te hoog en dus kun je je trein en het publiek niet zien. Bovendien moet je steeds ergens onder het spoor doorkruipen als je naar "buiten" wil. Die opstelling vermijden we. We hebben trouwens wel een keer de vraag gekregen of we met zo'n opstelling konden komen.

Nu even over wat we zelf de leukste en meest gezellige baanopstelling vinden. Volgens mij is dat bij een grote baan met stip de opstelling in een "U", waar de treinen aan drie of vier kanten om je heen rijden en waarbij we a.h.w. een gezellig BMB-plein creëren waar wijzelf en onze gasten of het eventuele publiek rondlopen. We hebben er opstellingen van 25 tot ruim 40 meter mee gemaakt en die bevallen altijd uitstekend. De eerste keer hebben we de poten van de "U" naar buiten laten lopen, zodat het eigenlijk een "V" werd. Dat is gelijk een stuk minder gezellig, gek hè?. De baan leek er groter door, maar aan het einde stonden de bakken wel heel ver van elkaar af:


De lange rechte opstelling is misschien heel praktisch in te vullen, maar hij is bij ons wel een stukje minder favoriet, omdat hij minder overzichtelijk en gezellig is:


Het ovaal, waarbij wijzelf aan de buitenkant staan, is alleen leuk in een kleine opstelling zoals in Dordt of Ermelo. Bij een grote opstelling is die opstelling heel onoverzichtelijk en ook ongezellig omdat er 4 kanten zijn waar de deelnemers kunnen staan en dus weet je nooit waar de anderen zijn en sta je vaak zelfs ergens in je eentje. Zeker met veel publiek is dat geen prettige opstelling en wij willen die eigenlijk alleen nog maar met een kleine baan maken, en dan met de fiddle yard als "rugbakken" zoals hier in Dordt:


De "L" opstelling hebben we eigenlijk nog maar één keer gemaakt, dus ik heb daar nog geen goed oordeel over. Ik denk wel dat hij minder leuk is dan de "U", maar hij kan natuurlijk heel praktisch zijn en je hebt zeker beter contact met de medemens en een beter overzicht dan bij de lange rechte baanopstelling. Ik zou hem nog wel graag ergens een keer met een baan van 40 - 50 meter tegen twee muren aan willen maken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2019, 19:59:00 door St00mboy »