Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:04:00
Timer schakeling rondje h0 door Erik Baas
16 september 2019, 23:59:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 september 2019, 23:36:59
Buffels zijn verkocht door Thom
16 september 2019, 23:33:20
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
16 september 2019, 23:29:17
Raadplaatje door nighttrain1
16 september 2019, 23:19:49
NS modelbaan Hoekdam H0 door Reinout van Rees
16 september 2019, 23:12:36
Decoder instellen Trix Mobile Station door KNed
16 september 2019, 23:12:26
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
16 september 2019, 23:00:02
Samenstelling Austria Express door d.vanaalst
16 september 2019, 22:56:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 september 2019, 22:56:16
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door RobVille
16 september 2019, 22:53:52
Pronsfeld door Reinout van Rees
16 september 2019, 22:52:25
Buitenlust door Reinout van Rees
16 september 2019, 22:48:09
Hoekdiorama door Scratchbuilt
16 september 2019, 22:46:39
Logo's op n-wagonnetjes door René 4312
16 september 2019, 22:28:33
NS 1600 in Frankrijk door Thom
16 september 2019, 22:07:42
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Klaas Zondervan
16 september 2019, 22:06:05
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 september 2019, 21:56:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
16 september 2019, 21:54:52
Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009 door meino
16 september 2019, 21:34:28
Pret met Arduino door Timo
16 september 2019, 21:28:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
16 september 2019, 21:11:00
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Paulus
16 september 2019, 20:54:37
Graag jullie mening over deze baan door RobVille
16 september 2019, 20:32:20
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door zuylen
16 september 2019, 20:23:22
ESU 2019 door 44
16 september 2019, 19:57:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 september 2019, 19:54:51
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door Falkenberg
16 september 2019, 19:46:00
Defecte Märklin 6647 trafo door Erik Baas
16 september 2019, 17:58:34

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 332901 keer)

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3675 Gepost op: 11 mei 2019, 20:00:37 »
De vijand, het Grote Geld, de politiek... Eigenlijk zijn het allemaal vijanden.
Laten we het maar weer over iets leuks hebben, tenminste, ik hoop dat het leuk is.  ;)

Hartstikke leuk, Leen. Maar wel in het verkeerde draadje.  ;)
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
« Reactie #3676 Gepost op: 11 mei 2019, 22:12:29 »
Eigenlijk wel, maar het was even nodig en ik laat hem wel op de BMB rijden.
Dat staat nu ook in de tekst.  ;D
Die Star heeft trouwens nog nooit gereden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2019, 22:16:56 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3677 Gepost op: 15 mei 2019, 22:12:44 »
Zojuist was Gerard hier in Huize St00mboy en is hij met zijn complete East Midlands Class 156 set van Realtrack naar huis gegaan:

Het is zijn eerste aankoop van Brits materieel en wat voor één. Het is echt een schitterend uitgevoerd treinstel met heel veel detail. Er zit bij voorbeeld aan de onderkant zoveel detail, dat het eigenlijk zonde is dat hij niet ondersteboven kan rijden.  ;D
Maar het werd ook een avontuur, waarbij het vertrouwen in de mensheid weer eens danig op de proef gesteld werd.
Gerard had al eerder het oog op deze set laten vallen en de Class 156 was voor het eerst op 23 november jl. op Warley 2018 bij de Realtrack stand te zien. Ik heb toen de set voor hem gekocht, maar toen hij hem de week erna op kwam halen en we er samen de (niet-sound) decoders in zetten, bleek het onderstel van 1 unit enigszins krom te zijn en niet goed terug in de bodyshell te passen. Na contact met Realtrack heb ik de kromme unit op 29 november teruggestuurd. Vanmorgen bracht de post hem eindelijk terug. Hij is dus bijna een half jaar weggeweest.

De oorzaak hiervan, zo bleek half april, zou bij ESU liggen, die decoders gestuurd had met een bug. Het oplossen van dat probleem bleek een paar maanden te moeten duren. Verder kan ik nog wel melden, zonder op de details in te gaan, dat Realtrack, ondanks de goede intenties, wel iets aan verbetering van de communicatie met de klant mag doen, want wij zaten heel lang in het ongewisse.  :-\ Maar goed, de juiste ESU-decoders zijn er nu nog steeds niet en daarom kreeg ik uiteindelijk van Charlie Petty de mooie aanbieding om voor £50 sound in beide units te zetten. Gerard vond dat wel prima en zo kregen we vandaag een unit met sound plus een losse sound decoder voor de tweede unit. Even inprikken en het werkte!  (y)

All is well that ends well, en gelukkig heeft Gerard (maar ik ook!) nu een happy end en hij heeft zijn mooie set eindelijk compleet plus een extra decoder die weer ergens anders voor gebruikt kan worden!  (y)

Hier zie je de Class 156 vanaf 1:35 in Spalding, dus eigenlijk op Gerard zijn BMB-bak:
https://www.youtube.com/watch?v=4au87io8bpc

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 23:16:45 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3678 Gepost op: 19 mei 2019, 17:04:15 »
In voorbereiding op onze volgende rijdag op 1 juni heb ik vandaag wat zaken aangepast aan fy-bak A. Ik heb, net als op fy-bak D, een schakelbare sectie-scheiding gemaakt. Hierdoor zijn we wat flexibeler qua baanplan. Er is weinig van te zien, behalve wat isolasjes en deze mooie nieuwe schakelaar onder de bak:

Ik heb meteen maar een 'Jakeman' Multimaus/mokhouder bevestigd en een houder voor een clipbord voor de loknummers.

Groeten,
Werner
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3679 Gepost op: 19 mei 2019, 17:23:03 »
 (y) (y)

Leen

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3680 Gepost op: 23 mei 2019, 21:50:55 »
Volgende week zaterdag 1 juni vindt te Stolwijk (bij Gouda) onze 23e BMB-Rijdag plaats.
We hebben daar in 2017 en 2018 ook heel plezierige rijdagen mogen beleven. Hopelijk wordt het weer van dat mooie weer:

Zoals gewoonlijk zijn belangstellenden van harte welkom.
Indien je belangstelling hebt om langs te komen, graag even een PM aan mij.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3681 Gepost op: 27 mei 2019, 23:03:27 »
Inmiddels hebben we ook al een baanopstelling voor a.s. zaterdag. Er zullen 8 bakken aanwezig zijn:

Met de slingerbakken, de fiddle yard en de keerlussen komen we aan een lengte van bijna 40 meter.

Vrijdagmiddag vanaf 13h00 maken we een begin met het opzetten van de baan. Alle aanwezige bakken worden dan opgezet. Zaterdagmorgen zijn we aanwezig rond 9h30 à 10h00. Dan gaan de bakken van de 5 nieuwkomers er tussenin en daarna gaan we tot een uur of 5 rijden. Na het afbreken en opruimen ronden we de rijdag op gepaste wijze af.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:43:30 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3682 Gepost op: 28 mei 2019, 12:53:41 »
In het topic over de BNLS-rijdag van afgelopen zondag zijn door Jake een paar heel fraaie foto's geplaatst. Met name deze springt eruit:

Deze foto is genomen op de bak "Grasland" van Edsko Hekman. De foto kon op deze manier genomen worden omdat de bak niet voorzien was van zij-, achterplaten en dak.

Verder is goed te zien dat er met lange treinen gereden werd. Hier zie je een levenslange ICE op de BMB-keerlus:

Martijn (Rondje HO) geeft in het betreffende topic het volgende compliment:
Prachtig om al die realistisch lange treinen te zien!  :o  Doet me denken aan die modelspoorbeurzen van vroeger waar ook allemaal van die platte bakken aan elkaar gekoppeld stonden  :)  Zonder achtergrond/fries vind ik toch iets mooier dan de "kijkdoos" uitvoeringen (*)

(*) disclaimer: let op, persoonlijke mening!  ;)

Richard (nighttrain1) deelt zijn mening:
Maar die mening deel ik wel met je.

Binnen de BMB gaat de discussie af en toe ook over dit onderwerp. Sommigen willen graag de focus op alleen de kijkdozen, anderen willen ook graag andere dingen uitproberen. Volgens het oorspronkelijke concept rijden we met kijkdoosbakken van 1m20 of langer - als het kan mooie - en hebben we onze (utilitaire) baanbakken zoals keerlussen om het rijden gemakkelijker en meer foolproof te maken. Bij de BMB hebben we daartoe momenteel niet alleen onze twee keerlussen, maar ook een fiddle yard, grote, medium en kleine bogen plus een aantal tostibakken. Op bovenstaande tekening zie je dat we a.s. zaterdag 15 meter aan kijkdoosbakken zullen hebben en bijna 25 meter aan bogen en andere bakken.

Iedereen heeft op de beurzen, waar BNLS, Modulebaan.nl en wij met dit concept gestaan hebben, kunnen zien dat het een fraai, strak resultaat kan opleveren. Bovendien geeft de baanopstelling op een beurs een ander beeld dan de meeste andere banen die er staan. In feite heb je twee niveaus om ernaar te kijken:
1) Het geheel van de baanopstelling:

2) Daarnaast staan er in elke opstelling bakken waaraan op een hoog niveau aan de scenery gewerkt is, bakken waaraan echt iets te zien is. En daar zijn heel mooie foto's van gemaakt. (y):

Sommige deelnemers, zoals Richard bij BNLS, maar ook ikzelf, houden ervan om met lange treinen van een meter of drie, of nòg langer, te rijden. Dat levert ook een fraai gezicht op, maar wel van een geheel andere orde. In de kijkdoosbakken komen zulke treinen niet zo mooi tot hun recht: je ziet er maar een klein deel van en je ziet daardoor niet hoe ze met hun lengte op het spoor rijden. Het is dus te begrijpen dat Martijn als liefhebber van de wat langere trein, aangeeft, dat hij het "zonder achtergrond/fries toch iets mooier dan de "kijkdoos" uitvoeringen" vindt:

Wij hebben bij de BMB gemerkt, dat er van de fiddle yard een bepaalde aantrekkingskracht uitgaat. De treinen zijn er goed op zichtbaar en je ziet hoe mooi ze op het spoor rijden:

Op onze laatste beurs hebben wij voor het eerst onze boogbakken in een z.g. "slingerspoor"-opstelling gebruikt met als doel om het rijden van vooral de langere treinen mooier in beeld te brengen. In de baanopstelling stond ons slingerspoor toen tussen de kijkdoosbakken in. De trein reed dus eerst door vijf bakken, dan over een meter of negen aan open slingerspoor en tot slot weer door zes bakken en v.v. Hier zie je hoe het slingerspoor tussen de bakken in staat:

In de opstelling van a.s. zaterdag houden we de acht bakken aan één kant bij elkaar met als doel om het bakkenconcept intact te laten. De niet-kijkdoosbakken staan er eigenlijk apart naast en bieden iets extra's voor de liefhebbers van lange treinen. Vanuit het concept geredeneerd hebben we onze keerlussen gewoon met een paar meter verlengd.  ;)

Kijkdozen, bakken zonder zijkant of dak, het heeft allemaal zijn eigen charme. We blijven op zoek naar nieuwe mogelijkheden en momenteel zetten we onze nieuwe boogbakken in met als doel een nieuw spelelement nl. het rijden op de fast en de slow line, en vooral om het plezier van het kijken naar de rijdende treinen te vergroten. Er komt ook nog een branchline, maar die zit nog even in de pijplijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:44:31 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3683 Gepost op: 28 mei 2019, 19:24:19 »
Zondag op de BNLS-rijdag in Lelystad werden niet alleen onze keerlussen gebruikt, maar er werd ook een van de kleine bogen als hoekbak gebruikt. Van deze kwartbogen heb ik er in 2015 acht gemaakt. Het was in de beginperiode dat we met de schuiflasjes aan de gang gingen. Iedereen snapte er niets van (en velen nog steeds niet) maar we maakten er een begin mee en zetten de megabiels niet aan de rand van de bak, waar het vaak misgaat, maar een cm of 8 naar binnen:

Ineens hadden we zomaar twee sets kleine bogen, waarvan er één in het prille begin op onze rijdagen in een ovaal gebruikt werd, waarbij onze bakken rug-aan-rug stonden. Maar vanaf 2016, toen we keerlussen gemaakt hadden, werd de eerste set onze vaste keerlussen set en sindsdien rijden we vrijwel nooit meer in een ovaal. De tweede set werd al snel uitgeleend aan de EMV voor hun scholenproject, maar die werd wel op BMB-rijdagen en beurzen als hoekbak ingezet. Daarbij bleek het vaak nogal problematisch om het spoor aan één zijde van zo'n boog in de juiste vorm te krijgen. Dat komt omdat één zijde van de bogen een langer uiteinde heeft van een cm of 8, bedoeld om mee te helpen om van de 50mm hart-op-hart spoor op onze bakken naar de 58mm in de boog over te kunnen gaan. Aan de andere kant van de boog zit die extra lengte niet en dat geeft dus af en toe problemen, al hééél lang. Zo heb ik vorig jaar op Ontraxs nog een kunstgreep toegepast om de boog naast mijn bak goed te krijgen.
Zondag bij BNLS zag ik het probleem weer ontstaan. Aan één kant kreeg ik geen mooie boog.  :-\ Vreemd genoeg gebruikt BNLS een hart-op-hart afstand van 58mm, dus dat had eigenlijk geen probleem mogen zijn, maar toch.... Op een rijdag ga je dat allemaal niet onderzoeken, dus na wat gesjor aan de bakken kregen we het aardig voor elkaar, maar niet echt super.  :-\

Inmiddels hebben we geleerd dat de afstand van de megabiels tot de rand bepaald wordt door de mate van flexibiliteit die je nodig hebt, dus vandaag heb ik de twee kwartbogen die ik bij me had maar eens onder handen genomen. De megabiels van deze boog lag evenals op de bovenste foto (van de andere boog) op een cm of 8 vanaf de rand:

maar na wat gepruts nu iets verder op een cm of 14:

Dit geeft in voorkomende gevallen in ieder geval meer flexibiliteit.  (y) Halverwege het buitenste stukje boog zie je een extra strakke schuiflas waarmee de boog mooi in vorm gehouden kan worden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:51:52 door St00mboy »

nighttrain1

• Powered bij Oltronix; 2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #3684 Gepost op: 28 mei 2019, 20:07:30 »
Sommige deelnemers, zoals Richard bij BNLS, maar ook ikzelf, houden ervan om met lange treinen van een meter of drie, of nòg langer, te rijden.

;D  (y) (y)
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #3685 Gepost op: 28 mei 2019, 22:50:46 »
Hoe lang is nóg langer Leen?

Voor mijn langste treinen is die slinger nog te kort hoor  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3686 Gepost op: 28 mei 2019, 23:11:10 »
@Marcel
Het 4-sporige slingerspoor bestaat uit 6 boogbakken en 4 rechte tostibakken. Het kan twee keer zo lang worden, als we dat willen.
De boogbakken van het slingerspoor zijn onze zes tot nu toe heel weinig gebruikte grote boogbakken, maar Henk heeft er ook nog zes.
Het project is al doorgesproken, maar we hebben nog niet besloten wanneer we het gaan doen.

De bonus is, dat we er ook weer een setje van 180 graden heel bruikbare medium boogbakken aan overhouden. Daarmee kun je een hoekbak maken, maar eventueel ook een dubbel slingerspoor  ;D:

Met wat rechte bakken ertussen ziet het er leuker uit en wordt het ook een metertje of 7, 8 lang. (y)
Dat is heel leuk en makkelijk mee te nemen, maar natuurlijk wel anders mooi dan onze bakken met fraai landschap.
Het gaat erom dat we kijken wat er mogelijk is met wat we hebben, maar we moeten er wel voor zorgen dat er in de baan een goede balans blijft tussen de bakken met scenery en dit soort pseudo-utilitaire  ;) bakken, ook al proberen we ze een beetje te verfraaien met groen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:13:44 door St00mboy »

nighttrain1

• Offline Offline
« Reactie #3687 Gepost op: 29 mei 2019, 04:49:45 »
Dit is toch gaaf, laag gras erop dmv de grasmaster en klaar is Kees ....... of Leen of Henk.
Hier of daar in een hoek een afneembare struik, boom of ander klein tafereeltje en de sfeer is compleet.  (y)
Ik zie het al voor me.

Maar dit project kan bij BNLS ook.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 04:51:47 door nighttrain1 »

2012-2019*****

nighttrain1

• Offline Offline
« Reactie #3688 Gepost op: 29 mei 2019, 04:57:59 »
Ik vind zo’n kijkdoos eigenlijk helemaal nixxxx.
Ik vind zo’n ouderwetse Hobby-Track module veel leuker, maar ja dat bestaat bijna niet meer.

2012-2019*****

Hans van de Burgt

• BMB & EMV
  • Offline Offline
    • Medway Valley Line
« Reactie #3689 Gepost op: 29 mei 2019, 09:13:03 »
@Richard,

Je hebt toch ook nog Fremo. Toen we het BNLS forum oprichtten, wilden we een platform voor alle modelspoor liefhebbers. Die heb je dan wel in soorten en maten. Om een paar categorieën te noemen o.a. verzamelaars , rijders, sceneryliefhebbers, en modelbouwers.

De kijkkast spreekt vooral de laatste twee aan. En mensen die klein behuisd zijn, en op deze manier toch met de modelspoorhobby bezig kunnen zijn. Ook voor instappers in de hobby is het een prima concept, want het kan de kosten aanzienlijk reduceren.

Zelf vind ik het jammer dat het idee achter de kleine kijkkast steeds verder opgerekt wordt. Hij was uiterst knap ontworpen, om precies in één personenauto te vervoeren. Met dubbele, en zelfs nog langere bakken, moet je al een heel grote auto, of een bestelbus hebben. Het alsmaar toenemen van utilitaire bakken, maakt het logistieke probleem alleen maar groter. Soms moet men zelfs een kleine vrachtwagen huren.

Persoonlijk zou ik graag bij het originele concept blijven, en het aantal utilitaire bakken tot een minimum beperken. Schaduwstation, keerlussen en ruime, niet al te grote bogen.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)