Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664382 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3630 Gepost op: 28 mei 2019, 19:24:19 »
Zondag op de BNLS-rijdag in Lelystad werden niet alleen onze keerlussen gebruikt, maar er werd ook een van de kleine bogen als hoekbak gebruikt. Van deze kwartbogen heb ik er in 2015 acht gemaakt. Het was in de beginperiode dat we met de schuiflasjes aan de gang gingen. Iedereen snapte er niets van (en velen nog steeds niet) maar we maakten er een begin mee en zetten de megabiels niet aan de rand van de bak, waar het vaak misgaat, maar een cm of 8 naar binnen:


Ineens hadden we zomaar twee sets kleine bogen, waarvan er één in het prille begin op onze rijdagen in een ovaal gebruikt werd, waarbij onze bakken rug-aan-rug stonden. Maar vanaf 2016, toen we keerlussen gemaakt hadden, werd de eerste set onze vaste keerlussen set en sindsdien rijden we vrijwel nooit meer in een ovaal. De tweede set werd al snel uitgeleend aan de EMV voor hun scholenproject, maar die werd wel op BMB-rijdagen en beurzen als hoekbak ingezet. Daarbij bleek het vaak nogal problematisch om het spoor aan één zijde van zo'n boog in de juiste vorm te krijgen. Dat komt omdat één zijde van de bogen een langer uiteinde heeft van een cm of 8, bedoeld om mee te helpen om van de 50mm hart-op-hart spoor op onze bakken naar de 58mm in de boog over te kunnen gaan. Aan de andere kant van de boog zit die extra lengte niet en dat geeft dus af en toe problemen, al hééél lang. Zo heb ik vorig jaar op Ontraxs nog een kunstgreep toegepast om de boog naast mijn bak goed te krijgen.
Zondag bij BNLS zag ik het probleem weer ontstaan. Aan één kant kreeg ik geen mooie boog.  :-\ Vreemd genoeg gebruikt BNLS een hart-op-hart afstand van 58mm, dus dat had eigenlijk geen probleem mogen zijn, maar toch.... Op een rijdag ga je dat allemaal niet onderzoeken, dus na wat gesjor aan de bakken kregen we het aardig voor elkaar, maar niet echt super.  :-\

Inmiddels hebben we geleerd dat de afstand van de megabiels tot de rand bepaald wordt door de mate van flexibiliteit die je nodig hebt, dus vandaag heb ik de twee kwartbogen die ik bij me had maar eens onder handen genomen. De megabiels van deze boog lag evenals op de bovenste foto (van de andere boog) op een cm of 8 vanaf de rand:


maar na wat gepruts nu iets verder op een cm of 14:


Dit geeft in voorkomende gevallen in ieder geval meer flexibiliteit.  (y) Halverwege het buitenste stukje boog zie je een extra strakke schuiflas waarmee de boog mooi in vorm gehouden kan worden.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:51:52 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3631 Gepost op: 28 mei 2019, 20:07:30 »
Sommige deelnemers, zoals Richard bij BNLS, maar ook ikzelf, houden ervan om met lange treinen van een meter of drie, of nòg langer, te rijden.

 ;D  (y) (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3632 Gepost op: 28 mei 2019, 22:50:46 »
Hoe lang is nóg langer Leen?

Voor mijn langste treinen is die slinger nog te kort hoor  ;D
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3633 Gepost op: 28 mei 2019, 23:11:10 »
@Marcel
Het 4-sporige slingerspoor bestaat uit 6 boogbakken en 4 rechte tostibakken. Het kan twee keer zo lang worden, als we dat willen.
De boogbakken van het slingerspoor zijn onze zes tot nu toe heel weinig gebruikte grote boogbakken, maar Henk heeft er ook nog zes.
Het project is al doorgesproken, maar we hebben nog niet besloten wanneer we het gaan doen.

De bonus is, dat we er ook weer een setje van 180 graden heel bruikbare medium boogbakken aan overhouden. Daarmee kun je een hoekbak maken, maar eventueel ook een dubbel slingerspoor  ;D:


Met wat rechte bakken ertussen ziet het er leuker uit en wordt het ook een metertje of 7, 8 lang. (y)
Dat is heel leuk en makkelijk mee te nemen, maar natuurlijk wel anders mooi dan onze bakken met fraai landschap.
Het gaat erom dat we kijken wat er mogelijk is met wat we hebben, maar we moeten er wel voor zorgen dat er in de baan een goede balans blijft tussen de bakken met scenery en dit soort pseudo-utilitaire  ;) bakken, ook al proberen we ze een beetje te verfraaien met groen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 23:13:44 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3634 Gepost op: 29 mei 2019, 04:49:45 »
Dit is toch gaaf, laag gras erop dmv de grasmaster en klaar is Kees ....... of Leen of Henk.
Hier of daar in een hoek een afneembare struik, boom of ander klein tafereeltje en de sfeer is compleet.  (y)
Ik zie het al voor me.

Maar dit project kan bij BNLS ook.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 04:51:47 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3635 Gepost op: 29 mei 2019, 04:57:59 »
Ik vind zo’n kijkdoos eigenlijk helemaal nixxxx.
Ik vind zo’n ouderwetse Hobby-Track module veel leuker, maar ja dat bestaat bijna niet meer.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3636 Gepost op: 29 mei 2019, 09:13:03 »
@Richard,

Je hebt toch ook nog Fremo. Toen we het BNLS forum oprichtten, wilden we een platform voor alle modelspoor liefhebbers. Die heb je dan wel in soorten en maten. Om een paar categorieën te noemen o.a. verzamelaars , rijders, sceneryliefhebbers, en modelbouwers.

De kijkkast spreekt vooral de laatste twee aan. En mensen die klein behuisd zijn, en op deze manier toch met de modelspoorhobby bezig kunnen zijn. Ook voor instappers in de hobby is het een prima concept, want het kan de kosten aanzienlijk reduceren.

Zelf vind ik het jammer dat het idee achter de kleine kijkkast steeds verder opgerekt wordt. Hij was uiterst knap ontworpen, om precies in één personenauto te vervoeren. Met dubbele, en zelfs nog langere bakken, moet je al een heel grote auto, of een bestelbus hebben. Het alsmaar toenemen van utilitaire bakken, maakt het logistieke probleem alleen maar groter. Soms moet men zelfs een kleine vrachtwagen huren.

Persoonlijk zou ik graag bij het originele concept blijven, en het aantal utilitaire bakken tot een minimum beperken. Schaduwstation, keerlussen en ruime, niet al te grote bogen.

Gr, Hans

 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3637 Gepost op: 29 mei 2019, 12:34:10 »
.....................Het alsmaar toenemen van utilitaire bakken, maakt het logistieke probleem alleen maar groter. Soms moet men zelfs een kleine vrachtwagen huren.............

Wanneer dan ??  ??? ???

Persoonlijk zou ik graag bij het originele concept blijven, en het aantal utilitaire bakken tot een minimum beperken. Schaduwstation, keerlussen en ruime, niet al te grote bogen.

Je hebt recht op je persoonlijke mening hoor, die ik zelf trouwens gedeeltelijk onderschrijf. Maar mogen we dan alleen maar tuinieren, poppenhuisjes bouwen en de hele bak volstouwen met elektronica? En alleen met treinen rondjes rijden die korter dan 1m20 zijn? Want ook al is de trein langer zie je er maar 1m20 van. OK, voor deelnemers met korte treinen is dit aspect nu eenmaal niet belangrijk.  ;)
Maar mogen we misschien kijken wat er nog meer met een baan als de onze mogelijk is? Het schaduwstation maakt trouwens geen deel uit van het originele concept. Dat hebben Werner en ik samen uitgevonden en gemaakt om het rijden te verbeteren. Het is door 4 deelnemers gefinancierd. De keerlussen waren er ook niet, en toen we ze maakten vonden sommigen ze zelfs niet eens nodig, dus eigenlijk zonde van de tijd! Met wat afvalhout, bestaande bogen en een kleine bijdrage van 4 deelnemers werd het project door Henk en mij gerealiseerd. Met het spoor achterin de bak en de branchline hebben we vorig jaar dankzij Henk en John Siemons een begin kunnen maken en we hebben er ook al mee gereden. Het spoor achterin dient om variatie in de bakken te brengen en de branchline moet meer prototypisch rijden mogelijk maken. Was het allemaal nodig? Nee hoor, maar op die manier hebben we wel steeds onze mogelijkheden vergroot, niet in de laatste plaats dankzij de utilitaire bakken. Het gaat er bij de BMB om dat iedereen aan zijn trekken komt, niet alleen de tuiniers en ook niet alleen de lange-treinen rijders.

In 2015 hebben drie BMB-ers zwaar geïnvesteerd in twaalf boogbakken die vervolgens vrijwel nooit gebruikt zijn. Het is tot nu toe nog steeds het duurste BMB-project ooit en maar 3 of 4 keer zijn er 6 bakken van gebruikt. Moeten we die bakken dan maar in een hoekje laten staan of kunnen we ze maar beter gewoon weggooien? Of zullen we kijken wat ermee mogelijk is om ze op een acceptabele manier in de baan te integreren en, veel belangrijker, om er plezier aan te beleven? Ik weet dat dit sommige deelnemers niet erg zal raken, maar degenen die geïnvesteerd hebben zullen graag zien dat er eindelijk een goede toepassing voor hun bakken gevonden wordt, binnen of buiten het originele concept. Het slingerspoor kan m.i. gewoon probleemloos naast de bestaande bakken met scenery functioneren en voegt bovendien naast een geheel ander beeld een prototypisch spelelement aan het rijden toe.
Of daarvoor misschien ook liefhebbers zijn? Tot nu toe heb ik er alleen nog maar complimenten over gekregen en gelezen, maar ik heb eerlijk gezegd nu ook twee signalen ontvangen over het zoveel mogelijk beperken van het aantal utilitaire bakken. Zelf zie ik dat niet als een doel op zich.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 13:38:40 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3638 Gepost op: 29 mei 2019, 12:45:58 »
Soms moet men zelfs een kleine vrachtwagen huren.

Dat is toch wel het laatste waar ik m'ñ geld aan wil uitgeven.

En treinen zijn er toch voor om te laten rijden, anders adviseer ik om dummy's te gaan kopen, dat scheelt allicht enorm in de kosten, want er hoeft geen motor in ook geen decoder en slijten zal die niet.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 12:54:19 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3639 Gepost op: 29 mei 2019, 15:33:35 »
Interessante discussie.  8)
Het is (wederom) het verschil tussen de rijders en de bouwers waar het schuurt. Het doel van de BNLS-modulebaan was om mensen aan het bouwen te krijgen en dus bouwdraadjes op het forum, en om bouwers over de drempel van een beursoptreden te helpen. Dat uitgangspunt geldt bij Modulebaan.nl nog steeds.
Met het groeien van het aantal deelnemers is ook het aantal meningen en wensen gegroeid en zijn er, naar Oud Hollandsch gebruik  8), enkele afsplitsingen ontstaan in de vorm van de BMB en Modluebaan.nl, elk met hun eigen accenten in de beleving van de hobby. Prima.
Als er behoefte is aan een rijbaan, zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten dan moeten mensen dat vooral gaan doen. Zoek elkaar op en hou rijdagen!  (y)

Ik vind zo’n kijkdoos eigenlijk helemaal nixxxx.
Als je niet van voetbal houdt, moet je geen lid worden van een voetbalclub.  8)

En treinen zijn er toch voor om te laten rijden, anders adviseer ik om dummy's te gaan kopen, dat scheelt allicht enorm in de kosten, want er hoeft geen motor in ook geen decoder en slijten zal die niet.
Eh nee want die zijn er niet/nauwelijks. En ik denk dat het aantal verzamelaars/vitrinevullers groter is dan je denkt.
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3640 Gepost op: 29 mei 2019, 16:05:39 »
Het doel van de BNLS-modulebaan was om mensen aan het bouwen te krijgen en dus bouwdraadjes op het forum, en om bouwers over de drempel van een beursoptreden te helpen.......

Dat klopt en dat hebben we allemaal gedaan m.u.v. de bouwdraadjes. Maar wat daarna? Het gaat er niet alleen om wat je als deelnemer met je bak doet als je eenmaal klaar bent met bouwen. Dus als bouwer zet je er bijv. na 2 beurzen de bijl in  ;D en bouw je weer een nieuwe bak. Dat kan natuurlijk en ieder individu bepaalt dat voor zichzelf. Maar het gaat er daarnaast bij ons heel erg over wat je collectief wil met de baan als geheel. Wij hebben vanaf het begin het bouwen bij de individuele deelnemer neergelegd en daarnaast als groep geformuleerd dat we op rijdagen aan onze baan plezier willen beleven. We hebben twee jaar op rijdagen met sigarenkisten gereden.  ;D De beurzen hebben we er later eigenlijk bij gedaan.

..........Als er behoefte is aan een rijbaan, zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten dan moeten mensen dat vooral gaan doen. Zoek elkaar op en hou rijdagen!  (y)

Rijdagen houden met bakken zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten is precies wat we al bijna 4 jaar doen. (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 22:53:51 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3641 Gepost op: 29 mei 2019, 16:43:05 »
Rijdagen houden met bakken zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten is precies wat we al bijna 4 jaar doen. (y)

Uitzonderingen zoals ik daargelaten. Het is er de laatste jaren ook meer ingeslopen, dan dat het een bewuste keus is geweest.  ::)

Ik kan me wel vinden in de redenering van Marc. Hoewel een combinatie van bouwen en rijden wel heel goed mogelijk is (naar mijn idee).

Ter illustratie.
2016:

BMB rijdag 6 feb 2016 by Britse ModuleBaan, on Flickr

2019:

DS5_9382 by Britse ModuleBaan, on Flickr


Werner
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 16:53:37 door mdjr78 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3642 Gepost op: 29 mei 2019, 16:57:06 »
Ik kan me wel vinden in de redenering van Marc. Hoewel een combinatie van bouwen en rijden wel heel goed mogelijk is (naar mijn idee).
Ik denk het ook. Stap één daarin is volgens mij het onderkennen van die verschillende insteken binnen een club en de verwachtingen daarover naar elkaar uitspreken.
De bouwers moeten dus niet verwachten dat de rijders in de rij staan voor een beursoptreden met keurig afgewerkte bakken. De rijders moeten niet verwachten dat de bouwers x-keer per jaar hun bak naar een rijdag slepen om met treinen te rijden, daar moeten ze dan zelf het voortouw in nemen.
No dress rehearsel, this is our life.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3643 Gepost op: 29 mei 2019, 17:02:01 »
ik denk dat het aantal verzamelaars/vitrinevullers groter is dan je denkt.

Ik ken er genoeg.

Als er behoefte is aan een rijbaan, zonder achtergronden, verlichting en frieslijsten dan moeten mensen dat vooral gaan doen. Zoek elkaar op en hou rijdagen!

Laten we dat nou net afgelopen zondag gedaan hebben en het is prima bevallen. (y)

Er zullen er vast nog wel een paar volgen......
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3644 Gepost op: 29 mei 2019, 19:49:27 »
Ik zou het landschap voortaan ook weglaten.
Lekker over de houtwoestijn racen.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly