Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 667607 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3150 Gepost op: 29 november 2018, 22:32:50 »
Laat maar weten wanneer je kan komen.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3151 Gepost op: 30 november 2018, 21:29:56 »
Vandaag de nieuw aangebrachte schroefgaten in de voor en achterplaat geplamuurd. Daarna verdergegaan met kliederen. Daarvoor moesten de rails wel met kunst- en vliegwerk en latjes omhooggehouden worden. De plekken waar de steunlatjes lagen om de rails omhoog te houden moesten natuurlijk ook nog gedaan worden.  :-\ Tegen de avond, toen dat goed droog was heb ik de boel ingeblend met sterk verdunde acrylverf van een bekende speciaalzaak. De verf hecht niet lekker op de grijze acrylverf, maar ik smeer net zolang tot het een beetje plakt en op de fiddle yard lijkt. Zo staat het er op dit moment bij:


Ik zal blij zijn als ik de rails weer op hun plek kan schroeven en denk erover om ze uiteindelijk vast te spijkeren of met Fleischmann schroefjes vast te schroeven.

Ik had eerder deze week al vier dwarsliggers gemaakt voor onze 45 cm-bakken, maar had alleen nog geen staanders voor de poten. Vandaag heb ik er vier gemaakt en het palenhout is nu op. We hebben nu dus genoeg staanders voor 8 universele poten:


De stelvoeten staan nog niet op de foto, maar ook die zijn gemaakt. De "K" staat voor kort. De "L" op de andere poten staat voor lang. De voor- en achterplaten op de boogbakken zijn 2,5 cm hoger dan de overige bakken en hebben dus langere poten nodig. Dat komt door de opstaande kanten. Op de fiddle yard hebben we later vanwege deze opstaande kanten planken van 17,5 cm hoog gebruikt i.p.v. 15 cm. Het kan dus zijn dat de lange poten in de laagste stand te hoog zijn voor een normale bak, en daarom moet die op korte poten. Overigens scheelt het bij deze nieuwe poten maar 1 cm, omdat ik bij de lange poten weer eens een vaudt gemaakt had. Maar de stelhoogte van de voeten is zo ruim, dat dit geen probleem is.

Wordt vervolgd.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 21:43:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3152 Gepost op: 02 december 2018, 20:53:12 »
René, bij wie onze spullen staan en waar ik in de werkplaats mag knutselen, was gisteren jarig en we hebben het vannacht tot een uur of drie gevierd.  (y)
Maar 's avonds een vent, 's morgens ook een vent en dus toog ik vanmorgen vroeg om 13h00 weer naar de werkplaats om het vrijdag op de bakken in de schroefgaten gepulkte plamuur op te schuren. Daarna gelijk voor de tweede keer een laagje aangebracht, omdat het nog niet glad genoeg was. Hopelijk is het morgen na het opschuren glad, dan kunnen de bakken geverfd worden. Ook de schroefgaten op de medium boogbakken gelijk maar gedaan, dan hoeft dat daarna niet meer. Doan is moar doan.  ;)

Verder de beide universele poten voor een 45 cm bak  in elkaar gezet:


De dwarsbalken zijn eigenlijk net iets te kort. Ik heb er de reststukken voor gebruikt, die over waren na het op lengte zagen van de potenstaanders. Het tekort vang ik op met een vanmiddag vastgezette moer. De poot is bijna net zo stevig als die van Martin, maar net niet helemaal. Ik vind hem zo voor onze 45 cm bakken goed genoeg.
Met dank aan Henk heb ik nu ook een stuk hout liggen om twee dwarsbalken te maken voor een poot van een 60 cm diepe standaardbak. Die staat voor komende week op het programma.
De dwarsbalken voor die poot komen wel op lengte. Ik wil weten hoe rigide zo'n poot is als je hem op deze manier maakt. Met alleen twee draadeinden vond ik hem net de flodderig. Als die poot op deze manier echt stevig wordt, dan ga ik overwegen om bestaande poten ook zo om te bouwen. Het voordeel is een flinke ruimtewinst in de auto, het nadeel een langere opzettijd, want je moet elke poot eerst in elkaar schroeven. De vraag is hoe snel dan kan.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de stelvoeten. Het concept wordt geacht KISS zijn, zo is het door de hoge heren  ;) bepaald, en KISS-er kan het volgens mij niet. Je zaagt de onderste 7 cm van de staander af en boort er een diep gat in, ik boor 7,5mm. In het gat doe je wat bruislijm en daarna draai je er een stuk M8 draadeind in. In de onderkant van de staander boor je een diep 10mm gat en daarin draai je een zo lang mogelijke M8-rampamoer. Als de poot klaar is, dan kun je gewoon met je hand, dus zonder sleutel, aan de stelvoet draaien om de poot omhoog of omlaag te krijgen. De stelhoogte is een cm of 7, 8  en veruit de meeste stelvoeten draaien heel soepel.

Wordt vervolgd....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2018, 22:32:49 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3153 Gepost op: 02 december 2018, 22:30:54 »
Hmmmm, ik zie wel een leuk idee voor mijn eigen keerlussen. (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3154 Gepost op: 02 december 2018, 22:33:40 »
Ben benieuwd....
Vertel eens?

Leen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3155 Gepost op: 03 december 2018, 20:59:29 »
Vandaag de hele dag gevijld, geschuurd en geplamuurd, wat een stofzooi!  >:(


De kleine bakken van de medium bogen moeten morgen nog een keer opgeschuurd worden, maar daarna zijn alle 12 bakken eindelijk gereed voor de verfkwast. Vóór het verven wel eerst nog even de rails weer op de grote bakken vastmaken en kijken of de lengte aan het bakeinde nog klopt....

Wordt vervolgd.....

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3156 Gepost op: 03 december 2018, 21:52:54 »
Weer heel goed bezig, Leen  (y)
Het gaat bijna op werk lijken  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3157 Gepost op: 03 december 2018, 21:58:00 »
Ja, dat klopt, het heeft me weer flink te pakken. Ik ben er dagelijks mee bezig en bedenk steeds weer nieuwe oplossingen voor alles wat er langskomt.
Het decoreren kost helaas erg veel tijd wat ik liever aan wat anders zou besteden, maar daarvoor heb ik nog geen goede oplossing kunnen bedenken.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2018, 21:26:01 door St00mboy »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3158 Gepost op: 03 december 2018, 22:46:10 »
Ben benieuwd....
Vertel eens?
Dat zie je later wel. Eerst eens kijken of het lukt met de ideeen die ik hier gezien heb. ;)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3159 Gepost op: 04 december 2018, 20:18:42 »
Pas maar op met die ideeën. ze zijn niet allemaal even goed hoor.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3160 Gepost op: 04 december 2018, 21:14:05 »
De medium boogbakken, de kleinere bakken dus, zijn vandaag verder afgewerkt. De plamuur is opgeschuurd, er zijn blokjes in gezet t.b.v. de poten en er is die ene bakpunt op bak 3 waar de nieuwe voorplaat net iets te kort was. Ik had tijdens het aanbrengen van de voorplaat even niet goed opgelet en hem aan één kant net te kort gehouden. Het resultaat zou een lelijke kier zijn op een heel vervelende zichtbare plek precies in het midden van de halve boog.  :-\ Wat nu? De voorplank verlengen met een opgeplakt stukje van 8mm en dat schuin afschuren? Of de hele voorplaat eraf slopen en vervangen? Dankzij een idee wat ik ineens kreeg is het euvel nu onzichtbaar in de opstelling weggewerkt door de betreffende bak aan het uiteinde van de boog te posteren, waar je er niets van ziet.  (y) En dat terwijl ik zelfs van plan geweest ben om de plank te vervangen.  ::) Pfoei!.....

Om dat nare euvel te verhullen, moest ik dus wel even een paar bakken omnummeren. Het gevolg daarvan is dat de nieuwe bak 1 (eerst 3) nu in bak 2 moest passen i.p.v. in bak 4. Hierbij kwam ik erachter, dat ik in het eerste begin een denkvaudt gemaakt heb bij het in elkaar passen van de bakken: ik had onvoldoende rekening gehouden met de blokjes voor de poten, die trouwens niet overal op dezelfde plek zitten.  :-[ Dat is nu met de zaag van €2 gecorrigeerd, de blokjes zijn aan beide kanten onder alle bakken geplaatst en de bakken passen nu weer keurig in elkaar. Alle bakken hebben blokjes gekregen, hoewel ik denk dat we ze alleen voor bak 2 en 5 zullen gebruiken. Maar je weet maar nooit.....

Foto: het principe van twee in elkaar geschoven boogbakken met een denkvaudt.  ;D

Als we deze bakken in een halve boog gebruiken, lijkt me een poot onder bak 2 en 5 voldoende, evenals bij gebruik als twee kwartbogen. Met bak 1 en 6 (resp. 1 en 3 plus 4 en 6 bij de kwartbogen) wordt dan op de BB's van BMB-deelnemers aangesloten. Bij een halve boog heb je dus op twee BB's aan te sluiten, maar bij toepassing van twee keer drie bakken als twee kwartbogen maar liefst op vier. En o jee, de gaten komen niet overeen......  :o   Dus hoe schroef je die dan vast?   ??? ???
De bakken zijn ca. 25 cm breed, dus dat past niet op de standaard BB-gaten, ook niet op de nieuwe hogere die wij in gebruik hebben. Moeten we dan in alle BB's nieuwe gaten gaan boren? Ik dacht het niet. Ik ga een houten ophangbracket maken voor deze bakken, wat past op een BB en waar de boogbak netjes in hangt. Ik weet alleen nog niet 100% zeker of het goed zal werken, maar als je eenmaal met zoiets bezig bent, dan komt er meestal wel een goede oplossing voorbij. Bij voldoende inspiratie zou het een leuk klusje voor morgen kunnen zijn.  (y)

Als de bakken straks, nadat ze helemaal opnieuw netjes in de verf gezet zijn, weer in elkaar geschoven worden, dan stoten en schuren de mooi geverfde voorplaten zich tijdens het transport natuurlijk weer kaal, daar kun je vergif op innemen.  :-\ Als oplossing zou je kunnen overwegen om ze dan maar niet te verven, maar ik heb wat anders bedacht. Ik heb een zak met fietsbinnenbanden meegenomen en ga stukken daarvan aan de binnenkant van deze bakken plakken, zodat de voorplaten met de verf tegen het rubber stoten i.p.v. tegen het hout. Hopelijk helpt dat een beetje.

Na het werk aan de medium bakken heb ik op de grote bakken de rails weer vastgeschroefd, maar ik heb de bakken nog niet tegen elkaar gezet en geschroefd voor een fotoshoot.
Hoewel er vandaag best weer veel gedaan is, vond ik het nog geen foto waard. Het ziet er allemaal nog hetzelfde uit als twee dagen geleden.

Wordt vervolgd........

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2018, 22:12:28 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3161 Gepost op: 05 december 2018, 19:18:21 »
Het principe om de medium bogen met een speciaal vormgegeven plankje aan een BB te koppelen lijkt goed te werken:



Het principe is dat je de plank aan de BB vastschroeft, terwijl hij de boogbak stevig aanklemt. Hier werkt het met een 10 mm dik plankje, waarin twee sleuven gezaagd zijn, waar de bak in hangt. Ik ga het nog wel met een dikkere proberen. De ene bout zit vlak naast de boogbak, maar de andere zit er een stukje vandaan en die klemt bij zo'n dun plankje minder goed. Daarom heb ik liever een wat dikkere stevigere plank, ook al werkte dit zoals verwacht. Zaterdag krijg ik vier 15 mm planken. Het principe lijkt me aardig KISS, en je hoeft er geen extra gaten voor te boren.

Hier zie je van heel dichtbij, hoe de plank aangeklemd wordt. Hij staat helemaal krom:


De grote boogbakken zijn weer aan elkaar geschroefd, de bogen zijn getweaked en de railuiteinden op maat gemaakt. Als je de rails, na ze losgehaald te hebben, weer opnieuw op de bogen legt, dan liggen de bogen niet overal zo mooi als het zou moeten, ook al lagen ze eerst wel goed en gebruik je dezelfde schroefgaatjes. Ik heb hier en daar wat correcties moeten toepassen en nu lijkt het er weer een beetje op. Als we er een paar keer mee gereden hebben en ik ben ervan overtuigd dat de bogen echt helemaal weer 100% goed liggen, dan ga ik ze vastspijkeren of vastschroeven met Fleischmann schroefjes.

Als laatste is het spoordek van de medium boogbakken nu geverfd. Rechtsonder op de foto zie je bovendien de lijmklem, waarmee het blokje t.b.v. de schoorlat vastgehouden wordt. Bak 2 en 5 hebben nu zo'n blokje:


Tot slot een foto van zo'n beetje het hele project, zoals het er nu bij staat:


De zes grote boogbakken op zes poten met de zes medium boogbakken er bovenop. Die staan te drogen. De twee poten voor de medium boogbakken staan er tegenaan.

Wordt vervolgd.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2018, 21:11:07 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3162 Gepost op: 06 december 2018, 00:38:00 »
gauw een keer in gebruik te zien, hoop ik.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3163 Gepost op: 06 december 2018, 12:56:14 »
NMd?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3164 Gepost op: 06 december 2018, 12:57:24 »
Hoe neem je dit naast je bakken allemaal mee?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken