Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726850 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2250 Gepost op: 01 January 2017, 00:28:09 »
Eerst maar eens kijken hoe 2017 voor de BMB verloopt.
Ik wens alle BMB-ers een heel fijn jaar toe en dat het maar een mooi BMB-jaar mag worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2017, 01:41:07 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2251 Gepost op: 01 January 2017, 01:36:53 »
Ik ben zaterdag met de trein naar Groningen gereisd en heb daar oud-en-nieuw gevierd.
Ik ben ook nog in de Steentilstraat bij Jan (44) in de zaak geweest maar hij was er niet.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 01 January 2017, 18:40:23 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2252 Gepost op: 01 January 2017, 08:39:31 »
BMB-ers een voorspoedig 2017
Mvg Henk.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2253 Gepost op: 01 January 2017, 16:00:51 »
....ik gebruik WinTrack 9 om baanplannen mee te maken. Weliswaar duits, maar het heeft ook een module om je eigen treinen en gebouwen mee te tekenen. Primitief,  maar ondertussen is het mij al gelukt om engelse wagonnetjes te maken en een aantal engelse gebouwen en seinen. En wat afmetingen betreft, theoretisch moet dit kunnen op  60 cm breedte.

Hallo Sierd-Jan,

Zijn die treinen en gebouwen ook beschikbaar voor anderen met wintrack 9? (zoals ik  ;))

Werner

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2254 Gepost op: 01 January 2017, 16:06:51 »
ook alle BMB-ers en volgers een heel voorspoedig en gezond 2017 toegewenst.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2255 Gepost op: 01 January 2017, 16:11:48 »
Hallo Sierd-Jan,

Zijn die treinen en gebouwen ook beschikbaar voor anderen met wintrack 9? (zoals ik  ;))

Werner

Zeker!

Sierd Jan

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2256 Gepost op: 01 January 2017, 16:21:31 »
@Sierd Jan
Onze rijdagen hebben tot nu toe plaatsgevonden in Schoonhoven, Best, De Meern, Breda, Vredepeel en Zwolle.
Rijafstanden tot omstreeks 100 km zijn nog net te doen. Meer moet je eigenlijk niet willen, tenzij het een meerdaags gebeuren is en je ter plaatse kan overnachten.
Zwolle was voor Cor en mij iets van 120 km en we hebben het 2 keer gereden.
Voor jou was het zo'n 130 km, zie ik nu. Ik had gedacht dat het minder zou zijn.

Best, Breda en Vredepeel liggen op bijna 300 km vanaf jouw woonplaats.
De Meern is voor jou het dichtste bij met "slechts" 210 km via de A6.
De volgende rijdag staat gepland in Haarlem, ook 210 km via de A6.

Vanaf jouw woonplaats is het dus praktisch eigenlijk niet te doen om met de BMB mee te doen.
Daarover kunnen we het gemakkelijk eens zijn.
Je komt gewoon maar weer een keertje rijden als het uitkomt.
Het ontwerp kun je natuurlijk altijd laten zien, misschien geeft het iemand inspiratie.

Leen.
Als we die 100 km voor alle huidige BMB'ers toepassen, dan moeten de rijdagen voortaan gehouden worden ergens in de driehoek Rotterdam - Amersfoort - Den Bosch  ::)

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2257 Gepost op: 01 January 2017, 19:19:22 »
Als we die 100 km voor alle huidige BMB'ers toepassen, dan moeten de rijdagen voortaan gehouden worden ergens in de driehoek Rotterdam - Amersfoort - Den Bosch  ::)

Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer, maar hoe inventief kunnen we daarmee omgaan?
Zeggen we aangeboden locaties af? Zeggen we zelf (stiekem? ???) af, omdat we de reisafstand te groot vinden of nemen we het voor lief en gaan we gewoon? Of zit er nog iets tussenin?
Voor mij was Vredepeel ca.130 km (ééndaags) en Zwolle (tweedaags) ca. 125 km en ik vond het niet bezwaarlijk. Bij een tweedaags gebeuren speelt wel de overnachting een rol.

Bij een rijdag op afstand denk je wel sterk aan de voordelen van een tweedaags gebeuren, omdat het opzetten + de reistijd wel heel zwaar opwegen tegen de netto rij-uren.
In Vredepeel waren dat er ruim 3: de baan met 11 bakken werd met hobbels en al snel door alle 11 deelnemers  in ca. 2,5 uur opgezet.
Rond ca. 12h30 was de baan klaar en om 15h30 zijn we alweer begonnen met afbreken. We hadden een superdag, alles lukte in één keer en niemand klaagde.
In Zwolle waren we maar met 4 man en hadden we ruim 4 uur nodig voor het opzetten met hetzelfde kwaliteitsniveau van een ca. 10 meter kortere baan met 4 bakken.
Thijs, Cor en ik hebben thuis overnacht, dus hebben we totaal 4 x 90 resp. 125 km gereden. Henk woont op ca. 30 km, maar moest wel vaker heen-en-weer rijden om alle materialen ter plaatse te krijgen.

Het feit dat je samen een superdag hebt weegt voor mij zwaarder dan bijv. die 3 netto rij-uren in Vredepeel, laat dat duidelijk zijn.
Het plezier wat je met elkaar hebt is voor ons immers de reden om het te willen doen.
Maar als we ergens de baan zoals in Zwolle vast een dag van tevoren kunnen opzetten heb je op de rijdag wel een veel hoger rendement.
Bovendien biedt het de gelegenheid om een betere baan voor elkaar te krijgen en ook om de onervaren opzetters, dat zijn nu nog de meeste deelnemers, het vak te leren.

De vraag is alleen:
1) Welke deelnemers kunnen en willen er op beide dagen beschikbaar zijn?
2) Hoe lossen we de overnachting op? 250 km of meer heen-en-weer rijden is niet wenselijk, ook al hebben Cor en ik het deze keer wel gedaan. Qua kosten is het trouwens wel te doen als je samen reist.
En, niet geheel onbelangrijk:
3) Kan de locatiebeheerder ons op de dag voor de rijdag al toegang verschaffen?

Zelf zie ik wel mogelijkheden, maar voor de andere deelnemers kan ik niet oordelen.
Je zou op de dag voor de rijdag alvast met een ploegje opzetters een deel van de baan (keerlussen, FY, bogen, eigen bakken) kunnen opzetten.
Je zou misschien bij elkaar kunnen overnachten om de rijafstand behapbaar te houden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2017, 23:39:02 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2258 Gepost op: 01 January 2017, 20:03:37 »
Ach, we hoeven de oplossing niet meteen te vinden. Het was zomaar een overweging. We zijn toch afhankelijk van de kansen die zich voordoen. Ik heb er zelf geen moeite mee als het iets verder weg is. Op naar Haarlem! (net iets verder dan 100 km)

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2259 Gepost op: 01 January 2017, 20:09:19 »
Ik zal aan Willem vragen of we alvast op vrijdag wat mogen doen.
Dan kunnen we kijken of er een man of 3, 4 beschikbaar kan komen om een deel van de baan vast op te zetten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2017, 21:00:39 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2260 Gepost op: 01 January 2017, 20:24:08 »
Als we die 100 km voor alle huidige BMB'ers toepassen, dan moeten de rijdagen voortaan gehouden worden ergens in de driehoek Rotterdam - Amersfoort - Den Bosch  ::)

Werner

Oesje! Volgens die periferique geraak ik maar tot Kruiningen of 't Sportpaleis van Antwerpen...  (maar gelukkig heb ik "vrij spoor" ) ;D
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2261 Gepost op: 01 January 2017, 20:44:38 »
Ik vond trouwens ook niet dat je van iedereen mag en kan verwachten dat ze iedere rijdag aanwezig zijn..

De laatste rijdag is de Peel was voor mij ook geen doen geweest... Ik werk in Ploegendienst. Dat verdient lekker maar heeft als nadeel dat je ook weleens moet werken als kantoorklerkjes in NL vrij zijn... De avond voor de rijdag in de Peel was ik pas om 1 uur s'nachts thuis van het werk en om alles op tijd in de auto te krijgen en om 9 uur in de Peel te zijn had ik om 5:30 alweer mijn bed uit gemoeten.... Dat was em dus nooit gaan worden... Ook werk ik geregeld op zaterdagen en zondagen... Die dagen KAN ik niet eens vrij nemen omdat ik alleen werk op zo'n dag.... In noodgevallen kan natuurlijk alles maar een BMB rijdag is zeker geen noodgeval.. Daar eis ik gewoon begrip voor van iedereen..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2262 Gepost op: 01 January 2017, 20:49:46 »
@Michael,

Deze discussie vervalt in herhalingen. Bovendien: begrip krijg je, dan kun je niet eisen, daar heb je geen recht op. Rekening houden met is iets anders, dat mag je van anderen verwachten.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2263 Gepost op: 01 January 2017, 20:59:36 »
We zijn toch afhankelijk van de kansen die zich voordoen. ..... Op naar Haarlem! (net iets verder dan 100 km)

Ja, voor iedere rijdag liggen de kaarten anders en hebben we nieuwe kansen, zo is het.
Het gaat erom dat we die zo creatief mogelijk benutten.

En ja, er is altijd begrip voor als een deelnemer om welke reden dan ook niet kan komen, dat is gelukkig nooit een probleem.
In Zwolle stonden er maar 4 deelnemers met 4 bakken. De rest kon niet komen.

Leen.



Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2264 Gepost op: 01 January 2017, 21:03:28 »
Even mijn bescheiden bijdrage aan de discussie over afstanden en meerdaagse rijdagen (klinkt raar als het het zo opschrijft  ;)).
- Voor mij persoonlijk zijn meerdaagse evenementen lastig in te plannen, dat moet meestal ruim van te voren gepland worden. Daar komt dan nog het element van rijtijden of overnachten bij. Maar voor 1 of 2 keer per jaar zou het een prima idee kunnen zijn.
- Ik vrees dat het niet mee zal vallen een ruimte voor langer dan een dag te regelen, maar mogelijk vergis ik mij daar in.
- Nadeel van meerdaagse evenementen is dat als je niet kunt, je ook niet voor 1 dag of zo mee kan doen. Je mist dan meteen wel heel veel
- Ik ben er geen voorstander van een klein clubje alvast een hoop voorbereidend werk doet wat betreft opzetten van de baan. Op die manier ontstaat er een tweedeling in kennis, kundigheid en ervaring tussen diegenen die opzetten en de rest. Zo leren de leden die niet voorbereiden steeds minder van het opzetten en afstellen van de baan. Dat zou ik geen goede ontwikkeling vinden. Ik denk dat het meestal dezelfden zullen zijn die alvast vooruit werken.
- Zoals Leen al schreef, in Nederpeel stond de hele baan in 2,5 uur inclusief koffiepauze, ik denk dat als we een aantal zaken nog wat verder stroomlijnen, we 2 uur netto werktijd nodig hebben om de baan neer te zetten. En het afbreken om 15.30 kwam ook doordat we na het afbreken nog werkoverleg wilden houden en we om 17.00 de hal uit moesten zijn. Als ik het mij goed herinner was alles in een uur tijd afgebroken en opgeruimd.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders