Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:05
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726145 keer)

Merlin674

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #2220 Gepost op: 30 December 2016, 23:22:26 »
Leen,
Lees het nu eigenlijk pas goed van dit probleem. Bij mij openbaarde zich dit met mijn LNER A1 1470, Great Northern. Eigenlijk hetzelfde chassis als de Scotsman. Bij mij was de oplossing de bogie iets verder naar voren vast te zetten in het bestaande schroefgat. Als je tijdens het vastschroeven van de bogie hem maximaal naar voren trekt krijgt hij een iets grotere afstand tot het chassis en 'Bob 's your uncle'!
Hoop dat dit werkt.
Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2221 Gepost op: 30 December 2016, 23:35:32 »
@Ed
Ik heb vanavond ook over deze oplossing gelezen, maar weet niet in hoeverre het opvalt dat de bogie afwijkt.
Bovendien heb ik zo mijn "pet hates". Anti-slipbandjes en live chassis zouden wat mij betreft verboden moeten worden.  :police:
Ze zijn allebei volstrekt onnodig want er zijn betere oplossingen.

Met het toepassen ervan leg je a.h.w. een tijdbom, zoals nu met het live chassis: vroeg of laat duikt de ergernis op, altijd op een rot moment, en je weet meestal niet gelijk wat er exact aan de hand is.
Over die nare bandjes kunnen we kort zijn: die horen thuis in een andere hobby.

Leen.

Pinkelpa

• EMV & BMB
  • Offline Offline
« Reactie #2222 Gepost op: 31 December 2016, 09:36:37 »
Leen, een live chassis, komt dat tegenwoordig nog voor bij nieuwe (OO) modellen?
Mvg, Jelle

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2223 Gepost op: 31 December 2016, 11:11:31 »
Jelle, ik weet niet of ze dat nu nog steeds zo doen, maar bij de "nieuwe" Hornby LNER-modellen van de A1, A3 en A4 van 2005 was het chassis live.
Ik zou nu even geen ander model weten waarbij dat ook zo is, maar het zou wel kunnen.
De nieuwe loks hebben trouwens al een aantal jaren een verbinding met de tender via een klein 4-polig stekkertje, dus het zou nu niet meer nodig zijn.
Maar ik heb het niet gecheckt.

Ik heb er dus nog even over nagedacht en de reden om het met een live chassis uit te voeren is waarschijnlijk dat de trekpin aan de lok waarschijnlijk aan het live chassis vast zit om op die manier de stroom vanaf de tender door te kunnen geven. Dat gaat zonder extra kosten te maken, want als ze die geïsoleerd hadden willen ophangen was het wel een stukje duurder geworden. Deze trekpin maakt contact met 2 koperen stroomcontactjes op de tendersleephaak en dan is het lokchassis sowieso live.

Ik heb al gelezen dat diverse mensen de verbinding met de tender om de hierboven staande redenen verbroken hebben.
Vooral bij DCC werkt het niet goed.
Het is dus gewoon geen goed (uitgevoerd?) ontwerp.

Het vervangen van de bogiewielen door Gibson wielen is ook een optie. Deze wielen zijn smaller en hebben minder kans om contact te maken met het chassis.
Sommigen hebben het op die manier opgelost en dat schijnt goed te werken.
Je moet de wielen dan wel netjes schilderen, anders ziet het er niet uit.  ;)
Ik ga volgend jaar kijken of ik nog Gibson wielen heb liggen.

Vanavond eerst oliebollen eten....  :P

Leen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2017, 23:33:39 door St00mboy »

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #2224 Gepost op: 31 December 2016, 12:30:25 »
Een strip om vandaag de lege uurtjes mee te vullen.
Een rangeerschema voor de colliery met 1 locomotief. (Orgineel was ik van plan hiervoor een J94 te gebruiken, maar als ik het nu echt ging uitvoeren zou ik toch een Hornby Peckett aanschaffen. Wat een schatje...)

Beginsituatie: Een loc met een sleep lege kolenwagons komt vanaf het hoofdspoor aan. De rangeerlok heeft net water en kolen bijgevuld. Op de opstelsporen staat een volle kolensleep.

De remmerswagen is afgekoppeld, de loc ook en deze is naar voren gereden. De rangeerlok komt de wagons halen op het uitwisselspoor.

De lege wagons worden naar een leeg opstelspoor gerangeerd.

De rangeerloc heeft de lege wagons geplaats en koppeld de volle aan.

De volle wagons worden naar het uitwisselspoor gerangeerd.

De remmerswagen is weer aangekoppeld en de hoofdlijn loc maak zich klaar om de volle sleep af te voren. De rangeerloc is naar zijn volgende werkplek gereden.

De rangeerlok zet twee wagons klaar voor het vullen met kolen. De volle trein rijdt via het hoofdspoor weg (hopenlijk is dit gemeld aan de FC...)

Twee lege wagons staan klaar op het vulspoor. Dit spoor is op een helling aangelegd en voorzien van magneetontkoppelaars

Een wagon wordt ontkoppeld en rijdt door de zwaartekracht naar het vulgebouw. Ondertussen heeft de hand van God achter de coulissen gezorgd voor gevulde (identieke) wagons.

Verborgen door het gebouw wisseld de lege wagon naar het spoor achter de bak. Vanaf het volle spoor, ook met een helling aangelegd, is ondertussen een identieke volle wagen losgelaten die dan vol weer op de bak verschijnt. Verbazing bij de toeschouwers...

Zo gaan we verder, tot de vierde wagon is losgelaten en het tijd wordt om de gevulde wagons weg te halen.

De vier gevulde wagons worden weggehaald.

En op het lege opstelspoor gerangeerd. De rangeerloc rijdt weer naar zijn werkplek toe.

Lege wagons worden weer opgehaald om gevuld te worden, en zo verder.
Ondertussen is er op het uitwisselspoor een trein met algemene voorraden verschenen, zoals schoren voor de mijn en dynamiet in een "gunpowder" wagon. Nog meer rangeerwerk...

Idealiter zou dit gebeuren met twee rangeerlocs, zodat de rangeerwerken vloeiend verlopen en elkaar niet ophouden. De mijn draait tenslotte ook gewoon door. Maar voor 1 mans bediening, met ook nog de afleiding van publiek en rijden op het hoofdspoor leek mij dit al ingewikkeld genoeg...

Sierd Jan

PS: Thijs, ik gebruik WinTrack 9 om baanplannen mee te maken. Weliswaar duits, maar het heeft ook een module om je eigen treinen en gebouwen mee te tekenen. Primitief,  maar ondertussen is het mij al gelukt om engelse wagonnetjes te maken en een aantal engelse gebouwen en seinen. En wat afmetingen betreft, theoretisch moet dit kunnen op  60 cm breedte.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #2225 Gepost op: 31 December 2016, 12:47:48 »
@Sierd Jan,

Likkebaardend kijk ik hier naar. Ik zou het zo kunnen omwerken naar een mijn-"taferail" in Kent. En die Peckett loc en diverse kolenwagentjes zijn er ook al. Jouw perrons en shelters zijn dezelfde als die ik nu maak voor Beltring & Branbridges Halt. Zelfs het kleine golfplaten hutje rechts is hetzelfde. Maar het probleem is die dubbele BMB bak die je ervoor nodig hebt. Om hem te vervoeren, heb je immers een vrachtwagentje of aanhanger nodig. 😄

Mocht iemand deze perrons of shelters willen bouwen, laat het even weten want dan snij ik graag wat materiaal.

Gr, Hans

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #2226 Gepost op: 31 December 2016, 12:54:09 »
Fraai, ben heel benieuwd.   (y) (y)

Als het zou passen dan zou ik de uithaal sporen ook mooi in t zicht bouwen, heb je nog meer kijkplezier. Komt er ook een hoogteverschil in je emplacement en hoofdspoor?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2227 Gepost op: 31 December 2016, 12:56:29 »
Maar het probleem is die dubbele BMB bak die je ervoor nodig hebt. Om hem te vervoeren, heb je immers een vrachtwagentje of aanhanger nodig.

Helemaal niet. De twee bakken passen in een standaard peugeot 307 / 308. En ja, daar heb ik ervaring mee. Ik heb de bakken van BNLS-Module "The Ontario Railway II" inclusief Dirk in de auto gehad. :) En anders gebruik je een Berlingo, ook gezien dat daar een dubbel bak in past. In een stationwagen moet het ook passen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #2228 Gepost op: 31 December 2016, 13:06:46 »
@wim1969
Zie hier voor de 3d plannen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64485.msg3221712814.html#msg3221712814

@Hans. Het geheel is gepland als losse bakken, die dan ter plekke allemaal weer gekoppeld worden. Twee modules plus twee overgangsbakken passen net in mijn huidige auto.

Sierd Jan

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #2229 Gepost op: 31 December 2016, 13:11:21 »
Oeps :-[

;D fraai werk, complimenten  (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #2230 Gepost op: 31 December 2016, 13:33:22 »
@Sierd Jan,

Wat let je eigenlijk om dit zelf te bouwen in je kelder? Je hebt er de ruimte voor. En vooruit, ... een keer per jaar komt "circus oo" naar het noordoosten voor een rijdag.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2231 Gepost op: 31 December 2016, 13:39:09 »
Hans, begrijp ik dat jij een rijdag aan het regelen bent?

Leen.

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #2232 Gepost op: 31 December 2016, 13:41:52 »
Ik heb mezelf voor mijn baantjes nu ook de maximale maten van 240 x 55cm opgelegd + een Fiddleyard..

Dit gaat de maat worden die ik heb in mijn nieuwe wandkast thuis en het grootste dat ik nog schadevrij in mijn C4 Grand Picasso krijg samen met een beetje materieel, bagage en een medeoperator..

Grote banen trekken mij sowieso niet zo... De uitdaging gaat worden een havenbaantje bouwen in deze maat in schaal 1:43,5... Ik bouw het baantje nu eerst om OO op 120x30... Lekker een beetje schuiven met wagentjes op een klein oppervlak...

Michael

Michael is op 6 juli 2017 overleden

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #2233 Gepost op: 31 December 2016, 13:48:12 »
Hans, begrijp ik dat jij een rijdag aan het regelen bent?

@Leen,

Als we Sierd Jan daarmee over de streep kunnen trekken, wil ik me daar wel sterk voor maken. :) Het moet dan hoogstwaarschijnlijk wel gecombineerd worden met een kampeerweekend,... want bijna in Denemarken.

Gr, Hans

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #2234 Gepost op: 31 December 2016, 14:29:19 »
Ik weet een prima camping in de buurt van Hoogezand...

http://www.campingdeveenborg.nl/

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden