Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:05
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726146 keer)

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1800 Gepost op: 06 June 2016, 21:55:22 »
Ik sluit me wel aan bij Ray. Voordat we weer kosten gaan maken, is het verstandig om eerst te kijken wat het probleem is. Zijn dat inderdaad het aantal verbonden telefoons? Is dat alleen het geval als ze ook de z21 app aan hebben staan? Werkt het beter met de andere app?

Als dat dan inderdaad het probleem is, dan kun je je afvragen of je meer verbindingen wil toestaan of juist het aantal verbindingen reduceert door een beperkt aantal devices toe te staan. Tablets kunnen we gewoon van elkaar lenen. Dus iedereen kan zijn eigen trein laten rijden. Meer dan tien treinen laten rijden gaat hem toch niet worden.

Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1801 Gepost op: 06 June 2016, 22:00:37 »
zoals eerder gezegd als we 4 loks tegelijk op de baan hebben is er geen probleem das 4 telefoons die rijden de rest niet wil je de A16 nabootsen dan heb je meerdere telefoons nodig...of ik snap het misschien niet?

Het gaat over 2 verschillende dingen die samenkomen. Het ene is de z21-storing en het andere is de afspraken die we over de treinenloop moeten maken.
Het vervelende van de z21-beperking is, dat hij bij overbelasting niet alleen stopt met communiceren (rood kruisje bovenin beeld), maar dan de treinen ongecontroleerd door laat rijden. Daardoor en door het onbeheerd laten rijden krijg je de A16 toestanden die jij bedoelt. Het was niet alleen het aantal treinen dat er rondreed, maar vooral de manier waarop.

Ook als er maar 4 treinen tegelijk zouden rijden lopen we er toch allemaal rond met onze foons en die zijn ook allemaal met de router verbonden. Ik weet alleen niet in hoeverre de z21 met stilstaande loks ook nog belast wordt, als die foons wel verbonden blijven.
Ja, we zullen moeten proberen om de z21-strubbelingen op te lossen of werkbaar te maken. Ik heb daar vandaag weer €10,00 in geïnvesteerd, maar als het niet gelijk lukt dan moeten we voorlopig gedeeltelijk maar weer terug naar een stel multimuizen.

Daarnaast kunnen we het over de treinenloop hebben en welke afspraken er gemaakt moeten worden. We moeten zeker met elkaar afspreken dat iedereen zijn trein niet zomaar onbeheerd meer over de baan kan laten scheuren.
Bij voorbeeld: afspraak 1 is dat je bij je trein moet blijven en anders.......  :police: :police:
De FY zou de brains van onze treinenloop kunnen zijn. Dat kun je uitwerken.
Het opstellen ging ook weer met de nodige wildgroei gepaard. Als dat in het echt ook zo zou zijn, dan reden er nergens treinen meer.
Over een maximaal aantal treinen kunnen we natuurlijk ook dingen afspreken, maar wil je er maar 4 voor een baan met 55 meter rijlengte? Hoelang zijn die treinen dan wel?  ;D

Heeft er iemand verder briljante ideeën over? Kom er maar mee hoor. We hebben allemaal onze kwaliteiten en een stuk of drie Fat Controllers hebben we op een rijdag hard nodig. Wie?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2016, 22:31:28 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1802 Gepost op: 06 June 2016, 22:04:33 »
Helemaal met Leen eens over de treinenloop. Ik stel voor dat de FY bepaalt welke treinen rijden en ook welke treinen er op de baan worden gezet. Dat betekent dat we wel een soort Dienstleider moten hebben, maar die rol kunnen we allemaal om de beurt een halfuurtje spelen. En als iemand zich niet aan deze simpele afspraken houdt: APPELTAART. Werkt prima  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1803 Gepost op: 06 June 2016, 22:12:14 »
Ik stel voor dat de FY bepaalt welke treinen rijden en ook welke treinen er op de baan worden gezet. Dat betekent dat we wel een soort Dienstleider moeten hebben, maar die rol kunnen we allemaal om de beurt een halfuurtje spelen. En als iemand zich niet aan deze simpele afspraken houdt: APPELTAART. Werkt prima  (y)

Er moet wel een aantal basisafspraken zijn over opstellen, rijden, eraf halen, stil laten staan etc., waaraan iedereen zich houdt. Met name de FC ziet erop toe en bepaalt of er appeltaart moet komen. Om niet te dik te worden gaan we na 6 taarten maar over op de calvados.  :P
We hebben bij de EMV al een drietal FC's benoemd, maar die heb ik zaterdag eigenlijk niet in functie gezien.
Misschien moeten we een hoge hoed kopen om het serieus te maken: die de hoed draagt is gewoon de baas van de baan.  :police:
En het moet ook duidelijk zijn hoe hij de treinenloop moet regelen. Als wij met 12 man zijn, dan moet je per toerbeurt en dat moet je wel goed regelen.
Hmm, een soort spoorboekje? Als we dat zo vinden, wie maakt het dan?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2016, 22:16:37 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #1804 Gepost op: 06 June 2016, 22:16:16 »
Nee joh, niks bazen.... Dit moeten we op zijn Brits oplossen.
In het filmpje dat Werner op LitterBin liet zien, zie je dat de machinist een stok in zijn hand heeft/krijgt, zodat hij zeker weet dat het baanvak voor hem vrij is. Geen stok - geen rij permissie.  ;D

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1805 Gepost op: 06 June 2016, 22:18:11 »
Hans, denk je nou echt dat iedereen zomaar wat aanrommelt op het Britse spoor?
Alles gaat volgens strakke regels en afspraken.
Die stok, het token, krijgt hij van de signal man en die is de baas over de toegang tot de (enkelsporige) sectie.
De guard is de baas over de trein.
De machinist is a.h.w. alleen maar de decoder.

Hij krijgt opdracht om van A naar B te rijden.
Hij kan niks besturen en de wissels en seinen, de snelheidsbeperkingen, het bordje "WHISTLE" etc. worden voor hem allemaal van hogerhand klaargezet.
Hij moet zich alleen aan de regels houden: niet te hard, niet door rood, op tijd toeteren, netjes op tijd rijden etc.
Zo zou het bij ons ook moeten zijn: je houdt je aan de opdracht.  ::)

Nu de opdracht nog.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 June 2016, 22:30:01 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1806 Gepost op: 06 June 2016, 22:42:53 »
We hebben bij de EMV al een drietal FC's benoemd, maar die heb ik zaterdag eigenlijk niet in functie gezien.
Daar hebben we in De Meern ook goed zonder gekund. De middelste sporen zijn gewoon de doorgaande sporen. Als iemand zijn trein wil laten rijden (vanaf een van de andere sporen), dan zorgt hij ervoor dat deze veilig op het hoofdspoor kan invoegen. Ik heb overigens gezien dat minimaal twee FC's goed hielpen op het moment dat het lastig wordt.

Ik denk dat het meer gaat over de discipline bij het rijden. De snelheid van de loks zijn nooit gelijk. Dus hou in de gaten wie er voor je op de baan rijd, houdt in de gaten waar zijn trein rijdt en blijf met je trein meelopen. Met vier treinen op de baan gaat dat wat makkelijker dan met acht.

Ik zit overigens ook nog te broeden op een andere toevoeging om de treinenloop wat meer te reguleren, maar daarover later meer.

Groeten,
Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1807 Gepost op: 06 June 2016, 22:58:10 »
Ik heb overigens gezien dat minimaal twee FC's goed hielpen op het moment dat het lastig wordt.
Ik denk dat het meer gaat over de discipline bij het rijden. De snelheid van de loks zijn nooit gelijk. Dus hou in de gaten wie er voor je op de baan rijd, houdt in de gaten waar zijn trein rijdt en blijf met je trein meelopen. Met vier treinen op de baan gaat dat wat makkelijker dan met acht.
Ik zit overigens ook nog te broeden op een andere toevoeging om de treinenloop wat meer te reguleren, maar daarover later meer.

Mooi dat de FC's paraat waren!  (y)
Ik heb het gemist. :-[

Ik vind discipline prima, maar die komt m.i. niet vanzelf en we komen nu wel op een punt dat er echte afspraken moeten zijn, die iedereen kent en waaraan men zich houdt. Dat is m.i. discipline.
Door het rijden met de FY kunnen we als je er echt gebruik van maakt het rijden leuker maken dan wanneer je alleen maar rondjes rijdt. Daar is m.i. meer uit te halen, maar ook daar zijn afspraken voor nodig.

En afspraken over het opstellen:
's Morgens opstellen op de FY en op het opstelspoor.
De rest van de dag alleen opstellen op het opstelspoor en afrijden op het afrijspoor.
Iedereen mag 1 (of 2?) trein(en) tegelijk op de baan hebben.

Even los daarvan moeten we misschien van tevoren een soort dienstregeling gaan maken: iets in de geest van 10h00 -12h00 jij en van 12h00 - 2h00 ik etc.
Anders vliegt bijv. iedereen gelijk met zijn doos treinen naar de baan en stelt zomaar overal een trein op. Met een man of 12, 13 gaat dat niet echt lekker werken.
Ik heb trouwens zaterdag in het begin helemaal geen trein opgesteld. Discipline, hè? ;D

Nòg een FY bouwen?  ;D

Leen.

« Laatst bewerkt op: 06 June 2016, 23:03:58 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1808 Gepost op: 06 June 2016, 23:14:40 »
Daar hebben we in De Meern ook goed zonder gekund........

In De Meern hadden we 2 bakken minder maar we waren ook met 7 rijders.
We hadden daar (8 x 1m80 plus 2 x 3m00 maal twee) ca. 40 meter rijlengte.
Dat is max. 6 meter p.p.

Nu hadden we 8 bakken maar wel 11, 12 rijders en ik tel Hans niet eens mee omdat ik niet weet of hij gereden heeft.
We hadden in Breda 55 meter rijlengte (10 x 1m80 plus 2 x 3m00 plus 3m50 voor de bogen en het rechte stuk en ook maal twee).
Dat is max. 5 meter p.p.

De ruimte p.p. valt dus reuze mee.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2016, 10:13:17 door St00mboy »

rvdb

• Offline Offline
  • Rolph
« Reactie #1809 Gepost op: 07 June 2016, 07:58:52 »
Daarnaast kunnen we het over de treinenloop hebben en welke afspraken er gemaakt moeten worden. We moeten zeker met elkaar afspreken dat iedereen zijn trein niet zomaar onbeheerd meer over de baan kan laten scheuren.
Bij voorbeeld: afspraak 1 is dat je bij je trein moet blijven en anders.......  :police: :police:

En als iemand zich niet aan deze simpele afspraken houdt: APPELTAART. Werkt prima  (y)

Eens: je moet bij je trein blijven als je die op de baan hebt. We rijden allemaal op zicht dus je kunt er niet vanuit gaan dat het wel goed komt. Dat staat los van welke trein er van de FY vertrekt. De baan is zo lang dat je onmogelijk hem zomaar in de verte kunt laten verdwijnen.
Politie en straffen met appeltaart?? Kappen! Een waslijst aan regels? Idem! Nee we maken basis afspraken met elkaar. En dat zou voldoende moeten zijn  ::)

Over een maximaal aantal treinen kunnen we natuurlijk ook dingen afspreken, maar wil je er maar 4 voor een baan met 55 meter rijlengte? Hoelang zijn die treinen dan wel?  ;D
Er was mijn inziens geen enkel probleem met het aantal treinen op de FY. Er is de hele dag ruimte geweest voor ruilen en opstellen van extra treinen. En ik heb idd ook de FY bedient. Als je aankomt rijden en je wilt eraf geef je een seintje. Als je weg wilt met je trein idem. Ging super.
Er was slechts 1 geval dat iemand zijn loc snel op het doorgaande rijspoor van de FY zette en daar wagonnetjes ging zetten terwijl er een trein aankwam. En dat was bij Leen. Ook toen was er voldoende ruimte op de FY.
Dus ik sluit me in z'n geheel aan bij het bericht van Werner.

Er was dus slechts 1 big issue in mijn optiek: de Z21...
Wat ik nog bedacht. Kan er een relatie zitten met op het normale en 5G WIFI tegelijk ingelogd zijn?? Dan krijgt de Z21 van twee netwerken signalen binnen wellicht...? Wie zat er op welk netwerk? Ik zat op de 5G versie.

Aandachtspunten die ik nog heb:
1. Op de achterste keerlus (vanaf de FY bekeken) stond de wissel bij opkomen keerlus verkeerd (afbuigend ipv rechtdoor) waardoor ik als eerste rijder van de dag mijn loc bijna naar beneden zag donderen. Kan daar geen veiligheidsblokje komen?

2. De wissels op de FY. Het zou toch handig zijn als er nummers bij de wissels staan welke corresponderen met de knoppen. Vooral de wissels wat wat verder weg is even nadenken. En soms wil je net wat sneller zijn als er een trein aan komt hobbelen.
Ik denk aan een blokje met daarop het wisselnummer die bij de wissel staat. En nummertjes bij de knopjes.

Rolph
Rolph

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1810 Gepost op: 07 June 2016, 10:05:02 »
 (y) Kan ik me helemaal in vinden.
Voor 1 keertje was ik veel bezig op de baan (kon deze keer wat meer spulletjes met de wagen meebrengen.
Bij een volgend treffen tijdens het najaar wordt het terug de backpack met max 2 korte treintjes & zal ik terug wat meer met de camera bezig zijn).

Zelf was nooit ver weg van m'n sleepjes  :angel: d'r waren wel kapers op de kust! ('k zal maar geen namen noemen Cor  :police: !)   .
Nu nog uitvissen hoe ik de CV's wat kan bijstellen voor een meer realistische rijstijl  :angel: .

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1811 Gepost op: 07 June 2016, 10:46:10 »
BMB-ers, ik ben trots op jullie.  (y)
We vergaderen er misschien te weinig over, maar het is wel duidelijk dat we allemaal oplossingen willen voor wat er beter kan.

Hierbij een opsomming van de punten die tot dusverre in deze discussie langskwamen:
1) Roco adviseert om max 10 smartphones of tablets gelijktijdig met de Z21 te verbinden. Voordat we weer kosten gaan maken, is het verstandig om eerst te kijken wat het probleem is (Werner).
2) Als we naar een andere centrale kijken is de Digikeijs DR5000 de beste optie volgens mij (Rolph).
3) Wat zou de Lenz 23151 kunnen? (Leen).
4) Dat de z21 max 10 verbindingen aankan hoeft geen probleem te zijn als we met maximaal 4 treinen tegelijk rijden (Ray).
5) Hier en daar nog wat multiplex wegwerken (Jelle).
6) Komt het probleem inderdaad door het aantal verbonden telefoons? Is dat alleen het geval als ze ook de z21 app aan hebben staan? Werkt het beter met de andere Digi Trains app?  (Werner).
7)  Meer verbindingen toestaan of juist het aantal verbindingen reduceren door een beperkt aantal devices toe te staan. Tablets kunnen we gewoon van elkaar lenen (Werner).
8.  Afspraak 1 is dat je bij je trein moet blijven en anders... (Leen).
9) Wie zich niet aan de afspraken houdt: APPELTAART (Rob).
10) De FC ziet op de treinenloop toe en bepaalt of er appeltaart moet komen (Leen).
11) Als wij met 12 man (of meer) zijn, dan moet je per toerbeurt (Leen).
12) Discipline bij het rijden (Werner).
13) Een andere toevoeging bedenken om de treinenloop wat meer te reguleren (Werner).
14) 's Morgens opstellen op de FY en op het opstelspoor. De rest van de dag alleen opstellen op het opstelspoor en afrijden op het afrijspoor (Leen).
15) Iedereen mag 1 trein tegelijk op de baan hebben (Leen).
16) We maken basis afspraken met elkaar. En dat zou voldoende moeten zijn (Rolph).
17) Kan er een relatie zitten met op het normale en 5G WIFI tegelijk ingelogd zijn (Rolph)?
18) Kan daar geen veiligheidsblokje komen op de Extra BB (Rolph)?
19) Nummers bij de wissels op de FY welke corresponderen met de knoppen (Rolph).

Dat is heel wat en daar zitten goeie punten tussen. In de grote lijn vervallen er veel punten als we het probleem met de z21 kunnen oplossen.
Verder moeten we volgens punt 16 goede afspraken maken. Dat is de basis van het hele gebeuren en dat iedereen die afspraken kent en toepast.

Als een deelnemer zich vervolgens niet aan de afspraken houdt dan lijkt mij de appeltaart niet verkeerd. Maar daar denkt blijkbaar niet iedereen hetzelfde over.
Het gaat er wel om dat je niet zomaar de afspraken kan negeren, jij niet, en ik ook niet. Dus voeg ik punt 20 toe.

20) Hoe ermee om te gaan als een deelnemer de afspraken negeert.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2016, 11:14:04 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1812 Gepost op: 07 June 2016, 10:59:15 »
Nu weer even met mezelf als deelnemer.  ::)

Ik ben er niet voor om zaken te gaan beperken. Dus het onderling uitwisselen van foons, slechts 4 treinen op een baan, toerbeurten en zo moeten we zien te vermijden totdat het niet anders kan.
Het gaat er nu om dat we de juiste afspraken met elkaar gaan maken en dat iedereen die kent.
Desnoods komen we een keer bij elkaar om deze knopen door te hakken.

Leen.

P.S. Punt 18 wordt geregeld hoor.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2016, 11:15:58 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1813 Gepost op: 07 June 2016, 11:06:33 »
(y) Kan ik me helemaal in vinden.
Voor 1 keertje was ik veel bezig op de baan (kon deze keer wat meer spulletjes met de wagen meebrengen.
Bij een volgend treffen tijdens het najaar wordt het terug de backpack met max 2 korte treintjes & zal ik terug wat meer met de camera bezig zijn).

Je wil toch niet beweren dat het allemaal door jou kwam ?  ;D

Jan, fijn dat je er weer bij was en hopelijk hebben we volgende keer een betere en ongestoorde treinenloop.

Leen.

rvdb

• Offline Offline
  • Rolph
« Reactie #1814 Gepost op: 07 June 2016, 11:14:30 »

1) Roco adviseert om max 10 smartphones of tablet gelijktijdig met de Z21 te verbinden. Voordat we weer kosten gaan maken, is het verstandig om eerst te kijken wat het probleem is (Werner).
Dit vond ik op http://www.z21.eu/en/FAQ-Support/FAQ:
"What is the maximum number of smartphones and tablets that can communicate with the Z21?
In practice, the use of ten devices should not be any problem. However, a theoretical upper limit is the maximum number of IP addresses in a subnet which is 252."

Dus of dat nou echt het probleem is. Ik heb een support vraag gestuurd via die website. Als ik daar iets op hoor laat ik het weten!

Verder moeten we volgens punt 16 goede afspraken maken. Dat is de basis van het hele gebeuren en dat iedereen die afspraken kent en toepast.

Als een deelnemer zich vervolgens niet aan de afspraken houdt dan lijkt mij de appeltaart niet verkeerd. Maar daar denkt blijkbaar niet iedereen hetzelfde over.
Het is toch geen kinderklasje? We hebben afspraken en geen wetboek. Als iemand zich niet aan een afspraak houd (bewust danwel onbewust) dan zeggen we dat tegen elkaar op een rustige niet verwijtende manier. Zoals volwassen mensen dat wel vaker doen  ::)
Rolph