Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
Vandaag om 22:54:41
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 22:52:17
Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726809 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1635 Gepost op: 12 May 2016, 12:23:21 »
Mooi!  (y)

Volgens mij zijn we er dan met alle 10 de bakken.
Dat zou de eerste keer zijn.

Ik ben trouwens wel benieuwd of alle bakken in de ruimte passen. :-\
Het zal passen en meten worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2016, 12:52:19 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1636 Gepost op: 12 May 2016, 14:00:56 »
Ik ben aan het bekijken hoe we de baan op de volgende rijdag met meer vermogen kunnen aansluiten dan de laatste keer in De Meern.
Zoals bekend waren er toen af en toe haperingen.
Ik denk aan deze oplossing, die elders op het forum te vinden is:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_versterker4X.jpg

Hierbij gebruiken wij als centrale natuurlijk de z21 i.p.v. het Roco kastje.
Op deze manier kunnen we de baan in 3 of 4 secties scheiden en elke sectie voldoende vermogen geven.
Als boosters kunnen we Roco kastje 10764 gebruiken en ook booster 10765, als we die hebben.
Zijn er nog tips of goeie ideeën?

Hebben we misschien iets aan de Booster adapter?:
http://www.roco.cc/en/product/229249-0-0-0-0-0-0-004003/products.html

Handig dat er zoveel productinformatie bij staat.  ;D
Maar niet heus..... >:(
Op dit moment kan ik niet inzien waarom of hoe dit apparaat voor ons meerwaarde zou hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2016, 14:47:22 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1637 Gepost op: 12 May 2016, 17:55:05 »
@Thijs

Ik loop al 2 weken te zoeken naar de datumprikker.
Waar staat-ie?  ???

Leen.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1638 Gepost op: 12 May 2016, 18:24:46 »
Ik ben aan het bekijken hoe we de baan op de volgende rijdag met meer vermogen kunnen aansluiten dan de laatste keer in De Meern.
Zoals bekend waren er toen af en toe haperingen.
Ik denk aan deze oplossing, die elders op het forum te vinden is:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco_versterker4X.jpg

Hierbij gebruiken wij als centrale natuurlijk de z21 i.p.v. het Roco kastje.
Op deze manier kunnen we de baan in 3 of 4 secties scheiden en elke sectie voldoende vermogen geven.
Als boosters kunnen we Roco kastje 10764 gebruiken en ook booster 10765, als we die hebben.
Zijn er nog tips of goeie ideeën?
Ik ben benieuwd of die oplossing ook met de Z21 werkt. Dat gaf bij de rijdag in Best ok problemen. heb jij de mogelijkheid om dat te testen?

Volgens mij zijn de bakken op dit moment onvoldoende voorbereid op boosters. Volgens mij hebben we alleen een scheiding liggen op bak D van de fiddle yard. Ik heb overigens die booster die ik van Henk gekregen heb onder de bak gemaakt. Is die wellicht bruikbaar?

Werner

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #1639 Gepost op: 12 May 2016, 18:29:20 »
ik ben er ook bij als iemand mij kan taxien met bak ik houd me aanbevolen  ;D
British Rail diesel Fan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #1640 Gepost op: 12 May 2016, 18:48:27 »
Werner,

Kun jij beschrijven welke problemen jullie ondervonden met meerdere 10764 aan de Z21 ?

Sander

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1641 Gepost op: 12 May 2016, 19:06:59 »
De treinen haperden op de overgang tussen de blokken.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1642 Gepost op: 12 May 2016, 19:32:44 »
We hadden in Best na de overgang de dode sporen niet op de ringleiding aangesloten.
Daar kwamen we later achter, toen de booster er al tussenuit was.
Ik denk dat er daardoor op de overgang een flink spanningsverschil was, waardoor de loks haperden.

Ik ga nu opnieuw testen, eerst hier met 2 stukken geïsoleerde rail en daarna volgende week bij René met een meer uitgebreide opstelling.
In principe zou het geen verschil mogen maken of je de boosters op de 10764 of op de z21 aansluit.

Ik vraag me alleen af wat de 10789 booster adapter toevoegt.
Ik begrijp inmiddels dat je er met CDE "vreemde" boosters als bijv. Lenz mee kan aansluiten, maar dat doen wij niet.
Voor nog geen €40,00 wil ik wel graag weten wat voor verschil het apparaat zou maken in onze opstelling met de z21 en de Roco boosters.
Kan iemand ons dat misschien uitleggen?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2016, 19:48:31 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1643 Gepost op: 16 May 2016, 18:13:47 »
Vanaf morgen ga ik de rijdag van 4 juni voorbereiden.

Leen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #1644 Gepost op: 16 May 2016, 18:28:02 »
In principe zou het geen verschil mogen maken of je de boosters op de 10764 of op de z21 aansluit.

Ja en nee, De z21 heeft een standaard voeding die 18v DC geeft aan de z21. De 10764 kan je met dezelfde voeding voeden. Of met een 10725 (het zware blok) en dan komt er 16v AC uit. Daar kan een spanningsverschil uit ontstaan. Dan zal je even moeten meten aan de uitgangen van de z21 en de 10764 om het verschil te weten. Als je je baan in meerdere versterkersecties wil delen kan je beter dan twee of meer 10764 gebruiken en deze aansluiten op je z21 waarbij de z21 niet is aangesloten op de baan. Dan stuur je gewoon via de z21 en heb je maximaal 3,2A op per versterkersectie op de baan. Bij de forummodulebaan is hetzelfde gedaan. De hoofdmultimausset voedt het Xpressnet-deel en dan de BNLS/RCU-versterkers de bakken en de baan.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 16 May 2016, 18:52:55 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1645 Gepost op: 16 May 2016, 18:33:11 »
Bedankt Ronald  (y), ik ga hiermee aan de gang.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1646 Gepost op: 18 May 2016, 00:21:29 »
Ik ben benieuwd of die oplossing ook met de Z21 werkt. Dat gaf bij de rijdag in Best ok problemen. heb jij de mogelijkheid om dat te testen?

Volgens mij zijn de bakken op dit moment onvoldoende voorbereid op boosters. Volgens mij hebben we alleen een scheiding liggen op bak D van de fiddle yard. Ik heb overigens die booster die ik van Henk gekregen heb onder de bak gemaakt. Is die wellicht bruikbaar?

Ja, ik kan dat wel testen en ben daar al mee bezig, maar niet in een complete opstelling met 10 of 12 treinen.

We kunnen 3 of zelfs 4 secties maken als we dat willen. Ik begrijp inmiddels dat het beter is om de boosters dicht bij de centrale te houden. In dat geval moeten we heel lange ST-16 kabels hebben voor naar onze secties en kunnen we de booster beter niet onder de FY-bak schroeven.
De Booster-hub die jij gekregen hebt kunnen we het beste alleen als hub gebruiken d.w.z. je kan er een muis op aansluiten om vanaf de FY de boel te regelen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1647 Gepost op: 18 May 2016, 00:22:22 »
Ik heb vandaag een opstelling met twee boostersecties gemaakt met mijn bak, twee bakken van de Fiddle Yard en een keerlus:

De onderbreking met de rode  "I" is die van de boosterscecties. De beide andere rode strepen geven de isolatielasjes aan t.b.v. de keerlusmodule. Hiervoor wordt de Dual Frog Juicer gebruikt van Tam Valley Depot.
De linker sectie wordt aangestuurd door een afgeplakt Roco 10764 kastje met een 10725 voeding, de rest wordt aangestuurd door een als booster gebruikte 10764 met een oudere 10721 voeding. Het betreft in beide gevallen het zwaardere type Roco voeding.
Hier zie je de apparatuur:

Ik heb eerst een kabel van 12 meter 4 mm2 met ST-16 pluggen gemaakt om op 4 juni een tweede sectie in een baan van 25 meter lengte te kunnen voeden:

Na alles aangesloten en nagemeten - op de baan mat ik overal 19,8 +/- 0,5 Volt  - en de polariteit gecontroleerd te hebben ben ik gaan proefrijden met de LNER P2 van Hornby:

De sectie-overgang op het ene spoor tussen beide boosters gaf geen enkel probleem, hoe vaak ik er ook overheen reed, snel of langzaam.
Op het andere spoor met de dode sporen zaten de kabeltjes nu wel aangesloten, maar ik had daar nog geen prik. Ik heb de boosterovergang van dat spoor slechts een paar keer bereden en dat ging ook goed.
De keerlus gaf echter wel problemen.
De lok haperde regelmatig bij het uitgaan van de keerlus op de isolasjes.
De module geeft normaal de polariteit weer met een groen en een rood ledje. Telkens als de lok de keerlus uitrijdt, dan wisselen de kleuren om:

Als hij echter haperde bij het uitrijden van de keerlus, dan werden de ledjes beide groen of rood en dan stond er dus ineens geen spanning meer op de keerlus:

De Multimuis staat dan wel gewoon aan en er is geen kortsluitmelding. De lok staat stil en als ik hem terugschuif de keerlus op dan doet hij het meestal niet. Logisch met 0 Volt spanning, maar een paar keer begon hij wel ineens te rijden. Als ik de "Stop" knop op de muis 2 x indruk, dan gaat hij wel gewoon weer rijden. Aan deze laatste oplossing hebben wij op rijdagen echter geen bal, want dan zou telkens de hele boel plat gaan.  :-\

Ik heb na een paar haperingen de rails op de keerlus zorgvuldig met spiritus schoongemaakt, en daarna had ik op de onderste scheiding op de tekening geen problemen meer, maar op de bovenste (waar hij achteruit reed) nog wel.
Het is dus duidelijk dat de rails en de wielen uitermate schoon moeten zijn om de module goed te laten werken. Eigenlijk is dat logisch, want de module wordt geacht het e.e.a. te kunnen detecteren en met een vieze smeerboel op rails en wielen komt dat signaal niet goed en op tijd door. Misschien dat een likje ATF hier het verschil kan maken.

Verder zit er nog een bruggetje op de module die je op 4A kan zetten. In de manual staat dat je dat pas moet doen als je een zware booster gebruikt, maar op de website staat, dat de Frog Juicer in die stand beter werkt als je hem als keerlusmodule gebruikt.
Dat kan ik morgen dus nog proberen.

Ik heb gelijk de ene poot die niet goed gelijmd was nog even onder handen genomen met bruislijm en heb het nu wèl afgeklemd:

Hoe zorgvuldig en serieus het er allemaal aan toeging mag uit de volgende foto blijken:

René is daar bezig om de slecht hechtende verf van de opstaande plastic rand te verwijderen.
Die gaan we overnieuw schilderen, maar deze keer wel eerst met primer.

Morgen ga ik ook nog een poging doen met de andere stopcontactvoeding van Roco. Ik ben benieuwd of dat verschil maakt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2016, 10:32:10 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1648 Gepost op: 18 May 2016, 00:31:57 »
Ik snap nu dat het door de server komt dat het uploaden zo lang duurt.
Bovenstaande post stond er weer 2 keer op.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2016, 10:33:39 door St00mboy »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #1649 Gepost op: 18 May 2016, 10:02:54 »
Ik heb eerst een kabel van 12 meter 4 mm2 met ST-16 pluggen gemaakt om op 4 juni een tweede sectie in een baan van 25 meter lengte te kunnen voeden:

Mooi dat het werkt Leen!  (y) Heb je ook de z21 via de booster-uit al tussen gehangen?

Het is dus duidelijk dat de rails en de wielen uitermate schoon moeten zijn om de module goed te laten werken. Eigenlijk is dat logisch, want de module wordt geacht het e.e.a. te kunnen detecteren en met een vieze smeerboel op rails en wielen komt dat signaal niet goed en op tijd door. Misschien dat een likje ATF hier het verschil kan maken.

Ik herken de keerlusmodule niet zo. Welke keerlusmodule gebruik je? Was het bij de vorige rijdagen geen probleem?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!