Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 726151 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1515 Gepost op: 01 April 2016, 22:20:41 »
Net terug.
De boel staat klaar voor morgen:
2 S-bochten met opstaande randen.
1 kwart boog met rails erop.
1 kwart boog zonder rails.
1 poot.
Een paar rechte planken.
Een doos met een stuk of 15 stukken rails.

Henk neemt de rest mee.
Ik ben benieuwd hoever we morgen komen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1516 Gepost op: 02 April 2016, 23:34:33 »
Net terug.

Vandaag om 10h00 stond Henk voor de deur om samen met mij de voorbereide keerlusonderdelen aan elkaar te zetten en eventueel de rails erop te leggen.
Geen idee hoever we ermee zouden komen.

De eerste keerlus zat vanmorgen vrij vlot in elkaar. We pakten de boel logisch aan en overdachten stap voor stap. Er waren wat aanpassingen te doen vanwege hoogteverschillen door het gebruik van verschillende diktes rijplaat, maar dat wisten we en het was te verwachten. We losten het vlot op en ook het vinden van de juiste plek voor de poten verliep na het nodige uitproberen vrij soepel.
Hier is Henk, zo te zien met de nodige precisie, de door hemzelf voorbereide onderdelen in elkaar aan het sleutelen:

De eerste keerlus, compleet met trein, het was zo rond half één:

We gebruiken voor deze keerlussen hetzelfde concept als waarmee we de kleine bogen gemaakt hebben. Daarmee blijven ze klein en zijn ze gemakkelijk te transporteren. De totale lengte is 1m90 + 30 cm van de BB.
Om aan de gewenste lengte te komen maken we gebruik van de extra BB's  van de grote boogbakken. Daarop zitten 2 wissels waarmee we o.a. de bocht om kunnen en ook een opstel- annex afrijspoor kunnen maken.
Voor de ondersteuning hebben we 2 opties:
1) Henk heeft een paal bedacht die je onderin je bak schroeft. De paal heeft aan de onderkant een stelpoot en zit bovenaan in een rampamoer vast. De paal biedt in feite alleen verticale ondersteuning en kan horizontaal enigszins heen en weer bewogen worden, waardoor de bak enigszins kan tuitelen. Overigens viel dat best mee.
2) Werner heeft een bakje bedacht wat je bovenop een bestaande poot plaatst. Wij hebben het ontwerp iets aangepast. Bovenop het bakje zitten 3 plankjes met boorgaatjes. Die schroef je vast onder je bak. Doordat de bestaande poten ca. 55 cm breed zijn kunnen ze in de breedterichting niet tuitelen.
Onder onze keerlussen zitten halverwege 2 palen en aan het einde 1 bakje op een poot. Hierdoor is het geheel superstabiel.
Op de foto zie je vooraan Henk zijn paal en op de achtergrond Werner zijn bakje:

Hier nog een close-up van het bakje.
Het middelste plankje van de drie zit hier in de bocht niet vast. Dat kan op rechte stukken wel voor extra ondersteuning zorgen.:

Na de middag zijn we samen met Murphy aan de tweede keerlus begonnen. Alles zat tegen, en alles wat maar mis kon gaan ging mis. OK, we bedachten misschien niet altijd de handigste oplossing en natuurlijk hadden we de boel 's morgens logischer aangepakt, maar dat was niet het enige.
O ja, we hadden maar één biertje op.   :P :-\
In deze keerlus zaten nog drie punten met hoogteverschil, die eerst gesloopt en vervolgens weer opgebouwd moesten worden. Verder klopte er een maat niet, waarschijnlijk doordat we het rechte stuk niet op dezelfde plek gelegd hebben als toen we het opmaten. Stom, maar ja.....  Op een gegeven moment lieten er zelfs geniete lijmverbindingen los. Op zich misschien ook logisch, maar je verwacht het alleen niet.  >:(
We hebben onze vocabulaire aardig uitgebreid.  ::)

Uiteindelijk was na 21h00 ook deze tweede keerlus rond:

Hier zie je Henk met een blij gezichtje de laatste hand aan de tweede keerlus leggen. Er was een opstaande rand losgegaan toen de boog vanmiddag op de grond flikkerde en onze laatste handeling was om die weer vast te klemmen:

Nadat we de troep een beetje opgeruimd hadden zijn we naar huis gegaan. De boel staat nu te drogen.

Morgen verder....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2016, 00:07:56 door St00mboy »

geer63

• Offline Offline
« Reactie #1517 Gepost op: 02 April 2016, 23:57:02 »
Jullie zijn lekker bezig mannen.

Hoop er 4 juni bij te zijn, dan zal het wel werken neem ik aan.

Gr  Gerard

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1518 Gepost op: 03 April 2016, 00:04:38 »
Het moet op 16 april werken.
Op 4 juni rijden we waarschijnlijk voor de eerste keer met de grote bogen.

Leen.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1519 Gepost op: 03 April 2016, 09:24:34 »
Wel netjes zo, met die opstaande rand heren  (y)
Mvh Steef

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #1520 Gepost op: 03 April 2016, 17:14:56 »
@ Leen bedank voor het verslag met de foto`s. Het was wel een dagje  ploeteren, en om kwart voor elf had ik geen zin meer om de computer op te starten.

@ Steef Het is wel wat meer werk maar wel wat veiliger voor ons rollend materiaal.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1521 Gepost op: 03 April 2016, 18:32:19 »
Vandaag wilde ik gaan fietsen, maar wilde eerst nog even wat rails gaan leggen.
Toen ik daarmee eenmaal bezig was ben ik gelijk maar doorgegaan.

De weerbarstige keerlus, die er nog stond van gisteravond, is nu van rails voorzien, op een kwart boog na.
Het viel me niet mee om de S-bocht te voorzien van een recht stuk en bovendien binnen de 24" radius te blijven, maar het lijkt aardig gelukt te zijn.
21" zal het waarschijnlijk wel halen.
Morgen komt de andere keerlus aan de beurt op de halve boog na.
De bogen neem ik mee naar huis want die kan ik makkelijk hier doen, als ik in het weekend niet bij René terecht kan.
Dan kan ik ze tevens bedraden en geschikt maken voor de keerlusmodules.

Ik heb op de keerlus een opstelspoor gemaakt van ca. 3 meter.
Er is een recht stuk van ca. 1m25 en als je daar je wagons opstelt dan begin je het beste met de achterste en dan zet je er steeds een voor. De locomotief zet je er als laatste voor.
Op die manier kan de trein zo het wissel oprijden naar het hoofdspoor.

Op de andere keerlus komt ook zo'n spoor om je "ouwe" trein van het hoofdspoor af te rijden. Dan kun je hem daar van het spoor afhalen zonder de treinenloop te verstoren.
Voor alle zekerheid heb ik er een stevig houten stootblok achter geschroefd.
We hebben liever niet dat het erop zetten en eraf halen van treinen op de FY gebeurt en op die manier is het niet nodig.

Voor ik wegging nog even een proefritje gemaakt met de beruchte Fowler Tank.
Nadat ik alle printplaatjes op de gewenste plekken doorgeslepen had, reed hij als een speer.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2016, 22:06:11 door St00mboy »

Derailed

• Offline Offline
« Reactie #1522 Gepost op: 03 April 2016, 21:15:33 »
  (y) Waar blijven de plaatjes Leen  ???

Henk.
Mvg Henk.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1523 Gepost op: 03 April 2016, 21:36:13 »
Heel goed bezig mannen  (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1524 Gepost op: 03 April 2016, 21:44:03 »
Ik ben net weer terug.
Fototoestel vergeten, maar zo boeiend is het nou ook allemaal weer niet als je de foto's van gisteren al gezien hebt.
OK, er zit een hele mooie schuine bakovergang op, daar waar je vanaf het wissel naar rechts de S-bocht op rijdt. Daar had ik misschien nog wel een foto van kunnen maken.
Ik heb de rails er zojuist allemaal weer vanaf gehaald, want René wil de bakken morgenochtend verven.

Op dit moment is de hele ruimte gevuld met de twee keerlussen en de boogbakken.
Je kan er nog net langs lopen.
Op de tweede keerlus konden de kleine bogen er niets eens meer op, maar dat is niet erg.

Weet je nog wat we gisteravond het laatste deden?
De lijmklem op de boogbak zetten.
Hij zit er nu weer op, want het hout aan de andere kant bleek ook los te zitten.  >:(

Morgen ga ik nog rails op die tweede keerlus excl. de bogen leggen, en dan ruim ik successievelijk de hele boel op.
Dinsdag en woensdag heb ik (bijna) geen tijd en donderdag moet de ruimte leeg en schoon.

Nu eerst even een stel schuiflasjes maken, want die waren op.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2016, 21:45:48 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1525 Gepost op: 03 April 2016, 21:48:21 »
Goed bezig, Leen.

Met dit tempo zijn ze de 16e wel rijvaardig (toch?). Heb je ook voor beide dan ook al een keerlusmodule?

Groeten,
Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1526 Gepost op: 03 April 2016, 22:02:21 »
Morgen kan ik nog wat doen. Ik ga dan de rails op de bakken leggen waarvan het nodig is dat ze aan elkaar vast zitten om te weten waar ze moeten komen.
Dinsdag en woensdag heb ik vrijwel geen tijd. Daarna moet de hele boel leeg voor a.s. weekend.
Drie kleine kwartbogen moeten nog beraild worden, maar dat is maar één maat en dat kan ik het a.s. weekend mooi thuis doen, evenals bedraden.

Ik heb een Lenz LK100, maar die wil ik liever niet gebruiken en wel hierom niet:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68922.0.html

In Londen heb ik een dual frog juicer gekocht:
http://www.ebay.com/itm/CB-White-Teal-7-Ceramic-Frog-Juicer-2-Pieces-NOW-3-00-OFF-/252331512054?hash=item3ac02150f6:g:2eIAAOSwUV9Wo9TE

Sorry  ;D, ik bedoel deze:
http://www.digitrains.co.uk/ecommerce/dcc-accessories/auto-reversers/DFJ003U-dual-frog-juicer-universal.aspx

Die komt op de ene keerlus. Hij zit nog in de verpakking en ik hoop maar dat er een aansluitschema bij zit.  ;)
De module van Ed komt op de andere keerlus. Ed neemt hem 16 april mee en zal hem persoonlijk installeren. Het schema heb ik al. Ik moet een paar geïsoleerde secties maken en van tevoren stem ik de bedrading met Ed af, zodat hij er snel even aangeprikt kan worden. Als die module goed bevalt op de rijdag dan nemen we hem over.
De LK100 houden we voor noodgevallen achter de hand. Beter een half ei dan een lege dop.

Geen idee, maar ik hoop dat we volgende week voor de rijdag die frog juicer nog kunnen testen, dat zou wel mooi zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2016, 23:20:25 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #1527 Gepost op: 03 April 2016, 23:52:07 »
...
Geen idee, maar ik hoop dat we volgende week voor de rijdag die frog juicer nog kunnen testen, dat zou wel mooi zijn.
...
En lekker!
Als je die van e-bay bedoeld tenminste  ;)

Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1528 Gepost op: 04 April 2016, 18:56:39 »
Nog even op de aansluitschema's van de keerlusmodules gekeken.
Zoals jullie misschien wel weten wedden we niet op 1 paard, maar op 2.
Dat hebben we met meer dingen zo gedaan.

De ene keerlusmodule heeft 8 aansluitpunten, de andere maar 2.
Ik heb vandaag de keerlusmodule met de 8 aansluitpunten beraild en ik heb dus een stuk of 8 secties nu.
Van die isolasjes van Peco krijg je zowat een trauma  >:(, zeker als je ze in een bocht probeert te leggen.
Voor de tweede keerlus moet ik alleen één aparte sectie maken in de keerlus. Ik zal hem een meter of tweeënhalf, drie lang maken, evenals bij de andere.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1529 Gepost op: 04 April 2016, 22:54:09 »
Op speciaal verzoek van Henk hierbij nog wat plaatjes van onze keerlussen.

Het rechte stuk vanaf de BB op weg naar de keerlus. De opstaande kanten gaan er pas volgende week op, nu eerst de boel technisch in orde maken:

De andere rechte plaat is een stuk breder en daarop is nog plek voor een programmeerspoor van max. 1m20. Het lijkt me niet verkeerd om daarvoor een lengte rail te gebruiken.

Nog een keer de drie poten:

Twee van de bogen, geverfd en wel:

Het nog niet geverfde stootblok van het opstelspoor:

De isolasjes in de S-bocht t.b.v. Ed z'n module. Ik moest hiervoor een heleboel lasjes plaatsen omdat er nogal wat korte secties voor nodig zijn. De lasjes geven totaal geen stevigheid, zodat ik de rails in de juiste vorm moest zien te buigen of ze op een printplaat moest solderen of allebei:

De andere lasjes zitten op het rechte stuk, dat was wat gemakkelijker te monteren:

Voor de dual frog juicer hoef ik maar één enkele sectie van een meter of tweeënhalf te maken. Dat zijn dan 4 isolasjes. Die ga ik wel op een stuk printplaat solderen.

De rails bij de schuine bakovergang hangen los en zien er niet uit:

Hier nadat ze met 2 schuiflasjes aan elkaar zijn gezet, eerst de ene:

En dan de andere:

De beruchte Fowler Tank stoomde er moeiteloos overheen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2016, 23:10:46 door St00mboy »