Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
28 maart 2024, 15:06:14
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664509 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1170 Gepost op: 28 november 2015, 22:12:52 »
Ik weet niet of het veel uitmaakt.

Jouw plaatje klopt trouwens niet met bak D.
Op het plaatje van bak D zie je dat het binnenste spoor 3 wissels achter elkaar heeft.
Daarmee wordt het binnenste doorgaande spoor korter, en de buitenste 2 worden langer.
Op jouw plaatje is dat eigenlijk andersom.

Ervan uitgaande dat de binnenste sporen als doorgaand spoor gebruikt worden zou je de buitenste opstelsporen zo lang mogelijk willen hebben.
Dat zou de overweging kunnen zijn, maar de ontwerper heeft er ongetwijfeld goed over nagedacht.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1171 Gepost op: 28 november 2015, 22:19:47 »
Daarnaast past die wisselstraat niet op een lengte van 90 cm, waarbij ik haaks de bak wil oversteken. Bij bak D werd dat ook krap, vandaar dat we daar 4 small radius wissels hebben toegepast.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1172 Gepost op: 29 november 2015, 13:50:15 »
Ondanks dat we nu weten hoe de PL-10's foutloos en reproduceerbaar te monteren blijft het me op het gemoed drukken dat we ze niet lekker kunnen schakelen.  :'(
Gisteren zijn we zover gekomen, dat we de tot nu toe gebruikte 1A voeding + oude CDU niet meer vertrouwen, binnenkort meer daarover.

Omdat over de CDU geadverteerd wordt, dat hij tot 6 wissels tegelijk kan schakelen, zou hij met twee PL-10's van ons toch eigenlijk geen moeite mogen hebben.
Maar ik heb deze CDU al ca. 20 jaar, hij is dus oud, en het was de enige waarmee ik kon testen.
Maar gelukkig heb ik nog wel een ADS8fx decoder van DCC Concepts, waarin een CDU ingebouwd zit.


Ik heb vanmorgen besloten om daarmee de PL-10's op bak D toch nog een keer te testen.
Want als dat goed werkt, dan zou een goede CDU dat analoog ook moeten kunnen.

Dus zo gezegd, zo gedaan: de bak op tafel, de muizenset aangesloten, en wissel 6 aangesloten, de laatste die we er gisteren opgezet hebben.
Dat ging foutloos en ik kon vrijwel continu schakelen, d.w.z. met ca. 1 sec wachttijd.


Daarna steeds getest met 2 wissels tegelijk:


Daar kwam uit dat wissel 3 niet goed schakelde. Dat wissel was dan ook als een van de eerste drie gelegd toen we het nog niet helemaal goed begrepen. Bovendien bleek de pin krom te zijn.  :-\
Ja, de bak is gisteren een keer over de tafelrand heen gedonderd en op de nog lange pinnen terechtgekomen.  >:(
1 of 2 andere zijn nog steeds niet recht, maar geven geen problemen. Ik kijk dat later nog na als ik ga bedraden.
Dus eerst de pin recht, daarna het wissel op de nieuwe manier gemonteerd en toen weer getest: foutloos!  (y)
Alle andere wissels schakelden ook foutloos met een minimale wachttijd van ca. 1 sec.
Even ter vergelijking: gisteren hadden we een laag foutpercentage als je ca. 8 sec. wachtte. Met minder liep het foutpercentage op naar ca. 25, 30% en soms hoger.

Ik kan dus nu met deze decoder alle wissels met 100% zekerheid schakelen, ook met 2 tegelijk.
Nu nog analoog......

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 23:12:47 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1173 Gepost op: 29 november 2015, 17:54:20 »
Dit is nu bak D.


Wat is het verschil met gisteren?
Alle 6 de wissels zijn nu volledig bedraad, d.w.z. tevens voorzien van rijstroom.
Ja, met rood en zwart  ;), je ziet nog net een stukje rode draad:


En dit is nu de onderkant van de bak:


Eerst de rails erop leggen en dan alles maar eens netjes fatsoeneren.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 18:25:20 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1174 Gepost op: 29 november 2015, 18:41:27 »
Goed bezig Leen.
Waar staat nou ook alweer het plan van het opstelterrein. Kijk ik er overheen?
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1175 Gepost op: 29 november 2015, 20:10:35 »
Post #986
Variant 2.

Leen.

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1176 Gepost op: 29 november 2015, 21:31:12 »
Dank. Gevonden. Voor wie ook wil kijken zonder te gokken welke pagina dat dan staat:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64485.msg3221609421.html#msg3221609421
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1177 Gepost op: 29 november 2015, 22:27:27 »
Vanavond nog maar even verdergegaan. Het was toch geen weer voor een wandeling of zo.  :-\



De middelste sporen zijn op lengte, de overige nog niet.
Het begint er nu een beetje op te lijken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 22:43:46 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1178 Gepost op: 29 november 2015, 23:29:39 »
Goed bezig, Leen. Ik ben nog niet verder gekomen dan gisteren. Vandaag de hele dag met (Belgische) modeltreintjes gespeeld.  (y)

Werner


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1179 Gepost op: 29 november 2015, 23:50:15 »
Zozo, dat is toch ook niet verkeerd?

Ik ben nu met het afmeten van de dode sectie bezig en heb een maat genomen op basis van de P2 voor stoom en in principe ook voor dieselloks m.u.v. de Garratt.
Ik zal het nog precies opmeten maar het komt uit op iets van 40cm vanaf waar de kortste rail het hoofdspoor bij de frog kruist.

Nu wil ik graag weten hoe wij hiermee omgaan m.b.t. DMU's en EMU's, waar jij het over had.
Ik heb nl. geen idee over de lengte van de wielbasis van de stroomopname daarbij.
Ik geloof dat mijn Brighton Belle maar één motorbogie heeft, maar hoe hij stroom opneemt, geen idee.  ???
Wil je daarvoor nog een extra sectie maken? Hoe lang zouden we die moeten maken?

Het gaat er mij nu even niet om hoe we die gaan schakelen, maar wel waar het isolatielasje in de rail moet komen.
Voor bak D kan ik 2 sporen onderbreken op die ca. 40 cm afstand. Zal ik dat morgen maar doen? Onderbreken we de rode of de zwarte rail?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2015, 23:51:46 door St00mboy »

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1180 Gepost op: 30 november 2015, 07:02:45 »
Leen,

De nieuwere treinstellen van Bachmann (b.v. mijn class 101 en 205) hebben over het stroomafname op alle assen en stroomvoerende koppelstangen dus dat ga je met 40cm niet redden.. De technisch veel eenvoudigere treinstellen van Hornby nemen inderdaad alleen stroom af in de motorwagen.. Maar die rijdt ook niet altijd voorop... Gewoon iemand bij het schaduwstation zetten en met een schakelaar een heel spoor stroomloos zetten.. Of daar een extra muis neerhangen zodat de "stationmaster"  de boel daar regelt.. In principe hoef je dan geen afschakelbare secties te maken.. Dat is het mooie van digitaal...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1181 Gepost op: 30 november 2015, 11:19:01 »
Ja, dat klopt Michael en ik ben het ook eens met een soort stationmaster.
En ik heb evenals jij en Werner erg veel vertrouwen in de kunde en oplettendheid van onze machinisten.  ;)
Maar op een rijdag zijn er altijd momenten van onoplettendheid of iemand maakt gewoon een vaudt. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen.
En Murphy doet ook steeds mee.  >:(

Met het schaduwstation introduceren we een voor ons geheel nieuwe manier van rijden. We reden immers tot nu toe alleen maar rondjes met dezelfde trein.
Stel je bent even afgeleid en een trein komt op volle snelheid het opstelspoor op:
1) Het opstelspoor is leeg. Dan stopt de lok gelukkig op het stroomloze stuk. Als hij doorrijdt is dat op zich vervelend, maar geen ramp. Hiervoor is mijn oplossing de dode sectie.
2) Er staat al een trein. Dan zou eigenlijk het hele opstelspoor stroomloos moeten zijn. Nu knalt hij achterop de trein.  :(
Dit laatste zou je eigenlijk willen voorkomen en daarvoor heb ik nog geen simpele oplossing.

Ik ben nu rails aan het leggen en kan vandaag met een isolasje de boel misschien een beetje foolproof maken.
Daarbij gaat het er nu even om of en waar we de isolasjes plaatsen.
Dat kost nu niets en ik kan het evt. later gewoon doorverbinden als blijkt dat het lasje niet nodig is.
Intelligente schakelingen, het vertrouwen in de crew e.d. zijn daarbij even niet van belang.

Voor stoomloks en diesels heb ik daarvoor nu een afstand van ca. 40 cm bepaald en ik kan aan het begin van het opstelspoor ook een isolasje maken om het hele spoor evt. stroomloos te kunnen maken. Eén zit er sowieso al aan het wissel. Schakelaars zijn er volop, dus dat is geen probleem. Elk stuk rail en elke sectie is apart bedraad.
We kiezen er dan bijv. op dit moment voor om bij DMU's, EMU's en de Garratt gewoon extra op te letten.
Als we het erover eens zijn, dan doen we het gewoon op die manier.

Verder zullen we door het gebruik van het schaduwstation ongetwijfeld ervaring opbouwen en leren er steeds beter mee om te gaan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2015, 18:30:40 door St00mboy »

rvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
  • Rolph
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1182 Gepost op: 30 november 2015, 13:43:26 »
Is het niet zo dat als er op het opstelspoor een trein staat dat je het voorgaande baanvak stroomloos wilt maken... Daarmee ondervang je ook de lengte van de treinen.
Op basis van wisselstanden (en dus route), samen met een detectiesysteem voor een opstelspoor zou je dan bepalen of het aanrijspoor 'toestemming' heeft om onder spanning te staan. Maar hoe doe je de detectie?! En hoe laat je dat samenwerken met wisselstand en voeding. Nog wat denkwerk dus.

Maar goed... Just my 2 cents.

Al enig idee hoe jullie dit technisch willen inregelen eigenlijk? Je hebt natuurlijk allerlei treinen van verschillende personen om rekening mee te houden. En verschillende lengtes. Best leuke uitdaging om al die variabelen mee te nemen.
Rolph

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1183 Gepost op: 30 november 2015, 16:03:53 »
We willen op dit moment (nog) geen detectie, want we hebben er geen goed idee over en dan wordt het project ook te duur.
De detectie moet voorlopig gebeuren door een oplettende signal man c.q. stationmaster, een soort stokstaartje dat steeds uitkijkt of er geen roofdier aankomt  (y)
We willen eerst ervaring opdoen en dan weer verder kijken.
Het enige wat we nu kunnen doen is de isolasjes.

Ondertussen heb ik van het mooie (hobby-) weer genoten.
Alle rails op bak D zijn gelegd op 2 korte stukjes na en alles zit ook vast op de megabielzen.
Aan de bovenkant moeten er nu alleen nog een paar draadjes en natuurlijk de twee korte stukjes rail.
4 stukken rail worden apart bedraad en 4 worden er met elkaar verbonden. Ik maak gebruik van de isolasjes op de wissels om de dode sectie mee te maken.
Er zitten verder nog geen lasjes in maar die komen allemaal op bak C, tenzij ik vanavond een "Change of Plans" doorkrijg van iemand met "Het Limuneuze Idee".

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2015, 18:19:41 door St00mboy »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1184 Gepost op: 30 november 2015, 21:53:05 »
Alle rails op bak D zijn gelegd op 2 korte stukjes na en alles zit ook vast op de megabielzen.
Lees ik hier megabielzen8)
No dress rehearsel, this is our life.