Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 734227 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1155 Gepost op: 25 November 2015, 22:55:40 »
Soms heb je van die dagen....  :-\

Zoals op de rijdag in Eindhoven. Om me heen liet de techniek het alom afweten terwijl ik er op dat moment niets aan kon doen. >:(
Zelfs per telefoon werd me door St00mboy jr. gemeld dat mijn vrouw haar auto in Antwerpen niet wou starten, terwijl ze het zelf niet eens wist  :(
Maar de domper van de dag was voor mij dat, binnen 5 minuten erna, de z21 het @$#%! niet deed.
Nota bene op de eerste keer dat we er samen mee zouden rijden!
Iedereen was avonden bezig geweest om van tevoren zijn mobieltje in te stellen en de loks erin te zetten........
En toen het erop aankwam??? Nada. Er bewoog niets! >:(

Maar je doet wat je kan, en we hebben gewoon gereden. Met de multimuizen, net als Neanderthalers in de oudheid.  ;D
Bijna niemand heeft gemerkt dat dingen het niet deden.
En gelukkig werd het wel heel gezellig, ook later 's middags op het terras.  (y)
Maar toch was het qua techniek toevallig wel zo'n kol** Murphy dag............

Thuisgekomen bleek het TPLink routertje defect te zijn wat standaard bij de z21 zit.
Op internet gekeken en het schijnt wel vaker voor te komen.
Ik had geen factuur (want op MP gekocht) en dus geen garantie.
Met veel geklooi schijnt er wel iets aan te doen te zijn als je hem openmaakt en er een USB-verbinding in soldeert en dan allemaal dingen doet die ik nog nooit gedaan heb.  ???
Maar een nieuwe kost €18,00 en dan heb je gelijk een nieuwer type.
Maar omdat Ronald Halma ook problemen met de z21 tegenkwam heb ik nog maar even gewacht en eerst geprobeerd om met wat ouwe zooi de boel weer online te krijgen.
Ik had zelf een oud access point, maar die deed het ook niet meer. :-\

Gisteren kwam Rob en die bracht een oude Linksys router mee.
Vanavond geprobeerd om die in te stellen. De SSID, het IP-adres en het aantal en bereik van de IP-adressen gewijzigd.
Ik kan niet eens een WEP- laat staan een WPA-wachtwoord ingeven, dus hij staat verder helemaal open.
Maar hij doet het wel: de Fowler tank kwam zojuist in beweging. Hoera!!!  (y)

Ik heb voor de zekerheid toch nog maar een nieuwe router besteld, want zoals op de rijdag wil ik dat nooit meer meemaken.
Die is sneller en heeft 2 frequenties, dus misschien helpt dat als het erop aankomt.
Dus volgende keer hebben we 2 routers.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2015, 23:25:06 door St00mboy »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1156 Gepost op: 25 November 2015, 23:41:47 »

Maar omdat Ronald Halma ook problemen met de z21 tegenkwam heb ik nog maar even gewacht en eerst geprobeerd om met wat ouwe zooi de boel weer online te krijgen.
Ik had zelf een oud access point, maar die deed het ook niet meer. :-\


Hij doet 't nu wel weer maar heel stabiel schijnt 't ding niet te zijn.... ik neem er over 4 maand wel eentje mee uit de States. Lekker groot bereik hebben die dingen :)

Leen, waar staat dat wat je in de router veranderen moet?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1157 Gepost op: 26 November 2015, 10:43:36 »
@Ronald
Je hebt een emailbericht.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1158 Gepost op: 26 November 2015, 18:47:17 »
Zaterdag 14 wissels op het schaduwstation plaatsen, dus vandaag alvast een stel wisselaandrijvingen getest in het lab:


Een oude 16V AC Piko trafo uit de DDR, een Gaugemaster CDU en een plank met een wissel met aan de onderkant een substituut PL-9:


Je prikt de wisselaandrijving in de PL-9 en houdt de juiste draadjes op de 2 out schroefjes van de CDU en dan kijk je of je wissel om is.
Ik had verwacht dat er voor de PL-10 minder precisie nodig is dan voor de Seeps, maar nee hoor.
De minste of geringste afwijking, en dan loopt hij niet, niet lekker of half.  :-\

Zojuist dus een precisie instrument voor de Peco PL-10 op de kop getikt:


Die aangepaste kwart knijper is om hem tijdens montage exact in het midden te houden.
Ze gaan er volgens de Seep-procedure ingezet worden.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1159 Gepost op: 27 November 2015, 21:02:18 »
Vanmiddag de overige wisselaandrijvingen getest. Er zijn er 19 of 20, ik heb ze niet geteld.
Het resultaat van de wisseltest is dat alle PL-10's het doen, maar sommige zetten het wissel beter om dan andere.
Er is evenals bij de Seep nogal wat precisie nodig om het wissel soepel te laten schakelen.
We hebben er 14 nodig die foutloos zijn.

We gaan morgen de wisselstraat van het schaduwstation volgens de Seep-methode bouwen en nemen na 3, 4 wissels de proef op de som.
Indien dan blijkt dat de opgebouwde PL-10's niet voldoen dan nemen we onze toevlucht tot een andere oplossing.
Dat zou jammer zijn want dit is veruit de goedkoopste oplossing die we ter beschikking hebben en ook die waarvoor we geen grote gaten in het bovenblad hoeven te maken.
Bovendien is er al het nodige werk in gaan zitten.

Leen.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1160 Gepost op: 27 November 2015, 21:44:36 »
@Leen.

We zullen morgen aan jullie denken. Veel succes bij de bouwwerkzaamheden in Best.  ;)

Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1161 Gepost op: 28 November 2015, 17:58:03 »
Zo, net terug van een dagje knutselen met St00mboy.

Helaas niet zover gekomen als gedacht/gewenst. De betrouwbaarheid van de PL-10's liet nog te wensen over. Mogelijk als gevolg van een te oude CDU. Daar moeten we nog maar eens naar kijken.

We hebben de spullen verdeeld, zodat we beide thuis verder kunnen bouwen. Hopelijk hebben we alles werkend voor de volgende rijdag.

Leen zal de begeleidende foto's wel plaatsen.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1162 Gepost op: 28 November 2015, 18:43:06 »
Voordat ik de foto's plaats, wanneer is de volgende rijdag eigenlijk?

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1163 Gepost op: 28 November 2015, 19:35:32 »
Begin januari? Kunnen we meteen de nieuwjaarsborrels :P nuttigen (y) Nu de locatie nog.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1164 Gepost op: 28 November 2015, 20:11:07 »
Heb jij je bogen al af?  ;D

Leen.

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1165 Gepost op: 28 November 2015, 21:00:35 »
Nog niet is een leuk project voor de kerstdagen.

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1166 Gepost op: 28 November 2015, 21:03:40 »
Vanmorgen besloten om de eerste wissels op 2 manieren te leggen nl. op mijn manier met de Seep-methode en die van Werner.
Na beoordeling van het resultaat besloten door te gaan met die van Werner. Die was sneller en gaf bovendien een beter resultaat.
Er ging veel tijd zitten in het testen en op een gegeven moment hadden we het dan ook over alternatieven.
Maar die waren niet voorhanden en dus gingen we na het eten maar gewoon door.

Uiteindelijk is het resultaat dat we op bak A en D op de twee doorgaande sporen de wissels gelegd hebben en de 6 wissels op bak D zijn ook voorzien van PL-10 aandrijvingen.
Wat ging er goed?:
We weten nu eindelijk echt hoe je een PL-10 aandrijving met een PL-9 moet monteren. Daarna loopt hij zo licht als een PL-10 maar kan lopen.
Je leert iedere dag!  (y)

Maarrrr.......
Wat ging er niet goed?:
Bij het testen zette de PL-10 een aantal keer het wissel om en dan ineens niet. Bij snel na elkaar schakelen ging het mis. Toen we de laatste drie wissels monteerden en door hadden hoe je het moest doen was de eerste klap bij het testen altijd raak, maar na een paar keer schakelen ging het dan mis.
Wij denken nu dat onze voeding van 16V AC met de CDU niet goed genoeg (meer) is:
1) De CDU is te oud (ca. 20 jaar) en de elco's zijn daardoor wellicht niet meer 100%.
2) Het duurt te lang eer hij weer oplaadt.
3) Misschien moeten we een 24V AC 2,5A voeding gebruiken i.p.v. de 16V 1A voeding die we nu hadden.

Werner zal bij de experts van de EMV hun oordeel vragen over de oude CDU. Mogelijk blaast hij met een paar nieuwe elco's de PL-10's van tafel. Een CDU zou volgens de kenners meerdere PL-10's tegelijk moeten kunnen schakelen.

Ik heb nu een bak met 6 wisselaandrijvingen en wil proberen om die 100% bedrijfszeker aan de praat te krijgen. Mocht het niet lukken dan gaan we over op plan B.
Voor Plan B hebben we Conrad en Seep aandrijvingen beschikbaar, maar die houden we nog even achter de hand, omdat we bij de nu ontworpen schakeling met de PL-10's een paar voordelen hebben.
Maar dan moet die wel goed werken.
Ondertussen gaan we bak B en C berailen en komen we tot een besluit over hoe we de dode secties vorm gaan geven.

Hierbij de foto's:
Er groeien daar echt blauwe paddestoelen, Henk!:


Werner in actie met een wisselstraat:


Bak D met de wissels op de testbank:




Bak A met de wissels:


Een beeld van de werkplaats:


Werner en ik waren vandaag de enige aanwezigen bij de EMV.
Geen wonder, het was natuurlijk wel Warley vandaag!

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2015, 21:27:34 door St00mboy »

Derailed

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1167 Gepost op: 28 November 2015, 21:10:04 »
Blauwe paddenstoelen is zeker een gevolg van zure regen :-\

Henk.
Mvg Henk.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1168 Gepost op: 28 November 2015, 21:33:41 »
De WC is er vlak naast, dus ik denk het niet, Henk.  ;)

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #1169 Gepost op: 28 November 2015, 21:47:53 »
Sorry dat ik het nu pas zie, maar is het niet handiger om de wissel voor de 2e opstelsporen aan beide zijden vanaf de eerste aftakking te nemen in plaats van zoals het nu op de bak zit? in onderstaande plaatje is het bovenste plan de huidige uitvoering en het onderste wat ik zonet wat cryptisch omschreef. Maakt de 2 2e opstelsporen aanzienlijk langer.
Of hebben jullie een mij nog niet bekende reden om het zo uit te voeren. ?



Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders