Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 732924 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #135 Gepost op: 19 April 2015, 18:33:32 »
Een inbreng is 1 landschapsbak + 2 BB's = 180 cm.
Een dubbele inbreng is 2 bakken + 2 BB's = 300 cm.
Een driedubbele inbreng is 3 bakken + 2 BB's = 420 cm.
Een vierdubbele inbreng is 4 bakken + 2 BB's = 540 cm.
etc.

Het is voor iedereen uiteraard vrij om met meer dan 1 inbreng te komen.
Voor het probleem van een ongelijk ovaal moeten we t.z.t. maar zien hoe we dat dan weer oplossen.
Ook daar is overleg voor nodig, wanneer het probleem zich aandient, maar nu hoeft dat nog niet.

Even een brainwave..... 8)
Ik heb o.a. in de aanleg van kabels gewerkt.
Er is plastic kabelgoot te koop wat je qua formaat m.i. prima voor zo'n brug zou kunnen gebruiken.
De vraag is hoe je dat kan ondersteunen, want of het sterk genoeg is voor 1m80.... ???
Ik zal eens kijken of ik nog ergens een lengte heb of kan krijgen.
Het is er waarschijnlijk ook in metaal (U-profiel)......

Maar dat is niet urgent, we hebben nog meer dan genoeg tijd om dat uit te vinden.

Even de status: op dit moment hebben we 2 bakken en 2 in pre-aanbouw.
Dus nu eerst bouwen.
Ik ga ervan uit dat we op 6 juni 4 boogbakken en minstens 1 bak in verregaande staat van gereedheid hebben.
Dan komt een rijdag aardig dichtbij en kunnen we het daar misschien eens over hebben.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 April 2015, 18:53:33 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB Algemeen
« Reactie #136 Gepost op: 19 April 2015, 18:37:42 »
Michel heeft gelijk dat ik vergiste met de BB lengte voor de "Rolph-brug", maar deze moet dus wel degelijk meerdere lengtes kunnen overbruggen.

En ik maak me nog steeds druk over de poten/ondersteuning.

Grzz, Hans

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB Algemeen
« Reactie #137 Gepost op: 19 April 2015, 19:05:48 »
Citaat van: Hans van de Burgt
Zoals de zaken er nu voorstaan, is de bijdrage van de LB-ners namelijk niet steeds een veelvoud van 1,8m. Bij modules die uit meerdere bakken bestaan, wijkt de lengte af. De variatie zit hem dan in het aantal gebruikte BB's. De "Rolph-brug" kan dus 90cm, 150cm of 180cm overbruggen. Mits we iets bedenken voor de poten cq ondersteuning.

Volgens mij 60, 120 of 180 cm.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB Algemeen
« Reactie #138 Gepost op: 19 April 2015, 21:32:14 »
Een inbreng is 1 landschapsbak + 2 BB's = 180 cm.
Een dubbele inbreng is 2 bakken + 2 BB's = 300 cm.
Een driedubbele inbreng is 3 bakken + 2 BB's = 420 cm.
Een vierdubbele inbreng is 4 bakken + 2 BB's = 540 cm.
etc.

Omdat wij geen gebruik maken van keerlussen, heeft dit wel enige consequenties. In onderstaand figuur geef ik weer, welke "schuifruimte" mogelijk is.
Je kunt dan ook afleiden wat de eventuele gevolgen zijn bij afwezigheid van een inbreng.



Door de Rolph-brug te bouwen uit drie segmenten, kan hij zowel met een lengte van 180cm als van 120cm worden ingezet.
Ik denk dat het plaatje voor zich spreekt. Volgens mij is de derde variant kritisch. Wanneer iemand deze variant inbrengt, moet er ook iemand zijn die variant 2 inbrengt. Afwezigheid daarvan is namelijk niet te compenseren met de Rolph-brug.

Blijft de vraag, hoe we de ophanging, poten en ondersteuning het beste kunnen regelen.

Grzz, Hans

« Laatst bewerkt op: 19 April 2015, 21:36:08 door Hans van de Burgt »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #139 Gepost op: 19 April 2015, 22:00:55 »
Ik ben diep onder de indruk van alle berekeningen over de maat van de totale opstelling, maar volgens mij is het nu eerst van belang om de bakken in elkaar te zetten en er voor te zorgen dat onze treinen rond kunnen rijden. Het zal in de praktijk verwacht ik niet vaak voorkomen dat iedereen er kan zijn en je zult dus per rijdag of per tentoonstelling moeten nagaan wat de mogelijkheden voor een ideale opstelling zijn.
Ik vind het voorstel van Leen om met lengtes kabelgoot te werken zo slecht nog niet, voordeel is dat je de lengtes variabel kunt maken, kun je het aanpassen aan de behoefte en ook nog in je auto meenemen. Voor poten kunnen we dan gebruik maken van de "Karst Drenth IKEA Ivar constructie". Zie BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan, blz 45 e.v., maar dan zonder de planken. Op die wijze kun je de kabelgoten op de overgangen ondersteunen. 
Maar eerst maar eens bakken bouwen   (y)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #140 Gepost op: 19 April 2015, 23:05:38 »
Nog een brainwave:
Als de kabelgoot te slap is dan spannen we een touwtje/fietskabel van het midden van de kabelgoot tot aan de beide zijkanten van de BB's, ongeveer zoals hier:

(Foto van pastinthepresent.net)

Brunel deed dat blijkbaar ook zo, dus we hoeven niet eens ver te zoeken.
En als hij dat in 1850 kon, dan kunnen wij het nu toch zeker ook?  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2015, 17:07:26 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #141 Gepost op: 20 April 2015, 23:50:03 »
Ook over de BMB:

Henk, Rob, Michael de man met ervaring, en ik hebben vandaag een bouwdag voor de boogbakken in de agenda gezet.
Dat wordt 30 mei D.V.
Plek des onheils is de werkplaats van René, waar nu ook mijn bak staat.

Dat betekent voor de komende tijd het volgende plan:
De bedoeling is om eind deze week alle goede ideeën voor het ontwerp binnen te hebben.
Eerlijk gezegd denk ik dat we die met het idee van Werner al binnen hebben, of vergeet ik iets?  ???
Henk neemt alle plannen mee naar Martin en overlegt met Martin over hoe de boogbakken gemaakt gaan worden.
Vooralsnog staat de basisafmeting op 90 x 90 cm, de gulden middenweg dus.

Als de andere bestellingen op 15 mei ook gedaan worden, dan heeft Martin die van de boogbakken al binnen en kan hij hopelijk snel aan de slag.
Wij hopen de bouwpakketten voor de boogbakken dan op 30 mei beschikbaar te hebben om ze te kunnen bouwen en denken voor de bouw 2 dagen nodig te hebben.
De tweede bouwdag is nog niet gepland, maar dat zou ergens in juni moeten worden. Dan moet e.e.a. afgemaakt worden, compleet met rails.

Op 6 juni, na de eerste bouwdag dus, hopen wij in Barendrecht een boogbak te kunnen laten zien.
Op de agenda voor die dag staan ook de bakovergangen.
De bedoeling is dat je die in levenden lijve kan besnuffelen op een paar BB'en.
We moeten op 6 juni ook beslissen welke overgangen we op de boogbakken willen hebben, allemaal dezelfde of niet?
Er kunnen minstens 6 verschillende op.  ;D

Met dat gegeven zouden we op de 2e bouwdag de boogbakken moeten kunnen afmaken.
Het zou mooi zijn als die voor de vakantie klaar zijn, want dan kunnen we gaan denken aan onze eerste rijdag.

Ik denk aan een eerste rijdag ergens in september, dat is dan tevens een mooie streefdatum.
Geen paniek hoor, want degenen die dan nog geen bak klaar hebben kunnen evt. natuurlijk wel hun treinen meenemen om te laten rijden.
Vergeet niet dat er wel een decoder in moet zitten.

De ruimte die we voor het rijden nodig hebben is afhankelijk van hoeveel bakken we hebben om mee te rijden.
Misschien past het in dezelfde werkplaats - ook al is die niet erg groot - en dan kan ik toestemming vragen of we er met de hele club mensen een dagje treintje mogen spelen.  ;D
Maar dat is van later zorg.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2015, 11:06:50 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: BMB Algemeen
« Reactie #142 Gepost op: 21 April 2015, 08:00:46 »
@Michel,

Wat een indrukwekkende baan zeg. Ben wel wat verbaasd dat de lengte aan Flexrails niet eens zoveel meer is, dan ik nodig heb voor Wateringbury.
Wel zit er een enorm verschil in het aantal wissels.

@Leen,

Ik heb in ieder geval twee BB nodig, zonder achterwand.
Denk dat ik Ikea Ivar ga gebruiken voor de ondersteuning van het brugdeel.
Of de brug een houtenkoker wordt, of iets anders bespreken we wel op 6 juni.

Grzz, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #143 Gepost op: 21 April 2015, 11:08:12 »
Hans, een BB heeft geen achterwand.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #144 Gepost op: 21 April 2015, 16:22:51 »
Ik heb nog even gekeken en en stuk metalen kabelgoot van 10cm breed en 2m lang kost €18,25:
http://www.elektroshop.nl/kabelgoot-100mm-p31-legrand-60mm-hoog-2m-nl.html

En die kun je gewoon op de rand van de BB leggen net als Brunel op de foto bovenaan deze pagina......

Leen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BMB Algemeen
« Reactie #145 Gepost op: 21 April 2015, 16:27:21 »
Zo'n metalen kabelgoot heeft nauwelijks stijfheid. Het is helemaal niet torsie-stijf. En als je er een keer op leunt, knikken de flanken naar buiten en knikt de goot gewoon dubbel.

Sander

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #146 Gepost op: 21 April 2015, 16:32:38 »
Dan is de kabelgoot vast een hele boel slapper geworden sinds ik er kabels in legde.
We hingen er soms met het hele gewicht aan.
Sja, als je blijkbaar een jaar of 30 even niet oplet... ;D

Maar ja, als je goed op de foto kijkt, dan zie je dat Brunel zijn kabelgoot niet voor niets in de kabels hangt.
En ze geven ook nog 2 jaar garantie.

Hier bij een andere leverancier staat dat hij gemaakt is van 1mm metaal:
http://www.elektrohandelsprijzen.nl/Webwinkel-Product-62676043/Kabelgoot-100mm.html

1mm metaal lijkt mij niet echt slap hoor.
Ik zou het wel eens willen proberen voor € 6,25 per meter.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 April 2015, 17:30:01 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: BMB Algemeen
« Reactie #147 Gepost op: 21 April 2015, 17:26:25 »
En je kunt de rails lekker makkelijk met Tie Wraps vastleggen  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BMB Algemeen
« Reactie #148 Gepost op: 21 April 2015, 17:32:00 »
Hmmm, jij hebt dat werk zeker ook wel eens gedaan.  ;D (y)

Leen.

smalspoorcompagnie

  • Offline Offline
  • Berichten: 466
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: BMB Algemeen
« Reactie #149 Gepost op: 21 April 2015, 17:45:57 »
Ik heb voor Planks (met vrij zware treintjes) zo'n 2,5 meter overbrugd met een stuk dakgoot waarlangs ik twee latten had gelijmd. (ik ben van de riem én bretels  ;D )

Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/