Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 667540 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4245 Gepost op: 13 december 2020, 18:48:20 »
Bedankt voor de info Leen en Hans,

Ik ben in afwachting van de speciale Hunt koppelingen voor de Pullmans, maar als ik het zo lees zal dat het niet volledig oplossen. Toch wacht ik nog maar even, ook op de rapportage van 18 januari!

Grtz Gerard


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4246 Gepost op: 13 december 2020, 18:54:37 »
Die Pullman koppelingen zijn er al, Gerard.
Of bedoel je misschien dat je ze al besteld hebt?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4247 Gepost op: 13 december 2020, 18:58:59 »
@Gerard,

Bij onze “kleine rijdag” bij de EMV in Best hadden we een paar Pullmannen al voorzien van Hunt koppelingen. Dat ging prima. Het zijn echt geweldige dingen.

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4248 Gepost op: 13 december 2020, 20:53:57 »
@Hans & Leen;

ja dat bedoelde ik, heb ze besteld, maar nog niet ontvangen.
Maar dat klinkt goed! Hebben jullie de loc ook met Hunt's uitgerust of hebben jullie die conventioneel gehouden?

Grtz Gerard

PS lees net Leen zijn post in de Litter Bin, mijn baan heeft wel krappe bochten, 438 of zo.....Ben benieuwd  :-\
« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 21:08:06 door BrightonBelle. Reden: Aanvulling »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4249 Gepost op: 13 december 2020, 21:07:57 »
Hunt heeft echt (bijna) overal een oplossing voor, het is echt ongelooflijk. Er is een koppeling, die je op je lok zet, en waarbij je zowel Hunts als tension locks kan gebruiken:

Foto © westhillwagonworks.co.uk.

Dus daarmee maakt het niet uit of je eerste rijtuig voorzien is van een Hunt of een TL-koppeling. Ik heb al meer dan een maand zo'n zakje in huis om te proberen, maar heb het nog steeds niet gedaan.  :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 21:15:24 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4250 Gepost op: 13 december 2020, 21:11:24 »
@Gerard,

Mijn locs hebben net als alle eerste rijtuigen en alle goederenkarretjes Kadee koppelingen. Daarmee kan ik rangeren. Dat gaat nu eenmaal niet met de magnetische Huntjes. Op mijn Pullman Brake zitten Nem-schachten, aan één zijde een Kadee en aan de andere zijde een Hunt.

Gr, Hans

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4251 Gepost op: 13 december 2020, 21:34:09 »
Ik heb geen laptop.

Leen.

Ik wel, en Bas denk ik ook wel....
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4252 Gepost op: 13 december 2020, 21:36:06 »
Nou, als je die mee zou willen nemen kunnen we die horde mooi nemen.
Alvast bedankt!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4253 Gepost op: 13 december 2020, 21:39:23 »
..............

PS lees net Leen zijn post in de Litter Bin, mijn baan heeft wel krappe bochten, 438 of zo.....Ben benieuwd  :-\

Op nieuwere rijtuigen met kortkoppelmechaniek is mijn verhaal niet van toepassing. Ik heb de tekst inmiddels aangepast. Ik heb op de baan alleen nog maar oudere rijtuigen laten rijden zonder het kortkoppelmechaniek, dus in mijn verhaal was enige tunnelvisie geslopen.  ;D

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4254 Gepost op: 13 december 2020, 21:39:41 »
laptop ja, voeding weet ik tijdelijk even niet. Dat stomme ding is onvindbaar  :(

Ik moet het filmpje over de update nog zien, maar waarom wil je graag updaten?

Ik zal van de week een van mn 2 pecketts van een decoder voorzien. Ik had een tweetal 4 polige decoders gekocht die er in zouden moeten passen. En als ik dan toch bezig ben, kan ik kijken of er nog leven zit in de class 156's sound decoder.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4255 Gepost op: 13 december 2020, 21:45:50 »
@ Bas
Na jááááren wil ik het spul, nu het kan, wel eens een keer updaten. Ik verwacht daarvan op sommige punten een verbetering in de aansturing, met name dat we meer decoderfuncties zullen kunnen gebruiken, vooral bij sounddecoders.
Ik heb in mijn Peckett gewoon een 6- of 8-polige (ik weet niet meer precies welke  ???) decoder gezet, omdat ik niet veel vertrouwen had in de kwaliteit van de 4-polige.

Leen.

ChristiaanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4256 Gepost op: 14 december 2020, 16:40:36 »
Vanmiddag kwam forumlid Christiaan (ChristiaanB) langs en hebben we lekker een uurtje of twee op de baan gereden. Zijn vader, eveneens modelspoorliefhebber, was ook meegekomen. Christiaan heeft een warme belangstelling voor Brits spoor, vooral voor het meer moderne materieel. Hij had zijn eigen spullen meegenomen, zodat het eens lekker de benen kon strekken op de "Heilige Graal", zoals hij de BMB-baan in zijn PM noemde. (y)
Christiaan reed met zijn Class 70 en hij had ook een mooie Class 52 Western van Dapol meegenomen, die hier in Ierland over Jan zijn bak raast:


Hier zie je Christiaan in actie met de multimuis:


Hierbij de villums van de treinen van Christiaan (ik krijg die beginplaatjes nog niet helemaal naar wens  :-\.) Eerst de Class 70 met zijn trein:

<a href="https://www.youtube.com/v/oqJ59FQAXv0&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/oqJ59FQAXv0&amp;feature=youtu.be</a>

....en de Class 52 Western met zijn BR (WR) Mk1's in "chocolate & cream":

<a href="https://www.youtube.com/v/agl9L8IWPBQ&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/agl9L8IWPBQ&amp;feature=youtu.be</a>

We hadden het weer even lekker voor elkaar met zijn drieën.  (y)

Leen.

Het was een leuke en aangename middag zo even tussen neus en lippen door.
En moet zeggen dat de locs ook eindelijk een paar goede meters hebben gereden. Zeker voor herhaling vatbaar met wat ander materieel uit mijn kleine bescheiden voorraad.

Nogmaals dank voor de gastvrijheid Leen en tot de volgende keer.

Groeten ChristiaanB

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4257 Gepost op: 14 december 2020, 16:47:22 »
Ik heb me er nog niet erg in verdiept, heb pas sinds kort een Z21, maar ik krijg uit info op de website de indruk dat je met de 'Z21 updater app' helemaal geen computer/laptop meer nodig hebt maar dat het allemaal via de app en dus via tablet of smartphone kan

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4258 Gepost op: 14 december 2020, 19:44:00 »
Ik heb me er ook niet in verdiept, maar heb wel een keer mijn z21 geüpdated.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4259 Gepost op: 14 december 2020, 20:49:57 »
...........Het was de BR (SR) Bulleid rebuilt Merchant Navy Pacific "Clan Line"..............:


.......................
Dat ik afgelopen week mijn kortgekoppelde Bulleid rijtuigen door een LMS Black 5 liet trekken vond ik eigenlijk toch niet helemaal op zijn plaats, ook al zou dat op een museumbaan anno nu best wel kunnen. Vooral nadat Werner afgelopen woensdag zijn unrebuilt Bulleid pacific meegenomen had, vond ik dat ik niet mocht achterblijven en dus ging de "Clan Line" vanmiddag mee voor wat je gerust zijn vuurdoop zou kunnen noemen.  ;D
Ik zette hem voor een sleep van 8 Bulleid rijtuigen, maar hij slipte nog erger dan de Black Five. Dat viel me even flink tegen! OK, de baan zou ietsje vlakker kunnen, daar duik ik deze week nog even in. Toch liet ik hem maar zijn rondjes rijden, maar dat ging niet erg lekker. Ik heb er niet eens een villum van gemaakt, dat zegt eigenlijk al genoeg!  :-\ Niet alleen de sleep rijtuigen, die vorige week nog feilloos over de baan reed, zorgde voor ontsporingen, maar de tender van de lok was het ergste van allemaal.
...................................................
De sleep Bulleid rijtuigen, die eerder deze week urenlang vlekkeloos in de rails bleven, deden er vandaag ook nog een schepje bovenop. Behalve de ontsporingen achter de tender waren er nog twee of drie rijtuigen, die elkaar blijkbaar niet erg mochten. Nader onderzoek leverde op dat de Hunt koppeling, die ik op de bogie van het achterste rijtuig had geschroefd, er niet helemaal recht op zat en het voorgaande rijtuig scheef trok. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat na montage inderdaad opmerkte, maar dacht ermee weg te zullen komen. Maar nee dus.  :-[ :-[ Verder zitten er op alle rijtuigen min één nog plastic wielen, die op de as niet alle precies op 14,3 mm afstand van elkaar zitten......................................

Gisteren, toen ik samen met Cees op de baan reed, ging er van alles mis. De "Clan Line" reed niet goed en mijn Bulleid rijtuigen ontspoorden overal, terwijl ze eerder gewoon in de rails gebleven waren. De keerlusmodule had ook nog kuren en ga zo maar door, het was gewoon weer zo'n dag!  >:( Alleen Cees zijn Pullman rijtuigen, die vorige week ontspoorden, bleven nu keurig in de rails, maar dat was dan ook het enige lichtpuntje.
Ik heb gezien wat er vaudt ging en van de meeste dingen ook waarom het gebeurde. Dus ging ik vanmorgen de problemen te lijf:
1) Eén Peco wissel op de blauwe keerlus stond bol. Dat heb ik vandaag met een schroef helemaal plat gekregen.


2) Er waren nogal wat hoogteverschillen in de baan. De Black 5 en de Clan Line stoomloks hadden er zichtbaar problemen mee. Ik heb vandaag met een karretje en een waterpas de hele baan op hoogte gezet. De Black 5 trok vanmiddag met gemak 10 rijtuigen. Het met de hand op hoogte draaien met de blokjes die onder de poten zitten is een zegen:


3) Ik heb op twee bakovergangen de sporen beter uitgelijnd, zodat er nu geen rare kronkels meer in zitten.
4) Op sommige plekken heb ik een boogje iets verlegd en vastgeschroefd.
5) Van een paar ontsporende rijtuigen heb ik de back-to-backs op 14,3mm gezet. Logisch dat het met 14,8mm wel eens mis kan gaan.... ;)

Dat was het zo ongeveer en daarna heb ik met de Black Five in een aardig tempo diverse proefrondjes gereden. Dat ging vrijwel altijd goed, maar een paar keer zorgde het laatste rijtuig met zijn scheve koppeling toch weer voor onheil. Dat ga ik nu repareren. Hier zie je de Black Five zijn rondjes rijden:

<a href="https://www.youtube.com/v/l7DVKrt_GUY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/l7DVKrt_GUY</a>

...en hier nog even een blik met de drone op het slingerspoortje:
<a href="https://www.youtube.com/v/SYQigrhSF6s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/SYQigrhSF6s</a>

Het ging vandaag een stuk beter dan gisteren!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2020, 14:11:12 door St00mboy »