Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664288 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4080 Gepost op: 11 mei 2020, 19:50:01 »
Vandaag storingzoeken. Eerst kijken of de bak het nu ook niet deed. Dat bleek inderdaad het geval: een kortsluitmelding op de Roco. Daarna de ingangskabels van de Hex Frog Juicer losgemaakt om te kijken of die het euvel veroorzaakte. Dat bleek inderdaad het geval. Daarna kijken of alles wel goed aangesloten zat en alle verbindingen doorgemeten. Alles zat aangesloten zoals het moest en alle verbindingen waren in orde. Ik heb op de ingang van de HFJ een andere kabel gezet en die direct met de ST16 op de bakingang verbonden. Dat bracht geen verbetering. Toen heb ik één voor één de frog op pin 5, keerlus 2 op pin 3 en 4 en keerlus 1 op pin 1 en 2 losgemaakt. Eerst leek de HFJ zowaar te ontwaken, maar al snel doofde hij weer uit en op het laatst duurde dat nog maar een seconde of zo.

Ik gebruik sinds 2016 probleemloos Dual Frog Juicers. Er zitten er nu drie op de BMB-baan en daar is nooit wat mee, OK, ik klop het af.  ::) Op de blauwe keerlus zitten er twee en die keerlus is precies hetzelfde geconfigureerd als deze rode en werkt tot nu toe sinds oktober vorig jaar feilloos.
In 2017 kocht ik een HFJ voor de wissels op mijn nieuwe dubbele bak. Het kreng deed het gewoon niet. Ik heb toen op mijn bak allemaal DCC80's gemonteerd. Die bleken feilloos te werken:
.......
De hex frog juicer op mijn bak werkt ook niet goed. Hij detecteert wel de kortsluiting maar lost het probleem niet op.
Verder ontregelt hij de servo's. Ik heb de ringleiding van mijn bak aangepast in een poging het probleem op te lossen, maar helaas.  :-\
Ik heb de leverancier een mail gestuurd en om een oplossing gevraagd.
De DCC80 frog juicers van Gaugemaster werken wel goed.....

Toen we mijn HFJ later bij Henk probeerde deed hij het daar wel. Ik heb toen die van Henk meegekregen, die het bij hem gewoon gedaan had. Maar ik heb blijkbaar geen geluk met die dingen, want hij verdomt het nu gewoon ook, het kol***ding!  >:( >:( Henk heeft nu gezegd dat hij mijn oude HFJ uit 2017 naar mij opstuurt. Dat kan, omdat hij de bak afgebroken heeft, waar die voor gebruikt werd. Ik hou mijn hart nu al vast, maar goed, we geven natuurlijk nooit op.

Inmiddels heb ik nog wel iets op de keerlus ontdekt wat niet helemaal super is. Op de blauwe keerlus werkt alles gewoon, maar af en toe zag ik wel een kleine hapering bij het wissel waar de keerlussen verlaten worden. Dat wissel wordt open gereden, dus daar zit een DCC80. Op de rode keerlus schakelde de frog van dat wissel helemaal niet om, niet door de HFJ en later ook niet door de DCC80. Er komt alleen een kortsluitmelding en de boel gaat plat!  >:(  Hierdoor was de buitenste keerlus niet bruikbaar. Het wissel is van de keerlussen gescheiden door een isolasje. Een lok die de keerlus af rijdt, komt dus gelijk op de frog. Elektrisch rijdt hij van de keerlusmodule gelijk naar de DCC80 en ontvangt op een gegeven moment rijstroom van beide. Ik denk dat daar mogelijk het probleem zat van het niet omschakelen van de frog en heb nu de beide keerlussen een lengte van de Beyer Garratt lok korter gemaakt, zodat er een stukje stabiele rijstroom zit tussen de keerlus en de frog:


Het alternatief is om dat wissel automatisch schakelbaar te maken, maar dat is ook weer een hoop sores.
Geen idee trouwens waarom het op de blauwe keerlus op een paar kleine haperingetjes na helemaal geen probleem is?  ??? ??? Ik zal er nog eens goed op letten. Mochten er toch meer haperingen op de blauwe keerlus optreden dan ik nu denk, dan maak daar de keerlussen ook korter.  :-\ Geen idee ook, waarom de HFJ zaterdag bijna de hele dag gewerkt heeft, zij het met een niet goed werkende frog schakeling op pin 5, en daarna ineens in de kortsluitingsmodus verviel. Het is me niet duidelijk.  ??? >:(

Leen.


« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 10:45:22 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4081 Gepost op: 11 mei 2020, 21:10:45 »
Leen,
Misschien een domme vraag maar zijn de juiste doorverbindingen en onderbrekingen gemaakt aan de onderkant van het wissel?
Ik heb mezelf een keer schuldig gemaakt aan deze beginnersfout en toen ook eindeloos lopen zoeken.
Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4082 Gepost op: 12 mei 2020, 20:12:46 »
Ja, de wissels zijn bedraad zoals het hoort:
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

Ik heb de Hex Frog Juicer weer aan de praat gekregen en denk te weten waarom hij ermee kapte. Als centrale gebruik ik de Roco Mulitimuis met het zwarte kastje en als voeding een grote 15V voeding:


Er staat 15V op de voeding en dat zal best.  Ik kan met mijn meter DCC signaal niet zuiver meten, dat klopt, maar als ik op de rails op AC meet, dan lees ik tussen de 19 en 20V. Het gaat er hier echter niet om of ik nauwkeurig meet, maar of de HFJ niet teveel voor zijn kiezen krijgt. Ik heb nu dus de BMB-aansturingskoffer van stal gehaald. Daar zitten dezelfde Roco kastjes in, maar dan aangesloten op een 18V 3A schakelende voeding. Daarmee had ik op de rails tussen de 16 en 17V op mijn meter staan en de HFJ bleef het gewoon doen.

Daarmee zou je denken dat het nu allemaal opgelost is. Niks hoor, was het maar waar!  :-\ De HFJ detecteert één keerlus feilloos nl. die op pin 3 en 4 en de andere niet nl. op pin 1 en 2. Ik heb de draden van de keerlussen omgewisseld om dat te kunnen constateren. De frog op pin 5 wordt ook niet 100% gedetecteerd, hoewel hij niet meer direct naast de keerlus zit. Nadat ik de draden van de HFJ naar de keerlussen vervangen had door dikkere van 1mm2 i.p.v. de 0,25mm2 draden die ik normaal gebruik was er sprake van enige verbetering, maar in veel gevallen stopten de beide Beyer Garratts nog steeds aan het einde van de keerlus en kwam er weer zo'n fijne kortsluitmelding. Ik heb voor de variatie een van de BG's  even flink hard een meter of 25 over de baan en de blauwe keerlus gestuurd en dat ging feilloos, totdat hij weer terug in de rode keerlus kwam. De blauwe keerlus is vrijwel identiek aan de rode, maar heeft twee Dual Frog Juicers i.p.v. een Hex Frog Juicer.  Met DFJ's hebben wij deze armoede nog nooit beleefd, dat was altijd "poepen zonder dauwen". (y) Overigens heeft de Flying Scotsman van Hornby veel minder last op de bewuste keerlus dan de BG's, maar zaterdag was dat juist weer wel de lok waarmee de kortsluitingen begonnen.
Het verhaal is nog niet afgelopen, want morgen komt als het goed is de vermaledijde HFJ uit 2017 weer terug. Henk heeft hem opgestuurd om te proberen en als die het goed doet is het voor elkaar, maar ik heb er niet erg veel vertrouwen in.  :-\
Never give up.....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 10:50:56 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4083 Gepost op: 13 mei 2020, 22:29:21 »
De HFJ van Henk is nog niet aangekomen. Ik heb dus verder getest met de beschikbare middelen. De twee BG's ontsporen nog steeds af en toe op wissels en hebben nog wat kuren op één van de twee keerlussen op de rode bakken, maar wel minder dan in het begin. Op een gegeven moment had ik het wel gezien en heb ze nu mee naar huis genomen om ze eens goed te checken. Het is in de basis waarschijnlijk niet eens zo'n slecht model, maar bij de productie, en vooral bij de assemblage, zijn er de nodige grenzen overschreden. Gelukkig is er nu een verbeterde versie van te koop, waarover ik nog niets negatiefs heb kunnen vinden. In dit topic op RMWeb staat wat voor ellendige dingen er allemaal met de Heljan BG's aan de hand zijn. Het is niet voor niets bijna 100 pagina's:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/42598-heljan-beyer-garratt/

Het zal nog een aardige klus zijn om ze echt goed te krijgen Ik begrijp dat de chassis compensatie hebben. Leuk, maar mogelijk wordt juist daardoor het voorste wiel af en toe een beetje opgetild en gaat hij van het spoor af. Het voorloopwiel heeft ca. 5mm speling. Naar beide kanten is dat 1 cm. Op schaal zou dat betekenen dat de echte BG 76 cm zijspeling op zijn voorloopwiel had. Dit soort zaken kan nooit leiden tot goede rijeigenschappen. Een van de twee is een door Olivia's gerepareerde lok. Ik vermoed dat ze de lok op een recht spoortje weer rijdend gemaakt hebben, maar niet dat ze hem op alle punten echt 100% verbeterd hebben.

Daarna verdergegaan met rijden met de Flying Scotsman. Die maakte bijna geen problemen, alleen een enkele keer op de uitgang van dezelfde keerlus waar de BG's ook de meeste problemen hadden, nl. die van pin 1 en 2 op de HFJ. Hopelijk doet de andere HFJ dit beter, dan kunnen we tenminste weer verder.
Omdat jullie vandaag allemaal zo zoet geweest zijn hierbij nog een villumpje van de Flying Scot light engine. Ik had rijtuigen met verkeerde koppelingen meegenomen dus kon ik ze er helaas voor de villum niet achter hangen:
<a href="https://www.youtube.com/v/ncefYSOEDFk&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ncefYSOEDFk&amp;feature=youtu.be</a>

Hij rijdt op de villum een rondje van 27 meter in 44 seconden, dus ruim 100 mph op schaal 1:1.  (y)

De Terrier is een heel kort lokje en kan daardoor bepaalde gebreken in de baan opsporen:


Door de Terrier werden er geen gebreken vastgesteld. Hij reed feilloos overal door en zit nu weer in de doos.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2020, 23:15:35 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4084 Gepost op: 14 mei 2020, 04:43:36 »
Wouw, die Flying Scotsman rijdt best hard.....

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4085 Gepost op: 14 mei 2020, 11:57:28 »
Het is niet voor niets een FLYING Scotsman.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4086 Gepost op: 14 mei 2020, 20:57:51 »
Nadat dinsdag met de Roco-baanaansturing de voltage op de baan omlaaggebracht was -  ik heb ook nog alle bedrading naar de HFJ vervangen door 1mm2 - kon ik eindelijk proberen of de Hex Frog Juicer op een of andere manier de beide keerlussen correct kon detecteren en aansturen. Dat lukte tot op zekere hoogte, maar het bleef onbetrouwbaar, want er waren op de keerlusovergangen altijd wel ergens kortsluitmeldingen, niet alleen met de Beyer Garratts, maar ook met de Bachmann A1 die ik vanmorgen meegenomen had. Soms leek het alsof de HFJ de keerlus niet eens detecteerde. Gelukkig was het pakje van Henk met de andere HFJ vandaag aangekomen. Maar deze tweede HFJ bleek weer andere kuren te hebben: hij gaf o.a. met de A1 op de keerlus soms ineens zomaar een kortsluitmelding, en dan niet telkens op dezelfde plek en ook niet op een overgang of een wissel etc., maar gewoon ergens op een stuk rail, en alleen als hij achteruitreed. ???  Op een gegeven moment had ik met een van de HFJ's beide keerlussen goedlopend, maar als ik dan in allebei tegelijk een lok liet lopen ging het weer mis.
Is het allemaal dan zo moeilijk? Lees zelf maar de handleiding, die is eenvoudig genoeg en het ding is compatible met o.a. het Roco Systeem wat ik gebruik:
https://www.tamvalleydepot.com/images/Hex_Frog_Juicer_Manual_v2.1.pdf

Het aansluiten op zich is niet moeilijk, maar als het niet blijkt te werken is het allemaal niet meer zo simpel als in de handleiding staat, voor mij in elk geval niet. Vanmiddag heb ik onder jumper 1 en 2 van de HFJ elk een keerlus gezet, dus niet meer twee keerlussen onder jumper 1. De frog van het wissel sloot ik aan op een DCC80 i.p.v. op pin 5 of 6. Het ging niet meteen goed, maar op een gegeven moment had ik met mijn eigen HFJ na vier dagen tobben de beide keerlussen goedlopend. (y)  Eindelijk, ik kon het haast niet geloven! René stond ernaar te kijken. "Je had een dag of twee eerder moeten komen", zei ik nog tegen hem. Hij bleef er nog even naar kijken, want hij ziet de treinen graag rijden, en ging toen weer naar binnen. Maar helaas....tien minuten later kreeg ik ineens weer dezelfde kortsluitmelding op de Mulitimuis als zaterdagmiddag, wat een domper!! :'(  Toen ik de HFJ loskoppelde hield het op. Daarna heb ik de HFJ vervangen door die van Henk, maar vergeefs: de kortsluitmelding kwam weer terug en als ik de HFJ loskoppelde verdween hij weer. We zijn dus weer helemaal terug bij af. :'(
Op de foto staat de HFJ met daarnaast de DCC80 in de configuratie zoals het een klein half uurtje goed gewerkt heeft:


Wat nu? ??? Ook al zou ik het met de HFJ's op een of andere manier toch weer werkend weten te krijgen gaat dit voor de BMB niet betrouwbaar worden, dus zie ik ervan af. Ondertussen heb ik daarom al twee Dual Frog Juicers besteld en één is er al onderweg. Het is weer een ongewenste investering, maar de sores van de laatste dagen kost ook niet niks!  :'(   Toch vreemd dat de drie DFJ's van dezelfde fabrikant vanaf 2016 bij ons wel volkomen probleemloos gewerkt hebben. Op de site van de fabrikant staat nog wel iets over het verschil tussen een HFJ en een DFJ:
"Some turnouts, such as Peco electrofrogs, use power-routing.  This is where the points touching the stock rails is used to power the points and the frog as a unit.  This works really nicely for about a year and then no amount of cleaning seems to be able to restore good contact.  We have used hex frog juicers to restore these turnouts and make them operate better then new.  Just connect a wire from the point/frog assembly to the frog juicer output.  Using hex frog juicers with power-routing turnouts can also save you from modifying them to "DCC-friendly".  This is because the hex frog juicer will handle the shorts that can occasionally occur by a wheel bridging the gap between the open point and the stock rail.  Hex frog juicers have a special startup sequence that sequences each turnout on one at a time and checks for a short and thus starts each turnout in the correct polarity.  The mono has a random startup time that accomplishes the same purpose.  The dual cannot do this and this limits the number of electrofrogs you can connect to a command station through the frog juicers.  Otherwise you can get a situation where too many turnouts are in the wrong polarity for the booster to start the layout without immediately shutting down.  If this confuses you - all you have to remember is to use the Hex frog Juicer or the Mono Frog Juicer with electrofrogs."
Ze hebben dus een speciale detectie voor gebruik met niet-aangepaste Peco wissels. De Dual Frog Juicer heeft die niet. Wij passen altijd onze wissels voor DCC aan en hebben die detectie niet nodig. En als  de problemen van deze week daardoor komen dan valt er voor ons niet mee te werken!  >:(

Henk en ik hebben in 2017 iets van €150 voor twee Hex Frog Juicers betaald en ik heb er niets dan ellende en armoe mee gehad. Het heeft me bij elkaar meer dan een week gekost om die kol***, ehhh coronadingen te laten doen wat ze normaal moeten doen en zowel in 2017 als nu verdommen ze het gewoon!  >:( Het lullige is, dat het ook nog niet zo eenvoudig is om aan iemand uit te leggen wat je ermee wilde, hoe je het uitvoerde en wat er niet goed werkte. Maar ik ga het tòch proberen, eerst bij de leverancier (die na ruim twee jaar nergens meer toe verplicht is) en dan bij de fabrikant in de Steets. We zien wel waar het schip strandt.

Het heeft nu geen zin meer om nog verder te willen gaan met de nukkige HFJ's, die, nu het na de nodige sores eindelijk werkte, toch weer terugvielen naar onacceptabel gedrag. >:(
Morgen leen ik maar even een Dual Frog Juicer van een oude keerlus om verder te kunnen met testen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2020, 10:55:10 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4087 Gepost op: 15 mei 2020, 21:55:41 »
Vanmorgen eerst even gecheckt of de kortsluiting er nog steeds was. Nou, die was er niet meer want de ingangskabels van de HFJ lagen nog los.  ;D Ik heb ze niet meer vastgemaakt en heb het weerspannige lellebel gelijk uit zijn lijden verlost. Daarna even een DFJ geleend van de andere keerlus....:


....en die in plaats van de HFJ in de rode keerlusbak gemonteerd. Hij is verbonden met de buitenste keerlus. Denk je dat het nu 100% opgelost is? Was het maar waar. Hoewel het zonder kortsluiting een flinke verbetering is stoppen de A1 of de BG toch nog af en toe aan het begin of aan het einde van de keerlus. Meestal gaat het goed, maar dat is niet genoeg.  :-\ Ik vraag me af wat daarvan de oorzaak kan zijn, want in de blauwe keerlus vertoonde de DFJ dit gedrag niet.
Voor de binnenste keerlus heb ik op dit moment nog geen vaste keerlusmodule, maar zoals hierboven al ergens vermeld heb ik het idee gekregen om in voorkomende gevallen gebruik te gaan maken van mobiele keerlusmodules bijv. in geval van nood, maar ook bij een andere configuratie van onze keerlussen. Op diverse strategische plekken heb ik bananenterminals aangebracht om er kabels op te kunnen aansluiten. Ik heb ooit een keer een nu onvindbare Hornby R8238 keerlusmodule gekocht, maar ook een R8239 booster, die als zodanig gebruikt kunnen worden:


Aangesloten met 4 kabels met bananenstekkers en zijn 230V voeding werkte de booster tot nu toe 100% perfect als keerlusmodule. Hier staat hij op de keerlusbak:


Het is een tegenvaller dat er met de DFJ toch nog haperingen op de keerlus zijn, maar de Hornby booster voldoet gelukkig wel aan de verwachtingen.  (y)

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4088 Gepost op: 15 mei 2020, 22:26:12 »
Leuk, die powerclipjes in de Hornby doos..... ;D
Jij doet natuurlijk veel ingewikkelder dingen, maar die Tams DFJ functioneert bij mij al tijden probleemloos bij het beveiligen van een kruising.
Heeft het mss toch te maken met bepaalde stroomsterktes (switching current)? Die worden nl nogal nauw omschreven in de gebruiksaanwijzingen.

grtz Gerard

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4089 Gepost op: 15 mei 2020, 22:44:49 »
Hallo Leen, ik zag op de vorige bladzij dat je een Peco wissel hebt die op half 7 staat (niet helemaal sluitende tongen). Ik heb dat ook wel eens, het is meestal te verhelpen door het veertje van het wissel te vernieuwen. Als je Peco een briefje stuurt zenden ze je een zakje met veertjes terug.

Groetjes, Jur
Groetjes, Jur

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4090 Gepost op: 15 mei 2020, 23:28:42 »
@Jur
Het kwam niet door een te slap veertje, maar de closure rail sloot gewoon niet helemaal goed aan, ook niet als ik er flink hard tegenaan duwde. Ik heb de rail met een tangetje iets verbogen, zodat hij nu wel goed aansluit en sindsdien zijn er op die plek geen ongelukken meer gebeurd.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4091 Gepost op: 15 mei 2020, 23:41:18 »
Leuk, die powerclipjes in de Hornby doos..... ;D
Jij doet natuurlijk veel ingewikkelder dingen, maar die Tams DFJ functioneert bij mij al tijden probleemloos bij het beveiligen van een kruising.
Heeft het mss toch te maken met bepaalde stroomsterktes (switching current)? Die worden nl nogal nauw omschreven in de gebruiksaanwijzingen.

grtz Gerard

Dit is de eerste keer dat ik echt problemen met keerlussen ondervind. Vanaf het begin hebben onze eerste twee keerlusmodules steeds vrijwel feilloos gewerkt. Op de blauwe keerlus zit sinds vorig jaar een nieuwe en een oude Dual Frog Juicer en ook die deden het al twee rijweekends prima. Een ervan zit nu op de rode keerlus en nu is het bijna goed, maar net niet helemaal. Daarvoor stoppen de loks net iets te vaak. De rode keerlus en de blauwe zijn qua aansluitingen vrijwel identiek. Ik moet nog wel even kijken hoe het met andere loks gaat. De BG is een horrel en moet eigenlijk van top tot teen goed nagekeken worden en van de A1 zijn de wielen misschien wel aardig smerig, waardoor detectie problematisch kan zijn. Toch zag ik op de blauwe keerlus minder problemen dan op de rode. Alleen de binnenste keerlus, die op de Hornby booster staat, doet het goed.

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4092 Gepost op: 16 mei 2020, 08:32:51 »
De BG is een horrel en moet eigenlijk van top tot teen goed nagekeken worden ......Leen.

En zo lelijk...... >:( ;D

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4093 Gepost op: 16 mei 2020, 19:27:58 »
Over smaak valt niet te twisten. Jij vindt de Brighton Belle blijkbaar mooi. Dat is natuurlijk heel wat anders.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #4094 Gepost op: 16 mei 2020, 20:15:31 »
Vandaag een serieuze testdag gehad. Ik had 7 lokomotieven tot mijn beschikking en ben begonnen om ze één voor één tien keer door de keerlus te laten rijden, vijf keer vooruit en vijf keer achteruit. Ik noteerde het aantal keren dat het goed ging en dit zijn de resultaten:
Bachmann A1          - 10x
Hornby Flying Scot   - 9x
Heljan Beyer Garratt - 9x
Bachmann LNER O4  - 10x
Hornby LNER P2       - 9x
Hornby A3               - 10x
Bachmann Deltic       - 10x

67 van de 70 keer ging het goed, dat is 95,7%. Maar daarna heb ik de P2 nog 20 keer de hele baan uit laten rijden en de Flying Scot 15 keer. Dat ging 1 keer niet goed op de keerlus. Als ik dat meetel, dan kom ik tot 96,2%. Op deze eerder deze week gemaakte villum zie je mooi wat er gebeurt:

<a href="https://www.youtube.com/v/2lxgVpMOjrI&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2lxgVpMOjrI&amp;feature=youtu.be</a>

Op een of andere manier functioneert de keerlusmodule niet correct. Ik geloof dat dit nog met de Hex Frog Juicer was, maar nadat ik de Dual FJ geïnstalleerd had, gebeurde het af en toe nog steeds en dat wil je gewoon niet. Het kan ook aan bepaalde loks liggen dat het gebeurt. Daarom heb ik er nu drie mee naar huis genomen om even schoon te maken.
Na deze test heb ik een sleep Mk1's achter de Deltic gezet en later de Deltic vervangen door de P2. Daarnaast reed een goederentrein met de O4 en later de Beyer Garratt. Ik heb twee uur aan één stuk door gereden en alleen even één klein haperingetje op de blauwe keerlus gehad. Alles liep lekker op rolletjes. Soms liet ik de goederentrein door de binnenste keerlus rijden. Ook daar waren nul haperingen. Tot slot heb ik de P2 vervangen door de Flying Scotsman en die stopte gelijk de helft van het aantal keren op de ingang van de buitenste rode keerlus. Ik merkte dat het van invloed was als ik het spoor iets verlegde en dat heb ik een paar keer gedaan. Hopelijk ligt het nu optimaal.

Hierbij nog een villum van de P2 met de Mk1 rijtuigen...:

<a href="https://www.youtube.com/v/kETelgcZgxY&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/kETelgcZgxY&amp;feature=youtu.be</a>

...en een van de Deltic met dezelfde rijtuigen:

<a href="https://www.youtube.com/v/mRS6bc4nWZg&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/mRS6bc4nWZg&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2020, 15:48:42 door St00mboy »