Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door arnaudns
Vandaag om 11:04:57
BNLS trammodule: Haagse Trams int noorden door arnaudns
Vandaag om 11:04:12
Fleischmann 1306 probeersels door NS1220
Vandaag om 11:00:56
DIGSIGHT decoder 5313 door Ben
Vandaag om 10:58:18
DDM-1 afscheid door Rick
Vandaag om 10:52:51
Frans loodsje door Zilte
Vandaag om 10:47:29
Roco v60 lichtgeleiders schilderen door Remunj
Vandaag om 10:27:43
Raadplaatje door wimk
Vandaag om 10:18:10
Piko 2019 door mardig23
Vandaag om 10:09:25
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Jamie
Vandaag om 09:37:22
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 09:11:11
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Duikeend
Vandaag om 08:55:17
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 08:51:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:22
Ermehuizen anno 1974 door mikeya
Vandaag om 08:43:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 08:11:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 07:02:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:56:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 02:44:04
Veerboten door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:20:32
Verlichting e.d. eerst handmatig, later automatisch aansturen mogelijk en hoe? door Reinout van Rees
Vandaag om 01:09:32
LS Models 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:27:44
Roco BR 80 wel of geen antislipbandjes? door Reinout van Rees
Vandaag om 00:04:42
Projekt 083-338 door Noordernet
21 november 2019, 23:49:09
Goede plantenspuit door Modellbahnwagen
21 november 2019, 23:30:50
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
21 november 2019, 23:03:39
Heen, En en Weer door DE-II
21 november 2019, 22:56:47
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door hansb58
21 november 2019, 22:46:27
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Wim Hesselink
21 november 2019, 21:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
21 november 2019, 21:44:05

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 347412 keer)

St00mboy

• Offline Offline
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3735 Gepost op: 01 september 2019, 10:42:43 »
Ja, dat klopt, Marc.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3736 Gepost op: 01 september 2019, 23:53:21 »
Een fijne rijdag geeft meestal inspiratie om een of ander project (weer) op te pakken.
Over een paar weken mag ik weer gebruik maken van de werkplaats bij René en daar gaat het werk aan BMB-projecten me doorgaans beter af dan thuis.
Ik ben van plan om eens te kijken of er nog iets aan onze keerlussen te verbeteren valt.
De huidige keerlussen heb ik in 2016 samen met Henk van afvalhout gemaakt en die voldoen dus inmiddels al drie jaar prima:

Ahhh, those were the days!  ;)

Het enige nadeel is dat onze keerlussen niet.....ehhh...erg vrouwvriendelijk op te zetten en af te breken zijn. Eens kijken of daar winst te behalen valt.
Het gaat er eigenlijk om iets te bedenken waarmee je eerst een redelijk stabiele potenconstructie opzet, waarop je vervolgens met twee i.p.v. drie of vier handen de keerlussegmenten kan monteren. Op dit moment moet je beide tegelijk opzetten en afbreken, dus zowel de segmenten als de poten, terwijl iedereen weet dat mannen maar één ding tegelijk kunnen. ;D Welbeschouwd mag het dus eigenlijk een wereldwonder heten dat wij die keerlussen elke keer weer werkend kunnen krijgen.  ;) Maar goed, echt makkelijk is het voor de meesten van ons niet.

Het tweede punt is symmetrische keerlussen. Henk heeft vorig jaar gezien dat de club in Zeewolde daarmee bezig was. Wij hebben nu een rechter en een linker keerlus, elk met een recht stuk aan één kant en een S-bocht aan de andere. Dit bijv. is onze linker keerlus:

...en dit de rechter:

Het voordeel van een symmetrische keerlus is dat de S-bogen bij een gelijkblijvende lengte soepeler kunnen verlopen. Ik verwacht ook dat een trein er in zo'n keerlus wat mooier uitziet en iets betere rijeigenschappen heeft dan in de huidige. Ik heb in juni al een keer gekeken wat er mogelijk zou kunnen zijn op basis van gebruik van de huidige kleine bogen:

...en heb toen gelijk maar alvast twee stukken hout op maat gezaagd en zelfs geverfd:

Het volgende punt is de vorig jaar reeds aangekondigde branchline (BL). :-\ Evenals met alles kan de branchline natuurlijk pas ontstaan als er deelnemers zijn die er energie in steken en er bakken voor gaan bouwen. Ondertussen zijn er al één of twee deelnemers met een BL-bak in aanbouw, dus die lijn gaat er heus wel komen, ook al zal het niet gelijk dit jaar zijn. Een niet geheel onbelangrijk aspect is hoe we de BL in de baanopstelling gaan toepassen. Henk en ik hebben een junction (splitsing)gemaakt, waarmee we vorig jaar in Vredepeel al gereden hebben.  Een junction tot de BL kan op diverse manieren gemaakt worden, zelfs op een landschapsbak. Ik wil zelf graag de mogelijkheid creëren om vanuit een keerlus de BL op te kunnen gaan.

De vingers jeuken al.....   ;D

Leen.

« Laatst bewerkt op: 02 september 2019, 11:23:41 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3737 Gepost op: 26 september 2019, 12:57:29 »
...............Daarnaast hebben we ons bij BNLS aangemeld om op de Modelspoordagen 2020 met de BMB-baan acte de présence te geven op de BNLS-stand........................

Ik heb zojuist bij BNLS bevestigd dat de BMB op Rijswijk aanwezig zal zijn met een baan van 9 bakken plus de fiddle yard. Dat is één bak meer dan waarmee we vorig jaar op Ontraxs stonden. Afhankelijk van de baanopstelling kunnen we daarmee een baanlengte van 30 à 35 meter realiseren, zo'n 65 - 70 meter aan rijlengte op het hoofdspoor.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2019, 17:10:57 door St00mboy »

nighttrain1

• Powered bij Oltronix; 2x300VA & plaatser moeilijkste raadplaat 2013
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #3738 Gepost op: 26 september 2019, 13:16:21 »
Mooie lengte Leen.

Helaas kan ik nog niet zeggen welke hal we komen te staan, zodra ik iets meer weet geef ik het door.

Wat is dit voor gaaf teken programma?? naar mijn idee 100x beter dan dat geklungel van mij zelf in excel.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3739 Gepost op: 26 september 2019, 15:16:13 »
Het is gewoon Excel hoor.
Werner heeft het wat opgeleukt met kleurtjes en zo.

Leen.

nighttrain1

• Offline Offline
« Reactie #3740 Gepost op: 27 september 2019, 13:12:50 »
GaaFF.

Dat moet ik dan ook kunnen.

2012-2019*****

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3741 Gepost op: 27 september 2019, 14:29:37 »
Ja, dat lijkt me wel.  (y)

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3742 Gepost op: 02 oktober 2019, 21:56:23 »
Vandaag weer verder met de symmetrische keerlussen. Eerst nog wat passen en meten met de derde kwartboog links en daarna rechts:

Dat is nodig om te kijken of de nieuwe stukken van de splitsing op beide configuraties passen. Nou, nee dus!  :'( Dat komt doordat er op alle kwartbogen een stukje recht zit.
Toch maar de nieuwe splitsingsegmenten zo goed mogelijk afgezaagd. Met de flexibele railuiteinden hoop ik een heel eind te kunnen komen.

Nu moet de boel op de bestaande poten gezet worden. Ik heb een opzetbakje gemaakt voor een 45 cm poot, waarop de nieuwe splitsing gemonteerd kan worden:

Voor de derde boog moet nog iets gemaakt worden. De twee andere bogen kunnen gewoon op hun gebruikelijke poot-met-opzetstuk gezet worden. Omdat ik alleen ben en eigenlijk meestal drie, vier of vijf handen nodig heb is het eigenlijk wel een beetje lastig, maar met een stel lijmklemmen hoop ik alles aan elkaar te kunnen klemmen, zodat ik daarna kan gaan boren en schroeven.

Morgen verder.....

Hopelijk kunnen we er volgend weekend in Vredepeel mee rijden. ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2019, 22:01:56 door St00mboy »

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3743 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:51:49 »
Nice! Suc6!

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

nighttrain1

• Offline Offline
« Reactie #3744 Gepost op: 03 oktober 2019, 13:15:51 »
Het is gewoon Excel hoor.
Werner heeft het wat opgeleukt met kleurtjes en zo.

Leen.

En nu zie ik het, de verschaling is anders Werner gebruikt 30x30cm voor een blokje, ik zat op 10x10cm.
En gebruikt daardoor veel minder data en iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt.

Voor de volgende beurs eens kijken of het mij ook zo lukt.
Die is al over 3 en een halve week. 

2012-2019*****

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3745 Gepost op: 03 oktober 2019, 17:28:28 »
En nu zie ik het, de verschaling is anders Werner gebruikt 30x30cm ......

Ja, een vakje is bij ons 1 ft (30,48 cm).  ;D

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3746 Gepost op: 04 oktober 2019, 10:39:32 »
Ik heb zojuist bij BNLS bevestigd dat de BMB op Rijswijk aanwezig zal zijn met een baan van 9 bakken plus de fiddle yard. Dat is één bak meer dan waarmee we vorig jaar op Ontraxs stonden. Afhankelijk van de baanopstelling kunnen we daarmee een baanlengte van 30 à 35 meter realiseren, zo'n 65 - 70 meter aan rijlengte op het hoofdspoor.  (y)

Het is niet onmogelijk, maar nog niet 100% zeker, dat we er op Rijswijk nog een bak bij krijgen. Dan zouden we er met 10 bakken staan, een mooie opstelling!

Mvg,

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3747 Gepost op: 04 oktober 2019, 20:47:22 »
Hij is er! Het eerste engineering prototype van de Accurascale Deltic.

https://youtu.be/gsLQp93Y71o

Ed

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3748 Gepost op: 04 oktober 2019, 22:22:32 »
Het maken van universele keerlussen met bestaande BMB-componenten is geen sinecure. Voor de keerlus hebben we drie bestaande kwartbogen nodig. De basis is de twee standaard kwartbogen die we altijd al voor de keerlussen gebruiken en ik wil graag zowel links als rechts daarvan een kwartboog kunnen maken, en daarmee goed uitkomen op mijn nieuwe splitsing Helaas lukt dat niet, want als ik uitga van één bepaalde configuratie, dan kan ik passen en meten wat ik wil, maar alleen die ene configuratie blijkt dan goed op de splitsing te passen. Ik kreeg zowat een punthoofd van het passen en meten!  :o

Dat het universele niet lukt komt omdat alle kwartbogen weliswaar 90 graden zijn, maar met aan één kant een stukje recht van een cm of 8. Dat hebben we met de visie van 2015 gemaakt om te helpen het spoor zonder extra BB's hart-op-hart van 50 naar 58 mm te krijgen. Als je de boog omkeert of aan de andere kant van de twee andere bogen wil gebruiken, dan krijg je gelijk een andere diameter en/of kom je anders uit op de splitsing. Uiteindelijk heb ik maar besloten om aan de natuurwetten te gehoorzamen. Dat kan op twee manieren:
1) De kwartbogen aanpassen door het rechte stuk eraf te halen.
2) Eén configuratie maken met vaste componenten, die dan goed voor dit gebruik gemerkt moeten worden.

Ik heb voor optie 2 gekozen, omdat optie 1 nu teveel werk is. Ook weet ik niet precies hoe ik met een afgekorte kwartboog uitkom als ik die als hoekbak wil gebruiken. Misschien moet ik dan nòg meer ombouwen. Bovendien kan optie 1 altijd later nog, bijv. als ik hulp heb.

Voor deze keerlus gaan we dus vaste componenten gebruiken:
1) De twee keerlusbogen met poot en opzetstuk.
2) De derde kwartboog met poot en opzetstuk.
3) De splitsing met 45cm poot, opzetstuk en het bracket, waarmee het aan de BB van de laatste bak hangt.
4) 3 planken om alles aan elkaar te zetten.
De keerlus-BB met de wissels hoeven we niet meer te gebruiken.

Hierbij de stand van zaken, er hoeft niet zoveel meer te gebeuren. Hier zie je de drie bogen:

Hier zie je hoe de trein over de keerlus gaat lopen. De BB op de voorgrond doet niet meer mee:

Een overzicht. Het is allemaal geen meubelmakerskwaliteit, maar nadat de keerlus met lijmklemmen opgezet stond, was het een meer solide geheel dan de "oude" keerlus:

Het lijkt net alsof de boog een stuk groter is dan bij de "oude keerlus" (zie foto 2) maar dat is niet zo. We gebruiken dezelfde bogen, maar ik verwacht dat met deze keerlus een trein veel mooier in de boog zal liggen.

Nu nog gaten boren en alles aan elkaar schroeven, rails op de splitsingen leggen, opstaande zijkanten erop maken, bedraden en de keerlusmodule erop schroeven. Dat laatste is lastig, want ik weet niet waar hij is.... :-\
Ik heb nog een week....;D

Leen.

« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2019, 22:26:37 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3749 Gepost op: 04 oktober 2019, 22:58:35 »
Leen, ga je er ook twee wissels op zetten zodat we meteen een inhaal/opstelspoor hebben?

Werner
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina