Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 664367 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3360 Gepost op: 06 februari 2019, 00:42:34 »

Jazeker, tussen de poten van de middelste fiddle yard bakken moet een kruis komen om ze meer stevigheid te geven. Vooral bij een opstelling met de tostibakken is het bij het opzetten echt te wankel. Dit keer hebben we het opgelost door een extra poot met lijmklemmen vast te zetten.

Er is nog wel een kruis hoor, maar zou het niet beter met een ingebouwde schoorlat kunnen? Dan kunnen we het kruis ook niet vergeten mee te nemen.


Een ander verbeterpunt is de tijd die het opzetten van de baan in beslag neemt. Dat moet echt korter kunnen, zeker op eendaagse rijdagen. Een baan als afgelopen weekend zou binnen twee uur operationeel moeten zijn. Hierbij gaat het om een afweging tussen vervoerbaarheid, gemak van opzetten en de hoeveelheid baandelen dat je mee moet nemen. Zo staat mijn eigen bak binnen 5 minuten op (door de bak vrijwel in zijn geheel te vervoeren). Dat betekent wel dat ik minder andere zaken in mijn auto kan meenemen (hoewel ik twee fy-bakken nog niet eens zo slecht vind). Bij dit soort rijdagen gaat de rijtijd voor mij boven rijlengte.

We waren er om 9h00 en om 12h30 etenstijd stond de baan, weliswaar nog met de storing van de defecte booster erin. Met het koffie drinken etc. even niet meegeteld komen we dan op een opbouwtijd van ca. drie uur voor een baan met een aantal nieuwe bakken van 36 à 37 meter lang. We hebben het volgens mij nog nooit zo snel gedaan, en als iedereen weet wat hij moet doen kan het nog een heel stuk sneller.

Maar het gaat ons vooral om het plezier en de vraag is of het opbouwen van de baan echt zo onplezierig is. Los daarvan vind ik het zelf geen weggegooide tijd als door het opbouwen, en zeker ook het afbreken, de deelnemers gaandeweg steeds beter leren hoe het werkt en we zodoende steeds meer nuttige handjes krijgen. Ik vind het geweldig, dat Rob, Paul en nu ook Bjorn de baan zo mooi neergezet krijgen de laatste paar keer. Daar is echt vooruitgang mee geboekt en niet alleen daar!  (y)
Ik zou wel graag wat meer structuur bij de opbouw van de baan zien en zeker bij die van de baandelen, maar daar komen we de volgende keer wel mee hoor. Ik zou graag zien dat we duidelijk een keerlussenteam hebben, een fiddle yard-team en een bogenteam. De opbouw daarvan ligt m.i. nu nog te sterk bij Henk, Werner en mij. Daar zijn nog niet alle deelnemers actief genoeg bij betrokken, d.w.z. dat ze niet alleen even iets vasthouden, maar ook begrijpen waarom het zo moet en het zelf zouden kunnen. Maar het gaat al wel een heel stuk beter dan bijv. een jaar geleden.
Voor mij is het voorkomen van schade bij opbouw en afbreken van ultiem belang, omdat ik nu eenmaal altijd bij terugkomst na een rijdag met de ergernis van reparaties zit.  :-\ Die en ander ongerief ontstaan bijv. vanwege het door onwetendheid (en haast) niet aanbrengen van railbeschermers, het niet vastmaken van kabels onder de bakken, het verkeerd opstapelen van bakken, het niet terugdraaien van bouten etc. Gelukkig gaat dat de laatste paar keren een heel stuk beter. Ik heb vandaag alle bakken even nagelopen en nog geen schade kunnen ontdekken.

Bij snel opbouwbare baandelen komt m.i. meer opslagruimte en de huur van bussen/aanhangers om de hoek kijken. Ik denk dan bijv. aan de grote bakken zoals BNLS die vorig jaar had. Zulke bakken zijn heel snel in elkaar te zetten. Wij hebben bij René enige opslagruimte, maar verder heeft m.u.v. Jake nog niemand ons opslagruimte aangeboden en ik voel er persoonlijk weinig voor om iedere rijdag vervoer in te huren.
Ik heb, nu ook weer met de laatste projecten, daarom juist gekozen voor nòg makkelijk vervoerbaar spul wat weinig opslagruimte inneemt. OK, dat vereist in ons geval wel meer organisatie en kennis van zaken van de deelnemers om tot een optimale inzet bij het opzetten en afbreken te komen.
Natuurlijk kunnen we ook met een klein baantje komen, ook leuk, maar hoe doe je dat met 13 deelnemers?
Met wat we nu weten, denk ik dat het alweer een heel stuk sneller zou gaan als we vandaag dezelfde baan met dezelfde ploeg weer op moesten zetten.

Ook een vaste (grotendeels aangesloten) besturingskoffer kan de snelheid met opzetten vergroten. Dan hoeven we alleen nog maar een paar kabels aan te sluiten.

Prima idee!  (y) Van mij mag het. Wie heeft hem en wie maakt hem?  ???
Dat is trouwens mooi iets waarvoor we de BMB-pot zouden kunnen aanspreken.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 09:49:57 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3361 Gepost op: 06 februari 2019, 14:30:24 »
Na een wijziging hebben we de baanopstelling voor Schoonhoven geactualiseerd.
Henk wil zijn VA-bak meenemen en ik wil daarom mijn bak als AA-bak (= met hoofdspoor achterin de bak) presenteren. We hebben dus twee primeurs!  (y) :o
De laatste versie van onze baanopstelling is daarmee deze geworden:



Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 23:22:21 door St00mboy »

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3362 Gepost op: 06 februari 2019, 20:29:14 »
Afgelopen weekend ben ik na - voor mijn gevoel - te lange afwezigheid weer bij de rijdag geweest. Zonder vervoer want de auto moet naar de APK. Daarom ook zonder bak maar mét sleutel 13 om te helpen waar ik kon.

De baan opzetten duurde even, maar dathoort er ook bij op een rijdag. Vooral als er nieuwe onderdelen aan de baan zijn waarmee we allemaal mee moeten leren werken. Het opzetten vind ik ook leuk, geen probleem dus wat mij betreft.

Het werken met de multimuizen ging heel prima. Veel minder verbindingsproblemen en we kunnen zo'n muis straks ook als token gebruiken op de branch line? Ik ga zelf ook voor een muis zorgen.

Volgende keer wil ik wel graag mijn plaatjesschieter mét statief meenemen km ook te kunnen bijdragen aan het verslag. Natuurlijk wil ik dan graag ook mijn bak meenemen. In de tussentijd ga ik de inspiratie van zaterdag in mijn bak verwerken  ;D
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3363 Gepost op: 06 februari 2019, 20:38:39 »
Bedankt voor je bijdrage en we hopen zeker dat je er de komende tijd weer met je bak bij kan zijn.

In feite willen we het liefst met de WLAN-multimuizen werken. Ook op de mainline is het a.h.w. een token, niet zozeer voor het spoor maar meer voor de wifi-verbinding.
Voor de branchline zullen we een aantal afspraken moeten maken o.a. om te voorkomen dat er lange expresstreinen op terecht zullen komen of andere domme dingen uitgehaald worden.  ;D
Het is de bedoeling dat we op de branchline meer prototypisch zullen rijden en er zal dus ook iets van een token voor nodig zijn. Dat zou best wel eens een bepaalde multimuis kunnen zijn, maar ook iets anders. Daar zijn we nog niet helemaal uit, ook omdat er op dit moment alleen nog maar een conceptbaantje is zonder deelnemersbakken, waarmee we pas één dag gereden hebben. Als we weer een rijweekend hebben dan kan de branchline weer mee.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 20:57:06 door St00mboy »

cees molenaar

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3364 Gepost op: 07 februari 2019, 12:52:46 »
Bij mijn andere clubs doen we ook 4 uur over het opzetten van de baan.
Zelfde als bij de BMB, veel mensen die niet weten hoe verder.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3365 Gepost op: 07 februari 2019, 13:00:59 »
Voor mij is dat wel enigszins geruststellend en het geeft ook aan dat we het zo slecht nog niet doen.
Ik zie wel kansen om met een bepaalde aanpak de opzettijd aanzienlijk te verkorten.

Leen.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3366 Gepost op: 07 februari 2019, 15:36:52 »
13 mag dan wel een ongeluksgetal zijn, Maar, zoals eerder reeds aangegeven: doordat zowat iedereen z'n eigen sleutel bij had, was dit een niet onbelangrijke factor voor het aaneen sleutelen.

Hoewel ik niet met de Roco centrale werk, denk ik er toch aan om een WLan Maus te gaan scoren...


Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3367 Gepost op: 07 februari 2019, 18:04:00 »
Het was toevallig ook sleutel 13.

Leen

MiHe

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
  • Enjoy !
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3368 Gepost op: 07 februari 2019, 21:44:05 »
Als newbie bij de BMB was afgelopen zaterdag mijn eerste rijdag met de daarbij behorende opbouw en afbraak. Ik heb geen vergelijk met andere keren. Maar ik vond het opbouwen soepel gaan en de storing was ook snel opgelost. Het rijden ging zowel spoor- als besturingstechnisch probleemloos.


Een paar zaken waar volgens mij nog wel tijdwinst mee te behalen is met het opbouwen:
-          Markeren van de utilitaire bakken en poten met kleuren en/of nummers zodat je zonder veel ervaring met een soort instructie werkkaart een heel eind komt.
 
-          De bovenstaande nummers en/of kleuren op het baanplan zetten zodat de transportploeg alles al op de juiste plaats kan leggen.
 
-          Zelf staande keerlussen zodat ze elk moment opgebouwd kunnen worden en wanneer de baan gekoppeld is gelijk aangesloten kunnen worden. Nu stonden mensen te wachten tot de baan gekoppeld was voordat ze konden gaan bouwen.
 
De bovenstaande punten zijn meer om het opbouwen te stroomlijnen want de basis is gewoon goed, ze zijn ook al door ander mensen aangehaald.


Alles bij elkaar was het een zeer aangename dag.


Groet, Michel
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2019, 21:45:58 door MiHe »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3369 Gepost op: 08 februari 2019, 14:47:04 »
Het ophangen van de mediumbogen aan de BB's met ophangplanken en klemmen werkte afgelopen zaterdag op de rijdag wel, maar we willen graag iets beters.
Goed, maar dan moet je wel in elke BB gaten gaan boren. Als je de boog beide kanten op wil kunnen gebruiken, dan  moet je per BB zelfs drie extra gaten boren.
Daar staat dan tegenover dat de "nieuwe" gaten die ik twee jaar geleden nog van harte aan iedereen aanbeval (en die bijna niemand nog heeft), kunnen komen te vervallen.  :-[

Ik heb zojuist het voortouw maar genomen, een boormal gemaakt en de drie gaten in mijn zojuist verkorte BB's geboord:

In de boogbak zitten aan elke kant drie gaten:


De boog staat hier de kant op die we in een U-opstelling gebruiken:


En hier staat hij ca. 3 cm verschoven op de BB om de kant op te kunnen die we bij een ovaal gebruiken:


Met drie gaten in je BB ben je spekkoper!  (y)

Wordt vervolgd......, maar het weekend neem ik vrij.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 21:12:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3370 Gepost op: 08 februari 2019, 19:53:33 »
Een ander verbeterpunt is de tijd die het opzetten van de baan in beslag neemt. Dat moet echt korter kunnen, zeker op eendaagse rijdagen.

..........Ik zou wel graag wat meer structuur bij de opbouw van de baan zien..................Ik zou graag zien dat we duidelijk een keerlussenteam hebben, een fiddle yard-team en een bogenteam.............

We zitten niet stil en gaan gewoon door. Willen we de baan sneller op kunnen zetten? Dan gaan we kijken hoe we de baan sneller op kunnen zetten.
Eerder deze week hebben we het gehad over het maken van een soort handleiding t.b.v. het opbouwen en afbreken van keerlussen, bogen en evt. de fiddle yard om daarmee het opzetten en afbreken "vrouwvriendelijk" te maken. Op deze manier hopen we er meer deelnemers actief bij kunnen betrekken, zodat het sneller verloopt. Omdat ik toch nooit wat te doen heb ben ik alvast maar begonnen met een handleiding "keerlussen opzetten en afbreken".

Ondertussen heb ik drie deelnemers, waarvan ik denk dat zij interesse hebben, gevraagd of zij "chef" bogen, keerlussen of fiddle yard willen zijn. Zij hebben alle drie hun medewerking toegezegd en we hebben vanaf nu een "chef" bogen en een chef keerlussen en actieve ondersteuning bij het inrichten van deze werkwijze. Ik zeg nog even niet wie het zijn, gewoon omdat geheimpjes af en toe wel leuk zijn.  ;D De Chef Bogen en ik hebben al een cursusdatum gepland voor Les 1.  (y)

Nu even het grote plaatje. Als we de volgende keer een baan opzetten, dan plannen we het opzetten van tevoren.  Bijv. (1) iedereen zet eerst  zijn bak op, ongeveer op de plaats die de tekening van het baanplan aangeeft. Het punt waar we moeten beginnen (zaterdag was dat Cysgod van Paul en Jelle) wordt bepaald en daarom moesten(2) bij deze opstelling de bogen snel opgezet worden. Dan (3) wordt de baan op hoogte gezet door het Baanhoogte-afstelteam. Het is mooi als dit team in één keer door kan werken. Daarom kunnen ondertussen de keerlussen al opgezet worden. Daarvoor hebben we nu naast Henk en mij de Chef Keerlussen. Voor het opzetten van de keerlussen is doorgaans iets meer tijd beschikbaar, omdat ze aan het einde van de baan gesitueerd zijn.
Ik verwacht dat het vanaf nu op deze manier wel een heel stuk sneller zal gaan.

Leen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3371 Gepost op: 08 februari 2019, 20:09:40 »
Hoi Leen. Hoe denk jij over het mogelijk maken dat de keerlussen op zichzelf kunnen staan? Dan hoeven we niet tot het allerlaatste te wachten om deze op te zetten.
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3372 Gepost op: 08 februari 2019, 20:39:39 »
Daar is al voor gezorgd, Bjorn:


In de BB's heb ik een paar blokjes gemaakt, zodat er nu een standaardpoot onder past. De BB kan nu op 3 poten staan, OK, niet super stabiel, want als je hem een oplawaai verkoopt dan flikkert hij natuurlijk om.  :-\ Maar hij blijft wel staan en is stabiel genoeg om er samen met iemand anders een keerlus tegenaan te zetten. Als jijzelf interesse hebt om dat op rijdagen te doen, laat het dan s.v.p. weten, want er zijn op dit moment echt te weinig (2) mensen die dit probleemloos en redelijk snel kunnen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2019, 20:52:09 door St00mboy »

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3373 Gepost op: 08 februari 2019, 20:43:41 »
Is goed hoor  (y)
Mvg, Bjorn.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3374 Gepost op: 08 februari 2019, 22:13:04 »
En anders komt Thijs Lijmklem even helpen met een schor en een lijmklem  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders