Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 08:47:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:25:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Martijn193
Vandaag om 07:39:59
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:21:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: BMB 00-modulebaan, Algemeen.  (gelezen 669139 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3345 Gepost op: 03 februari 2019, 19:12:45 »
Na een fijne rijdag gaan we weer op naar het volgende evenement: Carmeliet op Stoom op 23 maart in het Bastion te Schoonhoven, onze Eenentwintigste Rijdag.
Wij hebben daar in overleg met de organisatie een mooie plek op het podium van 12m80 x 6 meter toegewezen gekregen.
Met 7 bakken en een fiddle yard van 4 of 5 bakken denken we daar zo'n beetje de volgende baanopstelling te kunnen neerzetten:



We willen graag op ca. een halve meter van de podiumrand afblijven, om de zwaartekracht niet op de proef te hoeven te stellen.
Ik denk dat het een mooie en gezellige opstelling kan worden. Als je de trap oploopt en op het podium aankomt, dan sta je gelijk middenin de rondrijdende treinen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2019, 20:32:10 door St00mboy »

cees molenaar

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: BMB 00-modulebaan, Rijen.
« Reactie #3346 Gepost op: 04 februari 2019, 13:02:05 »
Het was een geslaagde dag.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3347 Gepost op: 04 februari 2019, 13:35:09 »
Welkom op het Forum, Cees!  (y)
Fijn dat je hier nu ook om de hoek komt kijken.


Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3348 Gepost op: 04 februari 2019, 17:05:27 »
Ik heb sinds bijna een jaar een probleem bij de opmaak van mijn posts.

Ik heb daarover al een klacht gepost.............................

Deze klacht lijkt nu met dank aan moderator Reinout van Rees opgelost.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3349 Gepost op: 04 februari 2019, 22:47:10 »
Cees! Welkom in onze onvolprezen Litter Bin!  ;D

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3350 Gepost op: 05 februari 2019, 13:23:15 »
Na iedere rijdag hebben we wel weer een paar verbeterpunten, maar afgelopen zaterdag was zo'n dag dat het eigenlijk heel goed ging, ondanks het inbrengen van nieuwe bakken en bogen. Toch heb ik  nagedacht of er nog dingen waren die beter zouden kunnen. We boeken de laatste tijd aardig voortgang bij het gezamenlijk opzetten en afbreken van de meer "complexe" baandelen als keerlussen, fiddle yard en bogen, maar het lijkt me een goed idee om de regie daarvan vast bij een paar nieuwe deelnemers neer te leggen. Die hebben dan altijd backup van degenen die het tot nu toe deden. Het opbouwen/afbreken is duidelijk niet iedereen zijn ding, maar het scheelt een hoop tijd als de meeste deelnemers het steeds beter leren.

De regie van het opzetten en afbreken van de keerlussen was altijd in handen van de bouwers ervan t.w. Henk en/of ik. De laatste paar keren waren er al meer mensen bij betrokken dan voorheen, dat is heel mooi, en de bakken kwamen zowaar ook schadevrij weer terug, m.u.v. een door mijzelf losgetrokken waaibomenhouten zijkant in Rijswijk, die inmiddels vervangen is. Deze keer ging het, zelfs zonder Henk, allemaal heel vlot en bij het afbreken van de tweede keerlus was ik ook niet eens betrokken. Voor zover ik het nu even snel bekeken heb is alles schadevrij overgekomen. Laten we doorgaan op het pad dat iemand, bijv. Gerard (die er al enige ervaring mee heeft en ze ook voor BNLS nodig heeft) met nog iemand (wie?), het voortouw neemt bij de opbouw/afbraak van de keerlussen.

De opbouw van de nieuwe bogen was tot nu toe alleen nog aan uw onderdanige bouwer bekend en de werking moest nog beproefd worden. Het aan de BB vastmaken met de klemplank werkte weliswaar, maar we gaan op zoek naar een eenvoudiger bevestiging met nog in de BB's te boren gaten. Het na afloop weer in elkaar schuiven van de 6 bakken en het opmaken van het pakket bleek goed te werken. Ik zou graag willen dat in het vervolg een van de andere deelnemers, bijv. Michel samen met iemand anders (wie?), na instructie het voortouw neemt bij de opbouw/afbraak van de medium boogbakken. Het is geen rocket science, maar je moet het allemaal wel even weten.

De regie van de opbouw van de fiddle yard was weer in handen van Werner. Ik zag dat hij daarbij voldoende door anderen ondersteund werd en heb hiervoor nog geen verbeterpunt kunnen ontdekken. Misschien dat Werner er zelf een heeft.

Bij het op hoogte zetten van de baan zijn sinds Ontraxs Rob en Paul betrokken. Ik heb het niet allemaal vanaf het begin gevolgd, maar we hadden ook deze keer weer een in één keer perfect opgezette baan, dus een complimentje is wel op zijn plaats.  (y)  Rob benadrukte dat het belangrijk is om een eenmaal opgezette bak eerst op hoogte te stellen, voordat hij aan de reeds afgestelde baan bevestigd mag worden. In een paar gevallen ging dat nog niet helemaal goed, maar het was deze keer snel te herstellen. Dus de volgorde bij het opzetten van je bak moet zijn: 1) bak opzetten, 2) wachten tot hij op hoogte gesteld en aan de baan vastgemaakt kan worden.

Om problemen bij het wifi-rijden te vermijden heb ik op voorhand aan alle 13 deelnemers gevraagd om de foons in eerste instantie niet te gebruiken. Ik had gehoopt dat er 6 WLAN-muizen aanwezig zouden zijn, maar we konden er slechts met 4 rijden. Aangevuld met één of twee foons hebben we er 0 problemen mee gehad (y) en dat is wel eens anders geweest!  :-\ Complimenten aan de deelnemers die de wifi-discipline netjes in acht genomen hebben.  (y)

Eigenlijk off-topic, maar ik heb voor mezelf een paar verbeterpunten voor het afbreken van mijn bak. Omdat ik na afloop eerst bij het slopen van de keerlussen, bogen etc, betrokken was, stond mijn bak er nog als enige toen iedereen allang klaar was. Bij het afbreken ervan ben ik in de haast weer (het is niet voor het eerst) met een paar dingen in de vaudt gegaan. Dat geeft de nodige ergernis, maar hopelijk is er daarbij geen schade aan het spoor ontstaan.  :-\  De verbeterpunten hiervan horen niet in dit topic thuis en komen in het topic van mijn bak.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 14:58:53 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3351 Gepost op: 05 februari 2019, 14:36:18 »
Goed verhaal Leen  (y). Het viel mij ook op dat er door nagenoeg iedereen naar kennis en vermogen in goede harmonie werd meegewerkt aan het opzetten en afbreken van de baan waarbij de werkzaamheden zonder al te veel aansturing werden opgepakt en uitgevoerd. Hulde  (y). De eerdere inspanningen om iedereen bij het opzetten van de baan te betrekken en het niet bij een paar mensen te laten hebben dus duidelijk resultaat opgeleverd. Opzetten en afbreken en opbergen van de nieuwe medium bogen was nog even wennen, maar dat deden we dan ook voor de eerste keer.
Zonder alle andere zwoegers tekort te willen doen nog een korte aanvulling van Leen's verhaal: Ook Bjorn heeft het nodige werk verricht bij het op hoogte stellen van de baan, waardoor ook hij nu weer is ingewijd in één van de essentiële elementen van een geslaagde rijdag.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3352 Gepost op: 05 februari 2019, 16:15:19 »
Goh. Geef toch toe: Voor allemaal een dikke pluim voor onszelf mag ook wel eens: toplocatie met een lekker zootje geregeld in een goede sfeer.

Gezien mijn opeenvolging van diensten en verre rijafstand, zal mijn bak er de volgende keer niet bij zijn.
Maar dan haal ik dan maar terug weer m'n plaatjesschieter mee. Kan ik meer plaatjes schieten.

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3353 Gepost op: 05 februari 2019, 19:08:21 »
.....Gezien mijn opeenvolging van diensten en verre rijafstand, zal mijn bak er de volgende keer niet bij zijn.......

Volgende keer is op 23 maart in Schoonhoven. De rijdagen daarna krijg je nog bevestigd, maar we hopen wel dat je dan weer met je bak kan komen natuurlijk.  (y)
Dit smaakt toch zeker naar meer?  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 19:30:47 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3354 Gepost op: 05 februari 2019, 20:38:43 »
ABSOLUUT!
Zolang m'n rechtervoet maar mee wilt op de 'lange afstand'....
De meeste bestemmingen beneden de Moerdijk kan ik wel aan met maar 1 pitstop.
Utrecht en dergelijke vragen 2 stops.
Komt erbij dat ik op vrijdag het moeilijkst vrij krijg en de meeste late diensten voorgeschoteld krijg.
(Niet ideaal wanneer je op zaterdag omstreeks 5u. geterroriseerd word door jouw wekker)

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3355 Gepost op: 05 februari 2019, 20:41:22 »
5u?

Bestaat dat dan nog steeds?

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1513
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3356 Gepost op: 05 februari 2019, 20:55:16 »
De regie van de opbouw van de fiddle yard was weer in handen van Werner. Ik zag dat hij daarbij voldoende door anderen ondersteund werd en heb hiervoor nog geen verbeterpunt kunnen ontdekken. Misschien dat Werner er zelf een heeft.

Jazeker, tussen de poten van de middelste fiddle yard bakken moet een kruis komen om ze meer stevigheid te geven. Vooral bij een opstelling met de tostibakken is het bij het opzetten echt te wankel. Dit keer hebben we het opgelost door een extra poot met lijmklemmen vast te zetten.

Een ander verbeterpunt is de tijd die het opzetten van de baan in beslag neemt. Dat moet echt korter kunnen, zeker op eendaagse rijdagen. Een baan als afgelopen weekend zou binnen twee uur operationeel moeten zijn. Hierbij gaat het om een afweging tussen vervoerbaarheid, gemak van opzetten en de hoeveelheid baandelen dat je mee moet nemen. Zo staat mijn eigen bak binnen 5 minuten op (door de bak vrijwel in zijn geheel te vervoeren). Dat betekent wel dat ik minder andere zaken in mijn auto kan meenemen (hoewel ik twee fy-bakken nog niet eens zo slecht vind). Bij dit soort rijdagen gaat de rijtijd voor mij boven rijlengte.

Ook een vaste (grotendeels aangesloten) besturingskoffer kan de snelheid met opzetten vergroten. Dan hoeven we alleen nog maar een paar kabels aan te sluiten.

Zonder alle andere zwoegers tekort te willen doen nog een korte aanvulling van Leen's verhaal: Ook Bjorn heeft het nodige werk verricht bij het op hoogte stellen van de baan, waardoor ook hij nu weer is ingewijd in één van de essentiële elementen van een geslaagde rijdag.

En vergeet vader Kees niet die ik ook een aantal keer liggend op zijn rug aan de stelpoten heb zien draaien.  (y)

Werner

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3357 Gepost op: 05 februari 2019, 21:32:32 »
Citaat
En vergeet vader Kees niet die ik ook een aantal keer liggend op zijn rug aan de stelpoten heb zien draaien.  (y)

Zeker! Hij zag het werk en heeft 2 rechterhanden. Ik was heel blij met hem!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3358 Gepost op: 05 februari 2019, 21:58:39 »
De fotos van de rijdag in Gilze zijn ook hier te zien:

https://www.flickr.com/photos/140115989@N03/albums

gr, Jelle

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: BMB 00-modulebaan, Algemeen.
« Reactie #3359 Gepost op: 05 februari 2019, 22:45:25 »
Leuk! Check de progressie door de jaren heen... zichtbaar en onzichtbaar (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)