Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door janw
Vandaag om 01:07:52
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:06:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door dretsome
30 November 2025, 23:59:43
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
30 November 2025, 23:30:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
30 November 2025, 23:28:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 November 2025, 23:23:33
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door ronald1956
30 November 2025, 23:16:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 November 2025, 22:35:19
Zwederbaan door nighttrain1
30 November 2025, 22:30:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
30 November 2025, 22:06:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
30 November 2025, 22:01:13
losse onderdelen door Ferdinand Bogman
30 November 2025, 21:58:05
Eindstation Daarhuizen door DJV
30 November 2025, 21:55:48
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
30 November 2025, 21:18:14
US diorama in H0 door Ronald Halma
30 November 2025, 21:08:18
Beierse Länderbahn locomotieven door sncf231e
30 November 2025, 20:53:22
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Ronald Halma
30 November 2025, 20:49:25
Station Roodeschool door Jeroen95
30 November 2025, 20:44:47
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
30 November 2025, 20:38:36
Bf Kibronn door Benelux795
30 November 2025, 20:00:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door timtrein
30 November 2025, 19:58:33
Bahnstrecke 5867 door gdh
30 November 2025, 19:55:26
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
30 November 2025, 19:38:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 November 2025, 19:36:12
Smeren, vet, olie, enz door Bahn-AG
30 November 2025, 19:14:02
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door Peter J K
30 November 2025, 19:08:23
Speno ongeluk Stavoren 2010 door dh3201
30 November 2025, 18:37:54
strooisel C-rails door hervé
30 November 2025, 17:34:04
Altburg. een analoge, opklapbare Mäklinbaan door 1200blauw
30 November 2025, 17:30:50
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
30 November 2025, 16:49:22
  

Auteur Topic: Digitaal beginnen in spoor N  (gelezen 7960 keer)

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 13 October 2007, 22:33:29 »
Ik rijd tot volle tevredenheid met MRdirect, een oude PC met DOS is voldoende. De booster heb ik zelf gebouwd, schema staat in de MRdirect handleiding. Koop voor de voeding een daarvoor geschikte trafo met aangevulkaniseerde kabel, blijf af van de 220 V! Inclusief een (Tran) decoder bouw je je analoog setje voor ca. 100 Euro om naar digitaal!
Voor Koploper gebruik ik een tweede oude PC met Windows. Het programma kun je gratis downloaden maar om automatisch te kunnen rijden zijn bezetmelders en S88-terugmelders nodig.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27006
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 13 October 2007, 23:39:18 »
Hans, vroeger zat er in zo'n startset een regeltrafo met een gewone stekker. Uit de zwarte en witte aansluiting kwam wisstelstroom. Die dingen waren zo standaard dat Fleischmann, Trix, Roco, enz.  allemaal zowat hetzelfde type gebruikten.

Sterker nog, afgezien van de kleur waren ze helemaal hetzelfde. Gemaakt door Bühler.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansS

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2007, 22:00:15 »
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben al weer heel stuk wijzer geworden. Ik heb dit weekend nog wat leuke aanbiedingen gezien voor de Roco Multimaus en hier zit al een 50VA trafo bij. Dus dan wordt dat toch wel interessant, hoewel ik dan wel aan Roco spullen vastzit (interface naar computer en interface naar terugmelddecoders).
Ik twijfel nog maar ik weet al weer veel beter waar ik op moet letten.
schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

HansS

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2007, 21:23:19 »
Henk,
De rails koppelen is misschien toch niet zo makkelijk als je aangeeft.
b.v. Fl* piccolo en Peco gaan echt niet samen.
Vanwege de prijs, kwaliteit en het realisme van de rails ben ik van piccolo naar Peco 55 overgestapt. Dus ik heb het bijde thuis maar behalve de spoorbreedte is er niets gelijk aan die 2 :-[ wat het koppelen dus niet eenvoudig maakt.


Hoi Mark,

Er zijn veel mensen die mij wijzen op Peco Code 55. Ik zit nu ook te overwegen om hier naar over te stappen. Ik heb begrepen dat Peco Code 55 alleen met wissels en flexrail werkt. Ik vraag me wel af hoe dat werkt met het op maat brengen van de flexrail. Wat zijn jouw ervaringen?

schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 16 October 2007, 21:58:49 »
Hans,

Ik heb vorig jaar voor het zelfde dilemma gestaan. Als beginner boezemde mij de flex rail van Peco enige angst in. Mijn baan is klein 230x 100 dus dacht ik dat het leggen wel lastig zou zijn. Niets is minder waar. De flexibele rails laat zich prima
buigen ( evt mal gebruiken) en blijft dan keurig in die vorm staan. Even op maat zagen ( met dremel en diamandschijfje) en koppelen maar. In bochten die uit twee delen flex bestaan is werken met koppelstukjes/lasjes lastig  dan komt er toch een knikje in. Dat heb ik opgelost door de rails rond de las goed vast te zetten met schroefjes en dan de lasjes aan de buitenkant te solderen. Er loopt dan soldeer tussen de lasjes en de rails....muurvast geen geknik meer.

gr. Edwin
« Laatst bewerkt op: 16 October 2007, 22:01:35 door EdwinB »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

HansS

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #20 Gepost op: 16 October 2007, 22:08:30 »
Hoi Edwin,

Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik de 'gok' toch maar nemen dan. De Peco rails ziet er inderdaad erg mooi uit, heeft slankere wissels en Fl* is duur.
schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #21 Gepost op: 16 October 2007, 22:15:21 »
Hallo Hans,

Wat betreft Peco ben ik er ook een beginner mee , heb ervoor de mallen gekocht van Peco, dat legt de bochten we zeer strak en inderdaad wat Edwin al zegt  blijven mooi  liggen, heb een boog gemaakt en ligt al een paar weken los en blijft in de vorm.

Gr Alexander

HansS

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2007, 22:22:54 »
Wat zijn jullie ervaringen met de wissels? Ik heb gelezen dat deze vrij zwaar gaan en dat de elektrische aansturing veel herrie maakt.
schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 16 October 2007, 22:32:21 »
Hoi Hans,

Klopt, er zit een veertje in de wissel die er voor zorgt dat de wisseltong en de rail altijd contact blijft maken (ook na het omschakelen). Daarom moet er een vrij sterke spoel onder zitten om de wissels om te zetten, de kracht die het veertje uitoefend moet overwonnen worden. Bij het omzetten hoor je dan een duidelijke tik.

Volgens mij kan je dat veertje er wel vrij gemakkelijk uit halen, vraag me dan wel af of dat de betrouwbaarheid van de wissels ten goede komt bij het omzetten.


de lasjes aan de buitenkant te solderen. Er loopt dan soldeer tussen de lasjes en de rails....muurvast geen geknik meer.


Volgens mij kan je hetzelfde trucje uithalen met een druppeltje secondelijm tussen de biels en de buitenzijde van de spoorstaaf.

Groet
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2007, 22:53:39 »

Koos Kranenburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #25 Gepost op: 16 October 2007, 23:33:06 »
Als je het veertje uit het wissel haalt moet je op een andere manier zorgen dat de tongen goed aanliggen. Ik gebruik wisselmotoren van Conrad, de goedkope uitvoering. Die geeft bij het omgaan een nogal harde tik, daar is/was al een draadje over. Je kunt ook de "dure" uitvoering (Fulgurex) nemen, die gaat mooi langzaam om(maar is ook goed hoorbaar en is nogal groot (vind ik).
Peco levert 2 typen wissels, geïsoleerd puntstuk (insulfrog) en geleidend puntstuk (electrofrog), de laatste verdient de voorkeur. De wisselaandrijving moet daarvoor voorzien zijn van een omschakelcontact.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #26 Gepost op: 17 October 2007, 07:59:55 »
Ik gebruik Peco wissels zonder veertje met conrad wisselmotoren. Ik heb deze wisselmotoren flink stiller kunnen maken door een regelbare trafo. Net zo veel de spanning verlaagd dat ze zonder morren omgaan. De tik is dan vele malen minder.


gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

MRP_Peter

  • Gast
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2007, 09:59:00 »
@hans:

Het inkorten van de peco code 55 flexrail stukken gaat het makkelijkst met een slijpschijfje, de rails wordt hierbij wel heet dus brandt je vingers niet  ;)

@koos:

Gewone wissels links en rechts, meegebogen wissels links en rechts en het kruiswissel (geen engels wissel dus) zijn er alleen maar in electrofrog, alle overige materiaal is in zowel electro- als insulfrog verkrijgbaar.


Met vriendelijke groet,

Peter.