Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:33:03
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43

Auteur Topic: Digitaal beginnen in spoor N  (gelezen 7593 keer)

HansS

• Offline Offline
Digitaal beginnen in spoor N
« Gepost op: 12 October 2007, 10:18:04 »
Hallo,

Al een tijdje loop ik met het idee om de modelspoor hobby weer op te pakken. Heel vroeger heb ik een H0 Marklin baan gehad. Mijn broer heeft deze spullen weer eens afgestoft en ik daar ben ik weer enthousiast door geraakt.
Na enkele weken rondstruinen op Internet (onder andere dit fantastische forum, geweldig wat een info je hier uit kunt halen) en wikken en wegen heb ik nu in ieder geval besloten om te gaan voor een digitaal systeem in spoor N. In H0 kan ik te weinig in de beschikbare ruimte. Inmiddels heb ik een Fleischmann Piccolo startsetje (analoog) gekocht.
Voor digitaliseren wil ik op langere termijn ook besturing via computer gaan doen (liefst via koploper).
Voor digitaliseren zit ik te twijfelen tussen de volgende opties:
- Uhlenbrock Intellibox (ca 350 euro)
- MrDirect  (booster aanschaffen ca 20 euro)
- Roco MultiMaus (ca 100 euro)

(Alternativen van Lenz, Tams, ... heb ik min of meer al laten afvallen).

Ik heb begrepen dat Roco MultiMaus wel via computer bestuurd kan worden, maar dan alleen via het (niet gratis) rocomotion. De totaal prijs komt dan aardig in de richting van een Intellibox.

MrDirect vind ik een interessante optie. Een oude PC heb ik al. Ik moet alleen nog een booster aanschaffen in dat geval. Ide handleiding staat dat het makkelijkste is om een oude Marklin Delta Control hier voor te nemen. Mijn vraag hierover: is dat alleen geschikt voor wisselstroombanen, of ook voor gelijkstroom in N? Moet ik in mijn geval de Delta Control voeden met 14 V  gelijkstroom? Of toch gewoon met 16 V wisselstroom zoals aangeven in de handleiding?

Verder nog een vraag over N rails. Zijn verschillende typen rails (Fleischmann, Minitrix, Peco) gemakkelijk door elkaar heen te gebruiken? Heb ik daarvoor overgangsrails nodig?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hans
schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

henk

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2007, 10:28:35 »
Nou, je hebt al aardig gezocht en de meeste antwoorden kennelijk al gevonden.  :)

Dus maar wat puntjes.

Bij die IB moet je nog een trafo aanschaffen.
Is er geen Fleischmann startset met het Twin Center? Dat Twin Center is een variant op de IB, maar in beginsets is het geheel relatief goedkoop.

De Delta Control maakt het niet uit waarop hij wordt aangesloten en doet het bij mij prima op een trafootje van uitgerekend Minitrix. Zelf alleen mee geëxperimenteerd overigens.

De rails is vrij gemakkelijk te koppelen, maar als je toch met niks begint zou ik gewoon één merk rails aanschaffen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2007, 10:42:29 »
Henk,
De rails koppelen is misschien toch niet zo makkelijk als je aangeeft.
b.v. Fl* piccolo en Peco gaan echt niet samen.
Vanwege de prijs, kwaliteit en het realisme van de rails ben ik van piccolo naar Peco 55 overgestapt. Dus ik heb het bijde thuis maar behalve de spoorbreedte is er niets gelijk aan die 2 :-[ wat het koppelen dus niet eenvoudig maakt.

Is niet vervelend bedoeld Henk dat ik nu je advies ontkracht.  :-[

Overigens bij 1 merk blijven ben ik wel geheel met je eens!
Dus kijk eens goed wat er is Hans, beetje vergelijken en dan kiezen voor wat jou het beste lijkt. (Peco is niet overal te koop maar neem het zeker mee in je onderzoekje!)

Hoewel ik niet veel ervaring heb met een delta control zou ik 'm gewoon voeden met wat in de handleiding staat maar de vraag is meer wat komt er dan uit voor de treinen? Dat moet namelijk 16 tot 18 V digitale wisselspanning zijn.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

HansS

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2007, 10:57:16 »
Dank voor jullie reacties.

Fleischmann levert inderdaad startsets in N met Twin Center voor ca 600 euro (tenminste voor minder heb ik het niet gevonden). Dat vond ik wel erg veel geld in 1x. Vandaar dat ik begonnen met een analoog setje (150 euro) en heb ik vrijheid in de keuze van digitaal systeem.

Levert dat trafootje van Minitrix ook 14V gelijkstroom, net als mijn trafootje van Fleischmann? In dat geval werkt mijn Fleischmann trafootje waarschijnlijk ook, lijkt me.
Of niet?

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2007, 11:30:18 »
Dat trafootje levert niet alleen gelijkstroom, maar heeft ook een 14 volt wisselstroomaansluiting. Die heb ik gebruikt. Het vermogen is natuurlijk klein, maar om te experimenteren heel bruikbaar.

Vroeger had ik een n-baantje met Peco 55 op het zichtbare gedeelte en Minitirx rails in het schaduwstation. Tot mijn verbazing bleek dat heel gemakkelijk te koppelen. Heeft Fleischmann Picolo niet hetzelfde railprofiel als Minitrix? Je krijgt wel een rare bedding overgang.

HansS

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2007, 14:03:19 »
Ok, dus blijkbaar moet ik toch een wisselstroom aansluiting hebben. Kan iemand dat bevestigen? Voordat ik op de harde manier erachter kom dat het zo dus niet moest  :-[

Fleischman Piccolo rails is met ballast, Peco en Minitrix zonder. Dus ik kan me voorstellen dat Minitrix and Peco beter op elkaar passen.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2007, 14:04:34 »
De raillasjes van Minitrix passen niet op de Fleischmann rails, omgekeerd gaat het wel is mijn ervaring.
Op de Minitrix kan je nog zonder problemen Roco en Ibertren rails aansluiten, deze zijn vrijwel hetzelfde.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2007, 14:18:09 »
Ok, dus blijkbaar moet ik toch een wisselstroom aansluiting hebben. Kan iemand dat bevestigen? Voordat ik op de harde manier erachter kom dat het zo dus niet moest  :-[

Fleischman Piccolo rails is met ballast, Peco en Minitrix zonder. Dus ik kan me voorstellen dat Minitrix and Peco beter op elkaar passen.

Voor de voedingsspanning van een booster om het even welk type heb je een WISSELspanning nodig.

De wisselspanning uit de Fleischmann trafo is voldoende. Let alleen even op dat het vermogen voldoende is minimaal 32VA.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #8 Gepost op: 12 October 2007, 14:44:36 »
Hallo Hans;

Citaat van Hans,

Citaat
Ik heb begrepen dat Roco MultiMaus wel via computer bestuurd kan worden, maar dan alleen via het (niet gratis) rocomotion. De totaal prijs komt dan aardig in de richting van een Intellibox.

De Roco Multimaus is een geheel zelfstandige muis om de digitale modelbaan te besturen als master aan bv roco versterker 10764.
De roco multimuas kan niet met de computer worden gestuurd maar ten hoogste als ondersteuning dienen voor het digitale systeem als deze door de computer wordt gestuurd.

Dat het programma rocomotion niet gratis is kun je ook anders zien, je koopt de interface van roco10785 en je krijgt het programma rocomotion er gratis bij, je kunt het programma gratis downloaden van de site van roco en nog enkele andere, het is wel een feit dat het programma niet met een andere interface gebruikt kan worden.
De interface van roco kan ook werken met het besturings programma Rail Road (niet gratis) waarvan rocomotiom een afgeleide is.

Als je een ander programma bv koploper gratis download dan moet je ook nog een interface erbij hebben bv intellibox, dus alleen met een gratis programma kun je niks, niet met koploper of een ander en ook niet met rocomotion.

Rocomotion kost ongeveer €180.- , een startset erbij €160.- (is incl.versterker en trafo) waarvan de rails en lok worden verkocht of een deal met de winkel, retour bv 50.-,
Totaal is dat dan €290.- en je rijd voledig digitaal.
Dit is dus in vergelijking met andere systemen beslist niet duur.

Over het gebruik van andere systemen als rocomotion kan ik niet oordelen omdat ik zelf alleen met rocomotion rijdt op de computer en de multumaus voor de handbediening.

Groetjes Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

HansS

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 October 2007, 15:13:44 »
Voor de voedingsspanning van een booster om het even welk type heb je een WISSELspanning nodig.

De wisselspanning uit de Fleischmann trafo is voldoende. Let alleen even op dat het vermogen voldoende is minimaal 32VA.

Mvg
Wim.

Bedankt Wim,
Dat wou ik graag weten. Ik dacht alleen dat de Fleischmann trafo uit mijn startsetje alleen een 14V gelijkspanning afgeeft. Ik bedoel hiermee de connector van de trafo die in de analoge rijregelaar gestopt wordt. Of vergis ik me?

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2007, 16:59:57 »
Hans, kijken met je oogjes wat er op die trafo geschreven staat, of meten met een metertje. Je moet niet denken, maar gewoon de specifcaties lezen, of gewoon de handleiding.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2007, 18:14:58 »
Hans,
Nou is het 30 jaar geleden dat ik voor het laatst een startset heb gekocht, maar volgens mij zit daar tegenwoordig een stekkervoeding en een regeleenheid bij. Op die regeleenheid zitten twee gele aansluitingen voor de rijstroom en een zwarte en een witte aansluiting voor gewoon wisselstroom. Of heb ik dat mis?
Het vermogen is overigens bij langa na geen 32 VA. Het vermogen van mijn Trix trafootje ook niet. Maar wel geschikt om met MRdirect een treintje te laten rijden. Bevalt dat, dan kun je altijd nog een zwaardere trafo en misschien maar gelijk een betere booster aanschaffen.

HansS

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 October 2007, 11:33:37 »
Hoi Henk,

Je hebt bijna gelijk. Ik heb het even nagemeten: Inderdaad heb ik een stekkertrafo waar 14V gelijkspanning uit komt (zoals ik al dacht  :P). De regeleenheid heeft inderdaad 2 gele aansluitingen voor de rijstroom en een zwarte en witte aansluiting. Echter hier komt een vaste 14V gelijkstroom uit.
En inderdaad is de trafo bij lange na geen 32VA.

Als er uit jouw Minitrix trafootje wel wisselstroom komt, vermoed ik dat dus ook nog een wisselstroom trafootje ergens vandaan moet halen om e.e.a. uit te kunnen proberen.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 13 October 2007, 14:55:53 »
Iemand al eens gedacht aan een 12 volt trafo voor 12 volt halogeen lampen?
Die trafo's leveren over het algemeen tot wel 60VA of meer en zijn bijzonder goed geschikt om te dienen als gewone wisselspannings voeding.
Ze zijn ook nog eens goedkoper in de meeste gevallen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 13 October 2007, 15:12:21 »
Hans, vroeger zat er in zo'n startset een regeltrafo met een gewone stekker. Uit de zwarte en witte aansluiting kwam wisstelstroom. Die dingen waren zo standaard dat Fleischmann, Trix, Roco, enz.  allemaal zowat hetzelfde type gebruikten. Staan nog steeds in de catalogus, maar zitten niet in startsets, omdat die tegenwoordig onder de regels voor speelgoed vallen.  :P

Losse trafo's koop je nieuw beter niet van de grote merken, want die zijn veel te duur. Op beurzen vind je ze tweedehands of uit sets gesloopt vaak weer voor een prikkie. Maar misschien kun je beter voor 4 of 5 tientjes een 70VA trafo van Conrad of Uhlenbrock kopen. Zit je gelijk goed en op termijn heb je toch zoiets nodig.