Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:33:03
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07

Auteur Topic: Digitaal beginnen in spoor N  (gelezen 7600 keer)

Koos Kranenburg

• Offline Offline
Re: Digitaal beginnen in spoor N
« Reactie #15 Gepost op: 13 October 2007, 22:33:29 »
Ik rijd tot volle tevredenheid met MRdirect, een oude PC met DOS is voldoende. De booster heb ik zelf gebouwd, schema staat in de MRdirect handleiding. Koop voor de voeding een daarvoor geschikte trafo met aangevulkaniseerde kabel, blijf af van de 220 V! Inclusief een (Tran) decoder bouw je je analoog setje voor ca. 100 Euro om naar digitaal!
Voor Koploper gebruik ik een tweede oude PC met Windows. Het programma kun je gratis downloaden maar om automatisch te kunnen rijden zijn bezetmelders en S88-terugmelders nodig.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 13 October 2007, 23:39:18 »
Hans, vroeger zat er in zo'n startset een regeltrafo met een gewone stekker. Uit de zwarte en witte aansluiting kwam wisstelstroom. Die dingen waren zo standaard dat Fleischmann, Trix, Roco, enz.  allemaal zowat hetzelfde type gebruikten.

Sterker nog, afgezien van de kleur waren ze helemaal hetzelfde. Gemaakt door Bühler.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansS

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 October 2007, 22:00:15 »
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben al weer heel stuk wijzer geworden. Ik heb dit weekend nog wat leuke aanbiedingen gezien voor de Roco Multimaus en hier zit al een 50VA trafo bij. Dus dan wordt dat toch wel interessant, hoewel ik dan wel aan Roco spullen vastzit (interface naar computer en interface naar terugmelddecoders).
Ik twijfel nog maar ik weet al weer veel beter waar ik op moet letten.
schaal N | Peco Code 55 | Tijdperk V - NL | MrDirect

HansS

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 October 2007, 21:23:19 »
Henk,
De rails koppelen is misschien toch niet zo makkelijk als je aangeeft.
b.v. Fl* piccolo en Peco gaan echt niet samen.
Vanwege de prijs, kwaliteit en het realisme van de rails ben ik van piccolo naar Peco 55 overgestapt. Dus ik heb het bijde thuis maar behalve de spoorbreedte is er niets gelijk aan die 2 :-[ wat het koppelen dus niet eenvoudig maakt.

Hoi Mark,

Er zijn veel mensen die mij wijzen op Peco Code 55. Ik zit nu ook te overwegen om hier naar over te stappen. Ik heb begrepen dat Peco Code 55 alleen met wissels en flexrail werkt. Ik vraag me wel af hoe dat werkt met het op maat brengen van de flexrail. Wat zijn jouw ervaringen?

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 October 2007, 21:58:49 »
Hans,

Ik heb vorig jaar voor het zelfde dilemma gestaan. Als beginner boezemde mij de flex rail van Peco enige angst in. Mijn baan is klein 230x 100 dus dacht ik dat het leggen wel lastig zou zijn. Niets is minder waar. De flexibele rails laat zich prima
buigen ( evt mal gebruiken) en blijft dan keurig in die vorm staan. Even op maat zagen ( met dremel en diamandschijfje) en koppelen maar. In bochten die uit twee delen flex bestaan is werken met koppelstukjes/lasjes lastig  dan komt er toch een knikje in. Dat heb ik opgelost door de rails rond de las goed vast te zetten met schroefjes en dan de lasjes aan de buitenkant te solderen. Er loopt dan soldeer tussen de lasjes en de rails....muurvast geen geknik meer.

gr. Edwin
« Laatst bewerkt op: 16 October 2007, 22:01:35 door EdwinB »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

HansS

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 October 2007, 22:08:30 »
Hoi Edwin,

Bedankt voor je reactie. Misschien moet ik de 'gok' toch maar nemen dan. De Peco rails ziet er inderdaad erg mooi uit, heeft slankere wissels en Fl* is duur.

Alex_is_lang

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 October 2007, 22:15:21 »
Hallo Hans,

Wat betreft Peco ben ik er ook een beginner mee , heb ervoor de mallen gekocht van Peco, dat legt de bochten we zeer strak en inderdaad wat Edwin al zegt  blijven mooi  liggen, heb een boog gemaakt en ligt al een paar weken los en blijft in de vorm.

Gr Alexander

HansS

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 16 October 2007, 22:22:54 »
Wat zijn jullie ervaringen met de wissels? Ik heb gelezen dat deze vrij zwaar gaan en dat de elektrische aansturing veel herrie maakt.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #23 Gepost op: 16 October 2007, 22:32:21 »
Hoi Hans,

Klopt, er zit een veertje in de wissel die er voor zorgt dat de wisseltong en de rail altijd contact blijft maken (ook na het omschakelen). Daarom moet er een vrij sterke spoel onder zitten om de wissels om te zetten, de kracht die het veertje uitoefend moet overwonnen worden. Bij het omzetten hoor je dan een duidelijke tik.

Volgens mij kan je dat veertje er wel vrij gemakkelijk uit halen, vraag me dan wel af of dat de betrouwbaarheid van de wissels ten goede komt bij het omzetten.

de lasjes aan de buitenkant te solderen. Er loopt dan soldeer tussen de lasjes en de rails....muurvast geen geknik meer.

Volgens mij kan je hetzelfde trucje uithalen met een druppeltje secondelijm tussen de biels en de buitenzijde van de spoorstaaf.

Groet
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #24 Gepost op: 16 October 2007, 22:53:39 »

Koos Kranenburg

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 October 2007, 23:33:06 »
Als je het veertje uit het wissel haalt moet je op een andere manier zorgen dat de tongen goed aanliggen. Ik gebruik wisselmotoren van Conrad, de goedkope uitvoering. Die geeft bij het omgaan een nogal harde tik, daar is/was al een draadje over. Je kunt ook de "dure" uitvoering (Fulgurex) nemen, die gaat mooi langzaam om(maar is ook goed hoorbaar en is nogal groot (vind ik).
Peco levert 2 typen wissels, geïsoleerd puntstuk (insulfrog) en geleidend puntstuk (electrofrog), de laatste verdient de voorkeur. De wisselaandrijving moet daarvoor voorzien zijn van een omschakelcontact.

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 October 2007, 07:59:55 »
Ik gebruik Peco wissels zonder veertje met conrad wisselmotoren. Ik heb deze wisselmotoren flink stiller kunnen maken door een regelbare trafo. Net zo veel de spanning verlaagd dat ze zonder morren omgaan. De tik is dan vele malen minder.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2007, 09:59:00 »
@hans:

Het inkorten van de peco code 55 flexrail stukken gaat het makkelijkst met een slijpschijfje, de rails wordt hierbij wel heet dus brandt je vingers niet  ;)

@koos:

Gewone wissels links en rechts, meegebogen wissels links en rechts en het kruiswissel (geen engels wissel dus) zijn er alleen maar in electrofrog, alle overige materiaal is in zowel electro- als insulfrog verkrijgbaar.

Met vriendelijke groet,

Peter.