Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
  

Auteur Topic: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...  (gelezen 32784 keer)

Romeo373

  • Gast
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #45 Gepost op: 27 March 2015, 09:20:29 »
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #46 Gepost op: 27 March 2015, 10:43:14 »
Na 7 jaar al een slechte loc? Lijkt me sterk.

Dat er voor een museale 1600 nu gekozen is voor een hoger nummer vind ik juist beter, omdat van andere series al lage nummers bewaard zijn (mede omdat die niet verder gingen dan 10, 16, 25 en 60).
Mocht er ooit nog een 1700 bewaard blijven dan zou dat m.i. een 176x, 177x of een 178x moeten zijn. En dan uiteraard degene die in de beste staat is.
Ben ik wel benieuwd wat de daar het idee achter is :) Als de 1701 de beste staat zou hebben zou ik daar voor kiezen ipv andere lok omdat die een hoog nummer heeft?

Overigens staat een 1700 niet op het bewaarplan van het NSM, dat voegt weinig toe tov de 1656.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #47 Gepost op: 27 March 2015, 10:47:51 »
Dat kan ik goed begrijpen,een 1600 en een 1700 zijn uiterlijk identiek.
Technisch wel behoorlijk verschillend,toch?
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #48 Gepost op: 27 March 2015, 10:51:10 »
Ben ik wel benieuwd wat de daar het idee achter is :)

Hingen die hoge 1700'den niet specifiek samen met dubbeldekkerstammen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #49 Gepost op: 27 March 2015, 10:57:09 »
Dat is iets van 1 winterdienst geweest, Eelco. Bij de reactivering van DDM-1 werden een aantal hoge 1700 nummers gebruikt om deze stammen te kunnen rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #50 Gepost op: 27 March 2015, 10:58:32 »
Okay, ik heb er verder geen verstand van. Ik ben meer van die andere 1700'den  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #51 Gepost op: 27 March 2015, 11:05:42 »
van deze moderne 1700'n heb je toch ook verstand genoeg, je had het immers bij het rechte eind. Nadat DDM-1 weer terzijde is gegaan, overkwam ditzelfde lot de aangepaste 1700'n. na hun aanpassingen voor het rijden van DDM-1 konden en kunnen zij niet meer met ander materieel overweg en staan sinds hun korte DDM-1 avontuur, dus ook terzijde.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #52 Gepost op: 27 March 2015, 11:09:47 »
Dat kan ik goed begrijpen,een 1600 en een 1700 zijn uiterlijk identiek.
Technisch wel behoorlijk verschillend,toch?
Ja, maar voor het publiek van het spoorwegmuseum zijn het twee identieke locomotieven.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #53 Gepost op: 27 March 2015, 11:17:00 »
De drie/vier Hippels, Twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en zijn toch ook identiek (op de kleur na dan misschien)? Ze hoeven toch niet allebei rijvaardig te zijn?.

Mijn idee van de hoge nummers is diversiteit; een 117x, 127x, 137x, 157x en 167x zijn er nooit geweest, dus dan is het wel aardig om te laten zien hoe groot een serie was door wel een 177x te nemen.
Lage nummers zijn er al volop in het NSM, de 1656 uitgezonderd. Er zijn ook landen waarin altijd de nestor (..01) bewaard blijft. Puur omdat het de eerste was.
Grtz!
Tedo

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #54 Gepost op: 27 March 2015, 11:19:49 »
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

Nee, dat weet niemand zolang je je blijft verschuilen achter je nickname in een post om "interessant" te doen.

Iedereen kan wel wat roepen...



https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #55 Gepost op: 27 March 2015, 11:35:13 »
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

En ik was 1 van de machinisten.  ;D

Heb je geen betere uitleg?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #56 Gepost op: 27 March 2015, 11:36:49 »
Staan die drie/vier Bakkies (Hippel is een modelspoorterm), twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en dan altijd tegelijk in het museum?

het tweede exemplaar wordt veelal bewaard om als onderdelenleverancier te dienen. In dat geval heb je aan een 177x nog steeds niets, want met zijn onderdelen kun je de 1656 niet rijvaardig houden, juist omdat beide locseries zoveel technisch verschillen van elkaar. Als het NSM al een tweede 1600/1700/1800 zou gaan bewaren, kunnen ze dus beter een 1600/1800 nemen, om daarmee de 1656 rijvaardig te kunnen houden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #57 Gepost op: 27 March 2015, 11:36:59 »
Als je even Google gebruikt, Fijenoordse Meesters, vind je:

"Weliswaar mag dit veelvuldig beschreven onderwerp onderhand compleet genoemd worden; over de voorbereidingen en de, al dan niet afgeblazen, voornemens is tot nu toe maar weinig bekend. Dankzij Rob Schippers, één van de oud-projectleiders in het kader van 'NS-150', hebben we de beschikking gekregen over een nieuwe stroom aan uniek fotomateriaal. We worden daardoor in staat gesteld om weer een aantal leuke wetenswaardigheden de revue te laten passeren."

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 27 March 2015, 17:10:03 door Bert van Gelder. Reden: Tekst verwijderd »

Romeo373

  • Gast
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #58 Gepost op: 27 March 2015, 12:45:28 »
Beste Berten anderen,

Helaas weer een flinke misser. De viering van 150 jaar Spoorwegen bestond uit een groot aantal projecten.
Bijzondere Ritten en Materieel was daar slechts één van.
Zowel op dit forum als op Feijenoordse Meesters wordt alleen over dat ene project gesproken, jammer trouwens.

En het aantal draadjes en posts waaruit mijn "verleden" bekend kan zijn, bedraagt unmiddels meer dan 100.
Ik zal hier geen feiten en achtergronden meer melden, want het blijkt niet mogelijk dat te doen zonder dat het merkwaardige reacties oproept.

NS150

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #59 Gepost op: 27 March 2015, 13:07:07 »
Vertel dan gewoon gelijk het hele verhaal in één post. Nee, ik (en ik denk veel anderen) lees het hele forum niet van voor tot achter en ik weet niet wie 'NS150' is. Ik vroeg mij eerlijk gezegd ook af op basis waarvan de bewering wordt gedaan, aangezien (spoor) hobbyisten wel vaker de neiging hebben om wat te roepen. Met de overige toelichting erbij twijfel ik niet aan je opmerkingen.

Overigens, om iemand op basis van een quote op een andere website als fantast neer te zetten vind ik ook onnodig, zeker van een moderator.
Groeten, Ronald.