Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...  (gelezen 30490 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #60 Gepost op: 27 maart 2015, 13:21:47 »
Ik zie een heleboel
# persoonlijk, deels van steeds dezelfde(n)
Ik zou zeggen: het beste ermee.

Wat (in mijn geval, voor zover ik me überhaupt aangesproken voel) opbouwend was bedoeld waar je uiteindelijk ZELF meer aan zou hebben.

ALS je iets met NS150 te maken hebt gehad van mijn kant alle respect. Dat kan ik niet doen bij 1 of meerdere iemanden die zich verschuilen achter een nickname. Daarnaast is het gewoon een kwestie van fatsoen om op zijn minst een voornaam te vermelden.
Daarnaast zou het belachelijk zijn meerdere draadjes uit te moeten pluizen wie je zou kunnen zijn.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #61 Gepost op: 27 maart 2015, 13:26:12 »
Overigens, om iemand op basis van een quote op een andere website als fantast neer te zetten vind ik ook onnodig, zeker van een moderator.

Huh ???

Ik meld een feit, zet niemand als fantast neer.... ::)

Overigens werd er weer veel op de persoon gespeeld. Helaas de zamboni maar weer van stal gehaald..

Fijn weekeinde, gr,

Bert
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2015, 13:33:06 door Bert van Gelder »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #62 Gepost op: 27 maart 2015, 13:28:32 »
En daarmee mag wat het team moderatoren betreft een punt achter dit deel van de discussie gezet worden.

Eelco
team forummoderatoren BNLS

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #63 Gepost op: 27 maart 2015, 13:43:20 »
Wat een topic  :-\

Iemand foto's gemaakt van het slopen/demonteren van de 1607?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #64 Gepost op: 27 maart 2015, 13:48:39 »
Bericht #1 op pagina 1...

;)

Gr, Bert

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #65 Gepost op: 27 maart 2015, 16:15:41 »
De drie/vier Hippels, Twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en zijn toch ook identiek (op de kleur na dan misschien)? Ze hoeven toch niet allebei rijvaardig te zijn?.
Even een resumé, want simpelweg op een materieel overzicht kijken geeft geen beeld van de bedoelingen van de collectie van het NSM.

De tweede 1107, is er alleen voor onderdelen voor de 1125. Dat goldt eerder ook voor de 1111 omdat de 1125 geen motoren in zijn draaistellen had. Na een doorwissel actie is de 1111 dan ook gesloopt na het volbrengen van zijn taak. De 1107 is daarmee alleen onderdelen leverancier.

De 1211 was er om dezelfde reden, de lok is uiteijselijk geplukt van zijn tractie motoren om de 1202 op de baan te houden. Na afname van andere componenten is de lok verkast naar Duitsland voor een internationele tentoonsteling maar is feitelijk niks meer dan een opgekalefanterde pluklok.

De 1312 is officieel de pluklok van de 1302, aangezien die defect geraakt is is deze rol tijdelijk omgedraaid maar officieel is de 1302 nog bedoeld als museumlok en de 1312 als onderdelen leverancier. De toekomst zal het uitwijzen wat er gaat volgen.

Dat er twee 600'en zijn ligt aan het feit dat ze beide ansich  geen collectie stuk zijn, maar simpelweg de rangeermachines (met luchtvoorziening)  zijn voor Utm en Br.

De 2215 is recentelijk opgeknapt omdat de 629 in Br ook toe is aan een opknapbeurt, en er toch altijd een lok moet zijn voor het rangeerwerk aldaar. De 2215 bleek daarvoor het makkelijkste inzetbaar te maken en zo geschiede, maar feitelijk was de 2264 bedoeld als museum stuk.

In dat optiek krimpt het museum bestand een heel eind en heb je die plukmachines nodig om de zaak rijdend te houden en een aantal machines puur als werktuig.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #66 Gepost op: 27 maart 2015, 17:14:18 »
Heldere uitleg, maar "pluklok" 2215 is recent wel (uiterlijk) opgeknapt. De 1211 voor vertrek naar Augsburg ook. Dus een statische loc kán wel, al was het maar voor wat afwisseling. De leek zal het niet zien, dat is waar.

Volgens mij waren de 1202 en 1312 al jaren geleden aangewezen als toekomstig te bewaren loc's (meen ooit gelezen te hebben dat ze er in Tilburg extra zuinig mee om moesten gaan). Dus wel vreemd dat de 1302 nu weer in beeld is. Destijds gekozen omdat die een recentere revisie had dan de 1312, maar ik neem aan dat er daarna gekeken is naar algehele staat. Van mij mag de 1312 het blijven, anders heb je tweemaal de ..02.
Grtz!
Tedo

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #67 Gepost op: 27 maart 2015, 17:24:14 »
Fantaseermodus aan! @thom.
De uiteindelijke 1300,om het even welke van de 2,zou toch wel erg mooi zijn in berlijns blauw,voor de simpele bezoeker ziet ie er in het geel niet echt museumachtig uit. ( uiteraard moet er wel geld en handjes voor zijn)
Groetjes Patrick

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #68 Gepost op: 27 maart 2015, 18:03:32 »
Zijn er inmiddels ook foto's uit Almelo?
Bij de slooplokatie zelf ?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #69 Gepost op: 27 maart 2015, 20:57:03 »
Oorspronkelijk was de 1107 toch ook bedoeld als museumloc, met de 1111 als plucloc... dat het museum geen ongelimiteerde hoeveelheid wil bewaren kan ik me wel voorstellen.

Groetjes, Tim

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #70 Gepost op: 27 maart 2015, 21:11:41 »
Die 1300 zou ik juist in dat geel-met-reuze-ns-vignet houden. Spul in de oude kleurtjes (blauw enzo) is er wel. En dat geel met het grote logo was een erg leuke en geslaagde vinding voor dit stoere loktype.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #71 Gepost op: 28 maart 2015, 01:38:32 »
Heldere uitleg, maar "pluklok" 2215 is recent wel (uiterlijk) opgeknapt. De 1211 voor vertrek naar Augsburg ook. Dus een statische loc kán wel, al was het maar voor wat afwisseling. De leek zal het niet zien, dat is waar.
Zoals ik zei, de 2215 is opgeknapt om de 629 te vervangen die hard aan een grote opknapbeurt toe is. In die tijd moet er wel een Rangeerlok beschikbaar blijven en dan ook nog eens één die tevens een luchtvoorziening heeft dus dan blijft er weinig keuze over.
Feitelijk is de 2215 nu gewoon een werkpaard.
Citaat
Volgens mij waren de 1202 en 1312 al jaren geleden aangewezen als toekomstig te bewaren loc's (meen ooit gelezen te hebben dat ze er in Tilburg extra zuinig mee om moesten gaan). Dus wel vreemd dat de 1302 nu weer in beeld is. Destijds gekozen omdat die een recentere revisie had dan de 1312, maar ik neem aan dat er daarna gekeken is naar algehele staat. Van mij mag de 1312 het blijven, anders heb je tweemaal de ..02.
Nou, Tilburg hield daar niet speciaal rekening mee, ondanks dat ze gereserveerd waren, waren het gewoon lokken zoals elk andere die binnen komt rollen.

Destijds is de 1302 gekozen als museumlok, en die is ook als eerste van de 2 in de collectie op genomen. Pas later is de mogelijkheid gekomen om nog een 1300 over te kunnen nemen voor de onderdelen en dat is de 1312 geworden.

Toen vervolgens het museum verbouwd werd, en er allerlei transporten verzorgt moesten worden voor het in- en uit ruimen van het museum is gekozen om de 1312 (Die immers rijvaardig aan de kant gegaan was bij NSR) ook dienstvaardig te maken om de kilometers een beetje te verdelen over de machines.
Alsof de duivel ermee speelde, raakte van de 1302 al snel na het rijvaardig komen van de 1312 een tractiemotor defect en is deze lok aan de kant gezet maar officieel heeft de 1302 al die tijd de status van museumlok gehad en nog steeds.

Bij mijn weten is de 1111 naar het NSM gekomen om de missende motoren van de 1125 te compenseren en voor het gemak werd de hele machine maar overgedragen. Of de 1107 nou daadwerkelijk als plukmachine of collectie stuk gekomen is is een beetje een twijfelgeval, 1 ding is zeker en dat is dat er met de 1107 voorlopig iig geen plannen zijn.

Basis van het verhaal is dat er van elke aanwezige serie maar 1 lok daadwerkelijk op het bewaarplan staat, en als er een tweede voor handen is dat meestal een werkpaard of plukmachine.
Enja, machines gaan weleens stuk waardoor je je keuzes nog eens heroverweegt of simpelweg de mensen en hun inzichten veranderen van tijd tot tijd en dan veranderd een bewaarplan weleens mee  ;)
Oh, en de nummers wordt in het bewaarplan geen rekening mee gehouden, d'r zijn vele dingen aan museumobjecten die veel belangrijker zijn als criteria daarvoor  ;)
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2015, 01:43:58 door Thom »

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #72 Gepost op: 28 maart 2015, 09:48:12 »
De 1107 zou als statisch object de botsneus versie kunnen vertegenwoordigen. Het is immers uiterlijk een heel andere machine
Groetjes Patrick

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #73 Gepost op: 28 maart 2015, 10:22:03 »
Ondanks dat het hier over de 1607 gaat, Thom heeft het bij het juiste eind betreffende de klassieke locs in het museum.
De 1107 als statisch object met botsneus, de 1111 als onderdelen leverancier, de 1201 als onderdelen loc (later gewisseld met KLOK) voor de 1211, de 1302 als museumloc met als reserve de 1312, de 2264 als museumloc en de 2215 als werkpaard.

Henk boshuyzen
Coordinator NS-Spoorwegmuseum ten tijde van deze acties.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #74 Gepost op: 28 maart 2015, 12:09:23 »
Dat is wel leuk dat er dan ook een 1100 met neus blijft bestaan,toch de versie die dr meeste mensen nog kennen,ondanks dat zowel klok als de sgb ze ook nog hebben.
Groetjes Patrick