BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Thurbo op 25 maart 2015, 21:21:59

Titel: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: Thurbo op 25 maart 2015, 21:21:59
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2473.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2473.jpg)
Vanmiddag via Facebook via de Railmagazine fotogroep de foto's binnen gekregen van de definitieve reis van de 1620 en de voormalige wereldrecord lok 1607.
Foto's van Marchel Schenk via Hubert PM Mulder.
De 1607 is dus niet gered voor het nageslacht/museale doeleinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2474.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_2474.jpg)
Titel: Re: Ns 1607 'wereledrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 25 maart 2015, 21:35:33
Gelukkig hebben we de nummerplaten nog  ;)
http://www.feijenoordsemeesters.nl/Lot%20van%20de%201607/Lot%201607.htm
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: NS 1607 op 25 maart 2015, 22:35:22
Heel erg jammer.
  :'( :'( :'(



Jos.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: draisinenl op 25 maart 2015, 22:46:34
Om de 1607 alleen maar te bewaren omdat hij ooit de langste reizigerstrein heeft getrokken is natuurlijk onzin. Het belangrijkste is natuurlijk dat er een of meerdere 1600'en bewaard worden. Nummers mogen geen issue zijn. Technische staat en eventuele ongevallen in het verleden zouden de doorslag moeten geven..

In het verleden is er al genoeg goed materieel naar de sloop verdwenen omdat de liefhebbers een specifieke lok wilden bewaren vanwege het nummer...

Michael
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 25 maart 2015, 22:53:37
Is dat zo? Ik kan me daar zo een, twee, drie weinig concreets bij voor de geest halen...
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Thom op 25 maart 2015, 23:05:36
Misschien niet zozeer om het nummer ansich, maar sommige keuzes stonden al in beton terwijl er achteraf  betere keuzes te maken vielen. Maar dat zal ook de tijdsgeest geweest zijn.

Gelukkig wordt daar nu wél naar gekeken, en daarom staat de 1656 nu in Blerick :)

De 1607 was sowieso in de verste verte geen optie meer, de lok stons al ruim 10 jaar stil, dat doet de techniek van die machines zéker geen goed en in die tijd is de lok flink geplukt voor zijn soort genoten.

En om nou voor een enorm bouwpakket te kiezen alleen omdat er eens een paar stickers op zaten, we zitten bij het NSM nou niet echt om werk verlegen kan ik je verklappen :p
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: NS 1607 op 25 maart 2015, 23:08:52
Thom, waarom technisch in orde maken?
Hij kan toch ook statisch, maar wel rolvaardig bewaard blijven, net zoals nog wat spul wat in het museum staat.


Jos.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 25 maart 2015, 23:13:32
Gezien de foto's is dit wel een hele hypothetische discussie  ;D

Over nummers gesproken, er staan twee locs in het spoorwegmuseum die het zelfde NS nummer hadden. Drie keer raden welke.

Eelco
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: draisinenl op 25 maart 2015, 23:24:41
Thom,

Bij het nummer bewaren bedoelde ik niet zo zeer de spoorwegwereld. Dit is in de tramwereld veel voorgekomen....

@Eelco.. De HSM 89 en de NS1010..  ;)

Michael

Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: robin binsbergen op 25 maart 2015, 23:27:06
Thom, waarom technisch in orde maken?
Hij kan toch ook statisch, maar wel rolvaardig bewaard blijven, net zoals nog wat spul wat in het museum staat.
Ook dat kost tijd en geld.  En vooral tijd is erg schaars gezien het materieel wat rijvaardig is bij het Spoorwegmuseum. Vrijwel elke maand rijdt een andere trein de Heimwee Express.


Mvg,
Robin
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 25 maart 2015, 23:27:52
@Eelco.. De HSM 89 en de NS1010..  ;)

 (y) ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: ZwolsBas op 25 maart 2015, 23:48:13
Thom, waarom technisch in orde maken?
Hij kan toch ook statisch, maar wel rolvaardig bewaard blijven, net zoals nog wat spul wat in het museum staat.


Jos.

Dat had jij toch ook kunnen regelen?, roest lokje opkopen likje verf en ervoor zorgen dattie kan rollen  ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Meppelspoor op 26 maart 2015, 00:13:06
Zonde, deze loc had wel degelijk in het museum moeten staan met 3 rijtuigen erbij met de beroemde tekst erop
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: ingenium op 26 maart 2015, 01:18:56
Vooral dat "moeten"... Koop lekker een Märklin setje.

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.


Of is die al terziele?  ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Jeroen Mooij op 26 maart 2015, 01:26:32
Als je daar ruimte voor zou hebben, dan kan je beter de TEE rijuigen op die plek neerzetten.
Die is daar veel meer op zijn plek.
De 1607 stond op die bewuste dag model voor wat die loc's (met de juiste vakmanschap) konden presteren. Dan zou je in het NSM langs een wand in schaal H0 de recordtrein prima na kunnen bouwen. Je hebt dan de trein van ruim 18meter en die kleine loc ervoor. Dat geeft een goede indruk van het geheel, meer dan die drie rijtuigen en een 'gemarijkehelwegende' loc ervoor.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Martin Welberg op 26 maart 2015, 01:27:27
Vooral dat "moeten"... Koop lekker een Märklin setje.

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.


Of is die al terziele?  ;D

http://www.mp-produktie.nl/1604.html
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Vinkendrecht op 26 maart 2015, 03:47:32

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.

Of is die al terziele?  ;D

Inderdaad de 1604  (y) De mooiste 1600 die nu nog rond rijdt.  :D :D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: ZwolsBas op 26 maart 2015, 08:22:31
Nee bah! Geen ns loks in duits rood!
Gewoon geel/grijs.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: Gert Arkema op 26 maart 2015, 08:31:30
Inderdaad, behoud van de TEE-Ram ligt dan meer voor de hand. NL ontwerp en produktie in plaats van en franse toonbakloc.

.. een 'gemarijkehelwegende' loc ...

Benieuwd waar ze de botox kwijt kunnen ;D "Panto's getuit, buffers vooruit"  ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Rick op 26 maart 2015, 09:21:04
De rijtuigen van de TEE zijn toch in Zwitserland gebouwd? Dan heb je een 25% Nederlandse productie alleen is daar nou net weer niks van bewaard.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: ingenium op 26 maart 2015, 09:33:17
Inderdaad de 1604  (y) De mooiste 1600 die nu nog rond rijdt.  :D :D

Kijk, wij begrijpen elkaar. ;)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 26 maart 2015, 09:42:05
De rijtuigen van de TEE zijn toch in Zwitserland gebouwd? Dan heb je een 25% Nederlandse productie alleen is daar nou net weer niks van bewaard.

SS13, Brits fabrikaat, HSM 89, Duits fabrikaat, SS 326, Brits fabrikaat, NRS 107, Brits fabrikaat, enzovoort, enzovoort.

Het ontwerp van de koppen van de TEE is dan wel weer 100% Nederlandsch.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Gert Arkema op 26 maart 2015, 09:51:40
Het ging mij niet zozeer om het land van fabricage, maar of het specifiek voor NL ontworpen is. En dat is met de TEE-Ram het geval ( OK, NL+Zwitserse markt), in tegenstelling tot de NS 16/17/1800, die een toonbankloc is ook al is die op onderdelen aangepast. Prima dat er één bewaard blijft, maar daar hoeven we geen 2 van, die ruimte kan beter benut worden.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief opweg naar de sloop.
Bericht door: dh3201 op 26 maart 2015, 10:10:53
Het NSM kan toch ook stickertjes van de 1607 op de 1656 plakken. Een loc omkatten naar een ander nummer is het NSM niet vreemd  ;D

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.
Of is die al terziele?  ;D
Nee hoor, die staat nog steeds op pootjes in het museum!  (y)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: henk op 26 maart 2015, 10:21:20
Het ging mij niet zozeer om het land van fabricage, maar of het specifiek voor NL ontworpen is.

Persoonlijk vind ik de rol die materieel heeft vervuld interessanter. De 1600-achtigen behoorden tot de werkpaarden en zijn absoluut beeldbepalend voor het Nederlandse spoor geweest. Terecht dat er minstens eentje wordt bewaard. Van die TEE vind ik een hele of halve kopbak wel genoeg.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 26 maart 2015, 10:24:28
Twee kopbakken dan. Eentje in TEE uitvoering en eentje in de Northlander uitvoering. Lekker exotisch  ;)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Jeroen Water op 26 maart 2015, 10:40:16
Persoonlijk vind ik de rol die materieel heeft vervuld interessanter. De 1600-achtigen behoorden tot de werkpaarden en zijn absoluut beeldbepalend voor het Nederlandse spoor geweest. Terecht dat er minstens eentje wordt bewaard. Van die TEE vind ik een hele of halve kopbak wel genoeg.

Het is maar net hoe je tegen die rol aan kijkt. Mee eens dat de 1600 beeldbepalend is (geweest) en dus bewaard moet blijven. Maar dat vind ik dan ook gelden voor het DH materieel. Zij waren 20 jaar het beeld van de Noordelijke nevenlijnen.

Een halve kopbak van de TEE bewaren, vind ik echter tekort doen aan de rol van dat materieel. Vergeet niet dat de toenmalige President Directeur van de NS, Den Hollander, het concept van de TEE heeft bedacht. Juist de samenwerking tussen Nederland en Zwitserland bij de DE-IV en RAm treinstellen, onderstreept de internationale samenwerking in het TEE concept. Daarnaast kennen we het TEE concept tegenwoordig in moderne vorm nog steeds in de vorm van Thalys en ICE. Wat dat betreft vind ik de rol van Nederland met de TEE een plek voor het treinstel in het museum veel meer rechtvaardigen dan een 1600. De voorgangers van de 1600 zijn er ook al, 1000, 1100, 1200 en 1300. Van het internationale materieel is behoudens een Benelux stuurstandrijtuig (Bs) niets in het museum terug te zien (en de Bs staat zelf ook niet eens in het museum).

Jeroen 
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Thom op 26 maart 2015, 11:35:50
Psst, Jeroen, die Bs staat juist wel in het museum ;-)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: AB 7216 op 26 maart 2015, 11:38:11
Al enkele maanden zelfs, en hij is ook nog gekoppeld aan een tweede beneluxrijtuig.
De plan W  8)

Groeten Arjen
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Rick op 26 maart 2015, 12:22:01
SS13, Brits fabrikaat, HSM 89, Duits fabrikaat, SS 326, Brits fabrikaat, NRS 107, Brits fabrikaat, enzovoort, enzovoort.

Het ontwerp van de koppen van de TEE is dan wel weer 100% Nederlandsch.
Gekke nummers zijn dat :P
het punt was dat de TEE niet compleet in Nederland isgebouwd maar dat zou verder niet uit moeten maken of iets bewaard moet worden. Het gaat er meer om of het beeldbepalend is geweest, met meer van hetzelfde schiet je niet op behalve voor onderdelen.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: robin binsbergen op 26 maart 2015, 12:59:59
Van het internationale materieel is behoudens een Benelux stuurstandrijtuig (Bs) niets in het museum terug te zien

Plan W, PLan D, PLan K, stalen D, Blauwe Roemeen? zijn toch echt internationaal materieel.

Daarnaast is zelfs de NS-41 internationaal te noemen  8)

mvg,
Robin
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 26 maart 2015, 13:00:48
3700'den kwamen ook over de landsgrenzen  :P
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: timtrein op 26 maart 2015, 13:09:05
Als je het gaat hebben over hoeveel materieel er over de landsgrenzen is geweest dan kom je in een bepaalde periode bijna tot de helft ;)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Jeroen Water op 26 maart 2015, 13:17:41
Plan W, PLan D, PLan K, stalen D, Blauwe Roemeen? zijn toch echt internationaal materieel.

Daarnaast is zelfs de NS-41 internationaal te noemen  8)

mvg,
Robin

Ik doelde niet zozeer op rijtuigen, daar is internationale inzet wat makkelijker mee. Ik had het wat duidelijker moeten omschrijven, maar ik doelde dus eerder op het Beneluxmaterieel en de TEE. Het bij de grens dus doorrijden met het zelfde materieel zonder van loc te moeten wisselen. De TEE heeft in die zin een compleet nieuw tijdperk ingeluid, dankzij een Nederlands initiatief. Daardoor zou dat treinstel naar mijn mening meer aandacht verdienen dan een standaard loc waar er al zovelen van te zien zijn in het museum. Neemt niet weg dat ik het eens ben met de mening van Henk, dat ook de 1600 een plek in het museum verdient. 

Jeroen
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Mispoes op 26 maart 2015, 13:44:08
En de 252 als 418 weggevoerd in de oorlog naar Duitsland, ook internationaal... :P

Volgens Somda zijn de(ze) 1607, 1608 en 1620 naar Almelo overgebracht (Riwald Metaalrecycling). 
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: timtrein op 26 maart 2015, 14:10:04
De 1617 hoort er ook bij, al is die nog niet op de foto te zien.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Blenderette op 26 maart 2015, 16:48:38
Speelt dit alles zich af in Crailo?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: timtrein op 26 maart 2015, 16:58:02
Daarvandaan zijn de vier locs afgevoerd ja (richting Almelo).
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: zuylen op 26 maart 2015, 19:24:53
Ach ja, we hebben de foto's nog! ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: roadster36 op 26 maart 2015, 19:27:28

Volgens Somda zijn de(ze) 1607, 1608 en 1620 naar Almelo overgebracht (Riwald Metaalrecycling).

Ah naar Gert Huzink, al jaren fan van  ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Ascona op 26 maart 2015, 21:49:13
Het is inderdaad maar een nummertje,en de 1656 is natuurlijk een prachtloc. Toch had de 1607 leuk geweest,immers in Frankrijk is ook de cc7107 recordloc bewaard!
Uiteraard begrijpelijk dat je in plaats van een wrakkige 1607 een fraaier exemplaar kiest. Persoonlijk had ik wel een lager nummer leuker gevonden,nummer in het midden,airco eraf en konijnehokken eraf,de echte oer 1600
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: robin binsbergen op 26 maart 2015, 22:28:12
Op het nummer in het midden na liggen deze opties nog open!

Mvg,
Robin
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Romeo373 op 26 maart 2015, 23:36:26
De keuze voor het nummer 1607 destijds berustte op een aantal argumenten, waartoe de ook naar "NS-150" komende Franse CC 7107 in bescheiden mate behoorde. Het was toen al een slechte loc, maar niet zo slecht, dat hij niet geschikt zou zijn voor de LRT. Op welke (vele) punten weet ik niet meer, de techneut gebruikte toen het woord "barrel'. Ik heb mij niet in de details verdiept, dat was mijn taak niet en daar heb ik ook niet voor geleerd. De afloop is jammer maar was al geruime tijd voorspelbaar. Alleen meer belangstelling voor tweedehands 1600-en of het verongelukken van seriegenoten had daar verandering in kunnen brengen.

Groet NS150
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Tedo op 27 maart 2015, 07:56:58
Na 7 jaar al een slechte loc? Lijkt me sterk.

Dat er voor een museale 1600 nu gekozen is voor een hoger nummer vind ik juist beter, omdat van andere series al lage nummers bewaard zijn (mede omdat die niet verder gingen dan 10, 16, 25 en 60).
Mocht er ooit nog een 1700 bewaard blijven dan zou dat m.i. een 176x, 177x of een 178x moeten zijn. En dan uiteraard degene die in de beste staat is.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Railroadtycoon op 27 maart 2015, 08:21:36
..Het was toen al een slechte loc...

Waarop basseer je dit ?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Romeo373 op 27 maart 2015, 09:20:29
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Thom op 27 maart 2015, 10:43:14
Na 7 jaar al een slechte loc? Lijkt me sterk.

Dat er voor een museale 1600 nu gekozen is voor een hoger nummer vind ik juist beter, omdat van andere series al lage nummers bewaard zijn (mede omdat die niet verder gingen dan 10, 16, 25 en 60).
Mocht er ooit nog een 1700 bewaard blijven dan zou dat m.i. een 176x, 177x of een 178x moeten zijn. En dan uiteraard degene die in de beste staat is.
Ben ik wel benieuwd wat de daar het idee achter is :) Als de 1701 de beste staat zou hebben zou ik daar voor kiezen ipv andere lok omdat die een hoog nummer heeft?

Overigens staat een 1700 niet op het bewaarplan van het NSM, dat voegt weinig toe tov de 1656.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Ascona op 27 maart 2015, 10:47:51
Dat kan ik goed begrijpen,een 1600 en een 1700 zijn uiterlijk identiek.
Technisch wel behoorlijk verschillend,toch?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 27 maart 2015, 10:51:10
Ben ik wel benieuwd wat de daar het idee achter is :)

Hingen die hoge 1700'den niet specifiek samen met dubbeldekkerstammen?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Jeroen Water op 27 maart 2015, 10:57:09
Dat is iets van 1 winterdienst geweest, Eelco. Bij de reactivering van DDM-1 werden een aantal hoge 1700 nummers gebruikt om deze stammen te kunnen rijden.

Jeroen
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 27 maart 2015, 10:58:32
Okay, ik heb er verder geen verstand van. Ik ben meer van die andere 1700'den  ;D
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Jeroen Water op 27 maart 2015, 11:05:42
van deze moderne 1700'n heb je toch ook verstand genoeg, je had het immers bij het rechte eind. Nadat DDM-1 weer terzijde is gegaan, overkwam ditzelfde lot de aangepaste 1700'n. na hun aanpassingen voor het rijden van DDM-1 konden en kunnen zij niet meer met ander materieel overweg en staan sinds hun korte DDM-1 avontuur, dus ook terzijde.

Jeroen
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: dh3201 op 27 maart 2015, 11:09:47
Dat kan ik goed begrijpen,een 1600 en een 1700 zijn uiterlijk identiek.
Technisch wel behoorlijk verschillend,toch?
Ja, maar voor het publiek van het spoorwegmuseum zijn het twee identieke locomotieven.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Tedo op 27 maart 2015, 11:17:00
De drie/vier Hippels, Twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en zijn toch ook identiek (op de kleur na dan misschien)? Ze hoeven toch niet allebei rijvaardig te zijn?.

Mijn idee van de hoge nummers is diversiteit; een 117x, 127x, 137x, 157x en 167x zijn er nooit geweest, dus dan is het wel aardig om te laten zien hoe groot een serie was door wel een 177x te nemen.
Lage nummers zijn er al volop in het NSM, de 1656 uitgezonderd. Er zijn ook landen waarin altijd de nestor (..01) bewaard blijft. Puur omdat het de eerste was.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Arjan6511 op 27 maart 2015, 11:19:49
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

Nee, dat weet niemand zolang je je blijft verschuilen achter je nickname in een post om "interessant" te doen.

Iedereen kan wel wat roepen...



Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Wijbe op 27 maart 2015, 11:35:13
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

En ik was 1 van de machinisten.  ;D

Heb je geen betere uitleg?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Jeroen Water op 27 maart 2015, 11:36:49
Staan die drie/vier Bakkies (Hippel is een modelspoorterm), twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en dan altijd tegelijk in het museum?

het tweede exemplaar wordt veelal bewaard om als onderdelenleverancier te dienen. In dat geval heb je aan een 177x nog steeds niets, want met zijn onderdelen kun je de 1656 niet rijvaardig houden, juist omdat beide locseries zoveel technisch verschillen van elkaar. Als het NSM al een tweede 1600/1700/1800 zou gaan bewaren, kunnen ze dus beter een 1600/1800 nemen, om daarmee de 1656 rijvaardig te kunnen houden.

Jeroen
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Bert van Gelder op 27 maart 2015, 11:36:59
Als je even Google gebruikt, Fijenoordse Meesters, vind je:

"Weliswaar mag dit veelvuldig beschreven onderwerp onderhand compleet genoemd worden; over de voorbereidingen en de, al dan niet afgeblazen, voornemens is tot nu toe maar weinig bekend. Dankzij Rob Schippers, één van de oud-projectleiders in het kader van 'NS-150', hebben we de beschikking gekregen over een nieuwe stroom aan uniek fotomateriaal. We worden daardoor in staat gesteld om weer een aantal leuke wetenswaardigheden de revue te laten passeren."

Gr, Bert
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Romeo373 op 27 maart 2015, 12:45:28
Beste Berten anderen,

Helaas weer een flinke misser. De viering van 150 jaar Spoorwegen bestond uit een groot aantal projecten.
Bijzondere Ritten en Materieel was daar slechts één van.
Zowel op dit forum als op Feijenoordse Meesters wordt alleen over dat ene project gesproken, jammer trouwens.

En het aantal draadjes en posts waaruit mijn "verleden" bekend kan zijn, bedraagt unmiddels meer dan 100.
Ik zal hier geen feiten en achtergronden meer melden, want het blijkt niet mogelijk dat te doen zonder dat het merkwaardige reacties oproept.

NS150
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: zweistein op 27 maart 2015, 13:07:07
Vertel dan gewoon gelijk het hele verhaal in één post. Nee, ik (en ik denk veel anderen) lees het hele forum niet van voor tot achter en ik weet niet wie 'NS150' is. Ik vroeg mij eerlijk gezegd ook af op basis waarvan de bewering wordt gedaan, aangezien (spoor) hobbyisten wel vaker de neiging hebben om wat te roepen. Met de overige toelichting erbij twijfel ik niet aan je opmerkingen.

Overigens, om iemand op basis van een quote op een andere website als fantast neer te zetten vind ik ook onnodig, zeker van een moderator.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Arjan6511 op 27 maart 2015, 13:21:47
Ik zie een heleboel
# persoonlijk, deels van steeds dezelfde(n)
Ik zou zeggen: het beste ermee.

Wat (in mijn geval, voor zover ik me überhaupt aangesproken voel) opbouwend was bedoeld waar je uiteindelijk ZELF meer aan zou hebben.

ALS je iets met NS150 te maken hebt gehad van mijn kant alle respect. Dat kan ik niet doen bij 1 of meerdere iemanden die zich verschuilen achter een nickname. Daarnaast is het gewoon een kwestie van fatsoen om op zijn minst een voornaam te vermelden.
Daarnaast zou het belachelijk zijn meerdere draadjes uit te moeten pluizen wie je zou kunnen zijn.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Bert van Gelder op 27 maart 2015, 13:26:12
Overigens, om iemand op basis van een quote op een andere website als fantast neer te zetten vind ik ook onnodig, zeker van een moderator.

Huh ???

Ik meld een feit, zet niemand als fantast neer.... ::)

Overigens werd er weer veel op de persoon gespeeld. Helaas de zamboni maar weer van stal gehaald..

Fijn weekeinde, gr,

Bert
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 27 maart 2015, 13:28:32
En daarmee mag wat het team moderatoren betreft een punt achter dit deel van de discussie gezet worden.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: ZwolsBas op 27 maart 2015, 13:43:20
Wat een topic  :-\

Iemand foto's gemaakt van het slopen/demonteren van de 1607?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Bert van Gelder op 27 maart 2015, 13:48:39
Bericht #1 op pagina 1...

;)

Gr, Bert
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Thom op 27 maart 2015, 16:15:41
De drie/vier Hippels, Twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en zijn toch ook identiek (op de kleur na dan misschien)? Ze hoeven toch niet allebei rijvaardig te zijn?.
Even een resumé, want simpelweg op een materieel overzicht kijken geeft geen beeld van de bedoelingen van de collectie van het NSM.

De tweede 1107, is er alleen voor onderdelen voor de 1125. Dat goldt eerder ook voor de 1111 omdat de 1125 geen motoren in zijn draaistellen had. Na een doorwissel actie is de 1111 dan ook gesloopt na het volbrengen van zijn taak. De 1107 is daarmee alleen onderdelen leverancier.

De 1211 was er om dezelfde reden, de lok is uiteijselijk geplukt van zijn tractie motoren om de 1202 op de baan te houden. Na afname van andere componenten is de lok verkast naar Duitsland voor een internationele tentoonsteling maar is feitelijk niks meer dan een opgekalefanterde pluklok.

De 1312 is officieel de pluklok van de 1302, aangezien die defect geraakt is is deze rol tijdelijk omgedraaid maar officieel is de 1302 nog bedoeld als museumlok en de 1312 als onderdelen leverancier. De toekomst zal het uitwijzen wat er gaat volgen.

Dat er twee 600'en zijn ligt aan het feit dat ze beide ansich  geen collectie stuk zijn, maar simpelweg de rangeermachines (met luchtvoorziening)  zijn voor Utm en Br.

De 2215 is recentelijk opgeknapt omdat de 629 in Br ook toe is aan een opknapbeurt, en er toch altijd een lok moet zijn voor het rangeerwerk aldaar. De 2215 bleek daarvoor het makkelijkste inzetbaar te maken en zo geschiede, maar feitelijk was de 2264 bedoeld als museum stuk.

In dat optiek krimpt het museum bestand een heel eind en heb je die plukmachines nodig om de zaak rijdend te houden en een aantal machines puur als werktuig.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Tedo op 27 maart 2015, 17:14:18
Heldere uitleg, maar "pluklok" 2215 is recent wel (uiterlijk) opgeknapt. De 1211 voor vertrek naar Augsburg ook. Dus een statische loc kán wel, al was het maar voor wat afwisseling. De leek zal het niet zien, dat is waar.

Volgens mij waren de 1202 en 1312 al jaren geleden aangewezen als toekomstig te bewaren loc's (meen ooit gelezen te hebben dat ze er in Tilburg extra zuinig mee om moesten gaan). Dus wel vreemd dat de 1302 nu weer in beeld is. Destijds gekozen omdat die een recentere revisie had dan de 1312, maar ik neem aan dat er daarna gekeken is naar algehele staat. Van mij mag de 1312 het blijven, anders heb je tweemaal de ..02.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Ascona op 27 maart 2015, 17:24:14
Fantaseermodus aan! @thom.
De uiteindelijke 1300,om het even welke van de 2,zou toch wel erg mooi zijn in berlijns blauw,voor de simpele bezoeker ziet ie er in het geel niet echt museumachtig uit. ( uiteraard moet er wel geld en handjes voor zijn)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Thurbo op 27 maart 2015, 18:03:32
Zijn er inmiddels ook foto's uit Almelo?
Bij de slooplokatie zelf ?
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: timtrein op 27 maart 2015, 20:57:03
Oorspronkelijk was de 1107 toch ook bedoeld als museumloc, met de 1111 als plucloc... dat het museum geen ongelimiteerde hoeveelheid wil bewaren kan ik me wel voorstellen.

Groetjes, Tim
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Reinout van Rees op 27 maart 2015, 21:11:41
Die 1300 zou ik juist in dat geel-met-reuze-ns-vignet houden. Spul in de oude kleurtjes (blauw enzo) is er wel. En dat geel met het grote logo was een erg leuke en geslaagde vinding voor dit stoere loktype.

Reinout
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Thom op 28 maart 2015, 01:38:32
Heldere uitleg, maar "pluklok" 2215 is recent wel (uiterlijk) opgeknapt. De 1211 voor vertrek naar Augsburg ook. Dus een statische loc kán wel, al was het maar voor wat afwisseling. De leek zal het niet zien, dat is waar.
Zoals ik zei, de 2215 is opgeknapt om de 629 te vervangen die hard aan een grote opknapbeurt toe is. In die tijd moet er wel een Rangeerlok beschikbaar blijven en dan ook nog eens één die tevens een luchtvoorziening heeft dus dan blijft er weinig keuze over.
Feitelijk is de 2215 nu gewoon een werkpaard.
Citaat
Volgens mij waren de 1202 en 1312 al jaren geleden aangewezen als toekomstig te bewaren loc's (meen ooit gelezen te hebben dat ze er in Tilburg extra zuinig mee om moesten gaan). Dus wel vreemd dat de 1302 nu weer in beeld is. Destijds gekozen omdat die een recentere revisie had dan de 1312, maar ik neem aan dat er daarna gekeken is naar algehele staat. Van mij mag de 1312 het blijven, anders heb je tweemaal de ..02.
Nou, Tilburg hield daar niet speciaal rekening mee, ondanks dat ze gereserveerd waren, waren het gewoon lokken zoals elk andere die binnen komt rollen.

Destijds is de 1302 gekozen als museumlok, en die is ook als eerste van de 2 in de collectie op genomen. Pas later is de mogelijkheid gekomen om nog een 1300 over te kunnen nemen voor de onderdelen en dat is de 1312 geworden.

Toen vervolgens het museum verbouwd werd, en er allerlei transporten verzorgt moesten worden voor het in- en uit ruimen van het museum is gekozen om de 1312 (Die immers rijvaardig aan de kant gegaan was bij NSR) ook dienstvaardig te maken om de kilometers een beetje te verdelen over de machines.
Alsof de duivel ermee speelde, raakte van de 1302 al snel na het rijvaardig komen van de 1312 een tractiemotor defect en is deze lok aan de kant gezet maar officieel heeft de 1302 al die tijd de status van museumlok gehad en nog steeds.

Bij mijn weten is de 1111 naar het NSM gekomen om de missende motoren van de 1125 te compenseren en voor het gemak werd de hele machine maar overgedragen. Of de 1107 nou daadwerkelijk als plukmachine of collectie stuk gekomen is is een beetje een twijfelgeval, 1 ding is zeker en dat is dat er met de 1107 voorlopig iig geen plannen zijn.

Basis van het verhaal is dat er van elke aanwezige serie maar 1 lok daadwerkelijk op het bewaarplan staat, en als er een tweede voor handen is dat meestal een werkpaard of plukmachine.
Enja, machines gaan weleens stuk waardoor je je keuzes nog eens heroverweegt of simpelweg de mensen en hun inzichten veranderen van tijd tot tijd en dan veranderd een bewaarplan weleens mee  ;)
Oh, en de nummers wordt in het bewaarplan geen rekening mee gehouden, d'r zijn vele dingen aan museumobjecten die veel belangrijker zijn als criteria daarvoor  ;)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Ascona op 28 maart 2015, 09:48:12
De 1107 zou als statisch object de botsneus versie kunnen vertegenwoordigen. Het is immers uiterlijk een heel andere machine
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 28 maart 2015, 10:22:03
Ondanks dat het hier over de 1607 gaat, Thom heeft het bij het juiste eind betreffende de klassieke locs in het museum.
De 1107 als statisch object met botsneus, de 1111 als onderdelen leverancier, de 1201 als onderdelen loc (later gewisseld met KLOK) voor de 1211, de 1302 als museumloc met als reserve de 1312, de 2264 als museumloc en de 2215 als werkpaard.

Henk boshuyzen
Coordinator NS-Spoorwegmuseum ten tijde van deze acties.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Ascona op 28 maart 2015, 12:09:23
Dat is wel leuk dat er dan ook een 1100 met neus blijft bestaan,toch de versie die dr meeste mensen nog kennen,ondanks dat zowel klok als de sgb ze ook nog hebben.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Eelco Storm op 28 maart 2015, 12:29:46
De SGB heeft er alweer eentje minder  ;)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Mischa op 28 maart 2015, 13:38:34
Is die van de SGB nou ook daadwerkelijk weg dan? De 1145 zou weggaan geloof ik
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: AlfaArjen op 28 maart 2015, 13:48:19
Stond er gisteravond nog gewoon toen ik er langs reed.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
Bericht door: Thom op 28 maart 2015, 20:34:14
Ondanks dat het hier over de 1607 gaat, Thom heeft het bij het juiste eind betreffende de klassieke locs in het museum.
De 1107 als statisch object met botsneus, de 1111 als onderdelen leverancier, de 1201 als onderdelen loc (later gewisseld met KLOK) voor de 1211, de 1302 als museumloc met als reserve de 1312, de 2264 als museumloc en de 2215 als werkpaard.

Henk boshuyzen
Coordinator NS-Spoorwegmuseum ten tijde van deze acties.
Jij zat er in die tijd beter bovenop dan ik ermee te maken had :)

Je hebt in die tijd een mooie basis opgebouwd ;)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: timtrein op 30 maart 2015, 22:09:59
Waar we nog steeds erg blij mee zijn :)
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: NS 1607 op 29 april 2021, 04:02:02
Even een oud draadje afstoffen......

Is het trouwens bij iemand hier bekend wat de relatie is met deze lok en Michiel de Ruyter, en de naamgeving van de stad Vlissingen in combinatie met het loknummer??


Jos.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: NL-modelspoor op 29 april 2021, 06:35:02
Locnummer, 1607 is Michiel de Ruyter zijn geboortejaar. Om precies te zijn geboren: 24 maart 1607, Vlissingen. Daar heb je ook meteen de relatie met Vlissingen.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: Arjan6511 op 29 april 2021, 07:35:46
Jammer dat de 2403 dan niet is bewaard, kon je ze naast elkaar zetten.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: dh3201 op 29 april 2021, 08:32:19
Jammer dat de 2403 dan niet is bewaard, kon je ze naast elkaar zetten.
Dan bewaren we t.z.t. toch de SLT met dat nummer?  ;D

Nee de enige die de moeite van het bewaren is, is de 1604 natuurlijk.
Je boft maar weer, er staat al een 1604 in het museum!
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: ingenium op 29 april 2021, 12:17:35
Dan bewaren we t.z.t. toch de SLT met dat nummer?  ;D
Je boft maar weer, er staat al een 1604 in het museum!

Ik stel voor het wapen van Dordt erop te plakken.
Titel: Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...
Bericht door: Thom op 29 april 2021, 13:02:56
Jammer dat de 2403 dan niet is bewaard, kon je ze naast elkaar zetten.
Scheelt, de 1607 is ook al jaren gesloopt ;)