Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 20:18:59
De bouw van station Laarbeek H0 door Dennis94
Vandaag om 20:01:50
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:56:51
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
  

Auteur Topic: Ns 1607 'wereldrecordlok' naar de sloop. collectie NSM...  (gelezen 33391 keer)

Romeo373

  • Gast
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #45 Gepost op: 27 March 2015, 09:20:29 »
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #46 Gepost op: 27 March 2015, 10:43:14 »
Na 7 jaar al een slechte loc? Lijkt me sterk.

Dat er voor een museale 1600 nu gekozen is voor een hoger nummer vind ik juist beter, omdat van andere series al lage nummers bewaard zijn (mede omdat die niet verder gingen dan 10, 16, 25 en 60).
Mocht er ooit nog een 1700 bewaard blijven dan zou dat m.i. een 176x, 177x of een 178x moeten zijn. En dan uiteraard degene die in de beste staat is.
Ben ik wel benieuwd wat de daar het idee achter is :) Als de 1701 de beste staat zou hebben zou ik daar voor kiezen ipv andere lok omdat die een hoog nummer heeft?

Overigens staat een 1700 niet op het bewaarplan van het NSM, dat voegt weinig toe tov de 1656.

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #47 Gepost op: 27 March 2015, 10:47:51 »
Dat kan ik goed begrijpen,een 1600 en een 1700 zijn uiterlijk identiek.
Technisch wel behoorlijk verschillend,toch?
Groetjes Patrick

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #48 Gepost op: 27 March 2015, 10:51:10 »
Ben ik wel benieuwd wat de daar het idee achter is :)

Hingen die hoge 1700'den niet specifiek samen met dubbeldekkerstammen?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #49 Gepost op: 27 March 2015, 10:57:09 »
Dat is iets van 1 winterdienst geweest, Eelco. Bij de reactivering van DDM-1 werden een aantal hoge 1700 nummers gebruikt om deze stammen te kunnen rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #50 Gepost op: 27 March 2015, 10:58:32 »
Okay, ik heb er verder geen verstand van. Ik ben meer van die andere 1700'den  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #51 Gepost op: 27 March 2015, 11:05:42 »
van deze moderne 1700'n heb je toch ook verstand genoeg, je had het immers bij het rechte eind. Nadat DDM-1 weer terzijde is gegaan, overkwam ditzelfde lot de aangepaste 1700'n. na hun aanpassingen voor het rijden van DDM-1 konden en kunnen zij niet meer met ander materieel overweg en staan sinds hun korte DDM-1 avontuur, dus ook terzijde.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #52 Gepost op: 27 March 2015, 11:09:47 »
Dat kan ik goed begrijpen,een 1600 en een 1700 zijn uiterlijk identiek.
Technisch wel behoorlijk verschillend,toch?
Ja, maar voor het publiek van het spoorwegmuseum zijn het twee identieke locomotieven.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #53 Gepost op: 27 March 2015, 11:17:00 »
De drie/vier Hippels, Twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en zijn toch ook identiek (op de kleur na dan misschien)? Ze hoeven toch niet allebei rijvaardig te zijn?.

Mijn idee van de hoge nummers is diversiteit; een 117x, 127x, 137x, 157x en 167x zijn er nooit geweest, dus dan is het wel aardig om te laten zien hoe groot een serie was door wel een 177x te nemen.
Lage nummers zijn er al volop in het NSM, de 1656 uitgezonderd. Er zijn ook landen waarin altijd de nestor (..01) bewaard blijft. Puur omdat het de eerste was.
Grtz!
Tedo

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4761
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #54 Gepost op: 27 March 2015, 11:19:49 »
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

Nee, dat weet niemand zolang je je blijft verschuilen achter je nickname in een post om "interessant" te doen.

Iedereen kan wel wat roepen...



https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #55 Gepost op: 27 March 2015, 11:35:13 »
Voor wie dat nog niet wist: ik was de projectleider van de Langste Reizigers Trein. Ik heb ook het locnummer gekozen.

mvrgr NS150

En ik was 1 van de machinisten.  ;D

Heb je geen betere uitleg?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #56 Gepost op: 27 March 2015, 11:36:49 »
Staan die drie/vier Bakkies (Hippel is een modelspoorterm), twee 1100'en, twee 1200'en, twee 1300'en en twee 2200'en dan altijd tegelijk in het museum?

het tweede exemplaar wordt veelal bewaard om als onderdelenleverancier te dienen. In dat geval heb je aan een 177x nog steeds niets, want met zijn onderdelen kun je de 1656 niet rijvaardig houden, juist omdat beide locseries zoveel technisch verschillen van elkaar. Als het NSM al een tweede 1600/1700/1800 zou gaan bewaren, kunnen ze dus beter een 1600/1800 nemen, om daarmee de 1656 rijvaardig te kunnen houden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #57 Gepost op: 27 March 2015, 11:36:59 »
Als je even Google gebruikt, Fijenoordse Meesters, vind je:

"Weliswaar mag dit veelvuldig beschreven onderwerp onderhand compleet genoemd worden; over de voorbereidingen en de, al dan niet afgeblazen, voornemens is tot nu toe maar weinig bekend. Dankzij Rob Schippers, één van de oud-projectleiders in het kader van 'NS-150', hebben we de beschikking gekregen over een nieuwe stroom aan uniek fotomateriaal. We worden daardoor in staat gesteld om weer een aantal leuke wetenswaardigheden de revue te laten passeren."

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 27 March 2015, 17:10:03 door Bert van Gelder. Reden: Tekst verwijderd »

Romeo373

  • Gast
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #58 Gepost op: 27 March 2015, 12:45:28 »
Beste Berten anderen,

Helaas weer een flinke misser. De viering van 150 jaar Spoorwegen bestond uit een groot aantal projecten.
Bijzondere Ritten en Materieel was daar slechts één van.
Zowel op dit forum als op Feijenoordse Meesters wordt alleen over dat ene project gesproken, jammer trouwens.

En het aantal draadjes en posts waaruit mijn "verleden" bekend kan zijn, bedraagt unmiddels meer dan 100.
Ik zal hier geen feiten en achtergronden meer melden, want het blijkt niet mogelijk dat te doen zonder dat het merkwaardige reacties oproept.

NS150

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Ns 1607 'wereldrecordlok' definitief op weg naar de sloop.
« Reactie #59 Gepost op: 27 March 2015, 13:07:07 »
Vertel dan gewoon gelijk het hele verhaal in één post. Nee, ik (en ik denk veel anderen) lees het hele forum niet van voor tot achter en ik weet niet wie 'NS150' is. Ik vroeg mij eerlijk gezegd ook af op basis waarvan de bewering wordt gedaan, aangezien (spoor) hobbyisten wel vaker de neiging hebben om wat te roepen. Met de overige toelichting erbij twijfel ik niet aan je opmerkingen.

Overigens, om iemand op basis van een quote op een andere website als fantast neer te zetten vind ik ook onnodig, zeker van een moderator.
Groeten, Ronald.