Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Onderstation Vlissingen  (gelezen 73541 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #75 Gepost op: 13 mei 2016, 22:27:02 »
Dank je Klaas.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #76 Gepost op: 14 mei 2016, 00:32:07 »
Voor een verrijdbaar onderstation moet het onderstation in ieder geval al voorzien zijn van een in gebruik zijnde eigen spooraansluiting. Zonder een dergelijke aansluiting zal er ook geen verrijdbaar onderstation of gelijkrichterwagen mogelijk zijn.

Zonder (functionele) gelijkrichterwagens of verrijdbaar onderstation hebben de sporen geen zin en zonder sporen hebben de gelijkrichter/ onderstationwagens geen zin.

Op een gegeven moment was de techniek betrouwbaarder geworden en was het makkelijker om defecte onderdelen snel met een mobiele kraan te vervangen.

De rest is een kip-ei discussie  ;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #77 Gepost op: 14 mei 2016, 03:14:57 »
Kip of ei,

Hierbij nog een foto van de 2 gebouwen naast elkaar, wat in de praktijk natuurlijk nooit voorkwam.
Maar het is gedaan om de verhoudingen t.o.v. elkaar te kunnen laten zien.



Een behoorlijk verschil. Een hele vooruitgang in de loop van de tijd.

Nog een opmerking;
Als je naar de kaart kijkt van Pro Rail, waarvan op blad 2 van deze topic een link naar staat, en je ziet hoeveel er van dergelijke gebouwen in Nederland staan, dan mag op een modelbaan naar Nederlands voorbeeld, met bovenleiding, zo'n gebouw eigenlijk helemaal niet ontbreken.
Dit heb ik mezelf ook nooit goed gerealiseerd toen ik er ooit eens aan begonnen ben.
Dus...
Groeten Wim,
Ps.
Ik was nog laat bezig met de samenbouw tekening van bouwset, op een oortje na gevilt.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2017, 15:31:27 door WimM »

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #78 Gepost op: 14 mei 2016, 07:40:47 »

Op een gegeven moment was de techniek betrouwbaarder geworden en was het makkelijker om defecte onderdelen snel met een mobiele kraan te vervangen.


Dit laatste is niet helemaal waar.
De verrijdbare onderstations of gelijkrichterwagens waren vooral bedoeld om te fungeren bij onderhoud van de transformator en gelijkrichter. Deze waren in het begin heel groot, en kregen goed onderhoud. Ik heb de jongens van energievoorziening heel vaak zien kaarten in deze onderstations  8)
Ondertussen zijn de moderne installaties veel onderhoudsvriendelijker.

Later werden deze gelijkrichterwagens gebouwd op opleggers, waardoor deze over de weg konden worden vervoerd. Toen zijn ook bijna alle sporen verwijderd.
Bij de oude onderstations, kun je bij de transformatoren nog de speciale funderingen in de grond zien, waar een stellage op gemonteerd kon worden. Dan kon de transformator over de stellage naar een goederenwagen gerold worden.

De eerste gelijkrichterwagens waren gebouwd op oude wagen en rijtuigbakken. De eerste was een HSM D, foto staat hier al ergens op het forum. Na de oorlog werden onderstellen van couperijtuigen gebruikt, geplaatst op draaistellen mat '24. De schuifdeuren op deze wagens waren van Mat '36 afkomstig.
Alle gelijkrichterwagens zijn gesloopt, de laatste eind jaren '90 te Sittard. Twee draaistellen van deze gelijkrichterwagens waren van een C12c, en deze zijn bewaard, en staan in Goes onder de C12c.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2016, 09:43:28 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #79 Gepost op: 14 mei 2016, 20:04:04 »
Heren,
Graag iets minder vakjargon. Het merendeel van de geachte lezers spreekt dat niet zo aan, is mijn idee.
De meerderheid gaat het hier om spoorwegmodelbouw en alles daarom heen.
Dan blijft het aantrekkelijker voor de meerderheid. Het is toch de bedoeling dat zoveel mogelijk personen geboeid worden en blijven?

Iets anders nog, wat bij de (model-)onderstations thuis hoort, is de mastschakelaar in een naburige bovenleidingsmast. Zoals bij het onderstation bij Arnemuiden.



Ik heb een ontwerp in mijn tekenprogramma op de computer. Maar ik twijfel wat te doen.
Het is toch een vrij complex ding, waar veel input (tijd en geld) in moet gaan, om een realistisch ding te krijgen.
Iets laten gieten en/of etsen?
En ik vraag me af: Is er wel belangstelling voor, gezien de ontwikkelingen van de laatste tijd? Weinig omzet dus.
Graag reacties.
Wim

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #80 Gepost op: 14 mei 2016, 20:34:51 »
Wim, kan deze mast ook bij het eerst verschenen type onderstation?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #81 Gepost op: 14 mei 2016, 20:53:03 »
Op zich wel. Ik neem aan dat je niet het hele portaal wilt gieten of etsen. Wordt de vraag voor welke maat mast je m maakt. Sommerfeld? Of  een bepaalde maat I-profiel?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #82 Gepost op: 14 mei 2016, 22:08:19 »
@ Wim M

Het betreft niet allen deze mast bij het onderstation . Meestal zijn het 4 portalen met 3 velden ertussen die de rijdraden van elkaar (elektrisch) scheiden en afspannen . Het zou wel goed zijn om er een setje van te maken om het compleet te maken . De rijdraden hangen hierbij op een andere hoogte . De pantograaf gaat hierbij over van de ene rijdraad op de ander . In het middelste veld hangen ze even op dezelfde hoogte om vonkvorming ( en smelten van de rijdraad te voorkomen ) .
De schakelaars dienen ervoor om de gelijkrichterinstallatie uit te kunnen schakelen voor onderhoud en de ontijzelingssituatie toe te passen . Ook om een stuk bovenleiding spanningsvrij te maken voor onderhoud en bij ongelukken .
succes ermee . Ik ben er voor .

gr Jos

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #83 Gepost op: 15 mei 2016, 01:13:37 »
Je zou eens met Tijmen kunnen mailen of 3d print mogelijk is.
Hij maakt zeer fijne dingen. Hij kan veel detail en zeer fijn printen.

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #84 Gepost op: 15 mei 2016, 09:38:21 »
Vanmorgen pas op dit topic gestuit. Wil toch even mijn enorme waardering uitspreken voor Wim Mesu en van Markenburg voor het ontwikkelen en produceren  van dit zo typisch Nederlands gebouw.
Soms spoor ik, soms niet

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #85 Gepost op: 15 mei 2016, 22:28:42 »

Foto van mast nabij Lunette - de Haar, in 1953, foto gevonden in Het Utrechts Achief.
Dus de Mast, of onderdelen ervan die Wim aan het maken of ontwerpen is, past dus ook bij het eerste model.

Maar in 3D printen kan ook.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #86 Gepost op: 17 mei 2016, 00:52:39 »
Hallo,

Nighttrain: Ik had zo snel geen totaal-foto, die heb je inmiddels zelf al gevonden, maar bij het (grote) onderstation bij Vlissingen staan 2 bovenleiding portalen, met aan elke kolom enkele of dubbele schakelaars. Hier een dubbele daarbij.



Nog een hele climb-in, waar, in model, de nodige compromieën nodig zijn.

DE-II: Ik tracht altijd mijn armaturen e.d. universeel "aanhangbaar" te maken, zoals bijvoorbeeld met de bovenleiding draadspanner (zie mijn andere topic). Dus met om de mast vouwbare lippen en/of aan de mast te lijmen.

Chris: Ik had 3D printen ook al mijn gedachten. Ik neem het op. Eerst bouwsets van de onderstations klaar.

Hollandspoor: Dank voor je enorme waardering, ik zal het ook doorgeven aan Mark. En ik hoop dat velen met jou er ook zo over gaan denken. Zoals al eerder gezegd: op geen enkele Nederlandse modelspoorbaan met bovenleiding zouden deze gebouwen mogen ontbreken.
Ahum,
Wim

Ps. Er wordt ook aan de mogelijkheid gewerkt de trafo's los, als bouwset, te verkopen.

guest7823

  • Gast
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #87 Gepost op: 17 mei 2016, 09:35:02 »
De schakelaars dienen ervoor om de gelijkrichterinstallatie uit te kunnen schakelen voor onderhoud en de ontijzelingssituatie toe te passen.
Ontijzelingsschakelingen bestaan volgens mij niet meer

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #88 Gepost op: 17 mei 2016, 10:02:54 »
Toen wel . Nu niet meer .

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Onderstation Vlissingen
« Reactie #89 Gepost op: 18 mei 2016, 21:17:55 »
Hallo,
De samenbouwtekeningen van het nieuwe modern Onderstation (met de tegeltableaus) zijn klaar.
Ook de Pdf's ervan zijn klaar.
Nu nog handzame bouwsets samenstellen, ook nog een probleem appart.  :P ???

Van de opbouw, vanaf de ondergrond, heb ik ook nog wat foto's to show; als mogelijk voorbeeld of idee.



De straatstenen zijn op de ondergrond geplakt. Op de juiste locatie uiteraard.
Daarna de fundatieblokken van de trafo's, met daarop de trafo's, met de tussenbalkjes er onder, gecentreerd vastgelijmd. Ik doe dat met superlijm. Ik plak een paar houten latjes aan de kopse kanten op de binnenmaat van het gebouw op de juiste positie, zodat het gebouw hierop vastgezet kan worden.



Nu kunnen de 6 kabels tussen het gebouw en de trafo's aangebracht worden en daarna het hekwerken geplaatst.



Ik lijm dit ook. Daarna de uitsteeksel afknippen en bijwerken. Enig onkruid erbij plaatsen moet nog gebeuren.

Groeten, Wim Mesu