Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29038 keer)

nico_h

• Offline Offline
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2015, 16:36:36 »
Eerder berichtgevingen spraken van een klein lek wat middels bevriezing gedicht was. Dus van daar de opmerking over het lek zijn van de wagon.

Ok bedankt. Dat had ik nog nergens gelezen.

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 March 2015, 17:06:02 »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 March 2015, 21:39:27 »
Vast gelopen wissel misschien ? ;D
Als een wissel niet, of niet geheel omloopt naar de gewenste positie komen de eindschakelaars niet in en kan een rijweg niet vrij gegeven worden, dus dat kan inprincipe nooit een oorzaak zijn.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 March 2015, 22:39:49 »
Volgens dit bericht is de stoptrein door rood gereden: http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/treinongeluk-tilburg-machinist-reed-door-rood-sein-1.4799277

Is naar mijn idee ook wel de meest voor de hand liggende verklaring.
Reinier

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2015, 10:08:16 »
Inmiddels hoor ik uit de wandelgangen van de Veiligheidsmaffia berichten komen dat voortaan bij goederentreinen de eerste en laatste 3 wagens GEEN wagens met gevaarlijke stoffen meer mogen zijn......zucht

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2015, 11:03:36 »
Als ze tegelijkertijd maar drie buffer-vrachtwagens voor en achter elke tankauto laten rijden  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2015, 11:46:24 »
Citaat
Volgens dit bericht is de stoptrein door rood gereden - Is naar mijn idee ook wel de meest voor de hand liggende verklaring

Door rood rijden zou e-e-n verklaring kunnen zijn. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is, die hoor je niet in de media.

De trein van Tilburg naar Tilburg Universiteit gaat kort na Tilburg links de goederensporen op. Ik weet niet of die sporen volledig zijn beveiligd, of dat er sprake is van een lager beveiligingsniveau. In dat geval zou het seinbeeld voor de machinist geel-knipper zijn. Verder rijden naar een bezet spoor (spoor 4, het spoor waar de goederentrein stond) geeft dan hetzelfde seinbeeld als doorrijden naar spoor 3 (de gewenste route voor de stoptrein).
Als het wissel door de treindienstleiding niet goed zou zijn gelegd, maar wel een route zou zijn ingesteld voor de stoptrein, dan zou het voor de machinist aan het sein niet zichtbaar zijn naar welk spoor hij zou gaan. Naar bezet spoor (spoor 4) of naar vrij spoor (spoor 3). De goederentrein stond zo kort achter het wissel, dat na het opmerken van een verkeerde wisselstand deze niet meer zou kunnen stoppen, met het bekende resultaat.

Misschien weet onze Tilbugse poster meer van de beveiliging ter plekke?

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2015, 12:03:45 »
Regulier binnenkomen op geel-knipper lijkt mij erg onwaarschijnlijk... en dan nog : geel knipper betekent voor alles kunnen stoppen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

zweistein

• NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2015, 12:52:00 »
Als ik lees 'hoor je niet in de media' dan krijg ik op een of andere manier de neiging om een aluminium hoedje op te zetten.
Groeten, Ronald.

Arjen-V

• Offline Offline
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2015, 14:03:44 »
Inmiddels hoor ik uit de wandelgangen van de Veiligheidsmaffia berichten komen dat voortaan bij goederentreinen de eerste en laatste 3 wagens GEEN wagens met gevaarlijke stoffen meer mogen zijn......zucht
Dat worden dan voortaan bij treinladingtreinen of bloktreinen maar schutwagens bij plaatsen....... stelletje stumpers zijn het ook weer allemaal makkelijk l*llen achten een computerscherm.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2015, 14:07:09 »
Door rood rijden zou e-e-n verklaring kunnen zijn. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is, die hoor je niet in de media.

De trein van Tilburg naar Tilburg Universiteit gaat kort na Tilburg links de goederensporen op. Ik weet niet of die sporen volledig zijn beveiligd, of dat er sprake is van een lager beveiligingsniveau. In dat geval zou het seinbeeld voor de machinist geel-knipper zijn. Verder rijden naar een bezet spoor (spoor 4, het spoor waar de goederentrein stond) geeft dan hetzelfde seinbeeld als doorrijden naar spoor 3 (de gewenste route voor de stoptrein).
Als het wissel door de treindienstleiding niet goed zou zijn gelegd, maar wel een route zou zijn ingesteld voor de stoptrein, dan zou het voor de machinist aan het sein niet zichtbaar zijn naar welk spoor hij zou gaan. Naar bezet spoor (spoor 4) of naar vrij spoor (spoor 3). De goederentrein stond zo kort achter het wissel, dat na het opmerken van een verkeerde wisselstand deze niet meer zou kunnen stoppen, met het bekende resultaat.

Misschien weet onze Tilbugse poster meer van de beveiliging ter plekke?

Tbge is normaal beveiligd met dwergseinen. Het betreft 40km/h gebied. Het sein waarachter het is mis gegaan toont rood bij geen rijweginstelling, geel knipper bij rijweginstelling naar bezet spoor, geel bij rijweginstelling naar vrij spoor of groen bij rijweginstelling verder dan het volgende sein (lees Tbu of Hoofdbaan richting Bd.

Techniek en mens (of in combinatie) kan falen. Gelukkig is eea met een letterlijke sisser afgelopen.

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #26 Gepost op: 09 March 2015, 15:30:01 »
Ik had al zo'n vermoeden wat betreft de sts-passage.

Wat ik me wel afvraag, waarom krijgt de stopper vanaf Tilburg tóch veilig terwijl die bij het volgend sein ( waar al eerder sts-passages hebben plaatsgevonden ) er weer gestopt moet worden. Valt wat mij betreft in de categorie deelrijwegen en daarvan hadden we toch afgesproken dat we die niet meer zouden krijgen... Er mag weer eens nadrukkelijk gekeken worden naar ARI en de taak van de treindienstleider. De eindfout wordt gemaakt door de betreffende machinist die het rode sein mist, maar daar gaat wel wat aan vooraf... Hopelijk blijft dat niet onbenoemd.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 09 March 2015, 15:36:59 »
Deelrijwegen bestaan niet. Je rijdt van sein A naar sein B. Simpel als wat. Vertrek je op geel, dan kan/mag/moet je verwachten dat het volgende sein Rood kan tonen.
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #28 Gepost op: 09 March 2015, 15:39:10 »
Citaatje uit een rapport van Inspectie Verkeer & Waterstaat:

Deelrijweg
Een rijweg van een geel (vertrek-)sein tot een volgend rood sein elders op het emplacement wordt in dit rapport een deelrijweg genoemd. Als er direct achter dit rode sein sprake is van een ingelegde rijweg voor een andere trein, wordt gesproken van een kruisende rijweg. Inspectie Verkeer en Waterstaat constateert in het rapport STS-passages 2006 (kenmerk TER/KAB/07/T42.004/100 d.d. 20 september 2007) dat de vertreksituatie “vertrek op Geel” gepaard gaat met een relatief groot risico van botsing na een roodseinpassage

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 09 March 2015, 19:28:08 »
Nou en? Seinenboek zegt voldoende lijkt mij. Wat il&t ook schrijft, je blijft gewoon van sein A naar sein B reden, met de daarbij horende regelgeving in acht nemend.
Groeten Joop, machinist Lls