Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 09:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door rvredebregt
Vandaag om 09:31:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:25:36
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door spoorijzer
Vandaag om 09:22:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 09:13:33
Aansluiten wissels Fleischmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 08:43:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:57
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:33:50
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 08:16:05
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 08:05:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:00:50
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 07:54:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 07:35:36
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald69
Vandaag om 01:33:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
28 September 2025, 23:16:27
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
28 September 2025, 22:57:30
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
28 September 2025, 22:07:18
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door NL-modelspoor
28 September 2025, 21:48:20
Br 38 Piko Superen. door wob
28 September 2025, 21:39:37
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
28 September 2025, 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
28 September 2025, 21:30:34
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
28 September 2025, 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
28 September 2025, 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
28 September 2025, 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 September 2025, 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
28 September 2025, 20:25:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
28 September 2025, 18:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 September 2025, 18:04:34
  

Auteur Topic: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit  (gelezen 29418 keer)

nico_h

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2015, 16:36:36 »
Eerder berichtgevingen spraken van een klein lek wat middels bevriezing gedicht was. Dus van daar de opmerking over het lek zijn van de wagon.

Ok bedankt. Dat had ik nog nergens gelezen.

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #16 Gepost op: 07 March 2015, 17:06:02 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #17 Gepost op: 07 March 2015, 21:39:27 »
Vast gelopen wissel misschien ? ;D
Als een wissel niet, of niet geheel omloopt naar de gewenste positie komen de eindschakelaars niet in en kan een rijweg niet vrij gegeven worden, dus dat kan inprincipe nooit een oorzaak zijn.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #18 Gepost op: 08 March 2015, 22:39:49 »
Volgens dit bericht is de stoptrein door rood gereden: http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/treinongeluk-tilburg-machinist-reed-door-rood-sein-1.4799277

Is naar mijn idee ook wel de meest voor de hand liggende verklaring.
Reinier

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2015, 10:08:16 »
Inmiddels hoor ik uit de wandelgangen van de Veiligheidsmaffia berichten komen dat voortaan bij goederentreinen de eerste en laatste 3 wagens GEEN wagens met gevaarlijke stoffen meer mogen zijn......zucht

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7752
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2015, 11:03:36 »
Als ze tegelijkertijd maar drie buffer-vrachtwagens voor en achter elke tankauto laten rijden  ;D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
    • kusee.nl
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2015, 11:46:24 »
Citaat
Volgens dit bericht is de stoptrein door rood gereden - Is naar mijn idee ook wel de meest voor de hand liggende verklaring

Door rood rijden zou e-e-n verklaring kunnen zijn. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is, die hoor je niet in de media.

De trein van Tilburg naar Tilburg Universiteit gaat kort na Tilburg links de goederensporen op. Ik weet niet of die sporen volledig zijn beveiligd, of dat er sprake is van een lager beveiligingsniveau. In dat geval zou het seinbeeld voor de machinist geel-knipper zijn. Verder rijden naar een bezet spoor (spoor 4, het spoor waar de goederentrein stond) geeft dan hetzelfde seinbeeld als doorrijden naar spoor 3 (de gewenste route voor de stoptrein).
Als het wissel door de treindienstleiding niet goed zou zijn gelegd, maar wel een route zou zijn ingesteld voor de stoptrein, dan zou het voor de machinist aan het sein niet zichtbaar zijn naar welk spoor hij zou gaan. Naar bezet spoor (spoor 4) of naar vrij spoor (spoor 3). De goederentrein stond zo kort achter het wissel, dat na het opmerken van een verkeerde wisselstand deze niet meer zou kunnen stoppen, met het bekende resultaat.

Misschien weet onze Tilbugse poster meer van de beveiliging ter plekke?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #22 Gepost op: 09 March 2015, 12:03:45 »
Regulier binnenkomen op geel-knipper lijkt mij erg onwaarschijnlijk... en dan nog : geel knipper betekent voor alles kunnen stoppen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #23 Gepost op: 09 March 2015, 12:52:00 »
Als ik lees 'hoor je niet in de media' dan krijg ik op een of andere manier de neiging om een aluminium hoedje op te zetten.
Groeten, Ronald.

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #24 Gepost op: 09 March 2015, 14:03:44 »
Inmiddels hoor ik uit de wandelgangen van de Veiligheidsmaffia berichten komen dat voortaan bij goederentreinen de eerste en laatste 3 wagens GEEN wagens met gevaarlijke stoffen meer mogen zijn......zucht
Dat worden dan voortaan bij treinladingtreinen of bloktreinen maar schutwagens bij plaatsen....... stelletje stumpers zijn het ook weer allemaal makkelijk l*llen achten een computerscherm.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #25 Gepost op: 09 March 2015, 14:07:09 »
Door rood rijden zou e-e-n verklaring kunnen zijn. Maar ik denk dat er ook nog een andere mogelijkheid is, die hoor je niet in de media.

De trein van Tilburg naar Tilburg Universiteit gaat kort na Tilburg links de goederensporen op. Ik weet niet of die sporen volledig zijn beveiligd, of dat er sprake is van een lager beveiligingsniveau. In dat geval zou het seinbeeld voor de machinist geel-knipper zijn. Verder rijden naar een bezet spoor (spoor 4, het spoor waar de goederentrein stond) geeft dan hetzelfde seinbeeld als doorrijden naar spoor 3 (de gewenste route voor de stoptrein).
Als het wissel door de treindienstleiding niet goed zou zijn gelegd, maar wel een route zou zijn ingesteld voor de stoptrein, dan zou het voor de machinist aan het sein niet zichtbaar zijn naar welk spoor hij zou gaan. Naar bezet spoor (spoor 4) of naar vrij spoor (spoor 3). De goederentrein stond zo kort achter het wissel, dat na het opmerken van een verkeerde wisselstand deze niet meer zou kunnen stoppen, met het bekende resultaat.

Misschien weet onze Tilbugse poster meer van de beveiliging ter plekke?

Tbge is normaal beveiligd met dwergseinen. Het betreft 40km/h gebied. Het sein waarachter het is mis gegaan toont rood bij geen rijweginstelling, geel knipper bij rijweginstelling naar bezet spoor, geel bij rijweginstelling naar vrij spoor of groen bij rijweginstelling verder dan het volgende sein (lees Tbu of Hoofdbaan richting Bd.

Techniek en mens (of in combinatie) kan falen. Gelukkig is eea met een letterlijke sisser afgelopen.

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #26 Gepost op: 09 March 2015, 15:30:01 »
Ik had al zo'n vermoeden wat betreft de sts-passage.

Wat ik me wel afvraag, waarom krijgt de stopper vanaf Tilburg tóch veilig terwijl die bij het volgend sein ( waar al eerder sts-passages hebben plaatsgevonden ) er weer gestopt moet worden. Valt wat mij betreft in de categorie deelrijwegen en daarvan hadden we toch afgesproken dat we die niet meer zouden krijgen... Er mag weer eens nadrukkelijk gekeken worden naar ARI en de taak van de treindienstleider. De eindfout wordt gemaakt door de betreffende machinist die het rode sein mist, maar daar gaat wel wat aan vooraf... Hopelijk blijft dat niet onbenoemd.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #27 Gepost op: 09 March 2015, 15:36:59 »
Deelrijwegen bestaan niet. Je rijdt van sein A naar sein B. Simpel als wat. Vertrek je op geel, dan kan/mag/moet je verwachten dat het volgende sein Rood kan tonen.
Groeten Joop, machinist Lls

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #28 Gepost op: 09 March 2015, 15:39:10 »
Citaatje uit een rapport van Inspectie Verkeer & Waterstaat:

Deelrijweg
Een rijweg van een geel (vertrek-)sein tot een volgend rood sein elders op het emplacement wordt in dit rapport een deelrijweg genoemd. Als er direct achter dit rode sein sprake is van een ingelegde rijweg voor een andere trein, wordt gesproken van een kruisende rijweg. Inspectie Verkeer en Waterstaat constateert in het rapport STS-passages 2006 (kenmerk TER/KAB/07/T42.004/100 d.d. 20 september 2007) dat de vertreksituatie “vertrek op Geel” gepaard gaat met een relatief groot risico van botsing na een roodseinpassage

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Passagiertrein botst op goederentrein op Tilburg Universiteit
« Reactie #29 Gepost op: 09 March 2015, 19:28:08 »
Nou en? Seinenboek zegt voldoende lijkt mij. Wat il&t ook schrijft, je blijft gewoon van sein A naar sein B reden, met de daarbij horende regelgeving in acht nemend.
Groeten Joop, machinist Lls