Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:05
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:06:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Van Dg'tje tot coupé-wagen.  (gelezen 35424 keer)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Van Dg'tje tot coupé-wagen.
« Gepost op: 03 March 2015, 22:46:58 »
Hallo
Op het ogenblik zit ik meer in het HO-onroerend goed ;) maar heb kort
geleden twee HSM Dg-ees gebouwd.
Niet met de soldeerbout en messing maar met styreen en een lijmpotje
met een naald.
Ik had al een aantal coupee rijtuigen verbouwd en daar horen uiteraard
bagagerijtuigen bij in die tijd.
Het materieelboek van 1924 van floortjes bucket gevonden en
de tekeningen gedownload en op HO maat gemaakt.

Dit is de korte versie met een toilet achterin.

Dit is de grotere versie ook weer met toilet achterin.
De bouw begint met de onderstellen van styreenplaat.

Het onderstel voor de 4500 de midden as is zijdelings verschuifbaar, voldoende om door de meegebogen wissels te gaan zonder ontsporen.

van de zijkant gezien.
De wanden zijn al samengesteld.

Hier de wanden voor de 4500.

Deze zijn voor de 3500 serie, samen met een onderstel.
De as houders komen van oude piko-wagens en zijn met seconde lijm aan het styreen gelijmd.
Het middenasje is met een schroefje bevestigd aan een schuifbaar stuk styreen, werkt aardig moet alleen zorgen dat
er genoeg speling opzit zowel in de breedte als hoogte.

De bouw vordert gestaag hier is de 3500 al samen gebouwd terwijl de wanden voor de 4500 al bijna klaar zijn om
gezet te worden.

Hier zijn de twee wagens al wat verder gevorderd.
Zo dat was het weer voor even.
Groet Ed
« Laatst bewerkt op: 01 July 2015, 23:46:35 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek titel gewijzigd »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #1 Gepost op: 04 March 2015, 00:21:02 »
Ook leuk ;D
Waarom neen je geen 3 assig onderstel van Flm of Roco
Goede rijeigenschappen gegarandeerd en kosten bijna niks.
Kijk eens in Karst zijn topic over de 3 as SS/NS D.
gr Jan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #2 Gepost op: 04 March 2015, 09:53:23 »
Ziet er al mooi uit!
vr gr André
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #3 Gepost op: 04 March 2015, 10:57:36 »
Ziet er idd gaaf uit.
kras je de planken zelf, of gebruik je platen met een plank motief (zo ja welke)?
dikte 0,5mm neem ik aan...

grt,
Marcel

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #4 Gepost op: 04 March 2015, 16:52:44 »
Waarom neen je geen 3 assig onderstel van Flm of Roco
Goede rijeigenschappen gegarandeerd en kosten bijna niks.
Kijk eens in Karst zijn topic over de 3 as SS/NS D.

Hallo Jan
Heb aan de hand van een Flm drie-asser  een eigen onderstel gefabriekt.
Met een goed gewicht rijd het best wel goed door de wissels.
Heb meerdere topics van Karst met plezier gevolgd,
wat resulteerde in een 'warme stoof'

Karst is een goede bouwer met een goede uitleg.
Maar evengoed bedankt voor de tips ;).

@ Marcel
Zou eigenlijk een materieel beschrijving moeten doen bij deze dan.
De planken zijn platen Evergreen 4050 met een dikte van 1 mm en de breedte van de plank is 1.3 mm,
verder allerlei strippen evergreen.
Eventuele roosters zijn van clapboard te maken ook weer van 1mm dik.
Hoop dat ik van dienst geweest ben groet ik allen
Ed

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2015, 09:11:06 »
Ed,

Bedankt voor de uitleg.
Heb nog een onderstel van en FL5067 liggen en ben nog op zoek naar een opbouw.
De D3500 zou een optie zijn, maar was deze eind jaren 40, begin jaren 50 ook nog in gebruik?
Hoe dan ook, blijf je volgen.

grt,
Marcel

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2015, 11:09:55 »
Hai Marcel
Voor de 3500-serie  kun je dat onderstel gebruiken, maar de gewone 3-as
personenwagentjes van Flm. zijn ook geschikt.
De serie 3500 is tussen de buffers in HO maten 117 mm lang.
De wagens hebben, sommige zonder uitkijkpost de 50er jaren net gehaald.
Dit kun je nalezen in het boek De Erfenis van Bert Steinkamp.
De wagen die je hebt is ook een Nederlandse uitvoering van te maken.
Op het forum is wel een beschrijving van te vinden.
Groet Ed

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2015, 11:51:45 »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #8 Gepost op: 05 March 2015, 11:56:13 »
Dat wagentje heb ik al eens gedaan en is idd de D waar MK een setje voor heeft.

grt,
Marcel

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #9 Gepost op: 05 March 2015, 14:09:58 »
 @ Gert
Flm 5067 is inderdaad de wagen waar MK een ombouwsetje voor heeft.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2015, 17:40:38 »
Hoi
We gaan weer verder met de DeeGee's
De 3500 hier alweer wat verder een dak geplaatst

Verder nog wat kaal aandoend.

Buffers en wat treeplanken aangebracht.
Rechts de post (theemuts) en de DG 4600 links.
Nog een foto van de 3500 en de post "theemuts".

De 3500 en 4600 bij elkaar en op de achtergrond  de HSM D IV 7512 in wording.

Het hekwerk van de 3500 gesoldeerd en wat treeplanken op de 4600 ook het retirade gedeelte gestalte gegeven.

De wagens voorzien van daken en ontluchters en hekwerken en koppelingen.
Zo dat was het weer even tot zo!
Groet Ed

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2015, 21:58:22 »
Lekker bezig.
Krijgen ze NS of HSM kleurtjes?

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2015, 22:03:52 »
Roadster36
Ze krijgen een NS kleurtje
Ze zijn bestemd voor de jaren 40-50
op mijn baan.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #13 Gepost op: 29 March 2015, 19:45:20 »
Hallo
Weer een kleine stand van zaken omtrent de HSM DIII 3500-4500.
Inmiddels zijn de wagens van een dak voorzien en in een grondverfje gezet.
Het interieur heeft ook een kleurtje gekregen

De treeplanken zijn ook aangebracht.

De treeplanken is best wel lastig, er moeten ijzertjes in een soort z/s gebogen worden en ze dienen
allemaal gelijk te zijn.
Een buigmal brengt wel enige uitkomst.
En dan komt het de gebogen ijzers in een gaatje in de stelbalk lijmen.
Ik heb ze door de stelbalk heen laten gaan aan de achterkant omgebogen en met Revell pasta vast gezet.
Wel een flinke tijd laten drogen!!!!!
De bovenste treeplanken heb ik met een stripje styreen vast gezet.
De treeplank op de ijzertjes ook, een klodder pasta op het ijzertje en dan de plank voorzichtig erin drukken.
Met nog een beetje lijm kun je de klodder wat kleiner maken het lost een beetje van de pasta op.
Zodoende krijg je niet zo'n verdikking onder de plank.

Nog wit, klaar voor een grondverfje.

de 4500 is al van de groene kleur voorzien de 3500 staat in de grondvef.
Zoals ik eerder vertelde over het gedrag in wisselstraten ze lopen er best wel goed door, een megebogen wissel daar hebben ze soms moeite mee voor de rest gaat het prima ,niet te hard,in werkelijkheid reden ze ook niet zo hard.
Hier de 4500 achter de ex Zwitser

In de wagens was een toiletinrichting aanwezig deze was op het achterste gedeelte van de wagen,
hier een blik op het toilet gedeelte met het X-hek.

Zo nog even een statie foto

Nog eentje dan,samen met de thee-postmuts en ander oud materieel.

Zo dat was em weer.
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Bouw van HSM D III 3500-4500
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2015, 21:41:49 »
Hallo mensen
Er komen nog wel wat foto's van de DG-ees die af zijn.
Maar achter een  DG-ee horen personen rijtuigen.
Wel deze week op vakantie geweest in Twente en heb s'avonds lekker
zitten knutselen.
Een drie asser een C8c uit de serie C 4600.
Hobby-spullen en tekening en het boek De Erfenis meegenomen en begonnen aan een drie asser van de SS.
Ben een aardig eind gevorderd het drie assig onderstel is klaar
alleen hoop ik dat het goed door de bochten gaat,ik had geen rails meegenomen.
Maar goed de wanden zijn ook zo goed als klaar op de verf na natuurlijk.

Het onderstel met de verschuifbare middenas.
De middenas schuift d.m.v. een plaatje en ashouder heen en weer en heeft enige verticale speling.

Het onderstel in de lengte.

De zijwanden zijn ook zover klaar de hand rails moeten nog wat verder naar buiten staan en de wand
moet nog licht gebogen worden maar dat doen we thuis wel weer.
Dat was het wel weer voor even morgen naar huis en in het weekend gaan we wel
weer verder.
groet Ed