Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:54:41
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 19:53:26
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 19:44:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
  

Auteur Topic: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370  (gelezen 19010 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #15 Gepost op: 08 September 2015, 22:09:07 »
Vandaag de kopwandjes erop gezet, tevens één wand van het buikje weer losgehaald, ik vond deze niet lekker zitten.
Dakje gebogen en uitkijk ingepast.
De uitstekende randen van het dak boven de schuifdeuren moeten nog haaks naar beneden en daarop klinknagelsimitaties doorgedrukt worden.

De zwarte kier onder bij het buikje is geen kier maar soldeervuil, ik ga de boel even door een sopje halen.

Overmorgen weer verder maar voor ik het dak en de uitkijk vastzet lees ik de beschrijving nog eens rustig door.

In het boek "De Erfenis" is trouwens op de kopse kant geen trap meer te zien, volgens mij is er wel een soort van trede boven de buffers te zien. Klopt dat?
Aangezien ik die foto als lijdraad neem voor een late versie zit ik over deze aanpassing na te denken.

Stephan.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #16 Gepost op: 08 September 2015, 22:26:10 »
mooie bouwsels, en wat een leuk kitje Gert!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #17 Gepost op: 08 September 2015, 22:49:32 »
Ik zit trouwens te denken dat het handiger was geweest als ik eerst de schuifdeuren erin had gezet, nu kunnen de kopse wanden weer loslaten bij het vastsolderen van die deuren.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2015, 14:28:00 »
koelen met natte watten!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2015, 15:07:54 »
Valt wel mee Stephan, als je de randen op de wanden voorvertint en de achterzijden van de deuren ook en je legt de zaak goed vlak neer, dan zit het zó vast. Maar natte watten in de hoek duwen is wel een goede tip en zekerheid dat een en ander niet losspringt. Overigens (ervaring), de deurstoppers kun je beter nu al plaatsen, want als dak en bodem eraan zitten kom je daar nauwelijks meer bij.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #20 Gepost op: 12 September 2015, 12:48:37 »
Citaat Karst; "Daarna op de MK manier de vouwribbels uit het dak geschuurd."

Kan iemand mij vertellen wat is dat voor manier is? Ik weet dat ik daarover op de MK website wel eens wat gelezen heb maar kan het nergens meer terugvinden.

Groet, Stephan.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #21 Gepost op: 12 September 2015, 13:07:18 »
Als je het dak op de juiste manier gerold heb , zie je aan de gladde kant zeer waarschijnlijk knikjes veroorzaakt door de groeven aan de andere kant .
Deze kan je met fijn schuurpapier weer weg schuren .
Gewoon met de bolling mee glad schuren en je ziet er later niets meer van .

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2015, 00:06:22 »
Schuren is werken, maar als het moet dan moet het.

Ben weer een paar keer er mee aan de gang geweest en dit is hoe het nu is±


Ik heb de afbeelding in het boek De Erfenis als voorbeeld genomen en zodoende wijk ik wat van de kit en de bouwvoorbeelden die bij de kit zitten af, de handrails op de schuifdeuren hebben bij mij maar 2 bevestigingen en ze zijn wat korter.
Verder zit er geen trapje op en in plaats van de trap ook geen 3 beugeltjes die aan de andere kant wel zitten.
Het is gewoon een kale wand.

De sluitseinijzers zijn onmogelijk in een vierkantje te buigen dus heb ik er maar een paar gietexemplaren opgezet die ik nog heb liggen, volgens mij heeft Karst dat ook gedaan als ik het goed zie.

Binnenkort verder met het dakje op de uitbouw, alles fatsoeneren en hier en daar wat bijbuigen, rechtzetten en oppoetsen.
En dan het onderstel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 00:08:30 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #23 Gepost op: 15 September 2015, 00:33:54 »
Ziet er netjes uit hoor. En hoe meer verschillen en afwijkingen hoe leuker.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2015, 23:06:05 »
Tadaaaaa!

Even een proefritje voor ik er verder mee ga:
.



(Bovenaan de pagina is een foto weg maar ik kan hem niet meer terugplaatsen want de post is al geblokt)

Stephan.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #25 Gepost op: 22 September 2015, 08:49:01 »
 (y)  TOP!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2015, 23:02:49 »
Damm , je hebt mij ingehaald ;D
Ik moet er ook maar weer snel mee verder ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2015, 16:18:22 »
Gaat goed hè.

Ik had gehoopt hem afgelopen weekend op het spuiten na af te krijgen maar de storingsdienst gooide roet in het eten.
De verf moet dan nog even wachten want ik heb nóg een stuk messing liggen wat gebogen moet worden, kunnen ze gezellig samen gespoten worden.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2015, 23:50:27 »
Waar waren we.

Ik heb dus een ander 3-assig rijtuigje dan de geadviseerde en deze is aan de voor en achterkant wat te lang dus daar moesten 2 plankenrijen weggezaagd worden, het kon nog net. De Nem schacht zal nu wel te ver naar voren steken maar dat kort ik later wel in.


Dan de treeplanken.

Ik heb ze in de bankschroef in elkaar gefreubeld en las later in de beschrijving dat de grondplaat met gleufjes als een soort van mal gebruikt kan worden. Kan ook natuurlijk.
Wel een gepiel.

Dan moeten de treeplanken aan het onderstel op de goede hoogte.

De beschrijving spreekt van de knikjes op de onderkant van de stelbalk. Maar dan zit de bovenste treeplank onder de stelbalk en ik zie op de foto in De Erfenis en hier:

Foto uit Floris Dilz foto-emmer.
Dat de bovenste treeplank gelijk ligt met de onderkant van de stelbalk, dus dat maar aangehouden.
Ook is op de foto in het boek de bovenste plank korter dus daar wat afgeknipt en wat schetste mijn verbazing; ook op deze tekening zijn ze korter.

Stephan.






prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6767
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2015, 00:01:05 »
Zo daar gaat tie weer.

Plastik onderstelletje na het hier en daar wat vastzetten eronderuit en de boel afsolderen.


Onderstel op een paar plekken vastgesoldeerd in de onderkant van de bak, Oh en eerst nog de gaten die ik nodig heb in het dak doorboren anders kan je er later zo slecht bij.

De buffers met plaatjes en het vierkante in het midden voor de trekhaak eraan.

Moeten alleen de beugeltjes nog onder de buffers maar omdat aan één kant de gaten voor de buffers niet helemaal klopten en bijgevijld moesten worden moet ik daar ook de gaatjes nog opnieuw plaatsen en boren.

Tot zover dan:


Stephan.