BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Karst Drenth op 01 maart 2015, 20:06:51

Titel: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Karst Drenth op 01 maart 2015, 20:06:51
Hoi,

Mede Team Mitropa lid Gert Arkema (http://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=pm;sa=send;u=1889) heeft een prachtig kitje ontworpen en laten etsen van deze kenmerkende bagagewagen,

Hier een klein bouwverslagje:

Dag 1:

Ik had vorige week zaterdag plotseling zin om een kitje te bakken... ;) :P

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_1.jpg)

... ik ga het toch lekker proberen... Een Fleischmann onderstel... Eerst de binnenverlichtingslipjes afgeslepen...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_2.jpg)

... bufferbalken afgezaagd en haaks gefreesd. Bak-clipjes afgeknipt...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_3.jpg)

... past zeer fraai ;) Stelbalk is te breed, maar dat wisten we al ;) ...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_4.jpg)

... MF70 deed z'n werk...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_5.jpg)

... mooi 'flush' en gelijk Gert's 0.5mm van het messing er af gehaald. De treeplank-gaatjes haal ik later open met een roco zaagje ;)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_6.jpg)

... een K-karweitje. Maar met veel sis-water en soldeerverf toch tot een goed eind gebracht: De deuren  (y)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_7.jpg)

... paar uutjes stug doorwerken en dan staat er een keurig bakkie :D

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_8.jpg)

... op de kop ziet het er ook goed uit ! Prima teken- en rekenwerk Gert  8) (y) (y) (y)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_9.jpg)

... en op z'n Fleischmann chassietje :P As-stand is niet helemaal perfect ( buitenste assen staan te ver naar buiten, maar het past wel fraai ;) )


Dag 2:

'FF' dakkie gedaan ;) :P

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_10.jpg)

... dakkie gerol op een 4-dubbelgslagen microvezeldoek met verschillende diameters pijp.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_11.jpg)

... schuideurgeleiderails in de bankschroef omgezet...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_12.jpg)

... dak er op en uitkijktorentje. Gat in det dak overigens met de MF70 gemaakt ;)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_13.jpg)

... En ook daarop een dakje. Zelfde recept.

Daarna op de MK manier de vouwribbels uit het dak geschuurd. Maar niet nadat ik de pasgaatjes had dicht gesoldeerd. Die heb ik overigens niet gebruikt en mogen wat mij betreft achterwege blijven. Het dak is makkelijk te positioneren en soldeer aan de bovenkant moet ook allemaal weer weggevijld worden. Komt de strakheid van het dak niet ten goede vind ik ;)

Zo.. nu 0.5 mm in de pin-vice en een uurtje gaatjes boren :P

En...

Opbouw klaar :P  8) (y)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_14.jpg)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_15.jpg)

Best wel een berg werk al die handgrepen en frutsels ;) Misschien een idee om die in het vervolg in Nieuwzilver te laten etsen ? Messing raakt al krom als je er naar kijkt  :o

Nu nog de bodem er in solderen en de treeplanken er aan, dan kunnen we gaan primeren :)


Dag 3:


Treeplankentijd... maar eerst:

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_16.jpg)

... chassis helemaal aangepast, zodat het straks ook allemaal weer netjes past en geen kortsluiting geeft.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_17.jpg)

... de witte styreenplaatjes sluiten straks ook de KK-houders op. Daar waar de treeplankijzerskomen, sleufjes in het chassis gezaagd.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_18.jpg)

... treeplanken eerst aan de bodem vastgetackt, met het chassis nog gemonteerd, daarna de bodem separaat in de bak gesoldeerd en de ijzers definitief vastgesoldeerd.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_19.jpg)

Past allemaal ...  ... perfect dus ;) :P  Maar wat een gepiel met die treeplank ijzers... :-\ :-\ :-X

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_20.jpg)

... grote voordeel is ( voor mij ) dat de iele treeplank-ijzers zo bijna niet te vebuigen zijn. Worden netjes vastgehouden in de groefjes.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_21.jpg)

En in zijaanzicht zie je bijna niet dat de ijzers in groefjes vallen. Benieuwd hoe het er morgen uitziet met verf er op ;)


Dag 4:

Had de hoekhandgrepen 'vergeten' te monteren...

Citaat
.... Of heb je daarvan 2 gebruikt voor naast de deuren? ...

... euhmmm... jah...  :-[ :-[ :'(

Maar ik maak er nog wel een keer wat uit fosforbrons ;) En... ik ben ook de deurklinken vergeten  >:(

Anyway, primeren en dak grijs ging snel...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_22.jpg)

... eerst het dak is veel eenvoudiger afplakken ;)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_23.jpg)

... dan wordtie groen ( jaja... stofjes, zitten niet in de lak ;) )

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_24.jpg)

... nog meer stofjes :P

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_25.jpg)

... andere kant ook ;)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_26.jpg)

... behoorlijk tijdje bezig geweest met de transfers. Om de een af andere reden droogt m'n MicroSet als een dolle  :o

Maar wel mooi zo in z'n natuurlijke habitat :)   8)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_27.jpg)

... close-upje.  Ja, chassis zit verkeerdom...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_28.jpg)

... heb een nieuw soort aflak gebruikt. Matte Varnish van de Action. Wilde het ding niet Philo-glimmend hebben, vanwege z'n ouderdom. Moet ook nog wat poederwerk aan gebeuren.

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_29.jpg)

... en het Fleischmann chassis. Loopt als een T**t  :cool Even testgereden met de D achter de loc en daar 12 Duitse 3-assige Umbauers achter. Rijdt perfect !


Tja.. nu nog de beglazing morgen en dan istie wel klaar. Is niet m'n fraaist afgewerkte bouwsel geworden, maar ik ben tevreden.
Erg leuk kitje Gert ! Smaakt naar HSM C10c :P ;)  8) (y)


Oh ja... hoe werkt dat met die buffers ? Steeltjes aan de binnenkant ombuigen, afknippen en vlakknijpen ?? ( Antwoord: ombuigen en afknippen ! )

Oh ja 2... :) Nog even spaakwielen bestellen bij Modellbahnradsatz :P


Dag 5:

Klaar :D   8) (y) (y)

Glas er in gepield...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_30.jpg)

... lekker met de stofkwast aan de slag geweest... ;)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_31.jpg)

... andere lichtinval, andere kleur :-\

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_32.jpg)

... onderweg naar Marienberg :)

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_33.jpg)

... zo is die 1700 wel heeeeuulll errug schoon ...

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_34.jpg)

... vind um wel lekker gelukt  ;D ;D ;D ;D

(http://www.sleutelspoor.nl/img/3-as%20D/3-As_D_30-bw.jpg)

... uit de oude doos  8)


Grtzz,

Karst
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: roadster36 op 01 maart 2015, 20:08:03
 (y)
En hier in staatspoor kleurtjes ;D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62288.msg3221528143.html#msg3221528143
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Ronaldk op 01 maart 2015, 20:23:12
Ha Karst,
Tja.. nu nog de beglazing morgen en dan istie wel klaar. Is niet m'n fraaist afgewerkte bouwsel geworden, maar ik ben tevreden.

Hij is toch wel fraai geworden.  (y) Ik heb wat bouwkitjes tijdens Rijswijk mogen bekijken. Toch erg knap  dat met messing klooien :)  Ik doe het jullie niet na.

Erg leuk kitje Gert ! Smaakt naar HSM C10c :P ;)  8) (y)

Ja, leuk gedaan :)  (y)

Groet Ronald.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Rob Moerkerken op 02 maart 2015, 09:44:54
@Karst, das weer een heel erg mooi wagentje geworden!
Weer een super product!

Heel erg sfeervolle foto's ook een mooi tijdsbeeld…

gr. Rob
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Rob Ellerman op 02 maart 2015, 11:50:43
Mooi bakkie!  ;D

Grtz,
Rob
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Weerd op 02 maart 2015, 21:57:28
Heel fraai, Karst.  :)
Wat bedoel je met 'MK manier de vouwribbels eruit geschuurd"?
Hier en daar opvullen met tin en dan schuren?

Gerard
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Karst Drenth op 02 maart 2015, 22:14:56
Alleen de ribbels wegschuren met waterproof korrel 400.

Niet opvullen :D
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Bert_Apd op 02 maart 2015, 22:40:13
Hoi Karst,

Ziet er weer perfect uit...  (y)

Ik denk dat het bier nu zeker over de datum gaat....  ;D  ;)

Groetjes,

Bert
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Karst Drenth op 02 maart 2015, 22:47:12
 ;D ;D ;D
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Beached op 03 maart 2015, 09:47:04
Mooi werk Karst (y) De hoge stelbalken, is dat een compromis om het op het FLM onderstel te passen?

Desalniettemin, een mooi kitje. Zou er ook wel een lusten. Past wel lekker in het thema van Nieuweveenschekanaal.

mvg,

Rick
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 07 september 2015, 23:10:41
Ik ben ook met zo'n ding begonnen.

Geen idee of de volgorde een beetje klopt maar tot nu toe gaat het wel aardig.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1546_zpshqadzger.jpg)

Alle handigheidjes zoals het omklappen van de ets bij de schuifdeuren voor het solderen van de frutsels en de stripjes op de wanden voor de dakbevestiging afgeknipt/gesneden en later er achter komen dat het niet moet, al zie ik bij Karst dat hij het ook zonder daklipjes heeft maar dan expres.
Begonnen met een bout maar na een paar minuten een brandertje gepakt en verders alles gebrand met alleen soldeerverf.
Het moet nog gepoetst worden maar dat doe ik wel als de boel verder in elkaar zit, deurtjes al geprobeerd met glasvezelpotloot, wat een rotzooi, vezels slijten als een wilde en gaan in je vingers zitten.

Dit onderstelletje ga ik pas maken, hopelijk met behoud van de kortkoppelmechaniekjes, er zitten in ieder geval wel spaakwielen onder; Kikke.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1545_zpscifmcpsr.jpg)

Morgen weer rustig verder met de kopwandjes dak en tussenwandje.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Ivo tB op 08 september 2015, 00:03:21
Hier staat er ook een op stapel:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/IMG_5776%20800x600_zpsapdckdw3.jpg)

Nog even het chassis passend maken en de uitlaat van de gaslantaarns met gasleidingen op het dak.

mvg,
Ivo
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 08 september 2015, 08:50:39

Dit onderstelletje ga ik pas maken, hopelijk met behoud van de kortkoppelmechaniekjes, er zitten in ieder geval wel spaakwielen onder; Kikke.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1545_zpscifmcpsr.jpg)


Top! Leuk dat je er mee bezig bent Stephan! Mooi dat de deurdecoratie uiteindelijk toch gelukt is. Onderstelletje Roco inkorten met behoud van kk mechaniek is niet moeilijk; gewoon doorzagen aan beide zijden van de middenas naast de schuifkuip waar die middenas in schuift. Er kan een strook plankwerk tussenuit ter breedte van schuifkuip-tot-(ongeveer)-halverwege-kortkoppelingsveertjesgaatje ( sja, hoe leg ik dat anders uit). Omdat de messing bodem dragend is kun je de kopzijden van de onderstel-delen gewoon zonder versteviging met 2 comp-lijm aanelkaar lijmen. En dan komen de 4 gaatjes in de bodem ook precies onder de gaatjes in het onderstel uit. Succes!
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: zuylen op 08 september 2015, 10:29:32
Beste Gert Arkema,
Heb jij nog zo'n bouwpakket liggen van zo'n drie assige bagagewagen? Ik zou er graag één als bouwkit willen overnemen. Ik weet niet of zoiets überhaupt mogelijk is?
vr gr André
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: frank002 op 08 september 2015, 10:47:37
Beste Gert Arkema,

Ook van mijn kant is er interesse in zo'n kit.

mvg Frank
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 08 september 2015, 22:09:07
Vandaag de kopwandjes erop gezet, tevens één wand van het buikje weer losgehaald, ik vond deze niet lekker zitten.
Dakje gebogen en uitkijk ingepast.
De uitstekende randen van het dak boven de schuifdeuren moeten nog haaks naar beneden en daarop klinknagelsimitaties doorgedrukt worden.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1547_zpsncuoq7wx.jpg)
De zwarte kier onder bij het buikje is geen kier maar soldeervuil, ik ga de boel even door een sopje halen.

Overmorgen weer verder maar voor ik het dak en de uitkijk vastzet lees ik de beschrijving nog eens rustig door.

In het boek "De Erfenis" is trouwens op de kopse kant geen trap meer te zien, volgens mij is er wel een soort van trede boven de buffers te zien. Klopt dat?
Aangezien ik die foto als lijdraad neem voor een late versie zit ik over deze aanpassing na te denken.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: e_p op 08 september 2015, 22:26:10
mooie bouwsels, en wat een leuk kitje Gert!
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 08 september 2015, 22:49:32
Ik zit trouwens te denken dat het handiger was geweest als ik eerst de schuifdeuren erin had gezet, nu kunnen de kopse wanden weer loslaten bij het vastsolderen van die deuren.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: e_p op 09 september 2015, 14:28:00
koelen met natte watten!
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 09 september 2015, 15:07:54
Valt wel mee Stephan, als je de randen op de wanden voorvertint en de achterzijden van de deuren ook en je legt de zaak goed vlak neer, dan zit het zó vast. Maar natte watten in de hoek duwen is wel een goede tip en zekerheid dat een en ander niet losspringt. Overigens (ervaring), de deurstoppers kun je beter nu al plaatsen, want als dak en bodem eraan zitten kom je daar nauwelijks meer bij.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 12 september 2015, 12:48:37
Citaat Karst; "Daarna op de MK manier de vouwribbels uit het dak geschuurd."

Kan iemand mij vertellen wat is dat voor manier is? Ik weet dat ik daarover op de MK website wel eens wat gelezen heb maar kan het nergens meer terugvinden.

Groet, Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: ronald1956 op 12 september 2015, 13:07:18
Als je het dak op de juiste manier gerold heb , zie je aan de gladde kant zeer waarschijnlijk knikjes veroorzaakt door de groeven aan de andere kant .
Deze kan je met fijn schuurpapier weer weg schuren .
Gewoon met de bolling mee glad schuren en je ziet er later niets meer van .
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 15 september 2015, 00:06:22
Schuren is werken, maar als het moet dan moet het.

Ben weer een paar keer er mee aan de gang geweest en dit is hoe het nu is±
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1552_zpsvjiuhlnj.jpg)

Ik heb de afbeelding in het boek De Erfenis als voorbeeld genomen en zodoende wijk ik wat van de kit en de bouwvoorbeelden die bij de kit zitten af, de handrails op de schuifdeuren hebben bij mij maar 2 bevestigingen en ze zijn wat korter.
Verder zit er geen trapje op en in plaats van de trap ook geen 3 beugeltjes die aan de andere kant wel zitten.
Het is gewoon een kale wand.

De sluitseinijzers zijn onmogelijk in een vierkantje te buigen dus heb ik er maar een paar gietexemplaren opgezet die ik nog heb liggen, volgens mij heeft Karst dat ook gedaan als ik het goed zie.

Binnenkort verder met het dakje op de uitbouw, alles fatsoeneren en hier en daar wat bijbuigen, rechtzetten en oppoetsen.
En dan het onderstel.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: ingenium op 15 september 2015, 00:33:54
Ziet er netjes uit hoor. En hoe meer verschillen en afwijkingen hoe leuker.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 21 september 2015, 23:06:05
Tadaaaaa!

Even een proefritje voor ik er verder mee ga:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1569_zpsstvinwqi.jpg).



(Bovenaan de pagina is een foto weg maar ik kan hem niet meer terugplaatsen want de post is al geblokt)

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 22 september 2015, 08:49:01
 (y)  TOP!  (y)
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: DV modelspoor op 22 september 2015, 23:02:49
Damm , je hebt mij ingehaald ;D
Ik moet er ook maar weer snel mee verder ;D
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 23 september 2015, 16:18:22
Gaat goed hè.

Ik had gehoopt hem afgelopen weekend op het spuiten na af te krijgen maar de storingsdienst gooide roet in het eten.
De verf moet dan nog even wachten want ik heb nóg een stuk messing liggen wat gebogen moet worden, kunnen ze gezellig samen gespoten worden.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 01 oktober 2015, 23:50:27
Waar waren we.

Ik heb dus een ander 3-assig rijtuigje dan de geadviseerde en deze is aan de voor en achterkant wat te lang dus daar moesten 2 plankenrijen weggezaagd worden, het kon nog net. De Nem schacht zal nu wel te ver naar voren steken maar dat kort ik later wel in.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1588_zpszk18w3n4.jpg)

Dan de treeplanken.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1589_zps3grv1oy5.jpg)
Ik heb ze in de bankschroef in elkaar gefreubeld en las later in de beschrijving dat de grondplaat met gleufjes als een soort van mal gebruikt kan worden. Kan ook natuurlijk.
Wel een gepiel.

Dan moeten de treeplanken aan het onderstel op de goede hoogte.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1592_zps1jholhna.jpg)
De beschrijving spreekt van de knikjes op de onderkant van de stelbalk. Maar dan zit de bovenste treeplank onder de stelbalk en ik zie op de foto in De Erfenis en hier:
(http://i52.photobucket.com/albums/g15/emmer_van_floortje/SS%20rijtuigen%20en%20bagagewagens%201875/DN218.jpg)
Foto uit Floris Dilz foto-emmer.
Dat de bovenste treeplank gelijk ligt met de onderkant van de stelbalk, dus dat maar aangehouden.
Ook is op de foto in het boek de bovenste plank korter dus daar wat afgeknipt en wat schetste mijn verbazing; ook op deze tekening zijn ze korter.

Stephan.





Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 02 oktober 2015, 00:01:05
Zo daar gaat tie weer.

Plastik onderstelletje na het hier en daar wat vastzetten eronderuit en de boel afsolderen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1593_zpsrtdiu1ea.jpg)

Onderstel op een paar plekken vastgesoldeerd in de onderkant van de bak, Oh en eerst nog de gaten die ik nodig heb in het dak doorboren anders kan je er later zo slecht bij.

De buffers met plaatjes en het vierkante in het midden voor de trekhaak eraan.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1594_zpsgzezxzzo.jpg)
Moeten alleen de beugeltjes nog onder de buffers maar omdat aan één kant de gaten voor de buffers niet helemaal klopten en bijgevijld moesten worden moet ik daar ook de gaatjes nog opnieuw plaatsen en boren.

Tot zover dan:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1596_zps7lu5rbl7.jpg)

Stephan.


Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 06 oktober 2015, 00:07:16
Nou het solderen is af.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1643_zpsave70m2h.jpg)
Voor de lol even de (echt verende) buffers erin gestoken, die steken nu nog te ver uit maar de  definitieve bevestiging komt pas na het spuiten.

Ik heb toch nog treeplankbevestigingen gemaakt aan de kopse kant, deze had ik afgeknipt maar er waren extra aanwezig dus daar een deel van gebruikt en er tussen gefrut, is gelijk het gaatje ook dicht. Voor de haak gebruik ik een plastic exemplaar. De middelste gaslampkap op het dak aan de andere kant van de uitkijk laat ik weg, deze stond ook niet op de foto
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1637_zps2ud0cjme.jpg)

Deze is nu spuitklaar (nou ja misschien ga ik er nog wat met een fijn schuurpapiertje en glasvezelpotlood langs), maar ik ga eerst nog verder met een 4 as C10c (eens kijken of ik daar een draadje voor kan kapen of een nieuwe open), en dan spuit ik ze tegelijk.

Ik vind het een leuk ding en het is een fraai bouwpakket, top Gert  (y). Ik heb ooit eens lang geleden een klein smalspoorzandwagentje (wie hem hebben wil mag hem hebben hij staat hier toch te verstoffen) op een cursus bij Railz in elkaar gezet maar dit is toch wat anders. Vooral de brander ging super.

Dit is zo'n beetje wat ik gebruikt heb aan gereedschap:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1636_zpstg8mweig.jpg)
De messing borstel om de goedkope soldeerboutpunt weer blank te maken en de goedkoopste brander, ik heb ook een brandertje die 3x zo duur was gekocht want die leek mij met de ontsteking erop wel handig maar deze heeft zo'n mooie dunne strakke lange vlam dat ging super. Even op flinke afstand langs het te solderen dingetje aaien je ziet het pruttelen en het zit vast en alles wat er vlak omheen zit blijft gewoon zitten.

Ik plaats wel weer een plaatje als hij gespoten en kant en klaar is.

Stephan.



Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 06 oktober 2015, 00:17:34
Toppie, mooi geworden Stephan! Laat je m nog wel een tijdje badderen in sodawater? Dan krijg je alle soldeerzuur tenminste goed weg. Daarna spoelen en drogen en op naar de spuitert!  (y)
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: DV modelspoor op 06 januari 2016, 22:01:26
Zo even het stof wegblazen ;D ;D ;D.
Eindelijk weer begonnen met mijn kitje.

Heb het frame pas gemaakt alleen constateer ik iets geks bij de bufferbalken;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bufferbalk_detail.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bufferbalk_detail.jpg)

Ligt het aan mij, ofwel heb ik iets verkeerd gedaan(zou zomaar kunnen ;D)
Of is het een bekend probleempje?

Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: ronald1956 op 06 januari 2016, 22:18:34
Dit is een bekend probleempje .
Zal even aangepast moeten worden , maar weet zo uit m`n hoofd niet welke nu goed was en welke fout .....Gerrrrtttt .
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 06 januari 2016, 22:56:52
De gaten in de bodemplaat zijn goed, je moet ze dus van één kopwand bijvijlen (naar buiten/de zijwand toe) helaas.
Al je goed kijkt zie je op één van de foto's van Karst de kier zitten.
Vandaag trouwens nog de handgrepen een keer met zwarte verf langsgelopen en hopelijk van het weekend de transfers ertegen en in de aflak.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: DV modelspoor op 06 januari 2016, 23:06:56
Oka duidelijk.
Daar verzin ik wel iets op (y)

Ik ben nu het dak glad aan het maken en daarna begin ik met alle frutsels.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 07 januari 2016, 09:37:48
Leuk dat je bezig bent Dennis! En inderdaad, dit is één van de bekende foutjes in de kit, de andere kopwand is wel goed. Nog een foutje; de bodemplaat is iets te breed en iets te kort. Dus dat wordt vijlen.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: roadster36 op 07 januari 2016, 16:49:57
Ander klein foutje is het gat in het dak voor de koepel.
Ook hier zijn wat halen met een vijl nodig. ;D
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: zuylen op 07 januari 2016, 18:12:29
Ah, heb ik pas ook aangeschaft. Ben nog op zoek naar een geschikte Roco donor 3-asser. Maar dat komt wel goed! Wordt bij jou al een mooi karretje! (y)
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: DV modelspoor op 07 januari 2016, 19:47:19
Leuk dat je bezig bent Dennis! En inderdaad, dit is één van de bekende foutjes in de kit, de andere kopwand is wel goed. Nog een foutje; de bodemplaat is iets te breed en iets te kort. Dus dat wordt vijlen.

Ik ben al een poos geleden begonnen, maar door omstandigheden was de modelbouw even naar de achtergrond.
Vanaf nu weer volle bak (y) (y) Deze heeft prio 1 dus ik denk dat hij snel gereed moet zijn ;)

Dank voor de tip`s.
Hoe hebben jullie het oude gat gedicht.... plamuur of soldeer?

Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: roadster36 op 08 januari 2016, 00:01:57
Die hoef je niet te dichten.
De fout zit alleen in de bodemplaat, hier vallen de kopwanden overheen en die hebben wel de goede buffermaat.
je moet ze dus naar de zijkanten iets ovaal maken.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 08 januari 2016, 00:11:45
De fout zit dus niet in de bodemplaat maar in één kopse kant.
Op de foto's van Karst zie ik dat hij ze niet heeft gedicht en ik heb er vierkante bufferbevestigingsplaatjes overheen gesoldeerd.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Ivo tB op 08 januari 2016, 01:06:43
Ander klein foutje is het gat in het dak voor de koepel.
Ook hier zijn wat halen met een vijl nodig. ;D
Liever te kleine gaten die je op de juiste maat kunt maken dan te grote. Die kieren krijg je veel lastiger dicht. Goed ontwerp dus!

Lees Iain Rice in 4mm chassis construction

mvg,
Ivo
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 26 januari 2016, 00:41:54
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05717_zps4tu5z5bc.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05715_zpsur4sd6j3.jpg)

Hehe klaar, iedere keer als ik dacht dat ik er was moest er nog glas in en buffers op enz. maar nu is tie af.
(Al die witte friemels zijn stofjes die zie je natuurlijk pas op de foto en die is ook nog niet scherp  :-\, morgens eens kijken of ik betere kan maken.)

Bufferschalen met zwarte stift en dan blanke lak erover, met veertje in de bufferhulzen en stangetje knikje geven. Kachelpijp zat de afschuining voor het dak 90gr. verschoven zodat ik die wat af moest krabben. Alles aan de binnenkant met kristalklear vastgezet.
Nou dat was het wel zo'n beetje.
Nu vlug verder met de 4 asser.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: ingenium op 26 januari 2016, 00:58:13
Netjes, echt keurig gebouwd! (y)
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 26 januari 2016, 01:00:11
Komt omdat ik zo'n pietlut ben  ;D.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: ingenium op 26 januari 2016, 01:01:26
Oh kijk, een nieuwe pagina, kun je mooi nieuwe foto's voor schieten! ;)
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 26 januari 2016, 10:08:21
Ja echt mooi gebouwd Stephan! Dat toont aan de deurfrutsels en de hoeken van de bakken en het buikje. Gewoon goed gedaan man!  (y)

BTW, welk merk verf heb je gebruikt?
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 26 januari 2016, 18:46:07
Gewoon Phildieverf, die heb ik speciaal voor dat messingspul aangeschaft, en vooral met de blanke lak ben ik in mijn nopjes dat kun je er in het wilde weg opspuiten en kleed geweldig mooi af.

Ik heb trouwens de deurkruk messing geschilderd en die bij de deur die dicht is vanwege da kachel die er achter staat groen gelaten want die zal wel niet gebruikt worden. Ik kon trouwens nergens vinden of de kruk überhaupt is blijven zitten met het afsluiten van de deur.

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 26 januari 2016, 19:26:11
Kruk  werd afgenomen want de deur hoefde toch niet meer open. De conducteur kon zelfs via de schuifdeuren de wagon uit. Die blikken plaat in plaats van de ruit klopt zo wel; groen net als de bak.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: DV modelspoor op 26 januari 2016, 19:40:53
Wouw :o erg fraai Stephan  (y) (y) (y)
Vooral de details op de deuren zijn mooi, bij mij is dat niet helemaal gelukt.

Erg mooi, motiveert mij om die van mij snel af te ronden  (y)

Ik zie al een meeting voor mij met alle D'tjes ;D
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: prutser op 26 januari 2016, 20:50:27
Kruk  werd afgenomen want de deur hoefde toch niet meer open. De conducteur kon zelfs via de schuifdeuren de wagon uit. Die blikken plaat in plaats van de ruit klopt zo wel; groen net als de bak.

Dus die kan ik evt zo kort mogelijk afknippen en bijstippen.

Bedankt voor alle complimenten  :).

Stephan.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Gert Arkema op 26 januari 2016, 21:52:18
Nog effectiever; aanpakken met een tang en ronddraaien, dan knaptie meestal nog strakker af dan jij kunt knippen. 1 tip groen en t overblijfsel is ook weg.
Titel: Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
Bericht door: Ivo tB op 02 mei 2017, 15:50:52
Die van mij mag nu ook de baan op:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%20D%20II/IMG_7342%20800x600_zpss84hnq7i.jpg)

En volgens mij de eerste met dakgoten boven de deuren en de gasleiding:

(http://i1180.photobucket.com/albums/x412/Ivotb/NS%20D%20II/IMG_7344%20800x600_zpsnb048fb3.jpg)

Ik wil alleen nog de wielen vervangen door spaakwielen. Bovendien zijn deze Roco wielen echte pizzasnijders die je op moderne Roco rail hoort ratelen over de railstoelen. Ik heb de zijkanten van het dak met de deurgeleiders ook in het dakgrijs gespoten. Dat leek me logisch dat het dakleer of linnen zo werd doorgeplakt.


mvg,
Ivo