Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 22:13:30
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door timtrein
Vandaag om 22:13:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Die Bahn
Vandaag om 21:45:49
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
Vandaag om 21:43:04
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 21:41:40
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
Vandaag om 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
Vandaag om 21:00:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 20:55:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:10:03
Bf Kibronn door Eric B
Vandaag om 19:52:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 17:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 16:59:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
Vandaag om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
Vandaag om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
Vandaag om 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 15:09:54
Rangeerbaantje cementfabriek Rhätische Bahn (H0m) door Benelux795
Vandaag om 15:06:10
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:01:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 13:45:41
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 13:27:41
  

Auteur Topic: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370  (gelezen 19136 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #15 Gepost op: 08 September 2015, 22:09:07 »
Vandaag de kopwandjes erop gezet, tevens één wand van het buikje weer losgehaald, ik vond deze niet lekker zitten.
Dakje gebogen en uitkijk ingepast.
De uitstekende randen van het dak boven de schuifdeuren moeten nog haaks naar beneden en daarop klinknagelsimitaties doorgedrukt worden.

De zwarte kier onder bij het buikje is geen kier maar soldeervuil, ik ga de boel even door een sopje halen.

Overmorgen weer verder maar voor ik het dak en de uitkijk vastzet lees ik de beschrijving nog eens rustig door.

In het boek "De Erfenis" is trouwens op de kopse kant geen trap meer te zien, volgens mij is er wel een soort van trede boven de buffers te zien. Klopt dat?
Aangezien ik die foto als lijdraad neem voor een late versie zit ik over deze aanpassing na te denken.

Stephan.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #16 Gepost op: 08 September 2015, 22:26:10 »
mooie bouwsels, en wat een leuk kitje Gert!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #17 Gepost op: 08 September 2015, 22:49:32 »
Ik zit trouwens te denken dat het handiger was geweest als ik eerst de schuifdeuren erin had gezet, nu kunnen de kopse wanden weer loslaten bij het vastsolderen van die deuren.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2015, 14:28:00 »
koelen met natte watten!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2015, 15:07:54 »
Valt wel mee Stephan, als je de randen op de wanden voorvertint en de achterzijden van de deuren ook en je legt de zaak goed vlak neer, dan zit het zó vast. Maar natte watten in de hoek duwen is wel een goede tip en zekerheid dat een en ander niet losspringt. Overigens (ervaring), de deurstoppers kun je beter nu al plaatsen, want als dak en bodem eraan zitten kom je daar nauwelijks meer bij.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #20 Gepost op: 12 September 2015, 12:48:37 »
Citaat Karst; "Daarna op de MK manier de vouwribbels uit het dak geschuurd."

Kan iemand mij vertellen wat is dat voor manier is? Ik weet dat ik daarover op de MK website wel eens wat gelezen heb maar kan het nergens meer terugvinden.

Groet, Stephan.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #21 Gepost op: 12 September 2015, 13:07:18 »
Als je het dak op de juiste manier gerold heb , zie je aan de gladde kant zeer waarschijnlijk knikjes veroorzaakt door de groeven aan de andere kant .
Deze kan je met fijn schuurpapier weer weg schuren .
Gewoon met de bolling mee glad schuren en je ziet er later niets meer van .

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #22 Gepost op: 15 September 2015, 00:06:22 »
Schuren is werken, maar als het moet dan moet het.

Ben weer een paar keer er mee aan de gang geweest en dit is hoe het nu is±


Ik heb de afbeelding in het boek De Erfenis als voorbeeld genomen en zodoende wijk ik wat van de kit en de bouwvoorbeelden die bij de kit zitten af, de handrails op de schuifdeuren hebben bij mij maar 2 bevestigingen en ze zijn wat korter.
Verder zit er geen trapje op en in plaats van de trap ook geen 3 beugeltjes die aan de andere kant wel zitten.
Het is gewoon een kale wand.

De sluitseinijzers zijn onmogelijk in een vierkantje te buigen dus heb ik er maar een paar gietexemplaren opgezet die ik nog heb liggen, volgens mij heeft Karst dat ook gedaan als ik het goed zie.

Binnenkort verder met het dakje op de uitbouw, alles fatsoeneren en hier en daar wat bijbuigen, rechtzetten en oppoetsen.
En dan het onderstel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 00:08:30 door prutser »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #23 Gepost op: 15 September 2015, 00:33:54 »
Ziet er netjes uit hoor. En hoe meer verschillen en afwijkingen hoe leuker.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2015, 23:06:05 »
Tadaaaaa!

Even een proefritje voor ik er verder mee ga:
.



(Bovenaan de pagina is een foto weg maar ik kan hem niet meer terugplaatsen want de post is al geblokt)

Stephan.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #25 Gepost op: 22 September 2015, 08:49:01 »
 (y)  TOP!  (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2015, 23:02:49 »
Damm , je hebt mij ingehaald ;D
Ik moet er ook maar weer snel mee verder ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2015, 16:18:22 »
Gaat goed hè.

Ik had gehoopt hem afgelopen weekend op het spuiten na af te krijgen maar de storingsdienst gooide roet in het eten.
De verf moet dan nog even wachten want ik heb nóg een stuk messing liggen wat gebogen moet worden, kunnen ze gezellig samen gespoten worden.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2015, 23:50:27 »
Waar waren we.

Ik heb dus een ander 3-assig rijtuigje dan de geadviseerde en deze is aan de voor en achterkant wat te lang dus daar moesten 2 plankenrijen weggezaagd worden, het kon nog net. De Nem schacht zal nu wel te ver naar voren steken maar dat kort ik later wel in.


Dan de treeplanken.

Ik heb ze in de bankschroef in elkaar gefreubeld en las later in de beschrijving dat de grondplaat met gleufjes als een soort van mal gebruikt kan worden. Kan ook natuurlijk.
Wel een gepiel.

Dan moeten de treeplanken aan het onderstel op de goede hoogte.

De beschrijving spreekt van de knikjes op de onderkant van de stelbalk. Maar dan zit de bovenste treeplank onder de stelbalk en ik zie op de foto in De Erfenis en hier:

Foto uit Floris Dilz foto-emmer.
Dat de bovenste treeplank gelijk ligt met de onderkant van de stelbalk, dus dat maar aangehouden.
Ook is op de foto in het boek de bovenste plank korter dus daar wat afgeknipt en wat schetste mijn verbazing; ook op deze tekening zijn ze korter.

Stephan.






prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6799
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3-assige Bagagewagen NS D 3056-3208, voorheen SS D-II 141, 218-288, 290-370
« Reactie #29 Gepost op: 02 October 2015, 00:01:05 »
Zo daar gaat tie weer.

Plastik onderstelletje na het hier en daar wat vastzetten eronderuit en de boel afsolderen.


Onderstel op een paar plekken vastgesoldeerd in de onderkant van de bak, Oh en eerst nog de gaten die ik nodig heb in het dak doorboren anders kan je er later zo slecht bij.

De buffers met plaatjes en het vierkante in het midden voor de trekhaak eraan.

Moeten alleen de beugeltjes nog onder de buffers maar omdat aan één kant de gaten voor de buffers niet helemaal klopten en bijgevijld moesten worden moet ik daar ook de gaatjes nog opnieuw plaatsen en boren.

Tot zover dan:


Stephan.