Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 51846 keer)

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #45 Gepost op: 29 March 2015, 12:38:42 »
Op zich een mooi idee Ivo, ware het niet dat ik dan allerlei dingen moet gaan maken zelf. En als ik iets heb geleerd als modelbouwer en terreinmaker voor m'n andere hobby wargamen, dan is het wel dat ik niet zo'n groot talent heb om met vanalles te improviseren en dingetjes zelf te maken  :-[

Het idee van de binnenhaven, eigenlijk heel klein met nog een insteekhaventje, is dat je toch heel levendig bedrijf krijgt, met de mogelijkheid van sporen die de fabrieken van ruwe materialen voorzien, welke gelost kunnen worden door een over het spoor lopende portaalkraan, die tevens ook van de opslagterreinen met verwerkte producten de schepen kan voorzien van lading.

Ook kan de haven dienen voor een plaats van een rondreisboot (Artitec!), voor toeristen die een Ruhr/Rijnreisje willen maken. Is één van de redenen van het groot spoorverkeer met passagierstreinen: de toeristische attracties in de stad en omgeving.

Ondertussen druk bezig een stuk op schaal te schetsen met sjabloon de laatste tijd, uitgaande van het hoofdstation en de rangeergebieden. Resultaat volgt binnenkort hier met een afbeelding.

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #46 Gepost op: 29 March 2015, 13:16:08 »
Briljant idee! Die binnenhaven en ook het idee om een toeristenboot in het plan op te nemen. Gaat je veel rijmogelijkheden geven.
Ik merk dat je goed nadenkt over de werkelijkheid die je wil inpassen in je plannen. Gaat goed zo.  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ivo vS

• H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #47 Gepost op: 29 March 2015, 19:17:35 »
Was het Ruhrgebied al zo'n toeristische trekpleister in epoche2?
Een functionele binnenhaven heeft een spooraansluiting nodig. Dit zorg voor meer rijmogelijkheden
« Laatst bewerkt op: 29 March 2015, 19:19:22 door Ivo vS. Reden: aanvulling »
groet,

Ivo vS

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2015, 15:53:55 »
Wat de graad van het tourisme was, weet ik nog niet precies. Maar de Rijnvaart, dus ook over de Ruhr bij mij, was er al heel erg lang. Dus een bootje is gerechtvaardigd.

http://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_der_Personenschifffahrt_auf_dem_Rhein

VFR

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2015, 16:14:01 »
Al was het niet gerechtvaardigd vanuit de historie. Het gaat er gewoon om wat jij wilt. 't Is jouw idee, jouw modelbaan.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2015, 21:45:37 »
Natuurlijk, zo is het maar net. Er zijn zat foto's van pleziervaartuigen uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Maak er wat moois van!!
groet,

Ivo vS

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #51 Gepost op: 04 April 2015, 12:13:40 »
Dit het passagiersschip (van Artitec). De inscheping vindt plaats vlakbij het station, zodat de reizigers meteen aan hun vervolgreis kunnen beginnen. Alleen nog een mooi (statig) gebouw ervoor vinden in 1900-1920 stijl, wat als rederij, annex havenkantoor kan dienen.

Vandaag verder met het lokomotievendepot te tekenen in het baanplan. Als dat af is, heb ik een goed idee voor de resterende ruimte op niveau 1 voor de wingebieden aan 'raw materials'.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #52 Gepost op: 04 April 2015, 13:21:55 »
Even een vraagje!

In mijn berichtje hier van 22 maart liet ik de lokloods zien met ruimte voor 3 loks. Weet iemand misschien de onderlinge spoorafstand? (Voor het maken van schets voor het baanplan)

Ook nog een vraagje over de draaischijf voor wagons van Faller: wat is de effectieve opstelmogelijkheid qua lengte rail op deze draaischijf?
Maten die opgegeven worden zijn 51 x 49 x 133; laatste is neem ik aan de diameter buitenkant.

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #53 Gepost op: 04 April 2015, 16:11:05 »
Wanneer je nog eventjes terugkijkt naar m'n schets voor het baanplan van 8 maart, dan waren er 3 sporen bij het hoofdstation. Van boven naar onder nummeren we ze eventjes voor het gemak 1, 2 & 3. In die schets werd spoor 1 gebruikt om vanaf het niveau 0 door te stijgen omhoog naar niveau 1, waar de wingebieden waren voor diverse materialen die bij de stads-industrie verwerkt konden worden.

Wat als ik nou juist het buitenste spoor 3 ga gebruiken om hiernaar toe te rijden?! Dat bedacht ik me ineens. Voordeel is dan dat de bereikbaarheid aan rechterzijde van de baan omhoog lijdt via een R4 halve cirkel, waardoor dus ook grote loks naar dit gebied kunnen rijden.
Dat is ook weer wat natuurgetrouwer voor het Ruhr gebied waar wel hoogteverschillen zijn in het landschap, maar die zijn meer glooiend dan dat ik dan op de modelbaan hele 'bergwanden' en 'rotsformaties' moet gaan maken om niveau 1 te creëren.
Bovendien geeft het de gelegenheid na de unificatie van de DRG voor allerlei lokale spoornetwerken in de diverse Länder, toch nog gebruik te maken van diverse loks, die speciaal voor hoogteverkeer werden gebouwd in de Rhein-Pfalz, WÜrttemberg, etc.

Schuiven met ideetjes is dus heel goed tijdens de ontwerp fase!  :o

(Morgen komt m'n broer langs met een goede camera, om het huidige baanplan te fotograferen. En ja, het voorlopige idee voor een stoomlokdepot is vanmiddag met potlood op papier toegevoegd!)  :P
« Laatst bewerkt op: 04 April 2015, 16:19:40 door Erwinmk »

VFR

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 04 April 2015, 18:39:24 »
Ik bemerk bij mezelf dat ik een stijgend spoor bij voorkeur langs de buitenkant van de baan ontwerp. En een dalend spoor zoveel mogelijk naar binnen. Dat stemt overeen met je nieuwe voorstel dus.
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ivo vS

• Offline Offline
    • Reithsburg 3.0
« Reactie #55 Gepost op: 04 April 2015, 21:54:57 »
Mooi voorstel, buitenste spoor laten stijgen. Hierdoor duiken de andere sporen onder dat ene spoor door. Eventueel kun je op deze wijze met arkaden (delen van) de helling bekleden.
Je zou een stukje van het buitenste spoor als "luchtspoor" door de stad laten lopen.
groet,

Ivo vS

jowi

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 05 April 2015, 10:41:09 »
Ik denk dat het slimmer is om je baanplan eens met een pakket als Anyrail te gaan tekenen, dan zie je pas of alles echt past... schetsjes met potlood zijn leuk als 1e idee, maar je zult zien dat veel van de zaken die je wilt niet gaan werken zodra je met de echte rails aan de gang gaat...

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #57 Gepost op: 05 April 2015, 11:41:14 »
Kijk eens aan hier is het nieuwe stuk baanplan, zeg maar het rechterstuk van de tafel/modelbaan.

Zoals je ziet heb ik wat moeten rommelen met de diverse wisselaansluitingen links en rechts van het hoofdstation, wat veroorzaakt werd door eerst met de rechte perronsporen te beginnen. Nou ja, da's allemaal later makkelijk weer te corrigeren met een rasterpapier als extra hulpmiddel. Ik realiseer me dat inderdaad soms na een wissel misschien niet elk stuk spoor in het industriegebied meteen correct ligt, maar dat zal weinig uitmaken.
Baanontwerp nu wel qua diepte van 90cm naar 100cm gegaan.

Tip 1: Begin na wat schetsen met je baanplan bij de uitwerking eerst met de wissels in de buurt, want die bepalen de onderlinge afstand vervolgens van de rechte spoorstukken!

(Weer wat geleerd  :D )

@ Jowi: ik ben geen fan van computerprogramma's want dan zit ik veels langer te klooien met het intekenen van gebouwen. Sjabloon, potlood en gum werken sneller. Zal m''n leeftijd wel zijn en lessen technisch tekenen op papier  ;)

Bij het sjabloonontwerp kwam ik er al snel achter dat de sporen voor de industrie bij de stad heel anders moesten gaan liggen dan in m'n schetsje van 8 maart. Voordeel is nu wel dat ze allemaal als spoorbeheerder achter de tafel goed te bezichtigen zijn, zowel qua bouwsels als activiteiten op het spoor. Alleen de bierbrouwerij ligt dus zo, dat het zicht op het spoor wordt ontnomen, misschien haal ik die daar weg en hou daar dan alleen een losplaats voor dieselolie en de dieselrangeerlok(s).
Spoor 1 (bovenste bij het hoofdstation) loopt hier nog omhoog rechts via een R3 bocht naar niveau 1, maar dat gaat dus spoor 3 worden met een R4 bocht (@ Ivo: yep, mooie arcade boogstuk achterlangs de stad + brug over de haven!). Station en goederenloods kunnen ietsjes opschuiven naar rechts, om vanaf het plein achter het station een wegverbinding te maken richting haven, machinefabriek en lokdepot.

Voor de industrie bij de stad dus gekozen voor een machinefabriek aan de haven, een staalfabriek aan de haven, timmer/meubel/houtverwerkende fabriek en een gasfabriek (gas voor civiel gebruik & cokes voor de staalfabriek!).

Spoor 1 & 2 verdwijnen rechts naar niveau -1, waar een schaduwstation komt met opstelsporen, die links (nog niet getekend) weer omhoog komen. Zo heb je lange paradestukken voor aan de baan. Spoor 3 kan omhoog met keerlus op niveau 1 en retour met keerlus op niveau 0 (ook nog te tekenen).

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2015, 11:58:57 door Erwinmk »

Erwinmk

• Offline Offline
    • Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #58 Gepost op: 05 April 2015, 12:10:43 »
In rood omcirkeld dus de rommelige wissels.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 05 April 2015, 12:17:13 »
@ Jowi: ik ben geen fan van computerprogramma's want dan zit ik veels langer te klooien met het intekenen van gebouwen. Sjabloon, potlood en gum werken sneller. Zal m''n leeftijd wel zijn en lessen technisch tekenen op papier  ;)
Ik ben van '68 ;) tekenen met software werkt zoveel beter en sneller. Je kunt veel sneller dingen proberen. En die gebouwen die je schetst zijn ook maar simpele vierkantjes, dat kun je in bijv. anyrail ook prima. Maar ja, je moet het wel willen, en een beetje met de tijd mee durven gaan...