Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
Vandaag om 07:53:02
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Baanplan Ruhrgebied  (gelezen 50133 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #30 Gepost op: 03 maart 2015, 21:54:42 »
Dag Erwin,

Laten we vooropstellen dat we allemaal op zoek zijn naar iets anders in onze modelbaanplannen. En we ook allemaal een andere smaak hebben. Er zijn een aantal zaken die ik minder geslaagd vind aan je baanplan, maar dat is dus mijn smaak. Maar dat wil ik wel met je delen. De volgende punten vallen mij op:

Alle sporen lopen parallel aan de voor- en zijkant. Dat geeft een heel star en stijve indruk. Door de sporen wat schuin te leggen ten opzichte van de voorkant, of een minieme kromming er in te verwerken, krijgt het al wat meer "swung".

Ik mis een samenhang in alle onderdelen. Het komt nu over als een verzameling van losse onderdelen die toevallig bij elkaar gevoegd zijn. Als voorbeeld de stad. Er moet blijkbaar een stad bij om het station te kunnen verklaren en voor de stad had je nog een kleine plek. Op die plek kunnen eigenlijk maar een paar losse huizen komen te staan. Ik stel voor om de stad de gehele linkerkant van je baan te laten vullen. De sporen van je station verdwijnen dan aan de linkerkant aan de voorkant al onder de stad. Genoeg voorbeelden op dit forum of op Duitse forums van hoe dat er uit ziet. Hiermee integreer je het station in de stad en zijn het niet twee losse onderdelen.

Idem voor de industrie. Probeer het landschap zo vorm te geven dat alles een logisch verband met elkaar heeft. Denk meer drie dimensionaal. Maak meer gebruik van hoogteverschillen van een Duitse stad met z'n industrie.

Zo als gezegd, deze opmerkingen komen overeen met mijn smaak. Geen idee of dat jouw ook past. ;)


Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #31 Gepost op: 03 maart 2015, 22:36:59 »
hallo,

Dat zou al wel wat lucht geven,
Dat met spoor 4 staat wel erg mooi zo
bedenk goed wat de functie van een stuk spoor of wissel is.
Wissels zijn in de echie dure dingen (ook in onderhoud) dus daar liggen er echt niet teveel van.
Maar je mag best wat doen omdat het mooi staat.
Het is altijd een evenwicht tussen wat je mooi vindt en wat best zo had kunnen zijn in de werkelijkheid
je zou mooi die industrie naar spoor 5 en verder kunnen brengen.
Mooi kopspoortje bij een verhoogde kop/zijlading geeft bv mooie rangeeropdrachten.
Een spoor bij een loods,landbouwcooperatie, handel in landbouwmachines  of een brandstoffenhandel(zeker in die duitse tijd)
het is me nog niet duidelijk wat de functie van de overloopwissels tussen spoor 5 en 6 en 7 is.
Kunnen ze niet gewoon weg???

een idee???????????
het stationsgebouw helemaal naar rechts (perrons lopen naar links) en dan daar rechts ook de stad
Dat kan dan over het spoor verdergaan en maak je alleen de entree naar de stad met bv een overweg oid naar rechts
Dan aan de linkerkant wat mooi rangeer/industriegebeuren?
Denk aan bovenstaande en niet aan grote fabrieken met exotische installaties

succes weer,

groet jandcargo

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #32 Gepost op: 04 maart 2015, 16:55:37 »
Bedankt voor de tips & commentaar! Daar kan ik wel wat mee, want de schets betrof nog steeds alleen een deel van de baan (2,50 mtr lengte) met aan beide zijde een nog te bedenken geheel.
Met de opmerkingen nu kan ik het verkrampte idee wat ik misschien heb iets groter zien over de hele 4 meter.

Dus terug naar de schetstafel  ::)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #33 Gepost op: 07 maart 2015, 12:29:37 »
Het hoofdstation en de stad gaan nu inderdaad helemaal naar rechts verhuizen. Ik ben al aan het schetsen op basis van de laatste schets (die overigens maar 2,50 mtr weergaf van de beschikbare 4 mtr).

De stad komt rechts zodanig te liggen dat deze uiteindelijk inderdaad op niveau 1 uitkomt (niv. 0 is de basis), en de sporen van het station naar rechts eronder verdwijnen. Spelenderwijs bouw ik de stad qua planning dan vanaf niveau 0 (hoofdstation) naar een 'half niveau' enz., enz., om hoogteverschillen te creëren, waarbij de arbeiderswijk ook weer laag komt te liggen tegen het industriegebied bij de stad. Dit industriegebied is waar de goederen worden afgeleverd en verwerkt tot producten. De toeleveringsindustrie ligt dan verder naar links op de tafel op in ieder geval niveau 1. (Niveau 2 zou kunnen, maar dat heb ik in de schets die ik nu maak, nog niet echt bedacht of het nodig is.)

Voor een keerlus en opstelsporen in een schaduwstation denk ik dat ik voor de bereikbaarheid een niveau -1 ontwerp op een deel van het baanplan.

Okee, verder met schetsen nu!




jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #34 Gepost op: 07 maart 2015, 12:37:59 »
Hoi,

Al weer verder met je plannen lees ik; mooi toch.
Wees voorzichtig met grote hoogte verschillen in rangeerterreinen en raccordementen.
je spreekt over nivo +1 en misschien +2.
Maak het niet te exotisch en kijk naar het grootbedrijf.
je moet in model al zoveel concessies doen
Ik zie met belangstelling weer een schetsje  tegemoet.
succes jandcargo

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #35 Gepost op: 08 maart 2015, 10:23:34 »
Okee, hier is de nieuwe schets.


Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #36 Gepost op: 08 maart 2015, 10:48:03 »
Goed, de stad is dus naar rechts verplaatst. Hang me even niet op aan de oppervlakte die er nu voor is geschetst  ::) . Het kan altijd nog wat compacter. Het idee is de 'oude stad' bovenop niveau 1 te plaatsen (waar ondertussen de 3 sporen vanuit het hoofdstation onderdoor verdwijnen). De arbeiderswijk sluit direct aan op de industrie links van de stad. Deze industrie verwerkt diverse zaken welke opgehaald worden op het linkerdeel van de baan.

Hier ben ik misschien nog steeds megalomaan, door daar op niveau 1 diverse toeleveringszaken neer te zetten, als de kolenmijn (wel echt Ruhrgebied!), een steen- of grindgroeve, een los-/laadplaats voor hout geveld in het bos en een dorpje.
Let op, vanaf het hoofdstation loopt dus dit 'spoor 1' via rechts omhoog langs de achterzijde van de baan naar niveau 1. Bij het dorp verdwijnt het spoor 1 dan via een cirkel terug naar niveau 0 en komt samen met sporen 2 & 3 links onderuit de tunnel(s). Het sporenplan is misschien nog niet ideaal, ik kan hier nog aardig wat veranderen wellicht.

Sporen 2 & 3 hebben dus een lang paradestuk aan de voorzijde lopen, dat nu nog parallel loopt met de tafelrand. Ik las het vorige commentaar om daar wat aan te doen, en dat ga ik nog meenemen in de definitieve uitwerking. Na rechts het hoofdstation uit te lopen verdwijnen de sporen naar niveau -1 (nog te tekenen), waar een schaduwstation met opstelsporen ligt. Hier kan in één van de sporen ook een keerlus aangebracht worden.

Er zijn nog geen wissels getekend voor de voorzijde van de baan voor het lange stuk voor de sporen 1, 2 & 3.

Sporen 5 & 7 kunnen gebruikt worden voor aankomst goederentreinen uit de wingebieden. Of als vetreksporen ervan met wat rangeerwerk is de bedoeling. Spoor 4 is nog altijd het eerste idee om daar een diesel rangeerlok neer te zetten.
Sporengroep 8 heeft diverse stukken liggen naar een aantal fabrieken (kunnen langer als de stad oppervlakte wordt aangepast).
Sporengroep 6 is het lokdepot.

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2015, 10:50:57 door Erwinmk »

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #37 Gepost op: 08 maart 2015, 12:11:38 »
Verkijk je niet op de omvang van een ringloods met draaischijf. Die dingen hebben in H0 een vierkante meter nodig.(1m x 1m) In N zal dat ongeveer de helft zijn maar dat is nog steeds (ruim) de helft van de 90cm die jouw ontwerp nu diep is.
Probeer eens met een (gratis) programma je ontwerp op te zetten, dat geeft meer overzicht hoe je uit komt.

Een, meen ik, al eerder genoemd punt, het is een nogal recht langs de rand ontwerp. Je zou ervoor kunnen kiezen om het station diagonaal over de baan te leggen. Dit brengt meteen een mooie scheiding aan tussen stad, industrie en dorp.

Op deze baan krijgen treinbewegingen en doel, dat is mooi. Van kolenmijn naar fabriek.
groet,

Ivo vS

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #38 Gepost op: 08 maart 2015, 12:43:56 »
Een goede tip Ivo, over de ruimte voor een draaischijf en lokgebouw!
Inderdaad, tot nu toe is alles een schets waarin ik al zoveel mogelijk heb nagedacht over ruimte en alles, en ben ik al een beetje op mijn eigen schaal erin aan het tekenen geweest. Maar dat betekent inderdaad, dat de werkelijke verhoudingen net iets anders kunnen zijn. Ik ga dat niet met een (gratis) computerprogramma doen, want ik ben zelf echt te onhandig daarin (heb het al eens geprobeerd), maar ouderwets met een sjabloon tekenen. Voel ik me zelf beter bij.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #39 Gepost op: 08 maart 2015, 13:47:52 »
Weet er zelf alles van, dat ding neemt echt ruimte in. Weet je zo'n loods en draaischijf een mooi plekje te geven dan is het een echte blikvanger. Succes bij je tekenwerk.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2015, 22:05:06 door Ivo vS. Reden: lettertje vertypt. »
groet,

Ivo vS

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #40 Gepost op: 14 maart 2015, 12:01:43 »
Het is inmiddels zeer waarschijnlijk dat de draaischijf gaat sneuvelen in het ontwerp, want Ivo zoals je al melde: neemt onevenredig veel ruimte in.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #41 Gepost op: 22 maart 2015, 17:19:07 »
Het lokdepot zal een lokloods voor 3 lokomotieven krijgen. Om ruimte te besparen qua rails zal ik daarom 'toch' een drieweg-wissel toepassen voor het gebouw, om elke lok naar binnen te laten rijden en daar te laten staan tot nader gebruik.

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2015, 17:22:22 door Erwinmk »

Hartog

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #42 Gepost op: 22 maart 2015, 19:00:55 »
Gaat prima zo Erwin. Gewoon lekker met ideeën spelen, van alles proberen in je plan en uiteindelijk kom je dan wel tot de voor jou juiste keuzes. Veel tekenen, ontwerpen, schuiven, meten, nog eens schuiven, weglaten. Hoort er allemaal bij.
Groet, JdH

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #43 Gepost op: 27 maart 2015, 13:41:16 »
Inderdaad, lekker veel proberen, schetsen van deelstukken, die dan weer met elkaar inpassen, enzovoorts.

Zoals al eerder opgemerkt hier: waarom de Ruhr er niet bij uitbeelden?! Nou, dat misschien niet meteen, maar wel een kleine binnenhaven bij enkele industrie complexen bij de stad. Zodat bepaalde produkten vanuit de Ruhr ook hun weg vinden via rivieren en kanalen richting België en Nederland. Geen idee hoe ik dat ga inpassen, maar sinds ik de binnenvaartschepen van Artitec zag, speelt het idee nu wel in m'n hoofd.

Morgen eerst maar even naar Houten voor de leut, ideetjes en meer. Zondag dan verder schetsen met m'n sjabloon.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Baanplan Ruhrgebied
« Reactie #44 Gepost op: 27 maart 2015, 20:14:57 »
In de omgeving van Essen is nog een mooie scheepslift ofwel "Schiffshebewerk" .
Is dat niet iets om uit te beelden, een scheepslift, hoeft natuurlijk niet deze te zijn.
groet,

Ivo vS