Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 23:34:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: TT-baan, met Arduino aansturing  (gelezen 30749 keer)

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2015, 21:24:18 »
Hoi Rene,

om de koppelingen aan te passen kan je gebruikmaken van Peho ombouw setjes

grt

Diederik

rietdijk tt

• Offline Offline
tt en start set"s
« Reactie #16 Gepost op: 28 February 2015, 22:12:18 »
hallo ronald

Wat je zegt is waar ,maar ik liep echt tegen een hoop materieel aan en kon dat niet laten lopen.
En eerder al eens jawel op een rommel markt hier in wolvega op de draf baan , een doos vol rails en vijf loc"s en een stapel rijtuigen tegen voor....... 40 eurie zo kwam ik met tt in aanraking .
maar besturing zal dus digitaal moeten worden , en zal dus met tussenpozen moeten ombouwen .
Ja mijn beurs is ook niet groot en ik heb wel de ruimte straks als mijn zolder is verbouwd ,tja dat kost ook genoeg.
Wel erg leuk dat er meer tt ers bij komen  ,een deur  ;D op schragen daar laat ik wel eens ff wat op rijden om te kijken wat voor bogen mooi zijn en kijken wat voor hellingen .
Zit te denken aan een u baan vorm of als het kan een F , maar moet nog met tekenen aan de slag .
Voorlopig in me kop bezig en hier lezen  :P
Maar dat er een baan komt is zeker , misschien een gedeelte analoog , lok depot bv met een stukje baan wat weer kan koppelen aan digitaal .
Zo hoef ik zeker een aantal lok"s niet gelijk om te pimpen ,kan dan als het mogelijk is wel later of niet als ze op het depot\baan blijven .
Ik wil 3 tot4 periode aan houden vind ik mooi en er is best wat in te krijgen .
Zou wat foto"s willen plaatsen maar om een of andere reden lukt dat niet .
Tot zover even wel leuk dat je in de buurt woont.

grt rene

groet rene

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 February 2015, 22:16:55 »
hallo diederik

hey bedankt voor de tip ga ik zeker zo even bekijken

grt rene (y)
groet rene

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 February 2015, 22:43:33 »
hallo diederik

Ook mooi die bus lagers die je daar kan krijgen,daar zit ik ook mee met sommige wagens .
Heb wel een mini draai bankje , maar toch, kwam er niet helemaal uit of ze die ook voor tt hebben.Kan altijd ho een  setje bestellen en kijken of dat zou passen , andere assen \wielen heb ik ook al gezien .Er zijn er bij met plastic dus die moeten er zeker uit.
Gaat het toch nog in de papieren lopen  >:(

grt ren
groet rene

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #19 Gepost op: 28 February 2015, 23:41:55 »
Hallo Timo,

Ben zeker geïnteresseerd in je adServo kit met componenten. Hoe kan ik betalen?
Kun je het schema van de AdServo nog eens on line zetten, maar dan zonder die zwarte achtergrond?
Door dat zwart is het slecht leesbaar. Wellicht handig om het ook op te nemen in de handleiding.
Mijn eventuele reacties op de AdServo zal ik op jouw draadje plaatsen, dan hebben anderen er wellicht ook wat aan.

Alvast bedankt.

Nico

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 02 March 2015, 14:57:36 »
Hoi Nico,

Ik heb daarvoor de pdf van het schema op Google Drive gezet. Zal het inderdaad nog toevoegen als bijlage aan de handleiding.

Voor afhandeling voor adServo zal ik je even een pb sturen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #21 Gepost op: 02 March 2015, 17:54:45 »
Ook mooi die bus lagers die je daar kan krijgen,daar zit ik ook mee met sommige wagens .
Heb wel een mini draai bankje , maar toch, kwam er niet helemaal uit of ze die ook voor tt hebben.Kan altijd ho een  setje bestellen en kijken of dat zou passen , andere assen \wielen heb ik ook al gezien .Er zijn er bij met plastic dus die moeten er zeker uit.
Gaat het toch nog in de papieren lopen  >:(

grt ren

Peho heeft speciaal voor oude TT wagens de lagerbusjes ontwikkeld (zie shop -> TT -> helemaal onderaan)

Zelf heb ik al het oude TT weg gedaan om o.a. bovengenoemde reden. De modellen (vorm bouw) daar zat het wel goed mee echter de bedrukking en kwaliteit van kunststof is allemaal wat minder. Deze modellen zijn mere voor de liefhebber

grt

Diederik

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 March 2015, 17:53:06 »
Afgelopen vrijdag de adServo ontvangen van Timo en in elkaar gezet volgens de Digitaal S8 variant.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61213.0.html
Omdat ik nog geen Pro mini heb en de code van Timo nog geen DCC functionaliteit heeft, heb ik de adServo aangesloten op mijn standaard Arduino board.
Van de adServo word dus alleen maar het voedingsdeel en het DCC-input deel gebruikt.
De Arduino geladen met de laatste versie (v3) van de software van Ruud Boer en er ook een servo aangehangen die in een testopstelling een enkele proefwissel bedient.
https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/01/25/new-arduino-dcc-servo-and-function-decoder-software/
De servo is gemonteerd volgens de laatste, verticale variant van Ruud. Dat werkt inderdaad het beste.
https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/02/27/servo-in-the-vertical-mount-position-video/
De beide uiterste hoeken waren al eerder experimenteel bepaald met de tuning software van Ruud. De wissel heeft als adres nummer 1.
Uiteraard ook het DCC signaal van de Daisy II centrale verbonden met de DCC-input van de adServo .
Dat alles ziet er dan zo uit:

Vervolgens alles van stroom voorzien. Dan op de handregelaar kiezen voor de eerste 8 magneetartikelen gevolgd door het indrukken van de 1-toets.
Bingo. De wissel gaat om ;). Nog een keer drukken en de wissel  gaat weer terug. :)
Dat viel niet tegen.

Omdat de Tillig wissel geen veer heeft is het mogelijk om de wissel met een realistische snelheid om te leggen, dus zonder scherpe klik.

De volgende stap is nu het testbaantje een beetje uitbreiden en de wissels aansturen met de servo's.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2015, 19:37:06 door NTeering »

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 March 2015, 22:54:39 »
hallo diederik

Tja weg doen , ik heb ze voor een prikkie +- 60 stuks wagons , nog merendeel in de verpakking nieuw . plus twee stoom loc"s  plus twee rokal oude start sets ( die doe ik weg ) berg rails , 19 wis , 5 eng wiss en scha materiaal , blok syst en aanverwanten voor 125 euro , dus kan ik wel wat uitgeven aan verbeteringen dan.

dan maar eens bij peho kijken , maar duits is niet me sterkste kant haha

grt rene
groet rene

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 March 2015, 22:56:45 »
nico hoi

mooi spul zeg blijf je volgen

grt rene :D
groet rene

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2015, 09:18:02 »
Erg leuk draadje dit  :)

Ik ben een paar jaar geleden helemaal gestopt met de spoorhobby. Toch blijft het altijd wel kriebelen en zo nu en dan kijk ik eens op deze site en op sites van diverse fabrikanten. Tillig is daar eentje van, omdat TT mij ook een ideale schaal lijkt. N vind ik namelijk net iets te klein en H0 heb ik gewoon geen ruimte voor.

Zelf zit ik nu te denken aan een pendelbaan die ik digitaal wil gaan aansturen en ga me nu eens verdiepen of ik ergens een interessante startset kan vinden.

Ben trouwens wel benieuwd naar de vorderingen van de projectjes die hier voorbij komen. Enig nieuws?

//Arthur

rietdijk tt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2015, 11:17:15 »
Hallo arthur

Leuk dat je ook overweeg om met tt te beginnen , heb ik ook gedaan verleden jaar.
Zeker kan  je op een klein oppervlak iets leuks bouwen.
Ook ik volg hier de mensen die al met een baan bezig zijn , kan je veel van leren .
Die projecten vorderen best wel , alleen zie je een tijdje niets en dan zie je weer een stuk vooruitgang.
Leuk als je ook met tt begint .

grt rene (y)
groet rene

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 April 2015, 13:48:21 »
Het is wel weer eens tijd voor een update.
Ondanks dat ik nog steeds geen Arduino Pro mini heb toch maar verder gegaan met het bouwen van een eenvoudig testbaantje met 6 wissels.
Daartoe heb ik de plaat scharnierend gemonteerd aan een houten frame.
Het frame ligt op zijn beurt gewoon op een bureau.
Daardoor ontstaat er ook meteen wat bergruimte onder het blad

De baan zelf ziet er dan zo uit:

Voor de montage van de servo's heb ik geen houten blokje meer gebruikt maar een stukje aluminium U-profiel van 2x2 cm en 3,5 cm lang.
De servo zit hierop geplakt mbv secondenlijm.
In het blokje zitten twee gaten. Een groot gat om de schroevendraaier door te steken en een kleiner gat voor een schroefje met ringetje.
Het kleine gat is groter dan strikt nodig voor het schroefje, maar daardoor ontstaat er wat bewegingsvrijheid om de servo op de juiste plek te zetten.

Na de alarmerende berichten van Ruud Boer over twee types, elkaar tegenwerkende, servo's heb ik meteen de mijne gecontroleerd.
Gelukkig waren ze allemaal hetzelfde.

De eerste drie servo's zijn gemonteerd met de arm naar beneden.
Dat gaf inderdaad wat problemen met de te ver uitstekende 'pin'.
Daarom de laatste drie ook maar met de arm omhoog gemonteerd.
Dat geeft een kortere slag en daardoor een realistisch 'om' gaan van de wissel.
Klik hier voor een kort filmpje

De APM ontbreekt echter nog steeds.
Uit een dispuut hierover met de  leverancier bleek dat deze 'lost in the warehouse' was.
Er is een nieuwe onderweg.
Alle servo's zijn dus nog verbonden met de gewone Arduino.
De langste kabel hierbij is 85 cm. Dat blijkt geen enkel probleem.
Als de Pro Mini er is zal de Adservo midden tussen de servo's worden geplaatst waardoor de bekabeling verbeterd kan worden.

Wel bleek dat de servo's bleven jitteren, ook nadat de eindstand bereikt was en zonder dat de arm 'belast' was.
Door er de scoop aan te hangen bleek de Arduino toch nog een signaal af te geven.
Dit heb ik opgelost door in de programmacode de servo pas te attachen als deze in beweging moet komen en weer te detachen als het setpoint bereikt is.
Dat werkt prima.
Alle 6 wissels zijn perfect aan te sturen met de Daisy II handregelaar. Ook rijstraten zijn geen probleem.
In één rijstraat worden alle 6 wissels 'rechtuit' gezet. Met een druk op de knop gaan ze alle 6 keurig om.

De volgende stap is nu terugkoppeling. Om de Daisy II centrale met de computer te verbinden heb ik het Loconet-USB interface van Rosoft  aangeschaft.

Daarop zitten twee loconet poorten. In de ene zit de handregelaar en de andere is met de meegeleverde kabel verbonden met de centrale
Na aansluiting op een USB poort zoekt en installeert Windows 8.1 zelf de driver, waarna het als COM-5 poort op de hardwarelijst staat. (USB-Serial device)

Voor het beheren van de Daisy II handregelaar heeft Uhlenbrock de Daisy II Tool uitgebracht.

Vooralsnog is het niet gelukt om hiermee te communiceren met de handregelaar.
Het groene lampje op het interface knippert constant en het rode is uit.
Iemand een suggestie?

Uiteraard is het ook de bedoeling om alle terugmelding te doen via een Arduino als Loconet encoder.
Iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 29 April 2015, 11:38:57 door NTeering »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Ziet er goed uit
« Reactie #28 Gepost op: 28 April 2015, 17:50:42 »
Hoi Nico. Dat ziet er goed uit. De aluminium montagesteuntjes voor de servo's zijn netjes. Inderdaad is het handig als je een klein beetje 'speelruimte' hebt om ze goed uit te richten bij het vastschroeven aan de tafel. Als m'n houten blokjes beginnen af te breken ga ik het ook zo doen! :)

Almar

• Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
« Reactie #29 Gepost op: 28 April 2015, 21:14:34 »
Hallo Nico, ook nog lekker bezig zie ik  (y) Ben onder de indruk en een beetje jaloers op je servo's, wat gaan die mooi en vooral stil om zeg. Zelf gebruik ik de wisselmotoren van Tillig en Conrad die gaan ook goed om maar met veel meer kabaal :-\ Ik blijf je volgen!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5