Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: TT-baan, met Arduino aansturing  (gelezen 28976 keer)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
TT-baan, met Arduino aansturing
« Gepost op: 24 februari 2015, 17:37:15 »
Hallo allemaal,

Mijn naam is Nico uit het Brabantse Drunen. Lang geleden tot 2 keer toe bezig geweest met een nooit afgemaakte H0 baan. Op dit moment weer meer tijd en een beetje ruimte. Omdat al het H0 materiaal was verkocht wil ik weer opnieuw beginnen maar dan met een digitaal bestuurde TT-baan. Daartoe heb ik veel informatie verzameld en mezelf wat wegwijs gemaakt in de theorie van de digitale baan.
Uiteindelijk heb ik besloten om tot actie over te gaan. Bij Modellbahnshop Lippe heb ik de Tillig startset 01207 besteld. (http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-01207.html) Deze kostte slechts €230. De set bevat de nieuwe Loconet Daisy II centrale van Uhlenbrock met handregelaar maar dan met een Tillig behuizing.(http://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkte/digzen/I0230DE2-001.htm!ArcEntryInfo=0007.8.I0230DE2)
Informatieve filmpjes over de Daisy II vind je bij http://www.aandhmodels.co.uk/daisy-ii-dcc-system-1656-c.asp helaas is de kwaliteit vrij slecht.
De Tillig startset omvat:
- locomotief V80 met decoder + 4 goederenwagons.
- railovaal (modelrails) met 1 wissel(incl. elektr. aandrijving), een stootblok en een aansluitrail met kabeltje.
- Daisy II centrale met handregelaar, spiraalkabel en voeding en geprinte handleiding (duitstalig, een engelstalige kan bij Uhlenbrock worden gedownload)
- een auto schaal TT
- een 'aufgleiser' om het materieel op de rails te zetten
- een schroevendraaiertje.
De V80 was voorgeprogrammeerd op adres 3.
Ik heb nog een tweede wissel met wat extra passtukjes besteld zodat een volwaardig passeerspoor kan worden gelegd.
Dat ziet er dan zo uit:



Kort daarna bij MBS-Sebnitz nog een BR215 in de opruiming gekocht (€100,-) en een plux12 decoder bij Lippe.



Deze kleine baan is alleen bedoeld om mee te experimenteren. Het leek me verstandig om eerst alle digitale basistechnieken (wisselaandrijving en terugmelding) te leren kennen alvorens meteen met een volwaardige baan te beginnen.

Voor de wisselaandrijving wil ik servo's gaan gebruiken die aangestuurd worden door een microcontroller (Arduino).
Daartoe heb ik inmiddels bij AliExpress een Arduino development board en een servo besteld. Het is nu nog even wachten op de optocoupler alvorens echt te kunnen testen.
Voor de software wil ik die van Ruud Boer gebruiken en/of de AdServo van Timo.
Beiden gebruiken de Mynabay libraries. Daarnaast heb ik nog de NmraDCC library gevonden die door Geoff Bunza wordt gebruikt.
Hij hangt maar liefst 17 servo's aan een Arduino Pro Mini.
Kijk hier even:
http://model-railroad-hobbyist.com/node/19446
Heeft iemand ervaring met deze library?

Tot zover deze eerste bijdrage.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2015, 10:27:43 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2015, 23:02:20 »
Hallo Nico, welkom op het forum!

Gaaf dat je hebt gekozen voor TT. Er komen steeds meer TT-ers op het forum, een leuke ontwikkeling (y). Helaas kan ik je niet helpen met je vragen rond de Arduino en de genoemde library ??? .... is allemaal een beetje abacadabra voor mij ;D
Ik ben in oktober weer begonnen met de bouw van een baan welke ik uiteindelijk wil aansturen met koploper vanaf m'n laptop of PC. Ben benieuwd naar je vorderingen en zal je draadje zeker volgen!
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2015, 13:57:27 »
Hallo Aimar, bedankt voor je reactie.
Inderdaad, weer een nieuwe TT-bouwer. Daar zijn er veel te weinig van.
Abracadabra zeg je? Dat geldt wellicht voor veel modelspoorders.
Een kleine toelichting daarom.
Er is veel elektronica te koop waarmee allerlei functies op de baan kunnen worden geautomatiseerd. De bekendste zijn natuurlijk de talloze wissel- en terugmelddecoders.
Dat maakt het kiezen soms lastig en maakt de baan alleen maar duurder. Bovendien zijn de toepassingen nogal specifiek.
Zou het niet mooi zijn als er één stukje elektronica bestaat wat heel goedkoop is en waar je bijna alles mee kunt?
Dat is er dus. Het kost nog geen €3 en je kunt er met wat extra losse componenten bijna alles mee.
Een microcontroller heet dat. Een van de bekendste is de Arduino. (http://www.arduino.cc) Het ding ziet er zo uit:



Er zit een groot aantal aansluitpinnen op, die ieder zowel als input (bv voor terugmelding en het DCC signaal van de rails) en als output (bv servo-aansturing) kunnen worden gebruikt.
De benodigde software upload je mbv een USB kabel van je computer naar de Arduino.
Deze software kan het DCC-signaal 'uit elkaar peuteren' en weet dan welke wissel (of een andere functie) je wilt omzetten.
Moet je nu gaan programmeren?
Nee dat hoeft niet. Dank zij het werk dat anderen al gedaan hebben is de benodigde software gratis te downloaden evenals het vereiste Arduino programma om alles op de Arduino te krijgen.
Kijk hier even voor het werk van Ruud Boer:
https://rudysmodelrailway.wordpress.com
en dat van Timo:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61213.0.html

Nu even rekenen:
- Arduino pro mini board: €2
- Servo €2
Stel dat je 8 wissels wil aansturen met één board is je totale prijs: €2 /8 + €2 = €2,25.
Een traditionele ondervloeraandrijving met spoelen en een wisseldecoder voor 8 wissels kost dan ook al gauw €25 per wissel.
Tel uit je winst.
En als je een beetje zelf kunt programmeren dan is je fantasie the limit.
Ook kun je er allerlei terugmeldingen mee verzamelen en op een S88 of Loconet bus zetten

Wat gebruik je trouwens zelf voor centrale en hoe doe je de wisselaandrijving?
Dat heb ik in je draadje over jouw baan niet zo gauw kunnen vinden.

Groetjes, Nico

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2015, 20:07:15 »
Hoi Nico,

Da's inderdaad erg interessant qua prijs en mogelijkheden. Ik heb mijn spullen echter al allemaal in huis dus voor deze baan zal ik het niet gaan toepassen.

Ik maak gebruik van twee Roco 10764 versterkers waarvan er één als booster is aangesloten en een Roco MultiMaus voor handbediening. Als interface met de Laptop een s88XPressNetLi van Rosoft waar ook mijn wissel decoders (WDD) en bezetmelders (s88SD16-n) vandaan komen. De aandrijving van de wissels doe ik met wisselmotoren van Tillig en Conrad.

Wellicht kan ik de Arduino wel gaan inzetten voor verlichtingstoepassingen. Ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen als ik een vrij momentje heb  ;)
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2015, 20:53:20 »
Hoi Nico,

Als mede startende TT'er heb ik nog niet gekozen voor de verdere digitale aansturing. Net als jij ben ik ook in bezit van een Tillig digitale startset.
Jouw verhaal over arduino klinkt zeker interessant. Ik zal de andere lijntjes hierover ook eens doornemen.
Welkom bij de TT'ers.

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2015, 22:59:39 »
Hallo nico

Ook ik moet nog aan de bak met digitaal , vroeger ho analoog ,er was net digitaal toen ik er mee stopte.
Dus wil ik er zeker meer van weten , maar aan bouwen kom ik nog niet toe .
Eerst zolder verbouwen , ben nu aan het verzamelen van materieel.
Ben echt nog een leek wat besturing digitaal betreft
Nu tt schaal ,een br 23 van tillig heb ik al die voorberieid is , hoop dat ik oudere lok"s bttb ook kan ombouwen later .
Vandaar dat ik ook pas nog maar net op beneluxspoor aanwezig ben , om te leren en advies te kunnen krijgen .
Wel heel erg mooi dat er dus meer tt ers zijn hier.
eigen bouw vind ik eigenlijk het mooist , kijken of dat in tt ook gaat lukken ,is wel weer iets kleiner.
blijf je volgen .

grt rene
groet rene

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2015, 00:24:33 »
René,

Ik ben (ook) een beginner en dacht voorlopig analoog te beginnen maar heb me bedacht nadat ik hier het nodige gelezen heb.
Digitaal is een andere manier van denken en om die reden ben ik toch begonnen met digitaal, voorlopig met de bouw van een
booster. Als die binnenkort klaar is ga ik eerst beginnen met een ovaaltje met 1 inhaalspoor om het eerste goevoel te krijgen.
Daarna hoop ik juist op basis van die kennis en ervaring beter in staat te zijn een leuke baan te ontwerpen.
M.a.w. kun je niet al ergens een tafel kwijt waar een simple ovaaltje op kan met 2 treinen ? Dan kun je vast ervaring op doen
m.b.t. de digitale sturing.
Verzamelen van materiel is leuk maar als je dan straks ineens 10 (of meer) decoders in moet gaan bouwen kost dat ook een
rib uit je lijf terwijl je die kosten ook kunt spreiden als je nu al voorzichtig begint met een ovaaltje.
In schaal TT moet je zo'n ovaaltje wel kwijt kunnen op een oude keukentafel (van de kringloop) toch ? Zwenkwieltjes er onder
en een zeiltje er over, gebeurt je weinig tijdens de verbouwing lijkt me.
Groet, Ronald.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Nieuwe TT-baan
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2015, 00:23:58 »
Kijk, nog meer beginnende TT-ers.

@Almar
Voor verlichting kun je de Arduino ook prima inzetten. Kijk hier even: http://model-railroad-hobbyist.com/node/17244
Je hebt een Roco multimuis zeg je, dat is enigszins vergelijkbaar met mijn Daisy II denk ik.
Daarnaast wil je koploper gebruiken.
Zelf ben ik er nog niet uit hoe om te gaan met de terugmelding. De Daisy II zelf kan in ieder geval niks beginnen met terugmeldsignalen.
Dan heb ik dus een slimmere centrale (bv Ecos) of computerbesturing nodig.
Het laatste lijkt me dan de beste keus. De Ecos kost €600 (http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/ESU/29-7-0-48212-003003-0-0-0-0-0-0-grp-nl-h-0/ein_produkt.html)
Het is mij alleen niet duidelijk wat je precies kunt met een programma als Koploper, iTrain of Windigipet als het gaat om terugmelding?
Wat ik zou willen is bv.:
Op plek A wordt een trein 'gezien'. Als reactie daarop moeten wissels W1 en W2 omgezet worden en sein S3 op rood gezet.Uiteraard middels DCC-signalen.
Kun je dit soort regels vastleggen in bv Koploper? En zo niet hoe kun je dat dan wel voor elkaar krijgen?

@Calimero en Rietdijk
Direct beginnen met digitaal is een goede keus denk ik. Ook het eerst wat uitproberen met een klein baantje lijkt me ook verstandig. Dat doe ik nu ook.
Heb je al wat spullen? Zo niet dan kan ik je de set aanbevelen die ik ook heb. Lippe heeft 'm niet meer maar nog wel hier: http://www.besserepreise.com/4480/modellbahnen/tillig/tillig-spur-tt/tillig-spur-tt-start/tillig-spur-tt-startsets/tillig-1207----digital-einsteiger-set:-g%C3%BCterzug--spur-tt-.htm. Let op, de omschrijving klopt niet helemaal, geen Lenz maar Uhlenbrock.

@MichelZ
Welke startset heb je? Zoveel digitale startsets in TT heeft Tillig niet.
Ik heb ook lang rondgekeken over hoe alles digitaal aan te sturen, maar toen ik 2 maanden geleden de Arduino tegenkwam (had er ook nog nooit van gehoord) was ik er uit.

Groetjes,
Nico

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2015, 00:27:21 »
Hoi Nico!

Welkom op het forum! Ik zie mijn naam voorbij komen dus ik moet ook maar even reageren  ;D

Daisy, dat is een mooie regelaar! Ben vooral wel gecharmeerd van het mooie OLED display en de rotary encoder (dus knop met relatieve ipv absolute snelheid).

Arduino is een leuk platform, vooral omdat de Chinezen er massaal op gesprongen zijn en (clone) Arduino bordjes over de toonbank gaan voor minder dan een losse Atmega hier in het Westen. Dat is ook de hele reden geweest om te beginnen met de adServo! Wat is zelf je achtergrond qua Arduino en programmeren als ik vragen mag?

Zelf vanavond wat aan de code van adServo zitten sleutelen (loops versneller om DCC de tijd te geven) maar nog niet kunnen testen, heb op dit moment even het adServo bordje wat al twee maanden op me bureau lag even moeten verplaatsen. Even kijken of ik morgen tijd zie de nieuwe code eens te testen. Ik kende de software van Geoff Bunza niet. Moet wel zeggen, was even verwarrend om te lezen omdat F1, F2 de normale notatie is om over functies van een locdecoder te spreken  ;D Maar daarvoor moet hij wel de servo lib hebben aangepast want 17 is standaard niet mogelijk. (Okay, ik heb de lib ook niet ongeroerd gelaten...) Maar zoveel lijkt mee een beetje onhandig. Op hoeveel plekken heb je zo veel servo's bij elkaar? Een lange kabel is wegens storing af te raden dus zit je met veel ongebruikte aansluitingen. Ook moet je dan ook goed gaan letten op de voeding (ga je het locaal reguleren => hitte productie / ampèrage, ga je het als 5V distribueren => mag niet veel zakken voor de Arduino, ongelijke voltages voor servo's enz). Dat was voor mij bij de adServo de reden om voor 4 (en digitaal voor 8) servo's te ontwerpen.

Als het ontwikkelbord je bevalt kan je ook eens kijken naar een adServo, ik heb weer kitjes liggen  ;D Niet om reclame te maken maar ik denk dat het dan aardig in je straatje past. Het is een kant en klaar, snel in elkaar te zetten, hardware design. Gaatjesprint is mooi maar kost toch veel tijd om te maken. En het mooie is, omdat het open is en op basis van Arduino staat het je vrij de software te kiezen! Of je nu zelf software maakt, die van Geoff Bunza gebruikt enz. Zolang je maar de pinnen in de softare weet aan te passen staat alles je vrij! Dat was de hele gedachten achter de adServo, openheid. En als je al bereid bent om een losse Arduino te kopen en te testen is de adServo alleen maar een snel platform. Tuurlijk probeer ik ook code te maken die voldoet aan mijn eisen (gebaseerd op de algemene vraag) maar dat is vooral om een breder publiek aan te spreken. Kan je solderen dan kan je een adServo bouwen omdat ik dan de code maak.

Naast servo besturing kan een Arduino inderdaad veel meer. Het is net wat je er van maakt. Om niet te veel hooi op me vork te nemen (dat heb  ik al genoeg  ::) ) houd ik het (wat betreft modelspoor) nu bij de adServo. Maar natuurlijk kriebelt het al om ook andere dingen te bouwen waarmee ik de trend om het op basis van een Arduino te werken wil doorzetten. Volgende waar ik aan zit te denken is een meer universele decoder, dus voor (magneet) wissel, seinen en verlichting. Waarbij ik weer wil kijken of ik dat voor zowel digitaal als analoog interessant kan maken.

Naast Arduino's zag ik ook nog wat langs komen over computerbesturing. Ik denk dat je daar nog wat meer over moet lezen. Het grootste probleem, je denkt te moeilijk! Je lijkt te veel te denken vanuit embedded systemen (Arduino stijl). Computerprogramma's zoals Koploper en iTrain zijn veel slimmer. Je geeft ze het baanontwerp (met wisselsadressen, seinadressen, bezetmelders enz) en eigenlijk wordt alles voor je gedaan. Jij hoeft alleen nog maar extra regels te maken over waar welke trein mag komen of wat je voorkeur heeft voor routes. Sein en wisselstanden worden al automatisch voor je gedaan!


Timo

PS, waar in het land woon je? Een forum is handig en leuk maar niets gaat boven in het eggie maar iedereen die interesse heeft hierin woont aan de andere kant van het land. Dus woon je in de buurt en hebt interesse, de koffie staat klaar  ;D Beter lezen Timo  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2015, 14:12:07 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2015, 13:59:51 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je uitvoerige reactie.
Om met je laatste vraag te beginnen. Mijn eerste zin was: Mijn naam is Nico uit het Brabantse Drunen.

Ik heb de Arduino pas twee maanden geleden leren kennen middels de site van Ruud Boer https://rudysmodelrailway.wordpress.com.
Dat leek me meteen het ei van Columbus: multifunctioneel en goedkoop. Dus weg met al die losse en dure decoders voor van van alles en nog wat.
Zelf heb ik een hobby-elelectronica verleden (wel 25 jaar geleden) en een recenter IT-verleden. De Arduino-code kan ik goed lezen. Bij wijze van test heb ik met drie ledjes een stoplichtsimulatie gemaakt.

Geoff Bunda gebruikt niet de Mynabay libraries maar de, ook aangepaste, NmraDCC library. http://home.comcast.net/~gbglacier/Articles/New-Dual-MULTIFunction-Decoder.zip
17 Servo's lijkt me ook wat veel en niet heel practisch. Maar wellicht tijd voor een 'vergelijkend warenonderzoek' tussen beide libraries.

Met je adServo ben je een stap verder dan Ruud Boer vind ik. Ik had je ook al willen vragen voor een kitje maar je bent me voor. Net afgelopen week de Pro mini besteld, dus dan duurt het nog even voordat ik je adServo kan proberen. Wat zijn de kosten? Hoever ben je nu met de DCC variant? In je handleiding is dat nog een leeg hoofdstuk.
Ik ben nu nog even bezig met het uitproberen van de servo onder/op de baan met behulp van de initialisatie software van Ruud. Ik wacht nog op de 6N137; m'n lokale electronicawinkel krijgt 'm volgende week pas binnen (hoop ik); dan kan ik ook testen met het DCC-signaal.

Op het Koploperforum zag ik dat er 11 april een open dag is bij Hobby in Praktijk in Werkendam. Dat is vanuit Drunen goed te doen. Daar kan ik denk ik een hoop leren over het gebruik van Koploper
Waar woon je zelf trouwens?

Groetjes,
Nico

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2015, 14:27:25 »
Hoi Nico,

Laten we het er maar op houden dat het al laat was. Had wel even op je profiel gekeken maar daar stond het niet, beter lezen dus  ;D Zelf woon ik in Enschede.

Koploper, RocRail, iTrain, ze doen in de basis allemaal hetzelfde maar hebben hun eigen voor en nadelen. Kijk er dus goed naar voor je tot iets besluit. Okay, wisselen kan altijd nog maar als je iets gekocht hebt is het zo zonde.

Als je een elektronica en IT verleden hebt moet het zeker goed komen. Zijn genoeg libraries te vinden op internet zodat je het wiel niet opnieuw uit hoeft te vinden. Alleen twee dingen die ik je nog mee wil geven (en wat ik altijd mis in alle starter guides), vermijdt de delay functie (gebruik millis() ) en vermijdt floats (traag en eigenlijk nooit nodig).

Voor de adServo, ik ga zo het printje weer even aan slingeren en kijken of mijn aanpassingen van gisteren geen rare dingen doet. Zoals ik mijn topic te lezen heeft de adServo al de eerste bewegingen gemaakt digitaal. Maar steeds alle servo's en knoppen nalopen in de loop wordt de DCC library iets te veel. Wat aanpassingen gemaakt dat er nu maar één servo per loop wordt aangepast.

Ik zal de andere library ook eens bekijken. Bedankt voor het er op wijzen!

Ik wil de kitjes straks ook met (geprogrammeerde) Arduino leveren maar aangezien het programma nog niet af is heeft dat voor nu nog weinig zin. Een los printje kost €2,50, een kitje €5,50 en een kitje met twee postzegels ligt voor €7,- op je mat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2015, 14:39:29 »
Hoi Nico, ik heb dezelfde startset als jij alleen de DDR versie (1208).
Ik ben zelf van plan zo min mogelijk onder mijn baan te plakken, en zit te denken de wissels met geheugendraad aan te sturen. Hoe dit in Arduino mogelijk is weet ik nog niet. Eerst maar de aandrijving zelf gaan uitzoeken.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2015, 14:45:51 »
Geheugendraad is ook mogelijk. Je moet alleen voor elke draad een stroombronnetje bouwen (en als analoog) en deze schakelen met een extra transistor. 5 jaar terug ook nog wel naar zitten kijken maar nu servo's zo goedkoop zijn lijkt me dat mooier. Schroef je ook makkelijker onder de baan dan een stuk geheugendraad. Niet dat dat een slechte oplossing is, zeker niet! Maar wat is de reden dat je zo min mogelijk onder je baan wilt? (Neem dus aan dat je het draad in je blad wil wegwerken?) Bedoel, kabels hou je toch.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2015, 15:53:00 »
Ik wil eigenlijk alles wegwerken "in" de baan gezien mijn situatie in de slaapkamer:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62787.0.html
Ik weet het, het is een leuke uitdaging, maar volgens mij niet onmogelijk.
Maar, terug naar de topic van Nico. Wat geheugendraad betreft dit gooi ik wel een keer in een apart draadje.

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Nieuwe TT-baan, Arduino aansturing
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2015, 21:00:43 »
hallo nico

En de anderen ook hallo.
Nu heb ik een nieuwe br 23 van tillig en voorbereid voor dig.
Heb echt een hele hoop voor echt heel weinig bttb kunnen kopen , div loc"s en rollend materieel.
En ik moet zeggen deze rijden niet eens verkeerd meeste geen herrie en kunnen ook langzaam .
Dus ik moet gaan uit zoeken of ik die kan ombouwen naar digitaal, zeker begin ik al met de verlichting.
Dit moet led worden, en kijken of ik dan ook nog het nodige kwijt kan ,denk het wel.
En koppelingen ,daar moet ik echt mee aan de bak zal wel tillg worden als dat gaat lukken
Ik heb nog geen begin sets gezien met tijdperk 3 of 4, misschien zijn ze er wel maar nog niet gezien.
Maar ik blijf hier me een ongeluk lezen ;D ;D

grt rene
groet rene