Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
  

Auteur Topic: TT-baan, met Arduino aansturing  (gelezen 28987 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Goede vooruitgang
« Reactie #60 Gepost op: 21 juli 2015, 21:51:41 »
Hoi Nico,

Wow, goede vooruitgang met je baan! Je aluminium montage steuntjes voor de servo's zijn een heel mooie oplossing. Hehe, ja, die gaatjes voor de reed switch lijken inderdaad wat groot. Maar da's eigenlijk prima, want bij mij waren ze te klein, had soms moeite de aangesoldeerde 'dropper' draden er door te krijgen, moest iets te veel kracht zetten waardoor een aantal reeds gebarsten waren, ze zijn nogal fragiel. Helaas ontdekte ik de gebarsten reeds pas bij het testen, dat kostte nogal wat extra werk.

Wat betreft meteen remmen bij binnenkomst blok, ja, in geval van reeds moet er dan inderdaad links en rechts eentje. Met stroomdetectie zou 1 sensor genoeg zijn.

Seinen hebben, net als wissels en andere accessories, een 'connection' tab. Eerst een sein plaatsen op het Switchboard (de goede uitvoering kiezen, met 2,3 of 4 'aspects'), dan net als bij een wissel dubbelklikken om in het properties window te komen.

De speed profiling video is nummer 16, die komt binnenkort.

Qua schedules zou je een 'nep' cycle aan kunnen maken, met 3x begin en eind op Station Zuid en zichzelf als opvolger. Die dan 2x starten, eentje normaal en eentje reverse. Eventueel een tussenstop met random tijd op Noord, dat geeft wat afwisseling. 2x Spontaneous Run kan ook, de treinen zullen dan rond bljven rijden en  op Zuid steeds een random spoor kiezen. Specifieke schedules aanmaken kan ook. De mogelijkheden zijn legio.

Wel leuk dat je al zover bent dat je rond kunt rijden. Veel plezier!
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2015, 22:06:21 door RudyB »

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #61 Gepost op: 21 juli 2015, 22:06:54 »
Je hebt helemaal gelijk. Er is wel degelijk een connection-tab bij seinpalen. Geen idee waarom ik dat over het hoofd heb gezien.
Stom.
Maar om die aan de gang te krijgen moet er eerst nog een function decoder komen. Maar dat is bijna hetzelfde als de wisseldecoder. Dus dat zal wel gaan lukken.
Versie 7 heeft geen spontaneous run maar wel Run with interlocking. Dat is bijna hetzelfde.
Er is nog een hoop te doen dus.




NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #62 Gepost op: 08 september 2015, 15:16:01 »
Weer tijd voor een laatste update.

Na de Arduino wisseldecoder en de Arduino Loconet-terugmelder is het nu tijd voor de Arduino functiedecoder.
Hiervoor heb ik de sketch gebruikt van Ruud Boer.
Deze heeft diverse functies (modes) 'aan boord' en kan zowel als servo-decoder en als functie-decoder 'werken'.
Als functiedecoder zijn er de volgende mogelijkheden:
- Continu, hiermee kan bv  een relais bekrachtigd worden (en blijven)
- Flashing, hiermee kun je bv een led laten knipperen met een instelbare aan/uit tijd of twee leds afwisselend aan en uit zetten met een instelbare tijdsduur.
- 'One shot', hiermee kan een puls gegeven worden met een instelbare tijdsduur.

Voor het aansturen van seinpalen heb ik de continu-mode gebruikt. Daarvoor was wel een kleine aanpassing nodig van de sketch.
Inmiddels 3 seinpalen van Viessmann besteld waarvan twee als bouwpakket(art. 7731).
Deze werken standaard met 14-16 volt wissel- of gelijkspanning. Om ze direct met de Arduino aan te sturen moesten de meegeleverde 1k2 weerstanden worden vervangen door weerstanden van 330 ohm. De diode kan dan achterwege blijven.

Op de baan ziet het er dan zo uit:



Om het mezelf makkelijk te maken heb ik de Adservo maar weer van stal gehaald en er een Arduino pro mini op geprikt.
De ledjes van de seinpalen zijn aangesloten op de pinnen die oorspronkelijk voor servo's bedoeld waren.



Uiteraard worden de seinpalen aangestuurd door Traincontroller en DCC.
Er rijden nu drie treinen in de rondte die keurig op een groen sein wachten alvorens te vertrekken.
Dit alles inclusief piepende remmen, conducteursfluit, dampende stoomloc en een dieselhoorn, eveneens aangestuurd door Traincontroller.

Nico

« Laatst bewerkt op: 08 september 2015, 17:34:54 door NTeering »

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #63 Gepost op: 08 september 2015, 16:48:03 »
Bij deze ook nog even een  filmpje.
De goede luisteraar hoort wanneer dit is opgenomen  :)

Nico

AlcoPost

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #64 Gepost op: 16 september 2016, 16:32:46 »
De code gaat uit van TX_PIN  Port 11 , en van TX_IN pin 8 voor receiving, als je dit aanhoudt werkt de code in deze post in een keer, bij mij in ieder geval :-)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #65 Gepost op: 16 september 2016, 16:50:17 »
Dat er nog leven in dit draadje zit, niet meer verwacht ;D

Klopt inderdaad wat je zegt. Staat ook in de source:

#define  TX_PIN  11
// pin 8 is receiving

Het schema gebruikt pin 7 voor TX, maar dat kwam bij mij niet goed uit.

Deze sketch voor een Arduino met één transistor en 3 weerstanden is nog altijd de simpelste en goedkoopste manier voor terugmelding met Loconet.
Het maakt niet uit waarmee je de Arduino pin laag maakt: reedswitch, IR led of stroomdetectie
Wordt tijd voor een ARloco naast de Mardec. Enige configuratie is het adresbereik.

Nico

AlcoPost

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #66 Gepost op: 16 september 2016, 20:18:03 »
Dat er nog leven in dit draadje zit, niet meer verwacht ;D
Het is meer als voorbeeld en naslagwerk gebruikt (y)
Het aansturen van DCC met een arduino staat heel veel beschreven met een paar goede voorbeelden en library's, over S88 was ook wel wat te vinden icm met arduino.
Helaas gebruik ik een Z21 zonder een S88 bus dus voor de terugmelders was ik op zoek naar een redelijk loconet voorbeeld,.
Ik heb ook al veel gehad aan de posts op https://rudysmodelrailway.wordpress.com waardoor ik nu ook traincontroller aan het gebruken ben.
Dus nu maar wat reed contacten besteld in het verre land en dan weer verder werken met de computer, arduino en treintjes

AlcoPost

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #67 Gepost op: 23 september 2016, 22:45:39 »
Vraagje over een banenprint, om als arduino shield te gebruiken heb ik geplaatst in Banen print vraag.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #68 Gepost op: 21 oktober 2016, 00:31:48 »
Heyhey Wat leuk, allemaal TT spoorders!

Ik heb nu een TT baantje die met iTrain aangestuurd kan worden dmv een Multimaus centrale met een XpressnetLI en terugmelderprint van Rosoft, en een iets groter TT baantje dat volledig met dinamo en iTrain werkt. Voor de nieuwe Rheinstrecke ben ik er nog niet uit. Ik heb wel interesse in een Arduino oplossing maar twijfel nog. De nieuwe Digikeijs centrale met zowel Loconet als Xpressnet lonkt. Het blijft steeds de vraag wat nu een goede, solide keuze is als je een beursbaan wil bouwen, iets dat tegen een stootje kan en waar je makkelijk problemen kunt oplossen als er iets aan de hand is. Dan is er ook nog wel een aspect van prijs, maarja dat is bij een aantal systemen toch wel nagenoeg hetzelfde. Het zou mooi zijn als er dedicated prints met geprogrammeerde Arduino's zonder al teveel connectoren voor servo wissels en hartstukpolarisatie komen. De prints van Hans de Loof, VPEB, Rosoft en Digikeijs, allemaal leuke oplossingen. Nog even een beetje studeren wat ik zal doen. Ik blijf graag dit draadje volgen.


Groeten, Jake
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2016, 00:34:09 door jakeman »

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #69 Gepost op: 21 oktober 2016, 08:47:16 »
Hallo Jake,

Op dit draadje gebeurt niet veel meer. Behalve dan de recente posts van Alcopost over de Loconet terugmelding
Op het Mardec draadje des te meer.
Maar de combinatie van een Mardec voor je wissels en andere leuke dingen en de hier gebruikte Loconet terugmelding is simpel, goedkoop en het werkt geheid.
Zeer aanbevolen.

Mvg
Nico

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #70 Gepost op: 01 november 2016, 17:32:22 »
hallo heren

Mag ik een kleine kant tekening maken. Ik weet niet of dit al gemeld is maar in de code van deze pagina
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/92932-arduino-loconet-occupancy-detector/
kan je max tot volgens mij tot 16 boards. !!!!!!! . Dat is dus adres 1 tot 256. je zit vast aan deze adressen. Ik ben er tegen aan gelopen. voor je bij offset  board 17 in begin je weer bij adres 1 tot 16.

Ik heb op de volgende site een code gevonden.
http://www.clubncaldes.com/search/label/Loconet
Kun je via rocrail de adressen in stellen. Zo hoog je wilt. Ben gestopt op adres 2048. Dat is dus 16 terugmeld contacten per board x 128 boards is 2048 terugmeld contacten.
Als je vragen of de code wilt hebben hoor ik het wel. Of vraag de eigenaar van de site. Is heel behulpzaam.
Werk bij mij nu als een trein.

Groeten ronald
 
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: TT-baan, met Arduino aansturing
« Reactie #71 Gepost op: 01 november 2016, 17:56:17 »
Mja, in de eerste zie ik ook wat gegoochel met een byte voor het adres. Ja, dan loop je aan tegen een max van 256. Verder is de code ook niet zo heel mooi ::) Schrijver van de code had zich heeeeeeeel veel werk kunnen bespraken door meer array's te gebruiken.

Wat de max aantal melders is op Lnet durf ik zo even niet te zeggen. Zou verwachten 10 of 16-bit.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox