Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
Vandaag om 23:19:22
Intellibox probleem door **Jelle**
Vandaag om 23:17:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation  (gelezen 65782 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11254
    • nulpunt
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #270 Gepost op: 09 August 2014, 21:23:31 »
Nee, geen enkel probleem.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #271 Gepost op: 10 August 2014, 00:49:53 »
Dat zou ik dan zelf weer niet doen, wegens de dikte van het materiaal: er gaan enorme stromen lopen.

Hoe maak je het aluminiumfolie daarnaast betrouwbaar vast aan een draad?


Omdat het 1 groot oppervlak is , geeft de grote stroom dus geen probleem.
Boutje en moerje en een grote carrosserie ring die het geheel aandrukt .
« Laatst bewerkt op: 10 August 2014, 00:51:25 door ronald1956 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #272 Gepost op: 13 April 2015, 20:32:25 »
Ik weet het, al heel lang geen nieuw bericht meer hier, maar ergens half februari heb ik mijn zelfbouw-WSA eindelijk gecompleteerd.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/_dsc6029.jpg

En ik moet zeggen: op deze manier solderen is wat verslavender dan 'gewoon' solderen, ik denk dat dat komt omdat de soldeerlas zo goed als geen nabewerking vergt. Er zijn geen tinklodders en tijdens het solderen zijn de delen nog 'bij te sturen' door de krokodilklemmen die je in je hand hebt.

Wel 1 dingetje: mijn kabels zijn echt te dun. Het is een laagspanningskabel uit de modelbouw van (ik dacht) 1,5 mm2, die met siliconen-isolatie en een speciale, zeer fijne koperdraad samenstelling, erg flexibel is, maar de warmte-ontwikkeling in de draden is fors, erg fors.

Ik dan ook van plan om minstens 4mm2 aan te schaffen.

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #273 Gepost op: 16 August 2015, 17:29:19 »
Met de tips en tricks uit dit draadje heb ik een jaar geleden een WSA gebouwd.
Bevalt prima.
Echter, de dimmer die ik heb gebruikt, heeft na een half jaar de geest gegeven. Vervangen door één van hetzelfde type en ook die heeft het vandaag opgegeven.

Ik gebruik een 6V trafo van 13A. Da's 78W. De dimmer schakelt tussen de 50 en 300W, zou moeten passen, maar blijkbaar heeft ie er toch teveel moeite mee.

Het lijkt me verstandig een andere dimmer erin te zetten. Kan iemand me adviseren? Ik heb hier niet echt verstand van. Dimmers die met fase-aansnijding werken zijn niet geschikt toch?
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

ArjanM

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #274 Gepost op: 16 August 2015, 17:53:16 »
Mooi, weer wat wijzer geworden. Besefte opeens dat naast de zekering die ik zelf in het circuit heb ingebouwd, er mogelijk ook in de dimmer en zekering zit.
Ja hoor, zekering vervangen en alles doet het weer  (y)
Gr.
Arjan

Roco-line en Tillig, Intellibox, Loconet, TrainController 8

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: Tekening en onderdelenlijst WSA soldeerstation
« Reactie #275 Gepost op: 29 October 2015, 21:44:41 »
Even wat stof van het draadje blazen. Ik heb inmiddels 2 kabels van 50 centimeter lang 4mm2 met krokodilklemmen in gebruik, wederom soepel siliconenspul uit de modelbouwzaak. De warmte-ontwikkeling is nu zo goed als verleden tijd. De krokodilklemmen zijn helaas wel wat fors.
Ik gebruik een 6V trafo van 13A. Da's 78W. De dimmer schakelt tussen de 50 en 300W, zou moeten passen, maar blijkbaar heeft ie er toch teveel moeite mee.
[...]
Dimmers die met fase-aansnijding werken zijn niet geschikt toch?
Dat is 78VA bij normaal gebruik ja. Vergeet niet dat wij de boel kortsluiten. Dan gaan er secundair (en dus ook primair) veel grotere stromen lopen en zal de last zich ook anders gedragen dan een normale inductieve belasting.
Daarnaast schakelen we kortgesloten in. De inschakelstroom van een transformator kan behoorlijk fors zijn (zeker als de transformator een ringkern is) en ook dat kan een dimmer op den duur nekken (de zekering krijgt steeds een beetje op z'n donder, trekt dat 40 keer en bij de 41ste keer inschakelen bezwijkt 'ie alsnog)

Beste kans dat geen enkele dimmer echt geschikt is voor wat wij er mee doen. Vooral de robuustheid deden mij dan ook besluiten om voor een kleine variac te gaan. Die is wel duurder en (vooral) veel zwaarder, maar je moet er bijzonder gekke dingen mee doen wil die kapot gaan.